دراین مطلب آمده است: چند سالی است که خبرهایی از توسعه ورزش در شهرستان ها و روستاهای استان به گوش می رسد و اخبار، حکایت از شنیده شدن صدای ورزش در نقاط مختلف سیستان و بلوچستان دارد. در حالی که برخی از شهرستان ها دارای سرانه و تجهیزات ورزشی بالایی هستند، شهرستان هایی چون فنوج امکانات بسیار محدودی دارد. با عبور از خیابان های مرکز شهر فقط یک سالن ورزشی به چشم می خورد که چندان شرایط مناسبی ندارد و برخی از آجرهای آن فرو ریخته است. بسیاری از ورزشکاران شهرستان به خوبی با این سالن آشنایی دارند زیرا تنها فضای مناسب برای پرداختن به فعالیت های ورزشی در منطقه شناخته می شود. در گزارشی که یک سال «سیستان و بلوچستان» از وضعیت ورزشی این شهرستان داشت برخی از بومیان از وضع ورزش در شهرستان گلایه مند بودند چراکه به گفته آن ها تقریبا همه جوانان شهرستان به ورزش علاقه دارند اما 60 تا 80 درصد آن ها به دلیل نبود امکانات ورزشی نمی تواستند به ورزش بپردازند، بسیاری از جوانان منطقه در معابر شهری ورزش می کردند که خطرهایی را برای آن ها ایجاد می کرد، به گونه ای که گاهی اخباری از تصادف آنان با خودروها در هنگام ورزش به گوش می رسید. آن ها انتظار داشتند برای حفظ سلامت نوجوانان و جوانان، سالن های ورزشی استاندارد در منطقه احداث شود تا بیشتر به سمت ورزش جذب شوند و معتقد بودند که می توان از میان جوانان شهرستان افرادی را برای تیم های استانی و ملی پرورش داد که البته محقق شدن این مهم نیازمند توجه مسئولان و متولیان ورزشی، تهیه زیرساخت ها و لوازم ورزشی مورد نیاز است.
زمین های خاکی، همیشه فعال
دی ماه سال گذشته «عبدالعزیز نصرتی» مسئول نمایندگی ورزش و جوانان فنوج به خبرنگار ما گفت: تا دلتان بخواهد کمبودهای ورزشی در شهرستان وجود دارد و نمی توان منکر آن شد، این موضوع سبب شده است زمین های خاکی همیشه فعال باشد در حالی که شایسته مردم منطقه نیست و باید امکانات لازم برای آنان فراهم شود تا بتوانند به ورزش قهرمانی برسند. فنوج با 52 هزار نفر جمعیت، فقط یک سالن ورزشی با عمر بالای 15 سال دارد. متاسفانه آجر قسمت هایی از دیوارها فرو ریخته است و از ایمنی لازم برخوردار نیست اما ورزش دوستان شهرستان به ناچار همچنان از این سالن استفاده می کنند. عملیات ساخت مجموعه ورزشی چند منظوره در بخش فنوج آغاز و برای این طرح حدود سه میلیارد تومان اعتبار تصویب شد، ولی متاسفانه احداث سالن پس از اسکلت بندی متوقف شد و اعتبار مصوب نیز اختصاص پیدا نکرد. با توجه به شرایط نامناسب فنوج در سرانه و زیرساخت های ورزشی در صورت آماده شدن سالن روستای کوتیج باید حداقل یک سالن ورزشی در روستای محترم آباد که 400 نفر جمعیت دارد، یک سالن در روستای مسکوتان و یک سالن در روستای خیرآباد به دلیل نزدیک بودن به چند روستای دیگر احداث شود، در این صورت می توان اعلام کرد سرانه ورزشی شهرستان به حد معقولی رسیده است.
