گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران مطرح شد:

ارزیابی فعالان سیاسی از طرح اتهام دوتابعیتی بودن در آستانه حضور حسن روحانی در مجلس

در حالی که ماجرای مدیران دوتابعیتی از سوی برخی نمایندگان مجلس پیگیری می شود، دو نماینده مجلس در آستانه حضور رئیس جمهور طی اظهاراتی عجیب مدعی شدند که یک مقام بالاتر از وزیر نیز دارای تابعیتی دوگانه است.

پایگاه خبری جماران: این ادعا که متوجه به رئیس جمهور شده در حالی مطرح می شود که حسن روحانی از ابتدای انقلاب تاکنون همواره در جایگاه های حساسی از مسئولیت قرار داشته و فردی ناشناخته نیست اما تابه‌حال چنین ادعایی علیه او مطرح نشده بود. اینکه تا چه اندازه می توان هجمه های تازه علیه رئیس جمهور را تلاش برای کشف حقیقت ارزیابی کرد یا یک تسویه حساب سیاسی، باید منتظر ارائه مستندات از سوی مدعیان ماند.

در همین رابطه، خبرنگار جماران نظر چند فعال و شخصیت سیاسی، رسانه ای اصولگرا و اصلاح طلب را جویا شده است که در پی می آید:

واکنش سید رضا اکرمی به ادعای منتسب به رئیس جمهور در خصوص دوتابعیتی بودن: این دروغ ها نمی گیرد

عضو جامعه روحانیت مبارز با انتقاد از بد اخلاقی و بی اخلاقی در فضای سیاسی کشور گفت: من به عنوان یک طلبه این بی اخلاقی را تخطئه می کنم و کار بسیار ناپسند و ناصحیحی می دانم.

حجت الاسلام و المسلمین سید رضا اکرمی در گفت و گو با خبرنگار جماران، در مورد ادعای دو نفر از نمایندگان مجلسمبنی بر دو تابعیتی بودن یک مقام بالاتر از وزیر که به رئیس جمهور منتسب شده، اظهار داشت: مدتی است با بد اخلاقی و بی اخلاقی مواجه هستیم. مثل همان چیزی که آقای ذوالنور گفته بود 2500 نفر در جریان برجام  گرین کارت گرفته اند و هیچ مدرکی هم ارائه نشد. می خواهند حاشیه درست کنند و متن که اصل انقلاب، تثبیت و تحکیم انقلاب و رعایتقانون است را به حاشیه ببرند.

عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به اینکه می خواهند با برچسب افراد را از میدان به در کنند، اظهار داشت: این بد اخلاقی و بی اخلاقی که ما با آن مواجه هستیم از ناحیه هرکس باشد برای جامعه مضرّ است. من به عنوان یک طلبه این بی اخلاقی را تخطئه می کنم و کار بسیار ناپسند و ناصحیحی می دانم. رسول مکرم اسلام (ص) فرمود «من صدق نجی و من کذب فقد هلک.» هرکس حرف راست می زند اهل نجات است و هرکس دروغ می گوید یقینا اهل فلاکت خواهد بود.

وی افزود: فعلا دعوایی درست شده و در این دعوا جوّ آلوده می شود که برای همه زیان آور خواهد بود. ولی در مثل می گویند «دروغی بگویید که بگیرد.» به نظر من یقینا این دروغ ها نمی گیرد و باید با بی اعتنایی بزرگوارانه از کنار آنها گذشت. «وَإِذَا مَرُّواْ بِاللَّغْوِ مَرُّواْ کِرَاماً».

 

میرزایی نیکو: عده‌ای تلاش می‌کنند با طرح ادعای دوتابعیتی بودن روحانی، فرار به جلو کرده و جو را متشنج کنند

 

قاسم میرزایی‌نیکو در گفت و گو با خبرنگار جماران درباره ادعاهای اخیر دو نماینده مجلس گفت: عده ای که در مجلسهمواره  اعلام می کنند فلان تعداد در دولت دوتابعیتی هستند، اسامی را اعلام کنند. آنها بایداسامی را در ضمیمه تحقیق و تفحص یا گزارش عملکرد خود ارائه دهند و اگر آن اسامی را در اختیار ندارند، دلیل بیاورند که چرا چنین حرف هایی را مطرح می کنند.

