دکتر مهدی حسینی روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دامپزشکی اظهار داشت: سه هزار و ۲۶۸ راس گوساله از این تعداد دام مولد و پرواری در سال گذشته و سه هزار و ۱۵۳ راس از ابتدای سال تاکنون وارد سیستان و بلوچستان شده که در بین روستاییان توزیع و باعث ایجاد اشتغال شده است.

وی گفت: ۱۲۲ نفر شتر شیری نیز از ابتدای سالجاری تاکنون وارد استان شده است.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان افزود: ۱۶ هزار و ۲۳۹ راس دام سبک نیز از ابتدای سال تاکنون از کشور رومانی وارد این استان شده است.

وی بیان کرد: همچنین ۹۶ هزار و ۳۵۹ راس/نفر کشتار دام و ۱۱۰ هزار و ۶۰ قطعه کشتار طیور امسال در کشتارگاه‌های تحت نظارت دامپزشکی انجام شده است.

حسینی ادامه داد: با توجه به نامگذاری شعار سال از سوی مقام معظم رهبری، تمامی فعالیت‌های دامپزشکی در راستای اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی شده است و ضوابط و دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی کشور نیز در راستای تولید پایدار،  اشتغالزایی بویژه اشتغال جوانان و حمایت از تولید داخلی است.

وی گفت: سیستان و بلوچستان به لحاظ همجواری با ۲ کشور افغانستان و پاکستان که از سابقه بهداشتی دامی خوبی برخوردار نیستند و در مجامع جهانی خودشان اعلام می‌کنند که در بهترین شرایط بیشتر از ۱۰ درصد جمعیت دامی شان را تحت کنترل و پوشش ایمنی قرار نمی‌دهند، در زمینه کنترل بیماری‌های دامی از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است بطوریکه با تشدید قرنطینه‌ای از ورود دام غیرمجاز و بیماری به کشور جلوگیری می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان افزود: ۵۰ درصد عوامل عفونی که در انسان ایجاد بیماری می‌کند در دام وجود دارد همانگونه که تب کریمه کنگو امسال در کشور فجایعی را به بار آورد.

وی اظهار داشت: در بحث کنترل بیماری‌ها باید قبل از بروز بیماری آمادگی مقابله با آن را داشته باشیم و در طول سال چندین مرتبه بیماریابی به صورت خاص و استراتژیک انجام و به روز ثبت می‌شود.

دکتر حسینی گفت: در سال ۹۷ حدود سه میلیون و ۸۷۲ هزار و ۶۴۴ راس دام و در سال ۹۸ حدود ۲ میلیون و ۱۳۱ هزار و ۴۰۸راس دام سبک و سنگین واکسن تب برفکی، آبله گوسفندی، آبله بزی، شاربن، قانقاریا، هاری، PPR، آنتروتوکسمی و آگالاکسی را دریافت کردند. 

وی افزود: همچنین هشت کانون تایید شده بیماری در شهرستان‌های زهک، میرجاوه، خاش، هیرمند، سیب و سوران و سراوان وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان بیان کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون ۱۵۲ هزار و ۲۲۶ کیلوگرم فرآورده خام دامی معدوم سازی شده است.
 
وی به صادرات آبزیان از اول سال تاکنون نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون سه میلیون و ۹۹۹ هزار و ۷۴۰ کیلوگرم ماهی، میگو، خرچنگ دریایی، صدف دریایی و غیره صادر شده است.

حسینی با اشاره به عرضه مرغ زنده در سطح شهر نیز افزود: عرضه مرغ زنده و ذبح آن در همان محل به هیچ عنوان بهداشتی و مورد تایید سازمان دامپزشکی نیست و می‌تواند عامل بروز و شیوع بیماری شود.

وی ادامه داد: مراکز عرضه مرغ کشتار روز گرم نیاز مردم را تامین می کند و ناظران شرعی دامپزشکی در تمامی کشتارگاه‌ها مستقر و بر کشتار شرعی طیور نظارت می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: تغییر الگوی مصرف به سمت مصرف مرغ کشتار روز گرم بهداشتی یکی از مهمترین خواسته‌ها از مردم است که امیدواریم با محقق شدن این مهم و کاهش تقاضا برای استفاده از مرغ زنده زمینه برای جمع آوری این مراکز بیش از پیش فراهم شود.

وی گفت: از اول امسال تاکنون ۱۵۲ هزارو ۲۲۶ کیلوگرم فرآورده خام دامی معدوم و از چرخه مصرف خارج شده است.

حسینی افزود: عمده کشتارهایی که در کشتارگاه‌های خارج از نظارت دامپزشکی صورت می‌گیرد اصلا شرعی و بهداشتی نیست.

وی همچنین به پروژه‌های خدماتی تولیدی در هفته دامپزشکی اشاره و بیان کرد: در این هفته ۹ پروژه شامل داروخانه دامپزشکی و یک باب مرغداری در سراوان، کلینیک و مرکز واکسیناسیون در ایرانشهر، کلینیک و مرکز مایه‌کوبی در نیمروز و زابل و همچنین واحدهای بسته‌بندی گوشت قرمز و شرکت پروتئینی و شرکت بسته بندی در چابهار و کنارک با اعتباری بالغ بر ۱۸۴ میلیارد ریال افتتاح می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: با افتتاح این پروژه ها زمینه اشتغال ۲۱۷ نفر بصورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم می شود.

در این نشست حجت الاسلام شریفی نیک مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان و دکتر عبدالرب گلدرزهی رئیس شورای نظام دامپزشکی استان گزارش‌هایی از فعالیت حوزه کاری خود ارائه کردند.

۹۹۲۳**۶۰۸۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.