مراسم شب خاطره «مبشّر صبح» در حسینیه جماران برگزار شد

به گزارش جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در مراسم شب خاطره «مبشّر صبح» که عصر امروز در حسینیه جماران برگزار شد اظهار کرد: برای این که ببینیم یک نفر چه تاثیری در جامعه دارد، لازم است میزان کارکرد افکار و رفتار او را مورد سنجش قرار دهیم یا ببینیم در چه جغرافیا و چه دوره زمانی این تاثیر وجود داشته است.

سید حسن خمینی اظهار کرد: شاید به راحتی بتوان گفت که از این نظر تأثیرگذارترین فرد وجود مبارک پیامبر(ص) است. در روزگار خودمان نید می توان به راحتی گفت که یکی از مصادیق این بحث حضرت امام است و به نوعی اگر این پاسخ را به اتفاقات را هم تسری دهیم انقلاب اسلامی بالاترین حجم را در تاریخ معاصر داشته است.

یادگار امام یادآور شد: میزان تاثیری که این انقلاب در جامعه ایران داشته و تحولی که در فراسوی مرزها ایجاد کرده است حجم این انقلاب را نشان می دهد.

یادگار امام گفت: بازگشت دین به عرصه جامعه و حیات اجتماعی انسان ها واقعیتی است که بعد از انقلاب اسلامی ایران شکل گرفته که از الهیات رهایی بخش در آمریکای جنوبی تا در جهان اسلام این تاثیر را می بینیم که تمام جریانات ناسیونالیستی تقریبا از بین می روند و تبدیل به جریانات اسلامی می شوند.

وی افزود: جریان فلسطین تا قبل از انقلاب اسلامی ایران یک جریان پان عربی است و بعد از آن تبدیل به جریان اسلامی می شود. حتی در افغانستان مبارزه ای که در مقابل روس ها شکل می گیرد جریان اسلامی است. امروز نیزدر کشورهای آسیای میانه رشد اسلام خواهی ادامه موجی است که از انقلاب ۵۷ شروع شده است. البته مانند هر حرکتی در بسیاری از موارد ممکن است انحرافاتی مانند داعش هم پدید بیاید اما اصل بازگشت دین به عرصه حیات اجتماعی، از تاثیر انقلاب است.

سید حسن خمینی با طرح این سوال که چرا چنین حجمی برای چنین واقعیتی پدید آمد گفت: یکی از این علل «ایثار» است؛ البته ایثارگری همیشه ملازم با دفاع مقدس نیست. درست است اوج آن در دفاع مقدس دیده می شود اما حقیقت ایثارگری یعنی "ندیدن خود". یعنی این که شما وقتی با یک واقعه ای مواجه می شوید، بتوانید از خود بگذرید. این از خود گذشتگی زمینه های ذهنی دارد. یعنی این که باید بتوانیم احساس کنیم که من اگر در این اتفاق از مال و جانم گذشتم در یک فرایند بزرگ تر چیزهای بزرگ تر به دست می آورم. 

وی تاکید کرد: از علل این که انقلاب توفیق پیدا کرد این ندیدن خود بود. عرفا به اصطلاح  می گویند تا چند منزل به ساحت الهی راه است... این ندیدن خود روح انقلاب است. هر اگر این روح تضعیف شد بقیه کارها بزک و  آرایشی است که بر این ساختمان پر عظمت چیده ایم. لذا باید بنیان همه امور بر همین ایثارگری استوار باشد.

یادگار امام با تأکید بر اینکه هویت انقلاب با ایثارگری گره خورده است، گفت: اگر می خواهیم این عامل موثر بماند، باید این بعد را در خودمان تقویت کنیم و از خودمان هم شروع کنیم.

سید حسن خمینی اظهار داشت: مشکل ما از آن جا شروع می شود که می خواهیم دیگران را سمت خوبی حرکت دهیم در حالی که لازمه این کار این است که خودمان را اصلاح کنیم.

وی یادآورشد: ما امام را باید به صفت ایثارگری معنا کنیم و اگر بخواهیم به غیر این معنا کنیم امام را نشناخته ایم.

یادگار امام سپس گفت: انقلاب بسیار بزرگ است و این عظمت در نگاه کسی که از بیرون نگاه می کند به مراتب بیشتر از نگاه کسانی است که در درون آن حضور دارند. این بزرگی علت دارد و همین گونه به دست نیامده است. این بزرگی معلول این است که یک هویتی در درون انقلاب به نام ایثارشکل گرفت؛ این ایثار حقیقتی دارد و آن این است که از خود گذشتگی داشته باشیم. 

وی یادآور شد: همین حقیقت است که باعث می شد همه جوان های انقلاب کشور خودشان را به امکانات غرب ترجیح دهند. وقتی روح ایثار به جامعه دمیده می شود هر کسی به اندازه سهم خودش از آن برمی دارد. می گویند نادر وقتی حمله مهاجمین به ایران را دفع کرد بر بلندی ایستاد و گفت وقتی که اصفهان را گرفتند فوج خراسان و شیراز و... کجا بودند؟ یک نفر از پایین گفت همه بودند؛ اما نادر نبود! یک نادری باید پیدا شود که این روح را در جامعه بدمد. این نادر در روزگار ما امام بود؛ کسی که این روح را در جامعه دمید و اگر این روح ایثار کنار گذاشته شود سر منشا همه رذائل است.

در پایان این مراسم از ٢١اثر جدید تاریخ شفاهی انتشارات سوره مهر رونمایی شد و از نویسندگان آنها با حضور سید حسن خمینی نقدیر به عمل آمد

 

مشروح گزارش این جلسه متعاقبا در جماران منتشر می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.