 

عده ای تلاش می کنند با ادعای دوتابعتی بودن روحانی فرار به جلو کرده و جو را متشنج کنند

وی درباره ادعای مطرح شده اخیر گفت: چطور شورای نگهبانی که تنها چند نفر را برای کاندیداتوری در انتخابات تایید می کند، چنین ملاحظاتی ندارد؟ به نظر می رسد که عده ای تلاش می کنند با طرح چنین مباحثی فرار به جلو کرده و جو را متشنج کنند. حرف زدن ساده است، اما مجموعه افرادی که به عنوان رسانه خدمت می کنند و نقش ویژه دارند، باید از این افراد بخواهند که دلیل، مدرک و مستندات خود را ارائه دهند. من فکر نمی کنم که بتوان به حرف های آنها استناد کرد.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: عده ای از همان روز اول که دولت رای اعتماد گرفت و مراسم تنفیذ و تحلیفش انجام شد، مبارزات انتخاباتی خود را کنار نگذاشته و ادامه دادند. به نظر می رسد که این قبیل مسائل هم در راستای همان فعالیت هاست. بی تردید مسائل و مشکلات کشور با چنین رفتارهایی حل نخواهند شد. بنابراین شاید این قبیل تحرکات پیش درآمدی برای تحت‌الشعاع قرار دادن جلسه فردا باشد.

 

در اینکه سوالات نمایندگان در حیطه اختیارات و مسئولیت های رئیس جمهور باشد، تردید است

وی درباره جلسه سوال از رئیس‌جمهور نیز بیان کرد: سوال از رئیس‌جمهور موضوعی است که هم در قانون و هم در آئین‌نامه آمده و اصول مختلف به سوال از رئیس جمهور و وزرا اشاره کرده است. ولی در اینکه سوالات نمایندگان در حیطه اختیارات و مسئولیت‌های رئیس‌جمهور باشد، تردید وجود دارد. زیرا به نظر می رسد که سوالات آنها مربوط به وزیر اقتصاد و مجموعه‌ای بود که روز گذشته درباره آن صحبت شد.

میرزایی‌نیکو افزود: به هرحال این وضعیت به وجود آمده و رئیس‌جمهور نیز پذیرفته که فردا به مجلس بیاید و پاسخ دهد. به نظر من رئیس جمهور اگر دارای موانعی هست و گرفتاری‌هایی در اختیارات و وظایفش وجود دارد، از اختیارات قانون اساسی‌اش استفاده کرده و نکاتی را بیان کند. اگر هیچ مانع و گرفتاری ندارد، پس باید دلایل قانع کننده برای مسائل بیاورد.

 

امید امیدی ها به دریافت پاسخ مناسب از رئیس جمهور

وی در ادامه گفت: روز گذشته دو فراکسیون قوی در مجلس اعلام کردند که به آقای کرباسیان رأی منفی ندهید، اما حاصل آن رأی بدنه مجلس به برکناری وزیر اقتصاد بود. این بدنه متشکل از نمایندگانی هستند که جریانی نبوده و مسائل را با همدیگر تجزیه و تحلیل کرده و بعد رای خود را اعلام می کنند.

این عضو فراکسیون امید مجلس اظهار کرد: اعضای فراکسیون امید نیز تلاش کردند که آقای کرباسیان رای بیاورد. به نظر می رسد که رئیس جمهور باید دلایلی را که در رابطه با مسائل مختلف وجود دارد، به درستی مطرح کند. آقای روحانی باید مسائل را واضح تر از آنچه در مصاحبه تلویزیونی مطرح کرد، تشریح کند. امیدی ها نیز به دنبال این هستند که رئیس جمهور پاسخ های مناسبی ارائه دهد.

 

محمد مهاجری: کسانی که رییس جمهور را متهم به دوتابعیتی می کنند اگر مستندی داشتند باید منتشر می کردند وگرنه اطلاعات خود را از بیگانگان گرفته اند/ سوال کنندگان از روحانی قرار نیست قانع شوند

 

محمد مهاجری در گفت و گو با خبرنگار جماران درباره ادعای دوتابعیتی بودن رئیس‌جمهور که از سوی دو نماینده مجلس مطرح شده، گفت:  دو نماینده ای که ادعایی دارند اگر مدارک مستندی داشتند باید منتشر می کردند وگرنه چاره ای نیست که بگوییم ، اطلاعات خود را از انگلیسی‌ها یا دیگر بیگانگان گرفته اند. آنها یا با سرویس جاسوسی انگلیس در ایران و یا با سایر سرویس‌های اطلاعاتی در ارتباط هستند.

