رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: عملیات مبارزه با ملخ صحرایی در بیش از ۱۴۵ هزار هکتار از اراضی هشت استان جنوبی کشور اجرایی شد.

به گزارش ایلنا، محمدرضا درگاهی در نشست ستاد مخاطرات بخش کشاورزی و مبارزه با ملخ صحرایی استان سیستان و بلوچستان در زاهدان اظهار داشت: اول بهمن‌ماه سال گذشته نخستین هشدار و اخطار از سازمان فائو مبنی بر احتمال حمله ملخ صحرایی به کشور داده شد. بدین منظور اطلاع‌رسانی به استان‌های مورد تهدید و تشکیل ستاد بحران مورد توجه قرار گرفت.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: نخستین حمله ملخ صحرایی را هفت روز بعد از این هشدار در بندر نخیلو استان هرمزگان داشتیم که بلافاصله اقدامات برای مبارزه با این آفت در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به حرکت دسته‌جات زیاد ملخ صحرایی از بالای دریای سرخ تاکنون ۱۳۸ ریزش را به کشور داشتیم که هشت استان را درگیر کردند.

درگاهی ادامه داد: بیشترین درگیری با این آفت در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان گزارش شده است.

وی تاکید کرد: ملخ صحرایی به عنوان آفت خطرناک در دنیا شناخته شده است به طوری که امنیت غذایی را مورد تهدید قرار می‌دهد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با تلاش‌های شبانه‌روزی همه دست اندرکاران این حوزه و حمایت استانداران هیچ گونه خسارتی از این نوع آفت خطرناک در عرصه‌های زراعی و باغی کشور گزارش نشده است.

وی افزود: با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان خواروبار کشاورزی (فائو) مبنی بر افزایش حملات ملخ صحرایی در ۲ ماه آینده، می‌طلبد استانداران هشت استان درگیر به این حوزه توجه ویژه‌ای داشته باشند تا بتوانیم با کنترل این آفت خسارتی را به عرصه امنیت غذایی کشور نداشته باشیم.

درگاهی تصریح کرد: امسال نخستین سالی نیست که بحث مبارزه با ملخ را داریم اما ملخ صحرایی خطرناک‌ترین گونه ملخ است که در صورت حمله تهاجمی پوست درختان را می‌خورد.

وی با بیان این که این سطح از هجوم ملخ در ایران بی‌سابقه بوده به کشاورزان توصیه کرد در صورت مشاهده این آفت مراتب را به نزدیکترین مرکز جهاد کشاورزی و یا مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اطلاع‌رسانی کنند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور حمله ملخ صحرایی را درصورت عدم کنترل همانند سیل و زلزله خسارت زا برای کشور برآورد کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.