در این مطلب آمده است: هرسال در آستانه شروع سال با نزدیک شدن پاییز، خانواده های زیادی برای تهیه لوازم مورد نیاز تحصیل فرزندانشان، پوشاک و... با قیمت مناسب منتظر برگزاری نمایشگاه های پاییزه هستند و این نمایشگاه ها نیز با استقبال مردم مواجه می شود. امسال هم این روال بر قوت خود پا برجاست و این روزها و شب ها نمایشگاه زاهدان مملو از حضور خانواده هاست. با ورود به هر غرفه کودکانی مشاهده می شوند که اشتیاق خرید لباس نو دارند و در برخی از غرفه ها هم کودکانی به دنبال زیباترین نوشت افزار هستند، برخی نیز در انتخاب کیف و دیگر لوازم مناسب با خانواده اختلاف نظر دارند و... پیش از افتتاح نمایشگاه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به خبرنگار ما گفته بود که امسال علاوه بر لباس و نوشت افزار برخی از کالاهای اساسی خانواده ها هم در نمایشگاه پاییزه به فروش خواهد رسید، اما مشاهده ها و نظرهای بازدیدکنندگان حاکی از آن است که غرفه داران اقلام دیگری را هم عرضه کرده اند به طوری که در یکی از غرفه ها که در دو طرف آن، لباس و رو به روی آن غرفه لباس و نوشت افزار عرضه می شود چاقوی جیبی، چاقوی آشپز خانه، ساتور، تبر و سیخ کباب به فروش می رسد که سنخیتی با نمایشگاه ندارد. در قسمتی از نمایشگاه میان دو غرفه فروش لباس، فروشنده ای اغذیه گرم می فروشد، در نقطه ای دیگر هم غرفه داری ظروف مسی می فروشد، عسل، لواشک، بیسکویت و شیرینی های سنتی مناطق مختلف در کنار چندین غرفه فروش ترشیجات هم مانند دیگر نمایشگاه های گذشته مشاهده می شود، در کنار دو غرفه اپراتورهای تلفن همراه برخی تابلو، فرش و بعضی ها هم لوازم آشپزخانه می فروشند و غرفه های فروش برنج و مواد غذایی هم طبق وعده رئیس سازمان در قسمتی از نمایشگاه دایر است.
جانمایی ها مناسب نیست
یکی از مراجعه کنندگان می گوید: بر خلاف سال های گذشته نمایشگاه امسال تنوع و پراکندگی زیادی دارد و نمی توان تشخیص داد که نمایشگاه نوشت افزار است، مواد غذایی یا صنایع دستی و نمایشگاه پوشاک! این شرایط نشان می دهد فقط برخی به دنبال راه اندازی چنین مکانی و کسب درآمد از غرفه ها هستند.
«محمد میری» می افزاید: هر چند بسیاری از اجناس مورد نیاز خانواده ها در این نمایشگاه وجود دارد اما بهتر بود مدیریت مناسبی انجام می شد تا غرفه هایی که اقلام مشابه را عرضه می کند در کنار هم قرار می گرفت به عنوان مثال وجود غرفه فروش چاقوی زنجان در کنار غرفه های فروش لباس چندان جالب نیست و اگر در کنار غرفه های فروش مواد غذایی قرار می گرفت بهتر بود، وجود غرفه فروش اغذیه گرم در کنج دو غرفه فروش لباس هم اقدام بسیار خطرناکی است که به دلیل وجود البسه در کنار حرارت می تواند حریق ایجاد کند. به گفته وی، برای راه اندازی چنین نمایشگاه هایی باید ابتدا اقدامات ایمنی را در نظر گرفت سپس غرفه هایی که واگذار می شود بر اساس عملکرد جانمایی شود، در این نمایشگاه پراکندگی غرفه های لباس و نوشت افزار چندان مناسب به نظر نمی رسد و باید در نمایشگاه های آینده به این موضوع توجه شود.