وی افزود: چندی پیش سردار علایی گفت که آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها در ایران تور اطلاعاتی دارند، لابد این دو نماینده محترم با این سرویس ها مرتبط باشند. زیرا فرض دیگری محتمل نیست. اگر غیر از این است؛ آقایان اعلام کنند که از چه مأخذی این اطلاعات را گرفته‌اند. اگر گفتند که یک نهاد رسمی نظیر وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه یا وزارت خارجه گفته، این ادعا نیز نیازمند مدرک و سندی است که باید آن را اعلام یا منتشر کنند.

 

آنهایی که سوال از رئیس جمهور را مطرح کردند، قرار نیست قانع شوند

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه گفت: این افراد به احتمال زیاد درست نمی گویند. زیرا یکی از کارهایی که در کشور انجام می شود، محض رضای خدا دروغ‌گفتن یا تهمت‌زدن است. حتی یک روایت هم دارند که مضمونش این است به حریفتان بهتان بزنید تا او را ساکتش کنید. بنابراین برخی می خواهند با دروغ و غیبت و ... پیروز میدان باشند.

وی افزود: اگر کسی تا این اندازه مدرک و سند داشته باشد، نباید از افشای کامل اطلاعات بترسد. مسئولان قوه‌قضائیه نیز باید درصورتی که فردی تهمتی به رئیس‌جمهور می زند، ظرف 48 ساعت موضوع را روشن کنند.بنابراین تا زمانی که قوه‌قضاییه این کار را نمی کند، چنین روندی ادامه پیدا خواهد کرد.

مهاجری درباره موضوع سوال از رئیس جمهور نیز گفت: من فکر می کنم آنهایی که سوال از رئیس‌جمهور را مطرح کردند، قرار نیست قانع شوند. زیرا اگر می خواستند قانع شوند، سوالاتی که مطرح کردند جواب های بسیار روشنی دارد و براینمایندگان روشن است.

 

هیچکدام از سوال کنندگان به پاسخ های رئیس جمهور، گوش هم نخواهند کرد

وی افزود: درباره این سوال که چرا وضع اقتصاد کشور این گونه است؟ همه می دانند که لازمه بهبود وضع اقتصادی در کشور، سرمایه گذاری است. علم اقتصاد  فرمول های کاملاً مشخصی دارد. زمانی که پول در کشور وجود ندارد، نمی توان موفقیت های بزرگ در کشور ایجاد کرد. بدون پول و سرمایه نمی توان انتظار ایجاد شغل داشت.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: نمی توان زیر FATF یا هر قراردادی که می تواند ارزآوری برای کشور داشته باشد، زد و بعد از آن انتظار داشت که وضعیت اقتصادی خوبی حاکم باشد. این به نوعی کلک زدن مردم است. 

وی گفت:  تصور چنین است که نمایندگان سوال کننده از رئیس‌جمهور، جواب سوالات خود را به خوبی می دانند. پس با این فرض که نمایندگان پاسخ سوالات خود را می دانند، از جواب رئیس‌جمهور قانع نخواهند شد. از این رو، اگر تلویزیون فردا به طور دقیق از نمایندگان سوال کننده فیلم بگیرد، خواهید دید که هیچکدام از آنها به پاسخ های رئیس جمهور، گوش هم نخواهند کرد.

 

وقتی نماینده ای مدعی می شود که فلان مسئول تبعه انگلیس است، انتظار دارید خلاف دیگری نگوید؟

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: عده ای هم که گوش می دهند، در‌صدد این هستند که گزک دیگری از او بگیرند. بنابراین اتفاق سوال از رئیس جمهور به منظور افزایش اطلاعات نمایندگان و شنیدن پاسخ دقیق نیست. اینکه رئیس‌جمهور چه باید بگوید به خودش مربوط است، ولی قطعاً وی برای پاسخ دادن برخی سوالات محذوراتی دارد. زیرا ایشان قطعاً نمی تواند در مورد قاچاق کالا شفاف حرف بزند و نباید هم راجع به برخی موضوعات این کار را کند. شفاف حرف زدن رئیس‌جمهوردرباره برخی مسائل و بحران ها ممکن است به معنای ایجاد بحران‌های تازه باشد.

