‌رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: سالانه ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور به دلیل پرفشاری خون جان خود را از دست می‌دهند که این رقم بیش از ۶ برابر آمار سالیانه کشته‌شدگان بر اثر حوادث جاده‌ای است.

‌به گزارش ایلنا، سید محمد هاشمی شهری گفت: با وجود عوارض جدی این بیماری بر سلامت افراد، حدود ۴۰ درصد از کسانی که به درجاتی از بیماری پرفشاری خون مبتلا هستند از بیماری خود مطلع نیستند، در واقع مهمترین علامت این بیماری، بی‌علامتی است .
 
وی ادامه داد: این در حالی است که در صورت اطلاع مبتلایان از بیماری می‌توان با دستورالعمل‌های غذایی، ورزشی و یا دارویی عوارض این بیماری را کاهش داد.
 
به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، متأسفانه از ۶۰ درصد افراد که از بیماری خود مطلع هستند نیز تنها ۱۹ درصد برای درمان اقدام می‌کنند و با دارو بیماری آنها کنترل می‌شود.
 
هاشمی شهری با بیان اینکه از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶ شیوع پرفشاری خون در کشور ۳ برابر شده است، افزود: متأسفانه مصرف زیاد نمک در غذاها و استفاده از غذاهای پرنمک، کاهش مصرف میوه و سبزی، فعالیت بدنی ناکافی، استرس و عدم رعایت اصول بهداشت روان، مصرف دخانیات و در نهایت مسائل ارثی از جمله عوامل خطر ابتلاء به این بیماری است، گفت: به جز زمینه ژنتیکی سایر عوامل خطر این بیماری کاملاً رفتاری هستند و با آموزش و فعالیت‌های ارتقایی می‌توان امیدوار بود تا میزان سواد سلامت مردم و مشارکت عمومی در این رفتارهای محافظتی افزایش پیدا کند.
 
وی تصریح کرد: بررسی به موقع، کنترل بیماری از طریق مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشکان و رعایت رژیم غذایی مناسب می‌تواند از آسیب‌های ناشی از آن جلوگیری کند.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به تمامی افراد بالای ۳۰ سال هشدار داد: ابتلاء به فشار خون و عدم کنترل به موقع آن، می‌تواند باعث نارسایی کلیه، آسیب به چشم و در شرایط حاد سکته‌های قلبی و مغزی شود.
 
 هاشمی شهری با اشاره به اینکه اجرای پویش ملی " کنترل فشار خون" و سایر اقدامات پیشگیرانه‌ای که به صورت همگانی در وزارت بهداشت صورت می‌گیرد مصداق واقعی حرکت به سمت" عدالت در سلامت" است گفت: بسیج ملی کنترل فشار خون در دو مرحله اجرا می‌شود که مرحله اول شامل آموزش و اطلاع رسانی است که از ۲۷ اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تا پایان برنامه ادامه خواهد داشت و مرحله دوم محله غربالگری است که از ۱۷ خرداد ماه آغاز و تا ۱۵ تیر ادامه می‌یابد.
 
وی تاکید کرد: در اجرای این برنامه تمامی افراد دارای بیش از ۳۰ سال سن، بیماران کلیوی در هر سنی، خانم‌های باردار برای بررسی وضعیت خود از لحاظ فشار خون به مکان‌های اجرای برنامه غربالگری و مراقبت شامل مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های بهداشتی، خانه‌های بهداشت، بیمارستان‌ها، ایستگاه‌های مستقر در سطح شهر، مراجعه کنند.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اضافه کرد: در شهرهای زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شامل میرجاوه، خاش، سراوان و زاهدان حدود ۴۰۵ هزار نفر بالای ۳۰ سال سن دارند که حدود ۲۰ درصد این جمعیت به فشار خون بالا دچارند.
 
وی گفت: تاکنون تنها ۲۲ هزار نفر از مجموع افراد دچار پرفشاری خون در شهرهای زیر مجموعه دانشگاه شناسایی شده اند.
 
وی افزود: تمام تلاش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان پس از آگاه سازی عمومی در خصوص عوارض بیماری و ترغیب مردم به بررسی سلامت خود، ارتقا سواد سلامت در راستای کاهش مصرف نمک در منازل، رستوران‌ها و مراکز تولید مواد غذایی است.
 
هاشمی شهری تصریح کرد: این کمپین تمرینی برای توسعه همکاری‌های مشترک میان نظام بهداشت و درمان و جامعه مطبوعاتی است تا یک‌بار دیگر و در کنار یکدیگر برای ارتقا مشارکت همگانی در برنامه‌های نظام سلامت تلاش کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.