به گزارش ایرنا شهر زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان نیز مانند شهرهای دیگر کشور هر هفته شاهد روزبازارهای با نام دوشنبه بازار، چهارشنبه بازار و جمعه بازار است و در محله ها و روزهای خاص برپا می شود و جنب و جوشی به پا می کنند که بعضا باعث نارضایتی برخی کسبه می شود.
هرچند که شماری از بازاریان زاهدان معتقدند اجناس عرضه شده در این روزبازارها از کیفیت و استاندارد لازم برخوردار نیست و مشتریان خاص خود را دارد.
دوشنبه بازار زاهدان که در روزهای دوشنبه در زیباشهر برپا می‌ شود از جمله همین روزبازارهای محلی است که در آن انواع صیفی جات و مرکبات، پارچه، کیف و کفش، لوازم خانگی، حبوبات، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم الکترونیکی و حتی لباس های دست دوم معروف به لته یا تاناکورا به فروش می‌رسد.
هرچند که این بازار پرطرفدار وضعیت نابسامانی دارد و با مشکلاتی روبروست که هم غرفه داران و هم مردم را گلایه مند کرده است
نبود برخی امکانات مانند سرویس بهداشتی مناسب، کمبود آب، نداشتن روشنایی کافی، نبود آب سردکن و از همه مهمتر خاکی بودن فضای اطراف گوشه ای از مشکلات مطرح شده از سوی فروشندگان و خریداران است.
خاکی بودن محوطه اطراف دوشنبه بازار باعث شده تا با اندک وزش بادی گرد و غبار مراجعان و فروشندگان را آزار می دهد و برروی اجناس پهن شده در فضای باز این بازار لایه هایی از خاک نشسته و بهداشت محیط را در معرض خطر قرار می دهد.
این در حالیست که در دوشنبه بازار و سایر روزبازارها موادخوراکی و پوشاک و غیره عرضه می شود.
نبود برق در دوشنبه بازار موجب شده تا هر یک از فروشندگان از موتورهای برق برای روشنایی استفاده کنند که دود و صدای گوش خراش این موتورها موجب آلودگی صوتی و هوا می شوند.
یکی از شهروندان زاهدانی به نام مریم اکبری که در حال خرید در این بازار محله بود به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: متاسفانه بعضی از غرفه ها فاقد دستگاه کارت خوان هستند که این امر موجب سردرگمی اغلب شهروندان می شود.
شهروند دیگری که ساکن محله زیباشهر است، به خبرنگار ایرنا گفت: وجود زباله های سرگردان در محوطه دوشنبه بازار و پراکنده شدن آنها در معابر عمومی بهداشت محیط را با معضلاتی رو برو کرده و مردم را آزار می دهد.
وی که خود را حسین منصوری معرفی کرد، افزود: حضور نداشتن کارگران شهرداری برای نظافت و جمع آوری آثار باقیمانده در دوشنبه بازار از دیگر عواملی است که مردم این منطقه را دچار مشکل کرده است.
یکی از فروشندگان این بازار بدون غرفه که از وضعیت آشفته و نابسامان دوشنبه بازار حسابی شاکی و کلافه بود گفت: بزرگترین مشکل نبود سرویس بهداشتی مناسب در نزدیکی این بازار است البته شهرداری تعداد معدودی سرویس بهداشتی درست کرده اما با بازار فاصله زیادی دارد و فاقد آب بهداشتی و نظافت لازم است.
وی که خود را محمد ریگی معرفی کرد افزود: شهرداری هر هفته مبالغ متفاوتی بابت محل فروش که به آن غرفه می گویند دریافت می کند ولی هیچگونه خدماتی ارائه نمی دهد و ماموران شهرداری عصر دوشنبه برای جمع آوری کرایه غرفه ها مراجعه می کنند که در خیلی از مواقع رفتار مناسبی هم با غرفه داران ندارند.
غرفه دار دیگری به نام مریم دهمرده اظهار داشت: در این بازار هیچگونه امکاناتی برای بانوان درنظر گرفته نشده است و ما برای استفاده از سرویس بهداشتی باید به درب منزل مردم مراجعه کنیم.
وی که سرپرست خانوار و دارای چهار فرزند است، گفت: با مشکلات فراوانی هر هفته این غرفه را کرایه می کنم اما با وضعیت بازار این روزها و گرانی قیمت اجناس بعضی هفته ها همان کرایه غرفه هم بدست نمی آید.
