فرماندار دلگان گفت: همانند سال گذشته اجازه نمی دهیم نرخ گذاری خرمای دلگان تابع تصمیمات شبانه برخی دلالان بی سواد و سودجو در خارج و داخل استان قرار گیرد.
مجتبی شجاعی در گفت وگو با ایسنا- منطقه سیستان و بلوچستان افزود: از تمام ظرفیتهای قانونی و اختیارات حاکمیتی برای حمایت از نخل داران استفاده خواهد شد و همانطور که در سال گذشته عمدتا دلالال موصوف از میدان داری و مانور روی تقلیل نرخ خرما محروم و محکوم به قبول تصمیمات کمیته نرخ گذاری شهرستان شدند در سال جاری نیز با جدیت این موضوع دنبال می‌گردد.
مجتبی شجاعی افزود: برخی عالی جنابان سودجو این اجازه را ندارند عواید تلاش نخل کاری که در طول سال با مشقت و در گرمای ۵۰ درجه با تمام سختیها و بعضا بی مهری های دولتی و غیردولتی کنار آمده و این درآمد فصلی کل درآمد سالانه کشاورزان است و همین هم هزینه درمان و سلامت، تحصیل فرزندان، معیشت معمول، پوشاک و.. است، را به راحتی و با اندک قیمتی تصاحب و سپس با چند برابر آن نرخ در بازارهای استان و خارج استان عرضه کنند.
وی افزود: برای نخستین بار خرمای شهرستان با کارتن و برند شهرستان در کارتن  های ۱۰ و ۸ کیلویی توسط تعاون روستایی قابل نگهداری در سردخانه و یا عرضه به بازار مصرف بوده که دو تن از نمایندگان کشاورزان از طریق اتحادیه تعاون روستایی دلگان به استان معرفی و کشاورزان می‌توانند از طریق تعاون روستایی پیگیر تهیه کارتن بسته‌بندی باشند و در داد و ستد خرما با مشورت جهادکشاورزی شهرستان هم از این ظرفیت استفاده کنند و هم از ظرفیت سردخانه های شهرستان بهره ببرند.
فرماندار دلگان ادامه داد: البته سال گذشته نیز، مجتمع کشت و صنعت جلگه چاه هاشم، اقدام به عرضه خرما با برند مجتمع کشت و صنعت با بسته بندی متنوع نمود که در سال جاری نیز به همین صورت خواهد بود.
شجاعی گفت: مانند سال گذشته هر کجا رد پایی از شیطنت و اخلال اقتصادی در نرخ گذاری خارج از شبکه قانونی و متعارف گزارش شود بدون تعارف از طریق مراجع ذیصلاح با متخلفین برخورد خواهد شد که حتی سال گذشته منجر به دستگیری عده ای کلاهبردار و دلال سودجو در دلگان و همکاران آنها در تبریز و اصفهان گردید.
وی ادامه داد: نرخ مصوب خرمای ربی در شهرستان از ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان و نرخ خرمای مضافتی دلگان از ۱۲ تا ۱۵  هزار تومان به ازای هر کیلو و بسته به کیفیت محصول در کمیته نرخ گذاری شهرستان تعیین شده است که تقاضا می‌شود ابتدا خود کشاورزان تابع این ‌تصمیم حمایتی بوده و سپس خریداران محصول خرما نیز این چهارچوب را رعایت کنند.
دلگان از جمله اصلی ترین قطبهای تولید  خرمای استان سیستان و بلوچستان است که دارای ۸۰۰۰ هکتار نخیلات بوده که ۵۰۰۰ هکتار آن بارور می‌باشد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.