علیرضا اصغری حسامیه روز جمعه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ایجاد روحیه مطالبه گری در بین مردم یکی از مهمترین اهداف ستاد اقامه نماز است.

وی ادامه داد: میز خدمت در انتهای مصلی زاهدان بدین منظور قرار داده شده تا مردم به راحتی بتوانند از مدیران دستگاه‌های مختلف سیستان و بلوچستان مطالبات خودشان را مطرح کنند.

مسئول ستاد اقامه نماز سیستان و بلوچستان گفت: مسئول و یا نماینده تام اختیار آن با حضور در محل میز خدمت به سوالات نمازگزاران جمعه پاسخ می دهد که خوشبختانه نمازگراران و مدیران از این طرح به خوبی استقبال کرده اند.

وی بیان کرد: مردم به راحتی مشکلات خودشان را با مدیران در میان بگذارند و فکر نکنند که نماز جمعه عبادی است بلکه سیاسی و اجتماعی است.

حجت الاسلام اصغری حسامیه تصریح کرد: یکی از برنامه هایی که امیداوریم به سراسر کشور سرایت کند نهضت مطالبه گری است.

وی بیان کرد: مطالبه گری روش های مخصوص به خودش را دارد مطالبه گری این نیست که یک طرفه و بدون در نظر گرفتن اختیارات یک سازمان از آن  انتقاد و مطالبه کرد.

مسئول ستاد اقامه نماز سیستان و بلوچستان ادامه داد: مطالبه گری این است که مدیری در جمع نمازگزاران حاضر شود و به سوالات مردم پاسخ دهد.

وی بیان کرد: نهضت مطالبه گری از اسفتد پارسال با ایجاد میز خدمت در مصلی زاهدان آغاز شده که تا کنون نتایج بسیار خوب داشته است.

حجت الاسلام اصغری حسامیه اظهار داشت: در نهضت مطالبه گری باید به مردم گقته شود که مشکل شما را چه ارگان و مسئولی باید برطرف کند زیرا در برخی موارد اطلاع نداشتن از قوانین و وظایف ممکن است مشکلاتی را به وجود بیاورد.

وی بیان کرد: ستاد اقامه نماز نمی تواند به طور مستقیم مطالبات مردم را به مدیران بازگو کند بلکه ستاد با ایجاد میزهای خدمت زمینه حضور مدیر را فراهم می کند و این مردم هستند که باید سوالات خودشان را بپرسند.

رئیس ستاد اقامه نماز سیستان و بلوچستان گفت: مردم باید دعوت شوند تا مطالبه گری کنند زیرا از این طریق می توان بسیاری از مشکلات را برطرف کرد.

وی ادامه داد: از ظرفیت نماز جمعه باید برای برطرف کردن مشکلات مردم استفاده کرد و زمینه های مطالبه گری مردم را فراهم کرد.

تعطیلی نماز جمعه سبب بیگانه شدن مردم نسبت به این نماز سیاسی شد

حجت الاسلام اصغری حسامیه اظهار داشت: تعطیلی نماز جمعه به دلیل بررار نبودن حکومت اسلامی و غیبت امام عصر(عج) سبب بیگانه شدن مردم نسبت به این نماز سیاسی، اجتماعی و عبادی شد.

وی ادامه داد: بر اساس اعتقاد شیعه نماز جمعه باید در زمان امام عصر(عج) و یا برقراری حکومت شیعی برگزار شود و با توجه به اینکه در دوره غیبت بودیم نماز جمعه چندین سال به تعطیلی کشانده شد.

رئیس ستاد اقامه نماز سیستان و بلوچستان گفت: مردمی که چند ده نسل از نماز جمعه فاصله داشتند نمی دانستند که این نماز نجات حکومت است.

وی بیان کرد: حضور مردم در نماز جمعه برمی گردد به اینکه ما چه میزان در ایجاد فرهنگ سازی در زمینه حضور در نماز جمعه موفق عمل کرده ایم. 