جای خالی بُن برای کارمندان
یک کارمند هم می گوید: اغلب کارمندان به دلیل شرایط حقوقی و مخارج بالا توان خرید چندانی ندارند و بیشتر آن ها درآمد خود را در مخارج خانه هزینه می کنند، بنابراین وجود نمایشگاه هایی با عرضه کالا در استان با قیمت مناسب اهمیت زیادی دارد و به نظر می رسد افتتاح نمایشگاه پاییزه کمک شایانی به کارمندان کرده است. وی که نمی خواهد نامش منتشر شود می افزاید: با مدیریت بیشتری می توان نمایشگاه بهتری برپا کرد و با تعامل ادارات و سازمان صنعت، معدن و تجارات برای کارمندان بُن های خرید از نمایشگاه در نظر گرفت که جای این اقدام در برنامه های نمایشگاهی استان خالی است از طرفی هم باید دیگر ادارات برای اجرای چنین برنامه ای با سازمان صنعت، معدن و تجارت در ارتباط باشند و تقاضا دهند. به گفته وی، با توجه به شدت تورم در کشور، خانواده ها مانند گذشته توان خرید ندارند و مسئولان باید راهکاری برای افزایش قدرت خرید مردم بیندیشند که دایر شدن چنین نمایشگاه هایی به ویژه در مناطق روستایی و مرزی می تواند تا حدی تسکین بخش شرایط خانواده ها باشد زیرا آغاز ماه مهر با لباس و نوشت افزار جدید مورد انتظار فرزندان است.
قیمت ها مثل بیرون
شهروند دیگری می گوید: دو شب است که به نمایشگاه مراجعه می کنم و بارها از غرفه ها دیدن کردم اما آن چه در این دو شب مانع از خرید من شد تفاوت قیمت هاست، به عنوان مثال در برخی غرفه ها کفش از 25 تا 55 هزار تومان به فروش می رسد، در حالی که همان کفش در چهارراه رسولی هم همین قیمت را دارد یا برخی از لباس ها قیمتی دارد که با قیمت بازار چندان متفاوت نیست.
«سرابندی» می افزاید: تعداد زیاد غرفه ها و پراکندگی آن سبب شده است وقت زیادی را برای دیدن نمایشگاه صرف کنیم اما جنس مورد پسندی وجود ندارد، درحالی که این مشکل سال های گذشته هم وجود داشت و گفته می شد امسال بهتر از گذشته است اما همچنان این وضعیت ادامه دارد. با گذری در غرفه های فروش برنج و قند می توان دریافت قیمتی که ارائه می شود هم تراز با قیمت عمده فروشی های شهر است. وی بیان می کند: حضور پرشور مردم در این نمایشگاه ها نشان دهنده اهمیت راه اندازی آن است و می طلبد متولیان این نمایشگاه ها هم برای رضایت مردم بیشتر تلاش کنند و به همه متقاضیان اجازه حضور در غرفه ها را ندهند، به عنوان مثال فروش چاقوی کوچک جیبی در نمایشگاه پاییزه که کودکان برای خرید نوشت افزار مدرسه می آیند مناسب نیست.
ارائه کالاهای اساسی در نمایشگاه
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هم می گوید: در این نمایشگاه اولویت با عرضه اقلام و لوزام پر مصرف است و به فروشندگان اعلام شده است حداقل 10 تا 15 درصد پایین تر از قیمت بازار روی اقلامی از جمله کیف، کفش، پوشاک، نوشت افزارقیمت گذاری کنند. «نادر میرشکار» می افزاید: با توجه به شرایط فعلی تصمیم گرفته شد در این نمایشگاه علاوه بر نوشت افزار و لباس، کالاهای مورد نیاز خانواده ها هم به فروش برسد که تنوع غرفه ها بر این اساس است و اقلام ضروری در نمایشگاه عرضه می شود. وی بیان کرد: در این مدت بازرسان این سازمان و ستاد کالای قاچاق، تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف در نمایشگاه حضور دارند تا از بروز هرگونه تخلف جلوگیری شود، در صورتی که غرفه ای اقدام به عرضه کالای قاچاق کند علاوه بر تعطیلی غرفه با فرشنده متخلف برخورد قانونی می شود. به گفته وی، نمایشگاه امسال با 250 غرفه دایر شده است و کالاهای اساسی شهروندان در آن عرضه می شود، در این میان در بیش از 15 غرفه کالا های اساسی از جمله برنج، روغن و مرغ با قیمت مصوب توزیع می شود این در حالی است که اجناس عرضه شده در نمایشگاه توسط تیم قیمت گذاری، قیمت گذاری شده و قیمت کالا ها در غرفه ها درج شده است.
8006**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.