به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان امسال در مقایسه با سال گذشته و سالهای پیش از آن با کاهش بیش از 90 درصدی باران رو به رو بود و تغییرات جوی و آب و هوایی در این استان کویری به ویژه در سالجاری موجب نگرانی مردم و مسئولان استان شده بود به گونه ای که اقشار مختلف مردم برای نزول این رحمت الهی دست به دعا و اقامه نماز باران در برخی مناطق برداشته که به یکباره رحمت خداوندی نازل شد.
باران زمستانی امسال برای دومین بار روی خوش خود را به مردم رنج دیده این دیار نشان داد به طوری که برعکس بارندگی های دوره نخست از 13 تا 15 بهمن که تنها مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان را از این نعمت بهره مند کرد این بار از 21 تا 24 بهمن این رحمت الهی سراسر این استان را نیز فرا گرفت.
مطابق پیش بینی و هشدار اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان که در چند نوبت اواخر هفته گذشته و اوایل این هفته انجام شد، ریزش باران در بازه زمانی یادشده سبب بروز سیلاب، طغیان رودخانه ها، جاری شدن روان آب و آبگرفتگی معابر شد.
فعالیت این سامانه بارشی علاوه بر طغیان رودخانه های محلی و آبگرفتگی معابر سبب بسته شدن برخی راههای ارتباطی جنوب، آبگرفتگی منازل هفت روستا، غرق شدن یک جوان 18 ساله در میرجاوه و یک کودک خردسال در قصرقند، تعطیلی مدارس پیش دبستانی و دبستان نوک آباد خاش و تمام مقاطع تحصیلی دهستان های تابعه این بخش شد.

** بارندگی در بزمان به 107 میلیمتر رسید
رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: براساس آخرین اطلاعات جمع آوری شده از ایستگاه های بارانسجی سطح استان بیشترین میزان بارندگی با 107 میلیمتر از ایستگاه باران سنجی بزمان گزارش شده است.
محمود دیانتی اظهار داشت: برخلاف سامانه بارشی هفته گذشته که در جنوب سیستان و بلوچستان تمرکز داشت، سامانه جدید در اکثر نقاط استان فعال شد به طوری که از نقاط مختلف شمال تا جنوب استان گزارش بارندگی داشتیم.
وی افزود: بعد از بزمان بیشترین میزان بارندگی به ایستگاه های فنوج و چاه کمال خاش به ترتیب با 55 و 40 میلی متر باران اختصاص یافت.
وی با بیان اینکه بیشتر بارش ها در روز سه شنبه اتفاق افتاد، ادامه داد: روز گذشته در شمال استان نیز در ایستگاه های نیمروز و فرودگاه زابل 6 میلیمتر باران بارید، همچنین از 15 نقطه دیگر در منطقه سیستان بارندگی های متوسط تا ضعیف گزارش شد.

** 11 مسیر ارتباطی جنوب سیستان و بلوچستان بسته شد
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان گفت: 11 مسیر ارتباطی جنوب استان بر اثر بارندگی های دیروز و دیشب بسته و رفت و آمد در این راهها غیرممکن شده است.
ابراهیم جاوشیری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مسیرهای بسته شده شامل دلگان -زهکلوت، دلگان - هودیان، دلگان- جلگه، بزمان - دلگان، دلگان - ایرانشهر، بمپور- جلگه، فنوج - رمشک، ایرانشهر - خیرآباد، نیکشهر - بنت - ملوران، چاهان - زرآباد و ایرانشهر - مهرستان است.
وی گفت: براثر بارندگی های شدید روز گذشته در سراسر سیستان و بلوچستان رودخانه های محلی طغیان کردند و برخی راه های ارتباطی بسته و منازل شماری از روستاییان دچار آبگرفتگی شد.
وی افزود: با فروکش کردن آب و تلاش راهداران 2 مسیر فنوج -اسپکه و فنوج- تنگ سرحه بازگشایی شد.
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان افزود: سرویس دانش آموزان دلگان نیز در سیلاب گرفتار شده بود که بعد از هشت ساعت عملیات امداد و نجات بامداد امروز نجات یافتند.
وی بیان کرد: تعدادی خودرو نیز در سیلاب گرفتار شده بودند که با کمک راهداران و نیروهای امداد و نجات رهایی یافتند.
به گزارش ایرنا براساس آخرین اطلاعات جمع آوری شده از ایستگاه های بارانسنجی سراسر استان بیشترین میزان بارندگی با 107 میلیمتر از ایستگاه باران سنجی بزمان گزارش شده است.
بعد از بزمان بیشترین میزان بارندگی به ایستگاه های فنوج و چاه کمال خاش به ترتیب با 55 و 40 میلی متر باران اختصاص یافت.
بارندگی های سیستان و بلوچستان از دوشنبه شب آغاز شد و روز سه شنبه شدت گرفت و امروز سامانه بارشی از استان خارج شد.
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان اظهار داشت: این بارندگی ها باعث جاری شدن سیلاب و آبگرفتگی معابر روستایی شده و اهالی برای عبور و مرور با مشکلات زیادی مواجه هستند.
جاوشیری گفت: برق برخی از مناطق نیز قطع و خساراتی به زیربناها وارد شده است.