حجت الاسلام اصغری حسامیه اظهار داشت: نخستین اقدام حضرت امام خمینی(ره) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این بود که به آیت الله طالقانی دستور دادند تا نماز جمعه را برپا کنند که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد.

وی تصریح کرد: در اوائل پیروزی انقلاب اسلامی نماز جمعه به خوبی برگزار می شود اما بعد از مدتی به دلیل اینکه برخی از مجازات های حکومت اسلامی را در محل نماز جمعه اجرا می کردند این امر باعث شد تا مردم یک مقداری از نماز جمعه فاصله بگیرند.

رئیس ستاد اقامه نماز جمعه سیستان و بلوچستان گفت: همچنین مردم در نماز جمعه ندیدند که مشکلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آنان حل شود.

وی تصریح کرد: باید تبیین کنیم که نماز جمعه سیاسی عبادی است و امام جمعه باید فراتر از احزاب سیاسی باشد تا بتواند تاثیر گذاری زیادی داشته باشد.

حجت الاسلام اصغری حسامیه تصریح کرد: نماز جمعه به خوبی نتوانسته تقوای الهی که همان تقوای اجتماعی در جامعه است را به خوبی تبین کند اگر این کار به درستی انجام می شد ما شاهد دزدی و اختلاس در جامعه نبودیم.

وی بیان کرد: نماز جمعه آن طور که اسلام و حکومت اسلامی تعریف کرده متاسفانه در جامعه تبیین نشده است.

رئیس ستاد اقامه نماز جمعه سیستان و بلوچستان گفت: نماز جمعه مظهر شکوه حکومت اسلامی است بنابر این باید به دنبال تقویت این جایگاه مهم در جامعه بود.

وی تصریح کرد: نماز جمعه یک نماز سیاسی است و باید مردم تاثیرات سیاسی آن را در جامعه ببینند.

حجت الاسلام اصغری حسامیه تصریح کرد: چنانچه مردم تاثیرات نماز جمعه را در جامعه بینند با اشتیاق بسیار زیادی در این نماز شرکت می کنند.

امام جمعه باید درون مردم مردم زندگی کند

وی بیان کرد: تمام جمعه باید از درون مردم و با مردم زندگی و حشر و نشر داشته باشد تا بتواند از تاثیرگذاری بیشتری برخوردار باشد.

رئیس ستاد اقامه نماز سیستان و بلوچستان گفت: امام جمعه باید مردمی و درون مردم زندگی کند تا بتواند مشکلات و گرفتاری های آنان را احصا و برای برطرف کردن انان گام بردارد.

وی تاکید کرد: امام جمعه باید مشکلات مردم را لمس، نقل و رفع کند تا از محبوبیت مردمی برخوردار باشد.

حجت الاسلام اصغری حسامیه اظهار داشت: مردمی بودن امام جمعه به این معنی نیست که از محلی که مردم وارد مصلی می شود بشود بلکه مردمی بودن یعنی اینکه با مردم زندگی و حشر و نشر داشته باشد.

وی تصریح کرد: برخی از امامان جمعه در این زمینه حرکت های بسیار خوبی را انجام داده اند که باید این حرکت ها فراگیر شود.

ستاد اقامه نماز منابع درامدی ثابتی ندارد

رئیس ستاد اقامه نماز جمعه سیستان و بلوچستان گفت: این ستاد در بحث هزینه ای و پشتیبانی هیچ منبع درآمدی ثابتی ندارد و این سبب کند شدن کارهای آن شده است.

وی بیان کرد: ستاد اقامه نماز برای رفع نیازهای خودش مبلغ بسیار ناچیزی از مرکز دریافت می کند و بقیه نیازهای خودش را از محل کمک های ادارات و خیران برطرف می کند.

حجت الاسلام اصغری حسامیه تصریح کرد: منبع درآمدی برای نماز جمعه وجود ندارد و براساس تعریف حکومت، امام جمعه باید در این زمینه مردم را پای کار بیاورد.