وی در پایان اظهار کرد: شفاف حرف زدن رئیس‌جمهور ممکن است به معنی ایجاد کدورت و اختلاف میان بخش هایی از نظام باشد. بنابراین، رئیس جمهور با دستی بسته وارد مجلس خواهد شد ولی از آن طرف، نماینده ای که سوال می کند دستش بسته نیست و هر چه دلش خواست می گوید. وقتی نماینده ای مدعی می شود که فلان مسئول تبعه انگلیساست، انتظار دارید دروغ دیگری گفته نشود؟

 

 

سلیمی‌نمین: ادعای دو نماینده مجلس مبنی بر دوتابعیتی بودن روحانی، مغایر با مصالح ملت و رهنمودهای رهبری است

 

عده ای تلاش می کنند که ظرفیت های قانونی را در فضای آلوده ای قرار دهند

عباس سلیمی نمین در گفت و گو با خبرنگار جماران درباره ادعای دو نماینده مجلس مبنی بر دوتابعیتی بودن رئیس‌جمهور گفت: در آستانه حضور ریاست محترم جمهوری در مجلس، طبیعتاً جریاناتی که مخالف سلامت کشور و روبه جلوبودن دموکراسی در کشور هستند، تلاش می کنند که این روند را برهم بزنند. مجلس و قوه ‌مجریه به عنوان دو رکن، وظایفی دارند که انجام آن می تواند در چارچوب قانون، مصالح جامعه را تضمین کند.

وی افزود: عده ای تلاش می کنند که ظرفیت های قانونی را در فضای آلوده ای قرار دهند. افرادی که چنین کاری کردند، طبیعتاً هیچ توجه ای به رهنمود رهبری نداشتند. رهبری در آستانه حضور رئیس‌جمهوری در مجلس، هم مجلس را به رعایتشئون ریاست جمهوری و هم ریاست‌جمهوری را به رعایت شئون مجلس دعوت کردند. این بدان معناست که این دو رکن می توانند ضمن احترام متقابل، کارخود را به خوبی و در فضایی متین پیش ببرند و اطمینان خاطری به جامعه دهند که همه ظرفیت ها برای حفظ منافع جامعه به کار گرفته می شوند و در این وادی هیچ ملاحظه ای صورت نخواهد گرفت.

 

قطعاً حرکت دو نماینده مجلس کار ناپسندی بود که مغایر با مصالح ملت و رهنمودهای  رهبری است

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه گفت: برخی می خواهند فضایی ایجاد کنند که به جای تعامل منطقی و قانونی، هیاهو و درگیری در مجلس صورت گیرد. من قطعاً این حرکت دو نماینده مجلس را کار ناپسندی می دانم که مغایر با مصالح ملت و رهنمودهای  رهبری است. این آقایان اگر به مصالح کشور می اندیشند، نباید این گونه عمل کنند. اگر آنها از رهبری پیروی می کنند و ایشان را پیری صاحب تدبیر می دانند، باید از این تدبیر پیروی کنند. من هیچ پیروی از مصالح و تدابیر رهبری در این قضیه نمی بینم.

وی بیان کرد: این کار حتماً توسط عناصر نفوذی و با واسطه صورت می گیرد، یعنی امکان دارد یک نماینده با چند واسطه تحت تأثیر فضایی قرار گیرد که عناصر نفوذی انجام می دهند و باعث جوی ملتهب در مجلس و کشور ایجاد کند.

 

امیدوارم که دولت و مجلس در یک فضای منطقی با هم تعامل کرده و حرف های هم را گوش دهند

سلیمی‌نمین در ادامه گفت: طبیعتاً در آستانه حضور ریاست محترم جمهوری در مجلس شورای اسلامی، هر انسان دارایتحلیل سیاسی متوجه می شود که چنین حرکتی در جهت آشفته سازی فضای مجلس است. در حالی که تنها در یک فضای آرام است که رئیس‌جمهور می تواند نقطه نظرات مجلس را دریافت کند و اگر خطاهایی در دولت است، تنها با یک تعامل و روشی منطقی است که می توان این خطاها را اصلاح کرد.

