به گزارش ایرنا غلام حیدر زورقی روز سه شنبه در نشست ستاد مخاطرات بخش کشاورزی و مبارزه با ملخ صحرایی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با توجه به آخرین گزارش ارسالی از سازمان خواروبار کشاورزی(فائو) مبنی بر هجوم دسته های ملخ از آن سوی مرز و استانهای دیگر به سیستان و بلوچستان مبارزه با این آفت از 13اسفند ماه سال گذشته در این استان آغاز شد.
وی افزود: در این مدت حدود 40 مرحله حمله ملخ صحرایی به سیستان و بلوچستان گزارش شد که 25 هزار و 840 هکتار مبارزه با ملخ باردار و 13 هزار و 60 هکتار به پوره ملخ اختصاص داشت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه هجوم ملخ های صحرایی به این استان در این مدت بی سابقه بوده است گفت: در سالهای 85، 88 و 93 مجموعا مبارزه با این آفت تنها در سطح 38 هزار هکتار انجام شد اما هم اینک از اسفند سال گذشته تاکنون این سطح به حدود 40 هزار هکتار رسیده است.
وی گفت: با توجه به سطح حمله ملخ صحرایی ضروریست ضمن بسیج همه امکانات سیستان و بلوچستان برای کمک جهاد کشاورزی تخصیص اعتبارات استانی و ملی نیز مورد توجه ویژه قرار گیرد.
زورقی افزود: بر اساس اعلام سازمان خواروبار کشاورزی(فائو) حمله ملخ به سیستان و بلوچستان همچنان ادامه دارد.
وی گفت: در صورت عدم کنترل این آفت مهم و مخرب در سیستان و بلوچستان باید شاهد هجوم آن به سایر استانهای کشور باشیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان ادامه داد: ضروریست کشاورزان در صورت مشاهده این آفت مراتب را به نزدیکترین مرکز جهاد کشاورزی و یا مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اطلاع رسانی کنند.
به گزارش ایرنا ملخ های صحرایی تمام گیاهان زراعی، باغی و حتی علف های هرز را می خورند، این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و در یک شبانه‎ روز می‎ تواند تا 150 کیلومتر پرواز کند.
ملخ صحرایی از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر می تواند مهاجرت کند.
این نوع از ملخ ها در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه های مختلف ازجمله جنگل ها، باغهای میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه نیز می شوند.
7316**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.