گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

سخنگوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران:

فعالیت در دانشگاه ها همچنان هزینه دارد

اعتقاد داریم که آرمان جنبش دانشجویی همان است که شهید بهشتی در عبارت دانشجو موذن جامعه بیان کرده است و بدیهی است که دانشجویی که نسبت به جامعه بی تعهد و بی تفاوت باشد و مشارکتی در حوزه عمومی نداشته باشد، هرگز نمیتواند پیشرو و موذن جامعه باشد.

کیا محمد صرفی سخنگوی انجمن اسلام دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در گفتگو با جماران ضمن اعتراض به مسئولان وزارت علوم نسبت به وضع امنیتی دانشگاه ها اظهار کرد: اکنون کمتر از یکسال از استقرار وزیر علوم دولت جدید میگذرد و عملکرد ایشان در سالی که گذشت از خیلی جهات نیازمند نقد صریح است.  دانشگاه در سال اخیر از خیلی جهات نسبت به سال های سابق با افزایش فضای امنیتی مواجه بود. شماری دانشجویان بازداشت شده و  برخی از آنها مشمول احکام سنگین شدند.

وی در ادامه بیان کرد: دخالت نهاد های خارج از دانشگاه و ارجاع پرونده دانشجویان به قوه قضاییه و یا نهاد های دیگر، بر ضعف شدید وزارت علوم در دفاع از حقوق دانشجویان نشان تایید میگذارد و باری دیگر دانشجویان را از پیگیری مطالبات خود از دولت و وزارت علوم نا امید میکند. حال باید پرسید که به راستی نافعان واقعی امنیتی شدن دانشگاه ها چه کسانی هستند و چرا نسبت به آنها برخورد جدی صورت نمیگرد.

وی ضمن اشاره به بازداشت اخیر یکی از فعالین دانشجویی گفت: انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، همواره دفاع از آزادی بیان و اندیشه و مقابله با بی عدالتی را دال گفتمانی خود میدانسته و همواره نسبت به آن حساس بوده است. بازداشت دانشجویی که نسبت به وضعیت قوه قضاییه انتقاداتی داشته به بهانه های مختلف نشان دهنده نقض آزادی بیان و شیوع بی عدالتی در جامعه است.

صرفی گفت: دانشگاه اصولا نهادی است که یکی از وظایف اصلی آن جامعه پذیری دانشجویان است و اهمیت این امر هنگامی آشکار می شود که این دانشجویان در فضای جامعه قرار بگیرند. دانشگاهی که هزینه حق جویی و دفاع از عدالت در آن زیاد باشد قادر نیست انسان هایی تربیت کند که دیدبان جامعه و متعهد به آن باشند. امنیتی شدن دانشگاه ها نه تنها یک مشکل برای دانشگاه و دانشجویان است بلکه خود عامل تشدید بسیاری از آسیب های اجتماعی و هنجاری در جامعه فردا میشود. در زمانی که بسیاری از مسئولان رده بالای کشور نسبت به وضعیت وخیم بی عدالتی و فساد درجامعه و نهاد های عمومی معترف اند، منع آزادی بیان و انتقاد در دانشگاه نه تنها باعث بهبود شرایط نمیشود بلکه به تربیت انسان های متعهد و فساد ستیز و حق جو در دانشگاه خلل وارد میکند.

سخنگوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در پایان گفت: اعتقاد داریم که آرمان جنبش دانشجویی همان است که شهید بهشتی در عبارت دانشجو موذن جامعه بیان کرده است و بدیهی است که دانشجویی که نسبت به جامعه بی تعهد و بی تفاوت باشد و مشارکتی در حوزه عمومی نداشته باشد، هرگز نمیتواند پیشرو و موذن جامعه باشد. روند سیاست زدایی که توسط نهاد های خارج دانشگاه اعمال میشود در یک کلیت باعث تضعیف مشارکت مردم در حوزه عمومی جامعه میشود و این بن بستی برای نظام مردمسالاری ایران بوجود خواهد آورد. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران با تکیه بر هویت تاریخی خود در دفاع از انقلاب اسلامی ایران و آرمان هایش که مردمسالاری دینی رکن اصلی آن است نسبت به پیش گرفتن این روند که در تناقض اساسی با میراث انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است هشدار میدهد و اعلام میکند که تا سیاست های مسوولان نسبت به دانشگاه تغییر نکند، امکان رسیدن به جامعه سالم، آزاد و بدون فساد و در یک کلام جامعه ای متناسب با اسلام، وجود نخواهد داشت

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.