به گزارش ایرنا، بندر چابهار در ورودی خلیج فارس و تنگه هرمز بندری بدون محدودیت از موقعیت جغرافیایی حساس و مناسبی برخوردار و بزرگترین بندر اقیانوسی ایران است.
سیستان وبلوچستان علیرغم محرومیت و کمبود شدید زیرساخت ها 541 کیلومتر مرز دریایی دارد که می تواند نقش آفرینی خوبی در توسعه تجارت داخلی وخارجی داشته باشد.
چابهار نزدیکترین فاصله زمینی تا کشورهای افغانستان، پاکستان و آسیای میانه است و ترانزیت کالا از طریق این بندر به مثابه اقتصادی ترین بندر برای انجام مبادلات بازرگانی با کمترین هزینه حمل به شمار می رود.
فاصله 910 کیلومتری بندرچابهار تا مرز میلک برای ارسال کالاهای افغانستان فرصتی برای توسعه اقتصادی این کشور است که نمونه آن ارسال گندم اهدایی هند بود.
چابهار نزدیکترین مسیر دریایی به کشورهای جنوب شرق آسیا، اروپا و آفریقا را دارد و بهینه ترین، با صرفه ترین و کم هزینه ترین بندر برای ترانزیت کالا به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است.
بهترین راه ترانشیب کالا به بنادر دیگر خلیج فارس بندر چابهار است و از این لحاظ می شود گفت که تنها کلید توسعه شرق کشور است.
علاوه بر توانایی بندر چابهار مبنی بر تخلیه وبارگیری سالانه هشت ونیم میلیون تن کالا در بندر شهیدبهشتی با پیشرفته ترین تجهیزات روز دنیا، همچنین یکی از بزرگترین ترمینال مسافری بین المللی منطقه با زیربنای بیش از چهار هزار مترمربع و پذیرش همزمان بیش از 600 مسافر را در بندر شهیدکلانتری دارد.
مدیرکل بنادر ودریانوردی سیستان وبلوچستان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بندر چابهار نقش مهمی در کریدور شمال- جنوب دارد و از عدم انتظار نوبت کشتی به نسبت سایر بنادر ایران برخوردار است.
بهروز آقایی افزود: پهلودهی بزرگترین کشتی های اقیانوس پیما، وجود تجهیزات پیشرفته تخلیه و بارگیری و امکانات رفاهی وزیرساختی در بندر چابهار از امتیازات مهم برای حضور سرمایه گذاران است.
وی بیان کرد: بندر چابهار دارای قابلیت منحصر در بانکرینگ (سوخت رسانی به کشتی)و خدمات رسانی به کشتی ها و دارای سیستم تک پنجره به منظور ارائه خدمات بندری بصورت متمرکز است.
3043 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.