وی در پایان گفت: قطعاً چنین اظهاراتی در رئیس‌جمهور نیز تاثیری سوء خواهد داشت. زیرا او هم یک انسان است و ممکن است برخی کارها صورت گیرد که او را از فضای تدبیر و منطقی خارج کند. البته امیدوارم برخورد اشتباهی که این دونماینده انجام دادند، تاثیر سویی روی رئیس‌جمهور نگذارد و فردا، دولت و مجلس در یک فضای منطقی با هم تعامل کرده و حرف های هم را گوش دهند و به کمک همدیگر در رفع مشکلات کشور بکوشند.

 

 

اقدام اخیر دو نماینده مجلس در راستای اقدامات قبلی این جریان و برای بهره مندی از فضای بحرانی کشور است

عبدالله ناصری در گفت و گو با خبرنگار جماران در خصوص ادعای دو نماینده مجلس مبنی بر دوتابعیتی بودن رئیس‌جمهور گفت:  این طیف همان افراد رادیکال و افراطی جریان اصولگرایی کشور هستند که دنبال بحرانی کردن فضای اجتماعی اند.

وی افزود: وقتی فضای اجتماعی امنیتی و بحرانی می شود، این طیف بهتر و آسانتر می تواند به اهداف خود برسد. در نتیجه، با آرامش و ثبات در جامعه، این جریان رادیکال و افراطی، هیچ‌گاه نمی تواند به آنچه می‌خواهد، دست یابد. بنابراین در این موقعیت تلاش می کنند که فضا را ملتهب کرده تا برنامه های خود را آسان‌تر پیش ببرند. اقدام اخیر دو نماینده مجلس مبنی بر اتهام دوتابعیتی بودن رئیس‌جمهور در راستای اقدامات قبلی این جریان و برای بهره مندی از فضای بحرانی کشور است.

 

از آنجا که فردا روز سوال از رئیس جمهور است، مشوش کردن فضای اجتماعی برای جریان تندرو، مطلوب باشد

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: آنها حتماً می دانند که دستگاه‌های سیاسی امنیتی کشور تا این اندازه ناآشنا یا بیگانه با الفبای کار نیست که فردی دوتابعیتی باشد و 40 سال در کشور دارای پست های کلیدی بوده و امروز نیز رئیس‌جمهور باشد، اما دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی از آن بی اطلاع باشند. خود این افراد هم می دانند که ادعاهایشان کذب محض است و فقط برای مشوش کردن فضا مطرح می شود.

وی بیان کرد: شاید هم از آنجا که فردا روز سوال از رئیس‌جمهور است، مشوش کردن فضای اجتماعی برای جریان تندرو درآستانه این روز، مطلوب باشد. شاید هم با این تصور که دروغ هرچه بزرگتر باشد، باورش از سوی همگان راحت تر است، چنین ادعاهایی را مطرح می کنند. بدون شک آنها برای تاثیرگذاری روی نظر و دیدگاه نمایندگان مردم چنین مسائلی را در فضای اجتماعی و سیاسی جامعه مطرح می کنند.

 

رئیس‌جمهور حتماً باید یکسری واقعیت ها را بیان کند

ناصری افزود: اینکه نهادهای بالادستی جمهوری اسلامی در لغوکردن جلسه فردا اقدامی انجام ندادند، نشان می دهد که این جلسه می تواند مهم باشد. آقای رئیس جمهور باید جلسه فردا را جلسه ای مهم و سرنوشت‌ساز برای خود بداند. البته این بدان معنا نیست که کافه را به هم بریزد، اما رئیس‌جمهور حتماً باید یکسری واقعیت ها را بیان کند. واقعیت هایی که دو وزیر استیضاح شده اش نتوانستند بگویند و این تلقی خود به خود تقویت می شود که منشا همه بحران ها رئیس جمهور و دولت است.

وی افزود: در صورتی که نخبگان سیاسی و اقتصادی معتقدند که دولت هرچقدر هم ناتوان و بی عرضه باشد، تنها در 40 الی 50 درصد مشکلات سهیم است و موارد دیگر از سوی نهادهای غیرمسئولی اتفاق افتاده که عملاً پاسخگوی افکار عمومی نیستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.