به گزارش ایرنا، 24 مهرماه سال جاری 12 نفر از مرزبانان و بسیجیان بومی در نقطه صفر مرزی میرجاوه در جنوب شرق کشور توسط گروهک تروریستی جیش الظلم ربوده و به کشور پاکستان منتقل شدند. پنج نفر از این مرزبانان 24 آبان ماه با پیگیری های دولت پاکستان آزاد و به ایران تحویل داده شدند، اما کماکان هفت نفر دیگر در اختیار این گروه تروریستی قرار دارند.
در گذشته نیز بارها تروریست ها پس از اقدامات تروریستی در نقاط مختلف استان سیستان و بلوچستان، به مکان های امن در خاک پاکستان متواری می شدند.
١٨ بهمن 1392 پنج سرباز دیده بان کشورمان در مرز جکیگور سیستان و بلوچستان مفقود شدند که مسئولیت آن را نیز گروهک تروریستی جیش الظلم بر عهده گرفت؛ پرونده ای که در نهایت با آزادی چهار سرباز و شهادت یک نفر دیگر بسته شد. اردیبهشت ماه امسال نیز این گروهک در جریان درگیری با مرزبانان کشورمان در میرجاوه، 9 نفر را به شهادت رسانده، دو نفر را مجروح و یک تن دیگر را به گروگان گرفتند.
در منطقه بلوچستان و بین مرز پاکستان، ایران و افغانستان منطقه ای مثلثی شکل وجود دارد که محل رفت و آمد و پاتوق قاچاقچیان مواد مخدر، تروریست‌ها و نیروهای مسلح مخالف دولت پاکستان و ایران است.

**آخرین اخبار از مرزبانان ربوده شده
مدیرکل امور مرزی وزارت کشور روز سه شنبه در گفت وگو اختصاصی با خبرنگار ایرنا، گفت که وزارت کشور و وزارت امور خارجه به صورت رسمی و مداوم در حال پیگیری آزادسازی مرزبانان ربوده شده هستند.
شهریار حیدری اعلام کرد: بر اساس آخرین اطلاعات به دست آمده هفت مرزبانی که اکنون در اختیار گروهک تروریستی جیش الظلم قرار دارند، سالم هستند و دولت پاکستان نیز در جریان سلامت این مرزبانان قرار دارد.
وی تاکید کرد: این گروهک تروریستی پذیرفته است که مرزبانان را در اختیار دارد؛ ما گروهک تروریستی را به رسمیت نمی شناسیم و دولت پاکستان را مسئول رسیدگی به موضوع می دانیم.

**نیروهای نفوذی شناسایی شدند
به گفته سردار سرلشگر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلابی اسلامی 'به احتمال زیاد، آنها یکی از نیروها را عامل نفوذی خودشان کرده‌اند و مجبور شده‌اند نیروهای رزمنده و مدافع پاسگاه و برجک ما را بیهوش کنند و آن‌ها را بربایند.'
بر اساس اعلام مدیرکل امور مرزی وزارت کشور نیروهای نفوذی گروهک تروریستی جیش العدل شناسایی شده اند، با این حال تاکنون دستگیری خاصی در این رابطه انجام نشده است.
پیش از این سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ایرنا، گفته بود: این‌ها طی یک سال اخیر، 50 مورد حمله به پاسگاه‌های مرزی داشته‌اند و یکی از روش‌هایی که مورد استفاده آنها قرار گرفته، بهره‌گیری از نیروهای نفوذی بوده است و معمولا هم موفق نبوده‌اند اما در این مورد توانستند برنامه خود را اجرایی کنند.

**زمان دقیق آزادی مرزبانان مشخص نیست
مدیرکل امور مرزی وزارت کشور در ادامه گفت وگوی خود با ایرنا با بیان اینکه نمی توانیم زمان دقیق آزادی هفت مرزبان را مشخص کنیم، گفت: از تمامی ظرفیت ها برای آزادی مرزبانان ربوده شده استفاده خواهیم کرد.
حیدری نظامی ها را یک ظرفیت دانست و تاکید کرد: پیگیری ها برای آزادسازی مرزبانان از طریق وزارت کشور و وزارت امور خارجه در حال انجام است و دستگاه های دیگر نیز در این زمینه به ما کمک می کنند.

