به گزارش ایرنا اکنون که ۶۰ سال از راه اندازی شبکه محلی تلویزیون در سیستان و بلوچستان می گذرد ۹۳ درصد از مساحت پهناورترین استان کشور زیرپوشش پخش دیجیتال و در ۱۰۰ درصد نقاط این استان امواج رادیو در پرواز هستند و این استان را در زمره پنج مرکز برتر کشور قرار داده‌اند.
پیشرفت های فنی و تخصصی در این مرکز هم در این مدت به گونه‌ای بوده که بارها در بخش‌های مختلف خبر، فضای مجازی، پویانمایی، رادیو، سیما و پژوهش حائز رتبه های برتر جشنواره‌های داخلی و خارجی شده است.
امروز به مناسبت روز ملی تلویزیون معاون صدای مرکز صدا و سیمای سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به تشریح روند تکاملی تلویزیون و رادیو در این استان پرداخت و اظهار داشت: مرکز صدا و سیمای سیستان و بلوچستان یکی از قدیمی ترین مراکز کشور است به طوری که تلویزیون محلی به صورت رسمی در ۱۸ مرداد ۱۳۳۸ در زاهدان افتتاح شد و تا پایان سال ۱۳۷۲ برنامه های این مرکز بخش هایی از جنوب استان خراسان تا چابهار را پوشش می داد.
علی سرگزی ادامه داد: این مرکز با داشتن تعداد زیادی فرستنده در دورترین و صعب العبور ترین نقاط جنوب شرق کشور دارای یکی از گسترده ترین تشکیلات اداری است و مرکزی درجه یک محسوب می شود.
وی افزود: در حال حاضر ۹۳ درصد مساحت استان زیرپوشش شبکه پخش دیجیتال تلویزیون و ۱۰۰ درصد زیرپوشش رادیو قرار دارد.
وی به تاریخچه راه اندازی رادیو و تلویزیون در سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: رادیو در این استان از ۲۰ تیر ۱۳۳۹ با یک فرستنده یک کیلوواتی شروع به کار کرد. سپس در سال ۱۳۴۱ فرستنده پرقدرت ۱۰۰ کیلوواتی جایگزین فرستنده قبلی شد و تا مدت زیادی تنها فرستنده پرقدرت شرق و جنوب شرق ایران بود. 
معاون صدای مرکز صدا و سیمای سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در اردیبهشت ۱۳۸۸ شبکه استانی رادیو راه اندازی شد که با پخش روزانه ده ها ساعت برنامه مخاطبان خود را مورد توجه قرار می داد. در بهمن ۱۳۹۶ نیز این شبکه استانی ۲۴ ساعته شد و اکنون با داشتن استعدادهای فراوان در رادیو و شبکه استانی یکی از مراکز مطرح کشور است.
سرگزی خاطر نشان کرد: علاوه بر شبکه استانی، رادیو شهری زابل نیز از جمله هفت رادیو شهری موجود در کشور است که روزانه ۲.۵ ساعت برنامه در اختیار مردم منطقه سیستان قرار می دهد.
وی همچنین در خصوص روند پیشرفت و تکامل شبکه استانی هامون در سیستان و بلوچستان گفت: شبکه تلویزیون محلی نیز در ۲۵ مهر ۱۳۵۱ افتتاح شد که تا قبل از انقلاب تنها برنامه آن پخش خبر بود اما بعد از انقلاب علاوه بر اخبار پنج ساعت برنامه در هفته نیز به آن اضافه شد که این زمان در روزهای جمعه با پخش برنامه طنز "صبح جمعه با شما" پر می شد.
سرگزی ادامه داد: سرانجام در بهمن ماه ۱۳۸۲ شبکه استانی سیما با نام هامون افتتاح شد که روزانه هشت ساعت برنامه را در اختیار مخاطبان خود قرار می داد.
وی افزود: این روند ادامه داشت تا اینکه بهمن سال گذشته پس از ۱۵ سال این شبکه ۲۴ ساعته شد. به طوریکه هم اکنون ۱۸ ساعت از برنامه های این شبکه با برنامه های تامین و ۶ ساعت با برنامه های تولیدی استان پخش می شود.
معاون صدای مرکز صدا و سیمای سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: بخش خبر تلویزیونی این مرکز در سال ۱۳۹۶ و رادیو نیز در سال ۱۳۸۸ رتبه یک کشوری را به دست آوردند. 
سرگزی تصریح کرد: همچنین تولیدات این مرکز در بخش های خبر، رادیو، سیما، فضای مجازی و پژوهش در جشنواره مراکز صداوسیما ۹ جایزه کسب کردند.
وی ادامه داد: این مرکز یکی از پر تولیدترین بخش های کشور در زمینه پویانمایی است به طوری که تولیدات آن به بازارهای جهانی راه پیدا کرده است.
سرگزی گفت: علاوه بر کسب رتبه های برتر در جشنواره های داخلی تولیدات این مرکز در جشنواره رادیو و تلویزیون آسیا و اقیانوسیه موسوم به جشنواره "آی بی یو" موفق به کسب رتبه برتر شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.