گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

دیدگاه سیدرضا اکرمی و محمد هاشمی در خصوص برخی اختلافات مسئولین

دو تن از چهره های سیاسی، دیدگاه خود را درباره موضع گیری رسمی برخی شخصیت ها و بیان اختلاف نظرها به صورت عمومی در گفت و گو با جماران بیان کردند.

پایگاه خبری جماران: در روزهای گذشته، بروز برخی اختلافات در قالب اعلام مواضع رسمی در میان مسئولین کشور موجب شده که رسانه ها بخشی از اخبار خود را به انعکاس بیانیه ها یا نامه های آنها اختصاص دهند. اما اخیراً انتشار یک بیانیه با نام شورای نگهبان که در آن از لزوم عذرخواهی دولت سخن به میان آمده بود، واکنش هایی از سوی فعالین سیاسی و برخی از اعضای این مجلس در پی داشت. به نحوی که پس از ساعاتی از انتشار آن  عنوان آن  به بیانیه رئیس مجلس خبرگان تغییر کرد. اما سوالی که مطرح است؛ چرایی علنی شدن اختلافات مسئولین در سطح رسانه هاست. آیا در فضایی که جامعه نیازمند وحدت و همدلی بیشتر است، طرح این نوع مسائل می تواند مفید به فایده باشد؟

در همین راستا، خبرنگار جماران به سراغ دو تن از چهره های سیاسی رفته و نظر آنها را در این باره جویا شده است؛ که متن کامل آن در ادامه می آید:

سیدرضا اکرمی در گفت و گو با خبرنگار جماران با اشاره به اختلافات اخیر میان مسئولان کشور گفت: علل چندگانه ای باعث اختلاف و تقابل میان مسئولان شده است. نکته اول اینکه وقتی لایحه ای، طرحی یا پیشنهادی داده می شود، به صورت شفاف و روشن و جامع بیان نمی شود. بلکه به صورت اجمالی و مبهم مطرح می شود. و این خود مقدمه بگو و مگو بر سر آن طرح یا لایحه می شود. به نحوی که با وجود گذشت 40 سال از عمر انقلاب، ما هنوز به صورت جامع و شفاف جمهوری اسلامی را در میان فرهیختگان، نخبگان یا توده مردم تعریف نکردیم.

وی افزود: ما نگفتیم که جمهوری جزئی از اسلامی بودن است و اسلام جزئی از جمهوری است. بنابراین جمهوری اسلامی بدین معناست که مردم در اسلام محمدی(ص) نقش دارند و خدا تقدیر می کند و ما باید تدبیر کنیم. این گونه نیست که بگوییم خداوند ما را انتخاب کرده و امور ما نیز دست اوست و ما هیچ نقشی نداریم. این دروغ است. قرآن مجید از بسم الله... سوره الفاتحه آغاز و با «مِنَ ٱلْجِنَّةِ وَٱلنَّاسِ» ختم می شود. انسان در تمامی موارد عدالت، فساد، سعادت و حتی بدبختی بشر نقش دارد. متاسفانه ما این مساله را به صورت شفاف، جامع و روشن بیان نکردیم.

عضو جامعه روحانیت مبارز در ادامه گفت: زمانی که موضوع ولایت فقیه مطرح می شود. در میان فرهیختگان و نخبگان بحث هایی درباره آن وجود دارد. بعضی ها آن را از اساس قبول ندارند و برخی آن را به طور مطلق و بعضی نیز به طور مقید می پذیرند. متاسفانه در حالی که باید در کلاس های دانشگاه، حوزه علمیه و منابر این موضوع را برای نخبگان و مردم  مطرح می کردیم، چنین کاری را انجام ندادیم. باید گفته می شد که در دوران غیبت کبری امام زمان(ع) به ولی امر یا سرپرست نیازداریم یا خیر؟ حضرت امام گفتند که تصور ولایت فقیه تصدیق است. بدین معنا که جامعه قیم و راهنما می خواهد.

وی بیان کرد: اگر ولی فقیه در 40 سال اخیر نبود، معلوم نبود ما در جنگ یا مسائل دیگر به کجا می رسیدیم. ما نیاز به ولی فقیه داریم. زمانی که برجام تصویب شد، مجلس رای داد و شورای عالی امنیت ملی تایید کرد و رهبری نیز با شرایطی آن را تایید کرد. از این رو، من در دفتر نهاد ریاست جمهوری با آقای سرمدی وزارت امور خارجه صحبت کردم و به وی گفتم، حال که برجام تصویب و تایید شده باید از وزارت خارجه به میان دانشگاهیان، حوزیان، مبلغین و ائمه جمعه روید و این توافق را تشریح کنید.

