حیدر زورقی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاکنون 79 هزار و 520هکتار از مراتع شهرستانهای کنارک، فنوج، چابهار، قصرقند، نیکشهر، دلگان، ایرانشهر، سیب و سوران، خاش و سرباز این استان علیه ملخ صحرایی سمپاشی شده است.
وی ادامه داد: مبارزه با ملخ صحرایی در سیستان و بلوچستان از اسفند سال گذشته آغاز شده و همچنان با قوت ادامه دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: 30 هزار و 640 هکتار از سطح سمپاشی شده مراتع در جنوب سیستان و بلوچستان علیه ملخ پوره و 48 هزار و 880 هکتار علیه ملخ بالدار بوده است.
وی ادامه داد: شهرستان کنارک با افزون بر 21 هزار هکتار در صدر مبارزه با ملخ صحرایی در سیستان و بلوچستان قرار دارد.
زورقی خاطر نشان کرد: امروز مهمترین چالش بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان مبارزه با ملخ صحرایی است به طوریکه تاکنون هزینه های زیادی صرف مبارزه با آن شده است.
وی بیان کرد: از همه مردم بویژه کشاورزان منطقه درخواست می شود نسبت به ردیابی ملخ های صحرایی اقدام و درصورت مشاهده سریع به این مدیریت اطلاع دهند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: خسارت ملخ صحرایی در حالت تهاجمی بسیار زیاد است و دسته های پیاده ملخ (پوره ها) و بالدار هرگونه سبزی را در سر راه خود از علوفه، غلات، صیفی گرفته تا درختان و حتی علف های هرز ببینند از بین می برند.
وی افزود: ملخ به عنوان مهم ترین آفات محصولات کشاورزی به شمار می آید و باید بموقع مهار و از بین برود.
به گزارش ایرنا ملخ های صحرایی تمام گیاهان زراعی، باغی و حتی علف های هرز را می خورند، این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و در یک شبانه‎ روز می‎ تواند تا 150 کیلومتر پرواز کند.
ملخ صحرایی از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر می تواند مهاجرت کند.
این نوع از ملخ ها در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه های مختلف ازجمله جنگل ها، باغهای میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه نیز می شوند.
7316**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.