وحید پور مردان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از آنجایی که پلنگ هواره یک قدم جلوتر از انسان است و به ندرت آن را در طبیعت می توان دید نصب دوربین های تله ای می تواند کمک فراوانی به پژوهشگران این عرصه و برنامه های حفاظتی داشته باشد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه پلنگ ایرانی یکی از شناخته شده ترین گونه های گربه سانان در سراسر جهان است و سیستان و بلوچستان یکی از کوریدورهای مهم این گونه محسوب می شود اداره کل حفاظت محیط زیست این استان با تدوین برنامه های راهبردی بلند مدت برای حفاظت از گونه های در معرض خطر با تاکید بر مشارکت حداکثری جوامع محلی به حفاظت از حیات وحش پرداخته است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون حدود 10 پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده این استان شناسایی شده اند.
به گزارش ایرنا رنگ بدن پلنگ ایرانی با خالهای مشکی، سفید مایل به زرد یا خاکستری است و طول بدن این حیوان تا 160 سانتیمتر گاهی تا 180 سانتیمتر و طول دم آن نیز تا 110 سانتیمتر است.
این جانور در نقاط جنگلی، کوهستان ها در ارتفاعات زیاد تا سه هزار و 500 متر زندگی می کند و نواحی پر درخت، صخره ای و نزدیک به رودخانه ها را ترجیح می دهد، کمتر به پایین تر از کوهپایه ها می آید و به ندرت در دشت ها دیده می شود.
خوراک اصلی این جانوار سُم دارانی مانند گوسفند، بز کوهی و گاهی خوک وحشی است و هنگامی که این نوع شکارها کمیاب باشند از پرندگان، جوندگان و حیوانات کوچک دیگر نیز تغذیه می کند.
پلنگ از گونه های حمایت شده در ایران محسوب می شود و در لیست قرمز IUCN در معرض خطر قرار دارد که روند جمعیتی آن رو به کاهش است.
7316**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.