به گزارش ایرنا برخی از مردم خاش معتقدند که مشکلات حوزه بازار و گرانی و احتکار کالاها شاید درصد کوچکی مربوط به تحریم‌های تحمیلی باشد، اما بیش از ۹۰ درصد این معضلات به عملکرد ترامپ‌های وطنی و سودجویان و فرصت طلبان بر می‌گردد که خون مردم  را در شیشه کرده اند.

تماس‌های مکرر شهروندان با خبرنگار ایرنا در خاش حاکی از نگرانی و ابراز گلایه از وضعیت موجود بازار است؛ آنان خواهان ورود جدی دستگاههای نظارتی و حوزه قضایی به تخلفات این حوزه شدند.


محمد قلندرزهی یکی از شهروندان خاشی به خبرنگار ایرنا گفت: عملکرد دستگاه‌های نظارتی در زمینه نظارت و بازرسی‌ها ضعیف است و متخلفان و سودجویان نیز از این فرصت استفاده کرده و هرگونه می خواهند به مردم اجحاف می کنند.


وی افزود: در سالهای اخیر یعنی از سال ۸۶ به بعد قیمت انواع کالاها و خدمات به بهانه‌های مختلف بطور پلکانی افزیش یافته، اما به حقوق مصرف کنندگان یعنی مردم توجهی نشده بطوریکه گرانی برخی اقلام تا ۴۵۰ درصد رشد کرده و این موضوع برای مردم روشن نیست که چرا از واژه تحریم ها در کشور سوءاستفاده می شود و سودجویان و دلالان و محتکران به راحتی نبض بازار را به دست می گیرند و قیمت ها را هر جور که دلشان می خواهد بالا می برند.


به گفته این شهروند خاشی بطور قطع اراده‌ای برای برخورد با تخلفات حوزه بازار وجود ندارد در حالیکه باید دستگاه قضایی با قاطعیت ورود پیدا کند تا آرامش و ثبات در بازار حاکم شود.

گرانی‌ها ارتباطی به ارز و مبادلات خارجی ندارد

شهروند دیگری نیز اظهار داشت: در خیلی از موارد گرانی‌ها هیچ ارتباطی به ارز و مبادلات خارجی ندارد و در داخل کشورمان به آن دامن زده می شود.


مجید سهرابی افزود: به عنوان نمونه دلیل گرانی گوشت گوسفندی چیست در حالیکه در کشور و بویژه سیستان و بلوچستان در این زمینه ظرفیت‌های ارزشمندی وجود دارد که می تواند نیازهای مردم ایران را تامین کند.

وی اضافه کرد: جای بسی تاسف است که چرا این بخش از بازار در قبضه اتباع خارجی و دلالان است و قیمت گذاری‌های نجومی و مدیریت بازار گوشت را اتباع خارجی غیرمجاز در دست دارند.


سهرابی گفت: در حوزه میوه و تره بار، مرغ و ماهی و کالاهای دیگر خدماتی و مصالح ساختمانی و غیره نیز نقش اتباع خارجی قابل درک و لمس است که امیدواریم دولت و نهادهای نظارتی در کشور و استان بویژه شهرستان خاش این موضوع را بررسی و و با جدیت پیگیری کنند.

جاسم ایرندگانی نیز گفت: از اقدامات ارزشمند و تدابیر فرماندار جدید خاش در ورود جدی به بازار و عرضه موادسوختی بویژه نفت، بنزین و گاز تشکر می کنیم اما با توجه به اینکه ایشان در شبکههای مجازی حضور ندارند لازم است تنها قیمت یک قلم کالا را اعلام کنم؛ قیمت مرغ زنده در طول ۴ روز از هر کیلو ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان امروز به ۱۳هزار و ۵۰۰ تومان در شهرستان خاش افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: واقعا در خاش نظارتی بر قیمت‌ها نیست، با توجه به فصل تابستان و فراوانی فروشندگان میوه ضروریست مسئولان نه تنها در این بخش بلکه تمامی اقلام بازار را مورد توجه و نظارت قرار دهند.

این شهروند خطاب به خبرنگار ایرنا گفت: صدای مردم را به فرماندار و دیگر مسئولان خاش برسانید و متذکر شوید گرچه بازدیدها و سرکشی‌ها  اهرمی بازدارنده است اما خروجی مثبت آن باید برای شهروندان نمایان شود.

