محمد مقدم از همه گروه های فعال سیاسی و مقامات خواسته با توجه به حساسیت مذاکرات مطابق با آنچه مقام معظم رهبری درخواست کردند در موافقت و مخالفت ها نه تندروی کنند و نه عجله بلکه پشت سر رهبری و مواضع او حرکت کنند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد مقدم، معاون بین الملل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در گفت وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران با اشاره به توافق هسته ای که اخیرا صورت گرفته است و با توجه به نامگداری امسال که از سوی مقام معظم رهبری که بنام " دولت و ملّت، همدلی و هم‌زبانی" صورت گرفته است چقدر می تواند در روابط بین المللی ما تاثیر گذار باشد ،گفت: بر این باور هستم، مقام معظم رهبری با هوشمندی و درایت و دوراندیشی لازم، امسال شعار همدلی و همزبانی را میان دولت و ملت مطرح کردند. علت این است که کشوری مثل ایران در یک چالش جدی با تمام قدرتهای جهانی است آن هم در موضوعی بسیار حساسی که جهان غرب به خاطر مواضع سخت و تندی که نسبت به انقلاب اسلامی دارد.

در حقیقت رهبری عنایت به این موضوع دارد که مسئله هسته ای زمانی می تواند به یک توافق مبتنی بر منافع ملی برسد که در درون جامعه ما، مردم و دولت همدل و همزبان باشند برای اینکه در سایه وفاق و وحدت داخلی هست که می توانیم در عرصه بین المللی موفق باشیم.

درواقع رهبری با طرح این شعار در این مقطع فوق العاده حساس در تاریخ جمهوری اسلامی ایران این باور را بر همه ذهن های ما نشانده که باید جامعه و مردم در ارتباط با مسئله هسته ای از یک وحدت رویه ای برخوردار باشند. به تعبیر ایشان موافقت و مخالفت حق طبیعی هر شهروندی است اما همه باید این توجه را داشته باشند که نه در موافقت ها تندروی صورت بگیرد نه در مخالفت ها. به گونه ای باشد که ما باید همگام و همسو با مواضع دولت قرار بگیریم و گام به گام روند و راهی که دولت در حل و فصل این مناقشه طی می کند رصد کنیم. به گونه ای که دنیا این مسئله را باور کند که جامعه ایران پشت دولت، رهبری و مواضع ایشان است. این موضوع میتواند ما را به یک موفقیت برساند. موفقیت ما در زمانی صورت می گیرد که فاصله دولت و ملت به یک فضای صمیمی همدلانه و همفکرانه ختم بشود.

وی درباره اینکه خیلی ها دلواپس چنین توافقی هستند و دلیل این دلواپسی ها گفت: ما باید وقتی شاخص یک جامعه رهبری شد نباید جلوتر از رهبری گام برداریم باید پشت سر رهبری قرار بگیریم. رهبری در عین حالی که مخالفت و موافقت حق طبیعی افراد می داند، اما در موافقت و مخالفت ها نباید تندروی باشد. هنوز چیزی اتفاق نیفتاده است. بنابراین اگر موافقت ها و مخالفت ها توام با عقلانیت نبود این فضا، فضای همدلانه ای نخواهد شد.

جامعه باید به هوش باشد که مخالفت ها و موافقت ها بر اساس منافع ملی باشد. رهبری خودشان مسئله را کاملا باز کردند آنچه که برای جامعه ایران هست مطمئنا کادری که برای مذاکره رفته کادر مورد اعتماد مردم و از همه مهمتر مورد اعتماد رهبری است طبیعی است که اینها باید در هیچ سمت و سویی عجله نکنند. رهبری عنایت دارد که عجله نکنید و ببینید چه می شود. خود ایشان به صراحت مطرح کردند این به عنوان یک نقطه اصلی است اگر دنیا با ایران مبتنی با عقل و درایت رفتار کرد و دیدیم در این مناقشه حقوق مردم به رسمیت شناخته شد و نسبت به قول و قرارهایش نامردمی و ناروایی نکرد طبیعی است راه برای حل و فصل مناقشات دیگر هم باز می شود. بنابراین اگر ما پشت سر رهبری قرار بگیریم در مواضع مدبرانه ای که دارند و همانگونه که فرمودند این فضا را فضای همدلانه با دولت قرار بدهیم مطمئن هستم که دنیا هم روی این حساب می کند. همیشه جهان منتظر این هست که فضاهای داخلی ما چگونه است به میزانی که فضاهای داخلی ما متحدتر و یکپارچه تر و همسو تر با مواضع رهبری باشد مطمئنا ما کارت برنده تری در عرصه بین المللی خواهیم داشت

