گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

علیزاده طباطبایی: فرمان 8ماده ای، سند افتخار دوران امام است که متاسفانه اجرا نمی شود

یک وکیل دادگستری گفت: به نظر می رسد بسیاری از بحران هایی که ما داریم از اینجا نشأت می گیرد که تئوری فکری امام پس از رحلت ایشان متوقف مانده و کسی در این زمینه کاری نکرده است.

یک وکیل پایه یک دادگستری درباره ویژگی های شخصیتی حضرت امام گفت: ایشان دست روی نکته ای گذاشتند که برای اولین بار در طول تاریخ شیعه اتفاق می افتاد و آن واگذاری تصمیم بر عهده خود مردم بود. ایشان برای قانونگذاری، مبنای شرعی قائل شدند و گفتند که آنچه نمایندگان مردم در مجلس می پذیرند، به مصلحت جامعه است و با ایجاد مجمع تشخیص مصلت، به احکامی که مغایر شرع اما به مصلحت جامعه بودند، مشروعیت بخشیدند.

محمود علیزاده طباطبایی در گفت و گو با خبرنگار جماران، افزود: امام همیشه با خشونت مخالف بودند و حتی قبل از انقلاب، وقتی که پیشنهاد جنگ مسلحانه در حضور ایشان مطرح شد، ایشان به شدت با آن مخالفت کردند. امام اجازه مبارزه مسلحانه را به گروه های سیاسی ندادند و هیچ کس نمی تواند سندی بیاورد که مطابق آن،  امام اجازه ترور یا اعدام انقلابی به کسی داده باشد.

علیزاده طباطبایی گفت: امام یک خط قرمز داشتند و آن اصل نظام بود. آنجایی که اصل نظام به خطر می افتاد، امام اجازه مقابله به مثل می دادند. از این رو زمانی که از تندروی های درون زندان، گزارشی به ایشان داده شد که در حقیقت عکس العملی به تندروی های طرف مقابل بود، امام فرمان 8ماده ای را صادر کردند که هنوز هم به عنوان سند افتخار دوران امام است، اما متاسفانه چندان اجرا نمی شود.

وی با بیان اینکه، متاسفانه به اندیشه امام به صورت جامع نگاه نشده و نسبت به آن کاری صورت نگرفته است، گفت: به عنوان مثال، امام برای تشکیل حکومت، تئوری مشهور به «ولایت فقیه» را مطرح کردند. که متاسفانه نه خود امام فرصت نظریه پردازی نسبت به این تئوری را داشتند و نه پس از ایشان کسی این کار را انجام داد. اما حضرت امام پس از ده سال که از انقلاب گذشت، احساس کردند باید قانون اساسی که بزرگترین اجماع فقهی تاریخ شیعه در قبال آن اتفاق افتاد، اصلاح شود و خودشان هیأتی را برای اصلاح آن پیش بینی کردند.

این وکیل دادگستری بیان کرد: روش امام این بود که حداقل هر 10 سال یک بار، قانون اساسی به دلیل مسائلی که ممکن است در طول اجرای آن به وجود آید، مورد بازنگری قرار گیرد. اما این کار نشد و متاسفانه هیچ گونه نظریه پردازی در تئوری حکومت دینی که امام مبدع آن بودند، صورت نگرفته است. به نظر می رسد، بسیاری از بحران هایی که ما داریم از اینجا نشأت می گیرد که تئوری فکری امام پس از رحلت ایشان متوقف مانده و کسی در این زمینه کاری نکرده است. متاسفانه اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، حاکمیت متهم به بی کفایتی در اداره امور خواهد شد؛ لذا باید دیدگاه ها و آرمان های امام بر اساس نظریه های اجرایی و عملی مطرح شوند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.