غلام حیدر زورقی روز سه‌شنبه در نشست ستاد گیاه پزشکی سیستان وبلوچستان اظهار داشت: براساس هشدار دبیر کمیسیون مبارزه با ملخ صحرایی فائو مبنی بر احتمال مهاجرت مجدد ملخ صحرایی از مناطق تولید مثل تابستانه در مرز بین کشورهای هند و پاکستان به سوی نوار ساحلی دریای عمان بویژه جنوب استان این آفت هم‌اینک در بخشی از شهرستان‌های چابهار ،سرباز، نیکشهر و فنوج مشاهده شده است.

وی افزود: هم‌اینک بیشترین ملخ صحرایی در شهرستان فنوج در جنوب سیستان و بلوچستان گزارش شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل کشت محصولات زراعی و افزایش سبزسبزی در مناطق جنوبی استان براثر بارندگی‌های اخیر حرکت ملخ‌های بالدار به این مناطق می‌تواند یک خطر جدی برای بخش کشاورزی محسوب شود.
وی تاکید کرد: جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان پارسال در هجوم ملخ صحرایی به این استان با بسیج تمام امکانات مبارزه با این آفت را در سطح ۲۱۱هزار و ۵۳۵ هکتار از مراتع منطقه انجام داد و  مانع آسیب رسانی به بخش کشاورزی شد.
 زورقی اظهار داشت: ضروریست کشاورزان در صورت مشاهده این آفت مراتب را به نزدیکترین مرکز جهاد کشاورزی شهرستان اطلاع رسانی کنند.
به گزارش ایرنا ملخ‌های صحرایی تمام گیاهان زراعی، باغی و حتی علف‌های هرز را می‌خورند، این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و در یک شبانه روز می‌تواند تا ۱۵۰ کیلومتر پرواز کند.
ملخ صحرایی از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر می‌تواند مهاجرت کند.
این نوع از ملخ‌ها در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف ازجمله جنگل‌ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه نیز می‌شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.