مقدم در ژاسخ به این سوال که پس دلواپسان دنبال چه هستند ؟ اظهار داشت: به دنبال افراط گری هستند. به همان میزانی که من عنایت می کنم روی صحبت های مقام معظم رهبری به همان میزانی که نسبت به موافقین هشدار دادم که عجله نکنید اینگونه نباشد که ما یک مرتبه از هول دیگ توی حلیم بیفتیم .مراقب باشیم در عملکردهایمان معتدلانه رفتار بکنیم این پیام متوجه دلواپسان هم خواهد بود. اگر اعتدال را شیوه کار خودشان قرار دهند و عجله نکنند و ببینند روند این مذاکرات چه خواهد شد بر اساس آن نگاهی که منافع ملی و منافع عمومی جامعه هست من مطمئن هستم که مخالفت های تند آنها نسبت به نقدهای توام با آگاهی و عقلانیت شکل خواهد گرفت.

وی تصزیح کرد: سالی که ما در پیش داریم سال بسیار حساس و مهمی است. زیرا در سال جاری دو انتخابات بزرگ و حساس را در پیش رو داریم. یکی انتخابات خبرگان است که بسیار مهم و اساسی است و نقش اصلی را در نظام جمهوری اسلامی خواهد داشت و دیگری انتخابات پارلمان و مجلس شورای اسلامی است .عنایت رهبری نسبت به این شعار در حوزه داخل هم مهم است . جامعه باید مراقبت کند نسبت به خط تعادل، یعنی چه مخالفت هایش چه موافقت هایش توام باشد با یک تدبیر با یک عقلانیت که فضای جامعه را به هم نریزد هرگونه به هم ریختگی همه آسیب و ضرر خواهند کرد.

مقدم درباره نقش دولت در این عرصه اظهار داشت: به نظر من، نقش تعیین کننده ای هست. دولت باید زمینه سازی کند دولت رسالتش زمینه سازی برای حضور احزاب قانونی و احزاب مبتنی بر نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی هست و خود سیاستمداران هم باید به هوش باشند باید این تدبیر را ما داشته باشیم که جلوی خیلی از تنش ها گرفته بشود برخی از شلوغ کاری ها و برخی از تجمعاتی که شکل می گیرد گرفته شود. به نظر من، عاقلانه نیست و اینها را نمیتواند یک فردی که اعتماد و ایمان به نظام جمهوری اسلامی دارد، نسبت به اینها نظر موافق داشته باشد و واقعا باید از ابتدا به هوش باشیم که تجمعات را به گونه ای برگزار کنیم که از نقطه صفر تا نقطه پایانش مبتنی بر اعتدال و عقلانیت باشد در یک فضایی که آدمها بتوانند حرفشان را بزنند اما فضا هم فضای به دور از تشنج و در هم ریختگی باشد.

وی درباره نقش دو قوه دیگر و میزان تاثیر انها نیز گفت: وقتی ما می گوییم نظام یک مجموعه پیوسته ای است باید مجموعه قوای جمهوری اسلامی زیر هدایت رهبری معظم انقلاب سمت و سویشان را به گونه ای هدایت کنند که آن آرمانهایی که آرمانهای اصلی همه دلسوزان انقلاب هست برسند. ما همه دوستدار این هستیم که یک انتخابات پربار، یک انتخابات آبرومند، انتخابات خوب و حداکثری داشته باشیم و چنین انتخاباتی در یک فضای آرام به دور تشنج شکل می گیرد. ما وقتی می گوییم تعادل طبیعی است که از افراط میخواهیم خودمان را جدا کنیم اما توجه داشته باشید که افراط را همیشه در نقطه مقابل نبینیم . افراط در هر شکلی بد است تندروی در هر شکلی بد است حرکت هایی که به هم زننده ساختار جامعه ماو ساختار نظام سیاسی ما هست، محکوم است. اینها را باید رعایت کنیم .معتقد هستم که خیلی راحت تر می توانیم به آن مطالبات قانونی و مبتنی بر نظام جمهوری اسلامی دست پیدا بکنیم.

مقدم درباره مهمترین پیام نامگذاری سال 94 نیز گفت: جامعه ایران می تواند نقطه نظراتش را طرح کند یعنی هم مردم میتوانند دولت را رصد کنند هم دولت میتواند زمینه های نقد را فراهم کند اما به شرط اینکه چون در سایه رصد و نقد است که به تعبیر مقام معظم رهبری خیلی سوالاتی که در درون افراد هست پاسخ داده میشود اما در همین فضا همگان باور به این داشته باشند منافع ملی ما منافع ملی نظام هست هدف اصلی ما حفظ ساختار نظام جمهوری اسلامی است در این چهارچوب ما باید یک فضای همدلی داشته باشیم. دولت به ملت کمک کند ملت زمینه ساز اهداف و برنامه های دولت باشد و در این جهت کلامی که میان مردم است و کلامی که میان دولت هست یک کلام باشد و دل هر دو هم به یک سو و یک جهت هدایت بشود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.