** تداوم رایزنی ها
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی 8 آبان ماه سال جاری در راس هیاتی بلند پایه به منظور بررسی های لازم برای آزادسازی مرزبانان راهی کشور پاکستان شد و علاوه بر دیدار با همتای خود با نخست وزیر این کشور نیز دیدار کرد.
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ایران نیز در گفت و گوی تلفنی با شهریار خان آفریدی همتای پاکستانی خود، با تبادل نظر درباره حادثه تروریستی اخیر در منطقه صفر مرزی، بر همکاری دو کشور برای ریشه کنی تروریسم در مناطق مرزی مشترک تاکید کرد. علاوه بر وزارت کشور و وزارت امور خارجه، ارگان های نظامی و مجلس نیز برای آزادی مرزبانان ربوده شده در حال تلاش هستند.
بر اساس اعلام حجت الاسلام و المسلمین سید محمود علوی وزیر اطلاعات 'تا این لحظه فعالیت‌های زیادی برای آزادی مرزبانان توسط ستاد کل نیروهای مسلح و فرماندهی نیروی زمینی سپاه در ارتباط با ارتش پاکستان انجام شده است.'
حشمت الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز پیش از این گفته بود که وزارت اطلاعات و این کمیسیون نیز در حال پیگیری برای آزادی مرزبانان ربوده شده اند.
سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران پس از ربودن مرزبانان در میرجاوه در تماس تلفنی با ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان با بیان مشکلات امنیتی در مرزهای مشترک از وی خواست اقدامات لازم و فوری را برای آزادی مرزبانان ایرانی در خاک پاکستان انجام دهد.
علاوه بر این سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز به منظور آزاد سازی مرزبانان ربوده شده به پاکستان سفر و در راس یک هیات نظامی و امنیتی با همتایان خود دیدار کرده است.

**عملیات پاکستان برای شناسایی تروریست ها
مقامات مختلف کشور پاکستان نیز در دیدار و گفت وگو با مقامات ایرانی ضمن محکوم کردن این اقدام تروریستی بر تلاش همه جانبه برای آزاد سازی مرزبانان ایرانی تاکید کرده اند.
بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان، شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه این کشور با اعلام نگرانی عمیق در خصوص وقوع این حادثه تروریستی، گفت: نیروهای امنیتی و نظامی پاکستان برای شناسایی محل اختفای ربوده شدگان عملیات شناسایی را آغاز کرده اند.
وی گفت: نیروهای امنیتی و نظامی پاکستان در این عملیات با نیروهای امنیتی و نظامی ایران کاملا هماهنگ هستند.

**آمادگی ایران برای عملیات در منطقه استقرار اشرار
وزیر کشور 26 آبان ماه در حاشیه نشست ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با بیان اینکه کمیته های مشترک امنیت مرزی با پاکستان داریم، اعلام کرد: اگر آنها (پاکستان) در موارد ضروری شرایط و امکان عملیات را به هر دلیلی نداشتند، ما آمادگی داریم تحت نظر و اجازه آنها در مناطقی که اشرار حضور دارند، عملیات انجام دهیم.
عبدالرضا رحمانی فضلی تاکید کرد: ما می توانیم در هر شرایطی این آمادگی را حفظ کنیم، اگر ما تاکنون اقدامی در آن طرف مرز انجام نداده ایم به خاطر احترام به تمامیت مرزی پاکستان و احترام به حق همسایگی و احترام به آنها است چراکه همیشه این کشور با ایران وحدت استراتژیک دارد، اما اگر اجازه بدهند یقینا چنین قدرتی داریم و اعمال خواهیم کرد.
کمک مالی قدرت‌های بزرگ و برخی از کشورهای منطقه به این گروه‌های مسلح به منظور ایجاد ناامنی در ایران، مشوق آنها برای انجام انواع عملیات تروریستی است.
سیام*9612*1535 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.