وی تصریح کرد: در سیستان و بلوچستان با توجه به شرایط اقتصادی و نبود کارخانجات و واحدهای تولیدی بزرگ هرچه قدر هم که کار کنیم تا مردم را پای کار بیاوریم باز هم با کمبود مواجه هستیم.

رئیس ستاد اقامه نماز سیستان و بلوچستان گفت: پنج طرح در نماز جمعه برای اینکه منبع دآمدی ثابتی داشته باشیم مطرح کردیم که با استقبال خوب نماینده ولی فقیه در این استان روبرو شد.

وی بیان کرد: اگر در ستاد یک منبع درآمد خاصی داشته باشیم می توانیم بسیاری از مشکلات را برطرف کنیم به طور مثال نعویض سیستم صوت مصلی زاهدان ۵۰۰ میلیون تومان هزینه نیاز دارد که اگر درآمد داشتیم به راحتی می توانسیتم مشکل صوت مصلی را برطرف کنیم.

حجت الاسلام اصغری حسامیه اظهار داشت: ستاد اقامه نماز جمعه مجموعه ای است که برای رسیدن به اهداف خودش به طور غیر مستقیم کار می کند زیرا بودجه خاصی ندارد و مجبور است تا برای پیشبرد اهداف از کمک های ادارات، سازمان ها و خیران استفاده کند.

وی بیان کرد: برخی از افراد به ستاد اقامه نماز انتقاد دارند اما با توجه به ساختار تعریف شده برای این ستاد انجام بسیاری از کارها از عهده ما خارج است.

رئیس ستاد اقامه نماز سیستان و بلوچستان گفت: رفع نیازهای ستاد اقامه نماز زیاد طول می کشد زیرا بسیاری از ادارت و نهادها آن گونه که باید با ستاد همکاری نمی کنند و آز آن طرف ما بودجه کافی برای برطرف کردن نیاز نمازگزاران نداریم.

وی تصریح کرد: برای برطرف کردن نیازهای ستاداقامه نماز در چارت این ستاد سعی شده از مدیران آن بخش بکارگیری شود به طور مثال در بخش فرهنگی از مسئول سازمان تبلیغات استفاده شده است.

حجت اسلام اصغری حسامیه اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم مشکلات ستاد را برطرف کنیم در صدد آن برآمدیم تا از افراد متخصص در آن امور استفاده و بکارگیری شود.

وی بیان کرد: ستاد اقامه نماز برای برطرف کردن نیازهای خودش تنها ۲ تا سه کارمند حقوق بگیر دارد و سایر نیروها به طور رایگان با این ستاد همکاری می کند تا جایی که ما برای برطرف کردن نیازهای خودمان از این افراد کمک های مالی می گیریم.

ایجاد جایگاه ویژ مخصوص خبرنگاران در نماز جمعه زاهدان

رئیس ستاد اقامه نماز سیستان و بلوچستان گفت: ایجاد جایگاه ویژه در نماز جمعه زاهدان یکی از اولویت های این ستاد است تا خبرنگاران بخوبی بتوانند خطبه های نماز را پوشش دهند.

وی بیان کرد: برای  اینکه اصحاب رسانه بتوانند به خوبی خطبه های نماز جمعه را پوشش دهند کارت خبرنگاری برای تمام خبرنگاران صادر خواهد شد.

حجت الاسلام اصغری حسامیه اظهار داشت: رسانه ها نقش بسیار مهمی در تنویر افکار عمومی دارند و ستاد اقامه نماز هر کمکی که بتواند به رسانه ها در زمینه فرهنگ سازی انجام خواهد داد.

وی تصریح کرد: رسانه ها تاثیرگذاری بسیار زیادی در جامعه دارند و باید از این فرصت برای تقویت روحیه مطالبه گری مردم استفاده کرد.

وی تصریح کرد: در چارت ستاد اقامه نماز جای معاونت رسانه خالی بود که تصمیم داریم از خود اصحاب رسانه در این چارت استفاده کنیم تا بهتر بتوان با رسانه ها ارتباط برقرار کرد.

۳۲۱۳**۶۰۸۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.