گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

ارزش های دهه 60/

محمد کاظم انبارلویی در گفت و گو با جماران: دور شدن از مردم باعث ظهور طبقه جدیدی از مدیران شده است/ مدیرانی در همین دولت و دیگر نهاد های حکومتی داریم که با همان منطق دهه شصتی زندگی می کنند/ اینها را چون اهل ریا نیستند کمتر می شناسیم

مردم باید توجه کنند در انتخابات به سمت کسانی بروند که معیارهای انقلابی را دارند و رعایت می کنند. هم آن هایی که به سمت اشرافیت رفته اند نباید برای پذیرش مسئولیت در جمهوری اسلامی طمع کنند و هم مردم نباید آن ها را انتخاب کنند. این غفلتی بود که در چند انتخابات اخیر صورت گرفت و انشاالله در انتخابات بعدی مردم رعایت کنند که این امانت را به دست کسانی بسپارند که با فرهنگ و منش های دهه شصتی مأنوس هستند.

پایگاه خبری جماران: رهبر معظم انقلاب بیستم فروردین ماه در دیدار با جمعی از مسئولان کشور با یادآوری روحیه انقلابی و خدمتگزارانه حاکم بر مدیران کشور در دهه ۶۰، خطاب به مسئولان خاطرنشان کردند: «آیا آن احساسات و رفتارهای تحسین برانگیز را به یاد دارید؟ آیا آن بی‌اعتنایی به مال دنیا و اهتمام به خدمت را به یاد دارید؟ اشکال کار این است که گاهی آن ارزش ها فراموش می شود.

بعد از این بیانات این پرسش در ذهن ایجاد شد که مگر در دهه 60 چه ارزش هایی در سیستم مدیریتی کشور حاکم بود که امروز به فراموشی سپرده شده است؟!

این سوال را از محمد کاظم انبارلویی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و عضو شورای سردبیری روزنامه رسالت پرسیده ایم.

انبارلویی می گوید:  مدیریت ما در دهه 60 چند ویژگی منحصر به فرد داشت؛ اولین ویژگی اش جوان بودن مدیران بود. این ها همان جوان هایی بودند که در قبل از انقلاب سابقه مبارزه بر رژیم شاه را داشتند و در عین حال متخصص نیز بودند. این ها در اوایل انقلاب با کمترین حقوق و امکانات، به مردم خدمات ارائه می دادند و انتظار زیادی نداشتند. این افراد اغلب از طبقات محروم و متوسط جامعه بودند.

وی ادامه داد: فضای عمومی دهه 60 فضای ترور و جنگ بود. کسانی که برای صیانت از مرزهای کشور در  جبهه ها به سر می بردند از دنیا بریده بودند و خود را آماده شهادت می کردند و در پشت مرزها در درون دولت و نظام نیز مسئولین به دلیل فعالیت تروریستی منافقین، خود را آماده شهادت کرده بودند.

انبارلویی یادآورشد: ما در همان اوایل دهه 60 در  6 تیر شاهد ترور ناموفق مقام معظم رهبری هستیم و به فاصله کمی شمار عظیمی از مقامات کشور اعم از کسانی که در قوای قضائیه، مجریه و مقننه  بودند در حادثه انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسیدند و در فاصله کوتاهی رئیس جمهور و نخست وزیر وقت (شهید رجایی و باهنر) ترور شدند و موج ترور به گونه ای بود که هر کسی که مسئولیت می پذیرفت آماده بود که تیری بر قلبش یا تلّی از انفجار بر سرش فرود بیاید.

این فعال سیاسی اصولگرا ابراز داشت: بنابراین این شرایط، خصوصیات و ویژگی های مهمی چون از خود گذشتگی و کار در راه خدا را موجب شد؛ به عبارتی این در بند دنیا نبودن ارزش آفریده بود. شما این را مقایسه کنید با مقامات دولت کنونی؛ این ها حتی حاضر نیستند ثروت خودشان را طبق اصول قانون اساسی به مردم اعلام کنند. این ها حتی حاضر نیستند طبق مصوبه مجلس حقوق های خود را در سامانه حقوق مدیران به صورت آنلاین منتشر کنند. شما اگر حقوق های وزرا و معاونین و مدیران دهه60 را ببینید، این ها  کمترین حقوق را مطابق با حقوق قشر متوسط جامعه دریافت می کرند. اما حالا می بینیم که مدیران حقوق هایی نجومی بر خاف قوانین جاری مملکت می گیرند و  زیّ مدیر اسلامی و بر اساس اصول جمهوری اسلامی را رعایت نمی کنند.

