محمدحسن یادگارزایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به شرایط خشکسالی حاکم بر سیستان و بلوچستان از مجموع اعتبارات ملی بیشترین آنها با 44 میلیارد تومان به مجهز شدن زمین های کشاورزی به سامانه های آبیاری نوین و پنج میلیارد و 500 میلیون تومان آن به احیا و مرمت قنوات استان اختصاص خواهد یافت.
وی ادامه داد: سال گذشته پنج هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان با اعتبارات تخصیص یافته به سامانه آبیاری نوین مجهز شد و امسال نیز پیش بینی می شود با تخصیص اعتبارات ذکر شده 10 هزار هکتار دیگر نیز به مجموع 33 هزار هکتار کنونی افزوده شود.
مدیر آب، خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه هم اینک هزار و 925 رشته قنات با 2 هزار و 327 کیلومتر طول در این استان وجود دارد ادامه داد: 10 میلیارد تومان از اعتبارات استانی امسال این بخش با توجه به ضرورت احیاء و مرمت قنوات و بقیه به سایر اقدامات این حوزه نظیر ساخت جاده دسترسی به مزارع، پوشش انهار، حفر چاهک و غیره تخصیص می یابد.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به دلیل بروز خشکسالی افزون بر 19 ساله و وزش بادهای موسمی 120 روزه در سیستان و مونسون در دریای عمان و سواحل چابهار همواره با بادها و توفان های شدید و گرد و غبار روبروست که گاه سبب کاهش دید و آلودگی هوا بیشتر از 60 برابر حد مجاز می شود.
خشکی تالاب بین المللی هامون در شمال سیستان و بلوچستان و جازموریان در جنوب غرب استان، قطع آب رودخانه هیرمند، کاهش سفره های آب زیر زمینی، کمبود نزولات آسمانی، گرمای زیاد و تبخیر بیش از حد نرمال کشور، این استان را با مشکلات زیادی در زمینه تامین آب آشامیدنی و کشاورزی رو به رو کرده است.
این استان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، مرکبات و غیره دارد.
7316 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.