به گزارش ایرنا، از گذشته های دور مصرف میوه ها و تنقلات ویژه شب یلدا در میان اقوام مختلف مرسوم بوده و در هر دوره ای به تناسب قیمت ها و توان خرید مردم مقدار و نوع این خوراکی ها قدری با یکدیگر متفاوت بوده است.
در شرایط کنونی نیز با وجود افزایش قیمت ها و شرایط اقتصادی نه چندان مطلوب عامه مردم و استقبال کم به خرید این اقلام در روزهای گذشته، اما از یک روز مانده به دورهمی های خانوادگی شب یلدا بازار زنجان به تکاپو افتاده است.
از ویژگی مهم شب یلدا، سبد خوراکی‌هایی با آجیل، انواع میوه و شیرینی است که در صدر سفره جای دارد.
یک روز مانده به شب چله گذری از بازار میوه و آجیل زنجان داشتیم که رونق برای خرید انواع میوه چشمگیر بود اما آجیل به دلیل گرانی بیش از خریدار، تماشاگر داشت.
اما بودند فروشندگان میوه ای که در بازار میوه و تره بار زنجان به فروشندگان خود بدون دریافت وجهی این اقلام مصرفی را عرضه می کردند که مبادا به سبب پایین بودن قدرت خرید، سفره شب چله آنها خالی بماند.

** صادرات، موجب گرانی آجیل شد
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار شهرستان زنجان گفت: خشکبار به اندازه کافی در بازار موجود است و با توجه به بالا بودن نرخ آن بازار این محصولات رکود دارد.
مرتضی انتصار ادامه می دهد: در حال حاضر کاهش 10 درصدی نرخ انواع خشکبار را داریم تا شهروندان بتوانند خشکبار مورد نیاز خود در شب یلدا را خریداری کنند.
وی، سرمازدگی محصول خشکبار و کاهش تولید، افزایش نرخ دلار و صادرات آن به کشورهای همسایه را از مهمترین دلایل گرانی آن برشمرد.

** نرخ انواع میوه در بازار کنترل نمی شود
رئیس اتحادیه میوه و تره بار شهرستان زنجان، با بیان اینکه از روز گذشته به بازرسی اصناف، صنعت، معدن و تجارت نرخ انواع میوه را اعلام کرده ایم، گفت نرخ پرتقال تامسون درجه یک 35 هزار ریال، تامسون معمولی 25 هزار ریال، انار مرغوب و متوسط به ترتیب 70 و 50 هزار ریال، هندوانه میناب 25 هزار ریال و دزفول نیز 10 هزار ریال در میدان عرضه می شود.
سید مرتضی هاشمی افزود: قیمت آناناس 370 تا 350 هزار ریال، موز از 120 تا 110 هزار ریال و نارگیل 250هزار ریال است که به دلیل وارداتی بودن قیمت بالایی دراد.
رئیس اتحادیه میوه و تره بار شهرستان زنجان از شهروندان خواست، هنگام خرید میوه به نرخ نصب شده بر روی آن توجه کنند و در صورت بالا بودن نرخ با شماره 124 به بازرسی صنعت، معدن و تجارت گزارش دهند.
یکی از فروشندگان هندوانه ادامه داد: خرید میوه برای شب چله نسبت به سال قبل خیلی کاهش دارد.
وی اظهارمی کند: با توجه به اینکه در حال حاضر هندوانه دزفول را 15 هزار ریال می فروشیم استقبال چندانی ندارد.
علی مولایی یکی دیگر از فروشندگان آجیل و خشکبار نیز ادامه داد: تلاش می کنیم تا با کمترین قیمت ممکن محصولات خود را عرضه کنیم تا شهروندان نیز بتوانند خرید کنند.
نیمتاج رحمتی یکی از مشتریان گفت: طی روزهای گذشته نرخ انواع آجیل نسبت به امروز حداقل در هر کیلو 70 هزار ریال کمتر بود.
وب از مسئولان خواست، در روز منتهی به شب یلدا نظارت بیشتری بر بازار داشته باشند.
9505/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.