وی در پاسخ به این سوال که مدیریت در جمهوری اسلامی چه روندی را طی کرد که ما از آن ارزش ها به جایی رسیده ایم که مادیات و دنیا پرستی در بین مدیران تبدیل به ارزش شد، اظهار داشت: دور شدن از مردم و دردهای مستضعفین و محرومین و غفلت از رهنمود های امام و رهبری انقلاب که همواره مدیران را بر  پرهیز از زندگی اشرافی توصیه می کردند باعث شده که کم کم این فاصله ایجاد و یک طبقه جدیدی از مدیران در جامعه ظهور و بروز پیدا کنند که از استاندارد های اصولی جمهوری اسلامی برخوردار نباشند و در عین حال مدعی حکومت نیز باشند؛ البته همه آزادند که به سراغ ثروت اندوزی بروند اما این ها باید بدانند وقتی که در چرخه انتخابات و جمهوریت نظام  به سراغ قدرت می روند، باید ویژگی هایی که یک حاکم اسلامی داشته باشد را رعایت کنند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان این که بنابراین مردم باید توجه کنند در انتخابات به سمت کسانی بروند که معیارهای انقلابی را دارند و رعایت می کنند، تاکید کرد: هم آن هایی که به سمت اشرافیت رفته اند نباید برای پذیرش مسئولیت در جمهوری اسلامی طمع کنند و هم مردم نباید آن ها را انتخاب کنند. این غفلتی بود که در چند انتخابات اخیر صورت گرفت و ان شاء الله در انتخابات بعدی مردم رعایت کنند که این امانت را به دست کسانی بسپارند که با فرهنگ و منش های دهه شصتی مأنوس هستند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که امروز چطور می توان آن شکل مدیریت را احیا کرد، گفت: ما باید از استمرار اندیشه های انقلابی و بازتولید فرهنگ انقلابی در نظام، طبق فرمایشات امام و رهبری استقبال کنیم. همین الان هم با وجود این که اخبار ناخوشایندی از دولت و دیگر نهادهای حکومتی می رسد که مثلاً فلان مسئول دچار فساد شده و... . اما در کنار آن ما مدیرانی داریم که با همان منطق دهه شصتی در همین دولت و دیگر نهاد های حکومتی حضور دارند. این طور نیست که ما بگوییم در حال حاضر همه مدیران ما با آن ارزش های الهی و انسانی وداع کرده اند. این ها به واسطه این که اهل ریا نیستند و ساده زندگی می کنند، ما آن ها را کمتر می شناسیم.

انبارلویی تصریح کرد: من در همین پرونده حقوق های نجومی متوجه شدم در فلان هیات مدیره ای که حقوق نجومی دریافت کرده بودند یکی دو نفر حاضر نشده بودند حتی این حقوق هایی که قانونی و به ظاهر مشروع بود را دریافت کنند. بنابرین این گونه نیست که ما فکر کنیم همه مدیران ما در حال حاضر یا کسانی که بعد از دهه شصت پذیرش مسئولیت کرده اند، همه آلوده به فساد شده اند.

وی در پایان با اشاره به  طرح «اعاده اموال نامشروع مسئولان» در مجلس شورای اسلامی، ابراز داشت: اگر  این قانونی که برای عملیاتی کردن اصل 49 قانون اساسی در مجلس پیگیری می شود، به نتیجه برسد، شمار کسانی که از زیّ انقلابی گری خارج شده اند، مشخص می شود. متاسفانه کسانی در عملیاتی کردن این طرح قانونی، اخلال می کنند. من فکر می کنم ما در حال حاضر با نسلی روبرو هستیم که اگر نظام موفق شود مدیریت کشور را به این نسل  بسپارد و یک مقداری  از نسل گذشته ای که پیر و فرتوت شده اند فاصله بگیرند، انقلاب در 40 سالگی شتاب جدیدی برای تحقق آرمان های امام و رهبری به خودش می گیرد و نشاط و سرزندگی و بهروزی خود را حتماً نشان خواهد داد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.