ایوب ریگی شهروند دیگر خاشی هم گفت: در روزهای قبل خبری داشتیم از کشف و معدوم سازی هشت تن مواد غذایی فاسد که عمدتا خیارشور بودند و نقش تاثیرگذار و ارزشمند کارکنان بهداشت محیط خاش و ورود قاطعانه نیروهای دادستانی و حوزه قضایی را شاهد بودیم لذا انتظار مردم این است که دستگاه قضایی در حوزه عملکردی اصناف و بازار خاش ورود کند.


محمد میربلوچزهی شهروند دیگر خاشی هم گفت: با توجه به اینکه در این شهرستان ۴۰ واحد مرغداری وجود دارد باید سازمان های جهادکشاورزی، دامپزشکی، صمت، اتاق اصناف و تعزیرات بر عرضه مرغ نظارت داشته باشند و در این مورد که تولیدات در داخل شهرستان است نباید تابع قیمت‌های اعلامی سراسری باشیم، شرایط این شهرستان با سایر مناطق متفاوت است.

وی افزود: بسیاری از مشکلات در شهر ما ناشی از عدم برخورد قاطع با متخلفان است.


این شهروند خاشی ادامه داد: قرار بر این بوده است که مرغ به صورت تدریجی از مرغداری‌های خاش به بازار مصرف عرضه شود، در این شهرستان باید اهرم بازدارنده‌ای برای خروج مرغ خارج از شبکه و شبانه وجود داشته باشد.


میربلوچزهی تاکید کرد: باید یک نوع تعامل، تدبیر و چاره‌اندیشی و در صورت وقوع و مشاهده یک تخلف برخوردی قاطعانه انجام شود؛ البته باید به تولید کننده و فروشنده هم حق داده شود، اما حلقه مفقوده این است که دفاع از مصرف کننده یعنی مردم، باید به درستی انجام شود.

مشکل کمبود مرغ سراسری است

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت خاش گفت: با عنایت به بازدیدهای صورت گرفته در روزهای اخیر از بازار و مراکز تولید، متاسفانه مشکل تامین مرغ و کمبود آن در استان و کشور وجود دارد.


مهدی اسماعیلی افزود: در روزهای اخیر متوجه شدیم مرغ نه تنها در مرغداری‌های شهرستان خاش آماده توزیع نیست بلکه در مرغداری‌های استان هم موجود نیست و مرغ زنده به صورت قاچاق از مرغداری‌های استان کرمان و از طریق منطقه گوهرکوه تامین می شود.
وی ادامه داد: تامین مرغ با جهاد کشاورزی است و در واقع مدیران جهاد قطعا علل کمبود را توضیح خواهند داد، اما اصناف و مرغ فروشان شهر خاش  تمام توان خود را برای تامین مرغ از طریق همین راه باریک استان کرمان انجام می‌دهند. 


به گفته اسماعیلی سود هر کیلو مرغ برای فروشندگان به صورت ثابت یک هزار تومان است که بعضا با تلفات، افت وزن و غیره برابری نمی کند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت خاش گفت: در زمینه برخورد با متخلفان وظیفه این اداره شناسایی و تشکیل پرونده اما رسیدگی و برخورد از وظایف اداره تعزیرات حکومتی است که مطمئنا برخورد صورت خواهد گرفت اما در برخی موارد قوانین ضعیف بوده و از بازدارندگی لازم برخوردار نیست.

اسماعیلی بیان کرد: در یکماه اخیر ۲۴ واحد صنفی متخلف در این شهرستان شناسایی شدند.


وی افزود: ۳۳۶ مورد بازرسی از واحدهای صنفی خاش در تیرماه امسال انجام و ۲۴ پرونده تخلف تشکیل و  به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.


رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت خاش اظهار داشت: متخلفان صنفی این شهرستان به پرداخت ۴۱ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شده اند.

اسماعیلی گرانفروشی، عرضه خارج از شبکه، کم فروشی، تقلب، درج نکردن قیمت و عدم صدور فاکتور را از تخلفات عمده اصناف عنوان کرد.

۷۳۱۰**۶۰۸۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.