** 157 نفر گرفتار سیلاب سیستان و بلوچستان اسکان داده شدند
مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: 157 نفر از مردم شهرستان های زاهدان، ایرانشهر، فنوج، خاش، دلگان و میرجاوه این استان که گرفتار سیلاب شده بودند توسط نیروهای امدادی در مکانهای امن اسکان یافتند.
رسول راشکی اظهار داشت: براثر بارندگی های شدید روز گذشته در سراسر سیستان و بلوچستان رودخانه های محلی طغیان کردند و برخی راههای ارتباطی بسته و منازل شماری از روستاییان دچار آبگرفتگی شد.
وی ادامه داد: نیروهای امدادی هلال احمر در این مدت 35 خانوار شامل 157 نفر را در هفت روستای شهرستان های یاد شده در چادر اسکان اضطراری دادند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان افزود: 82 نفر نیروی امدادی در قالب 19 گروه در این حوادث به آسیب دیدگان امدادرسانی کردند.
وی ادامه داد: 35 دستگاه چادر، 121 تخته پتو و 100 کیلوگرم نایلون به همراه مواد غذایی از جمله کالاهای توزیع شده در میان مردم گرفتار سیلاب استان بوده است.
راشکی گفت: همچنین در شبانه روز گذشته 15 خودرو و هفت دانش آموز گرفتار سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان توسط نیروهای هلال احمر نجات داده شدند.
وی گفت: این دانش آموزان که شامل پنج پسر و 2 دختر مقاطع ابتدایی و راهنمایی روستای حمید آباد دلگان بودند بعد از تعطیلی مدرسه در راه بازگشت دچار سیلاب شدند.
راشکی ادامه داد: ساعت 20 دیشب فرمانداری دلگان برای نجات دانش آموزان از نیروهای هلال احمر درخواست کمک کردند که بلافاصله یک تیم عملیات متشکل از هشت نجات گر به محل حادثه اعزام شدند.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان افزود: بعداز تلاش هشت ساعته نیروهای عملیات این جمعیت در ساعت 2 بامداد امروز این دانش آموزان با سلامت کامل به آغوش خانواده های خود بازگردانده شدند.
وی تاکید کرد: جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان با تمام توان آماده ارائه خدمات مورد نیاز به مسافران و آسیب دیدگان حوادث و سوانح احتمالی است.

** طغیان رودخانه محلی سبب غرق شدن یک جوان در میرجاوه شد
مدیر مرکز فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: طغیان رودخانه محلی در لادیز میرجاوه سبب غرق شدن یک جوان 18 ساله شد.
دکتر فریبرز راشدی بیان کرد: ساعت 19 سه شنبه شب یک جوان با یک دستگاه موتورسیکلت قصد عبور از این رودخانه محلی را داشت که به دلیل شدت جریان آب جان خود را از دست داد.

** بارندگی شدید سبب تعطیلی مدارس نوک آباد خاش شد
مدیر اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: براثر بارندگی های شدید و طغیان رودخانه های محلی مدارس برخی نقاط خاش بویژه بخش نوک آباد امروز چهارشنبه تعطیل اعلام شد.
علی مرادی اظهار داشت: امروز مدارس پیش دبستانی و دبستان نوک آباد خاش و تمام مقاطع تحصیلی دهستان های تابعه این بخش برای جلوگیری از حوادث احتمالی تعطیل است.
وی بیان کرد: براساس اعلام ستاد بحران استانداری روز گذشته مدارس مقطع ابتدایی و پیش دبستانی زاهدان و نصرت آباد به دلیل وزش توفان و بارندگی شدید تعطیل شد.

**کودک چهار ساله در رودخانه کاجو قصرقند غرق شد
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: دختر چهار ساله روستای جنگل بخش مرکزی قصرقند امروز/چهارشنبه/ در رودخانه کاجو این شهرستان غرق شد.
حسن مصفا به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این کودک که برای بازی به حاشیه رودخانه رفته بود براثر لغزندگی در آب خروشان این رودخانه افتاده و غرق شده است.
وی ادامه داد: ساعت 10 و 30 دقیقه امروز این حادثه به نیروهای هلال احمر اطلاع داده شد که بلافاصله 2 تیم عملیاتی متشکل از 15 نفر نیروی امداد و نجات به محل حادثه اعزام شدند.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان افزود: تاکنون جسد این کودک پیدا نشده است و تلاش گروه های امدادی برای یافتن جسد با قوت ادامه دارد.
مصفا بیان کرد: این دومین حادثه غرق شدگی در شبانه روز گذشته در سیستان و بلوچستان است که براثر بی احتیاطی افراد رخ داده است.
مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: بارندگی های شب و روز گذشته خساراتی به بخش های زیربنایی و برخی منازل مسکونی در چند شهر و روستا وارد شده که هنوز امکان برآورد خسارات نیست.
عبدالرحمان شهنوازی افزود: با فروکش کردن سیلابها کار بررسی خسارات توسط کارشناسان انجام خواهد شد.
7316 ** 6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.