اکرمی گفت: زمانی که معاویه و امام حسن(ع) با یکدیگر روبه رو شدند، با وجود آنکه معاویه اهل جنگ بود و امام حسن(ع) نیز می خواست به نوعی از خود دفاع کند، اما صلح میان آنها برقرار شد. گرچه معلوم بود که معاویه نه تنها طرفدار صلح نبود، بلکه مدافع جنگ و نزاع بود و می خواست نسل امامت و تشیع را از بین ببرد. امام در آن مقطع حامی و یاوری نداشت. از این رو ناگزیر شد که صلح را بپذیرد، با اینکه می دانست که معاویه به شرایط صلح عمل نمی کند. با وجودی که معاویه در مسجد کوفه صلح نامه را زیر پا گذاشت، اما امام با این کار جلوی بهانه تراشی معاویه را گرفت. از آن زمان به بعد مردم می گفتند؛ این معاویه است که پیمان شکن است.

وی با بیان اینکه شرایط برجام همانند قطعنامه 598 است، گفت: مگر قبل از آن قطعنامه، امام نمی فرمود تا آخرین نفر، آخرین خانه و آخرین نفس باید جنگید؟ چطور شد پذیرفت؟ به محضر ایشان رفتند و گفتند که دنیا نمی گذارد، دنیا هواپیمای مسافربری ما را هدف قرار می دهد. به نظر من مسئولین باید قبل از آنکه اختلافات خود را به میان مردم بکشانند، خودشان با یکدیگر صورت مسأله را روشن کنند. همین الان باید مسأله برجام را برای مردم باز کنیم که قبل از برجام 5+1 چه حرف هایی می زد و حین مذاکره به کجا رسیدیم و الان پیمان شکن کدام کشور است؟

این عضو جامعه روحانیت مبارز اظهار کرد: دنیا به ما اتهام زده بود که به دنبال بمب و سلاح اتمی هستیم. ما از خود رفع اتهام کردیم و دنیا جز آمریکا و اسرائیل این مسأله را تایید کردند. باید آگاه سازی و افشاگری شود و باید تعارف را کنار گذاشت. امروز زمانی که آیت الله جنتی به نام خبرگان نامه می دهد، آقای عراقچی، شمخانی یا حتی آقای روحانی را صدا بزند و بپرسد که چه اتفاقی افتاده؟ یا چه کاری باید انجام دهید؟ نه اینکه خودش تصمیم به نوشتن نامه، اول به نام مجلس خبرگان و بعد از آنکه خبرگانی ها بگویند بی اطلاعند، در رسانه های خود بنویسند«نامه رئیس مجلس خبرگان».

وی افزود: این کار در حالی صورت می گیرد که اصول 107، 111 و 177 وظایف مجلس خبرگان را شرح می دهد. تا زمانی که هرکس جداگانه حرف می زند، گاهی ممکن است حرف های ما با یکدیگر اصطحکاک پیدا می کند و مردم را گمراه و گیج می کند که بالاخره چه کسی درست می گوید؟ علتش این است که هنوز صورت مسأله در میان خود ما، بصورت شفاف بازگو نشده است. متاسفانه ما مسئولین یا درد مردم نظیر بیکاری، فقر، بیماری و مستاجری را نداریم یا درک نداریم که در جامعه و منطقه چه می گذرد؟ تمامی کارشناسان معتقدند که ترامپ از برجام خارج شد، برای آنکه بر فشار روانی و اقتصادی داخلی بیافزاید. بنابراین مسئولین یا درد ندارند یا اینکه فاقد درک هستند.

محمد هاشمی رفسنجانی نیز در گفت و گو با خبرنگار جماران درباره لزوم وحدت و همدلی میان مسئولین اظهار کرد: در موضوع اختلافات و در این شرایط،  یک طرف مسئولین یا کسانی هستند که به این مسائل دامن می زنند. متاسفانه برخی افراد در شرایطی که جامعه ما به شدت به وحدت نیاز دارد، حرف ها و پاسخ هایی رد و بدل می کنند که میانه ای با فضای وحدت و همدلی ندارد. از سوی دیگر رسانه های گروهی هستند. آنها اگر به دنبال چنین بحث هایی نباشند و بی اعتنایی کنند، هیچ کس از اختلافات مطلع نخواهد شد.

وی افزود: وقتی رسانه ها کندوکاو کنند که چرا فردی این گونه پاسخ فرد دیگری را می دهد، خود موجب دامن زدن به اختلافات و خلاف وحدت و همدلی در جامعه است. بنابراین رسانه ها نباید به دنبال اختلافات روند، زیرا این قبیل مسائل از اهمیت برخوردار نیستند. فرقی نمی کند که رسانه ها دارای منافع جناحی باشند یا خود را مستقل بنامند. بدون شک هر رسانه ای که به چنین مسائلی دامن می زند، بر خلاف فضای همدلی و وحدت در جامعه حرکت می کنند. رسانه ها باید بیشتر به مردم امید دهند. وظیفه رسانه این نیست که تخریب کند، بلکه وظیفه آن امیدبخشی به مخاطبان است.

این فعال سیاسی اعتدال گرا در پایان بیان کرد: رسانه ها باید از پخش مسائل تفرقه آمیز خودداری کنند و مسئولیت آنها در شرایط فعلی بسیار سنگین است. وظیفه اصلی رسانه ها این است که نکات مثبت و وحدت آفرین را مطرح کنند نه آنکه بر طبل تفرقه بکوبند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.