تحول در ورزش فنوج
یک سال از انتشار این گزارش گذشت و وضعیت ورزش فنوج مجدد توسط «سیستان و بلوچستان» پیگیری شد اما این بار مسئول نمایندگی ورزش و جوانان از وضعیت مطلوب سرانه ورزشی در شهرستان خبر داد و گفت: طی یک سال گذشته اقدامات خوبی در حوزه ورزش فنوج رخ داد و چند طرح ورزشی اجرایی شد که زمین مینی چمن مصنوعی منطقه مسکوتان از جمله آن است، مراحل ساخت این زمین به اتمام رسیده و برنامه ریزی شده است تا به مناسبت دهه فجر به بهره برداری برسد. «عبدالعزیز نصرتی» افزود: مراحل ساخت سالن چند منظوره روستای کوتیج هم پیگیری شد و در کنار آن با تصویب ساخت زمین چمن در روستای پیرمن، مناقصه شناسایی پیمانکار طرح هم برگزار شد، عملیات دو پروژه دیگر در آینده برای شهرستان کلنگ زنی می شود، افزون بر آن برای ایجاد زمین چمن مصنوعی روستای محترم آباد و یک خانه جوان هم برنامه ریزی شد و اعتبار آن در ردیف بودجه 97 تعریف شده است. وی بیان کرد: برای بهبود وضعیت سالن قدیمی فنوج، کف پوش مورد نیاز آن خریداری شد و رایزنی ها برای نصب آن ادامه دارد، سوله قدیمی اداره آموزش و پرورش شهرستان هم برای توسعه ورزش به اداره ورزش و جوانان واگذار شد بنابراین می توان گفت پس از پیگیری روزنامه سیستان و بلوچستان و انعکاس مشکلات ورزش فنوج از دی ماه سال گذشته در حوزه سرانه ورزشی شهرستان حداقل 80 درصد تغییر ایجاد شده است.
پیشرفت 100 درصدی در ورزش همگانی
وی افزود: با توسعه ورزش، بانوان هم به حضور در فعالیت های ورزشی علاقه مند شده اند که بانوان فنوجی از این مهم مستثنا نیستند اما به دلایلی امکان فعالیت آن ها وجود نداشت و برای رفع این مشکل برای ورزش قهرمانی تصمیم گرفته شد تا سالن قدیمی شهر پس از نصب کف پوش و بهبود وضعیت به ورزش بانوان اختصاص پیدا کند. وی گفت: در بعد ورزش همگانی هم با توجه به باورهای منطقه، ایجاد مکانی عمومی برای ورزش همگانی بانوان لازم بود که در این باره هماهنگی هایی با شهرداری انجام و در نهایت ایجاد اولین پارک بانوان فنوج هدف گذاری شد. در نهایت این بوستان با تجهیزات تفریحی و ورزشی به بهره برداری رسید و همایش های همگانی بانوان در این مکان برگزار می شود و با توجه به نیاز شهرستان ایجاد جاده سلامت هدف گذاری شد و پیگری های احداث آن شروع شده است. وی بیان کرد: در مناسبت های مختلف مسابقات و جشنواره های فرهنگی، ورزشی در شهرستان برگزار شد و علاوه بر آن تیم های بومی و محلی فنوج به رقابت های دیگر مناطق اعزام شدند بنابراین باید گفت طی یک سال اخیر ورزش همگانی این شهرستان دست خوش تغییر 100 در صدی بوده است.
فنوج همچنان بدون اداره ورزش و جوانان
نصرتی گفت: سال گذشته فنوج بیش از 52 هزار نفر جمعیت داشت و 550 نفر ورزشکار سازمان یافته در شهرستان ثبت شده بود، با توجه به یک ساله شدن مدت زمان بیمه ورزشکاران این روال در سال جدید رشد چندان چشمگیری نداشت اما از 60 هزار نفر جمعیت شهرستان بیش از 600 نفر ورزشکار بیمه شده و سازمان یافته اند که نشان دهنده افزایش حضور اقشار مختلف شهرستان در فعالیت های ورزشی است. وی افزود: با وجود همه این تغییرها وضعیت اداره ورزش و جوانان شهرستان تغییر نکرده است و به نوعی فنوج هنوز اداره ورزش و جوانان مستقل ندارد و به عنوان نمایندگی فعالیت می کند، این شایسته شهرستانی با این جمعیت نیست و باید برای رفع این مشکل اقدام مناسب انجام شود.
8006**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.