برخی خریداران از تفاوت قیمت اجناس، بهداشتی نبودن محیط و نابسامانی قیمت ها و نظارت ها گلایه مند بوده و از مسئولان درخواست کردند نظارت بر قیمت باید در این قبیل مکانها بیشتر باشد اما تاکنون نظارتی مشاهده نشده است.
ایجاد غرفه و آسفالت محوطه و پارکینگ ها از دیگر درخواست های مردم و فروشندگان روز بازارهای زاهدان است.


** روزبازارها باید تنها در روز فعالیت کنند و نیازی به برق ندارند
معاون سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در زمینه تامین برق و روشنایی برای دوشنبه بازار اظهار داشت: در تمامی شهرها روز بازارها از طلوع آفتاب تا غروب آفتاب دایر هستند و در زاهدان نیز بر همین منوال برنامه ریزی شده به همین دلیل سازمان هیچگونه تعهدی بابت برق رسانی دوشنبه بازار ندارد، ایندرحالیست که شرکت برق نیز به دلیل ایمنی و ثابت نبودن اینگونه بازارها انشعاب برق نمی دهد.
عبدالرضا شهرکی با اشاره به مشکل کمبود سرویس های بهداشتی در اطرف دوشنبه بازار گفت: چهار سرویس بهداشتی با انشعاب آب شیرین و شور در نزدیکی این بازار قرار دارد که چند سرویس دیگر نیز به زودی راه اندازی می شود و سرویس بهداشتی مخصوص بانوان نیز قرار است در این مکان ایجاد شود.
وی در باره خاکی بودن فضای اطراف دوشنبه بازار بیان کرد: غرفه ها در محوطه آسفالت برپا می شوند اما چون زمین های زیبا شهر متعلق به لشکر است و شهرداری مجوز آسفالت کردن زمین های اطراف را ندارد به همین دلیل زمانی که هوا طوفانی است مردم و غرفه داران با مشکلاتی مواجه می شوند.
معاون سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی اظهار داشت: تدابیری اندیشیده شده تا دستفروش ها نیز در مکانی مشخص اطراف دوشنبه بازار بساط خود را پهن کنند زیرا تاکنون هزینه ای از آنها دریافت نشده است.
وی با اشاره به اینکه به جز دوشنبه بازار؛ چهارشنبه بازار و جمعه بازار نیز در سطح شهر زاهدان فعال است گفت: به زودی پس از اخذ مجوزهای لازم 2 روز بازار دیگر نیز برای رفاه حال شهروندان زاهدانی در مناطق حاشیه شهر راه اندازی می شود.
وی افزود: برای دسترسی مردم حاشیه شهر به مایحتاج روزانه چهار بازارچه ارزاق عمومی و میوه و تره بار در شهرک های جهاد، برق، سپاه، مهرشهر و شیرآباد پیش بینی شده که تا سال آینده راه اندازی می شوند.
شهرکی بیان کرد: در حال حاضر در شیرآباد بازارچه ای با 350 غرفه دایر است که از سال آینده رونق بیشتری می یابد.
وی در رابطه با جمع آوری زباله های باقیمانده از این بازارها گفت: زباله ها توسط شرکت خصوصی با نظارت خدمات شهری از ساعت 12 شب به بعد جمع آوری می شوند و روز بعد هیچگونه زباله ای در این مکان ها وجود ندارد.
وی افزود: سال گذشته پنجشنبه بازار ویژه بانوان بی سرپرست، بد سرپرست و خود سرپرست دایر شده بود تا این افراد محصولات خودکفایی خود شامل صنایع دستی، ترشیجات، پوشاک و غیره را در این بازار عرضه کنند اما با توجه به شکایت اهالی منطقه این بازار تعطیل شد که امسال با همکاری شهرداری منطقه یک و سازمان فرهنگی و ورزشی در محل بلوار بهداشت با 30 غرفه فعالیت خود را آغاز کرد.
معاون سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی با بیان اینکه غرفه ها به طور رایگان واگذار می شود گفت: تمام فروشندگان این بازار بانوان هستند که در صورت استقبال و تمایل به تعداد غرفه ها افزوده می شود.
شهرکی بیان کرد: سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی با هدف ایجاد اشتغال در راستای هدف سازمانی و قانونی راه اندازی شده و یکی از اهداف آن احداث بازارچه ها و روز بازارها و ایجاد شغل در جامعه است.
9923 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.