گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

استقبال از گفت و گو میان «جامعه روحانیت مبارز» و «مجمع روحانیون مبارز»

برخی از روحانیون بر لزوم گفت و گو میان «جامعه روحانیت مبارز» و «مجمع روحانیون مبارز» تاکیدکردند و ریشه اختلافات میان آنها را در برخی از سوءتفاهم ها دیدند.

پایگاه خبری جماران: سه هفته پس از میزگرد آقایان انصاری و مصباحی مقدم در «جماران»؛ آنان مجددا از طرح گفت و گو میان جامعه روحانیت مبارز و مجمع روحانیون مبارز استقبال کردند.  برخی از روحانیون دیگر  نیز در گفت و گو با خبرنگار جماران  بر لزوم گفت و گو میان «جامعه روحانیت مبارز» و «مجمع روحانیون مبارز» تاکید کردند و ریشه اختلافات میان آنها را در برخی از سوءتفاهم ها دیدند.

در همین راستا،

«سیدحسین موسوی تبریزی» دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم نیز درباره لزوم گفت و گو اظهار داشت: گفت و گو امری مثبت است و طرفین می توانند با یکدیگر گفت و گو کنند.یکی از کارهای اسلامی و اخلاقی این است که حتی اگر دو نفر با هم مشکل دارند نیز با یکدیگر گفت و گو کنند. اصل این کار خوب و پسندیده است و نمی توانم پیش بینی کنم که گفت و گویی میان این دو جریان روحانی محقق می شود یا خیر. این دو گروه رقیب یکدیگر هستند اما بدون شک دشمن هم نیستند و می توانند با یکدیگر به گفت و گو بنشینند از این رو ممکن است گلایه هایی نیز از هم داشته باشند که باید آنها را برای همدیگر بازگو کنند و اگر گلایه ها واقعیت داشت آنها باید فراموش و عفو کنند. گلایه ها ممکن است درست باشند و ممکن است نباشند اما برای گفت و گو حتما نیازی به برابر بودن شرایط نیست. 

وی گفت: معتقدم که حتی جامعه روحانیت مبارز و مجمع روحانیون مبارز رقیب یکدیگر هم نیستند بدین خاطر که آقای روحانی به عنوان یکی از شاخص ترین اعضای جامعه روحانیت و آقای ناطق نوری از دیگر اعضای این جریان، مورد قبول و حمایت مجمع روحانیون مبارز قرار دارند و از اعضای شاخص مجمع روحانیون نیز آقای انواری، مورد حمایت و مقبولیت جامعه روحانیت بود . حتی در زمان مرحوم آیت الله کنی نیز، بسیاری از اعضای مجمع روحانیون با ایشان رفیق بودند. متاسفانه برخی افراد در این مسیر با اختلاف افکنی و دعوا سازی به دنبال کسب جایگاه برای خود بودند لذا گفت و گو از لحاظ اسلامی خوب است

 

حجت الاسلام والمسلمین «سید رضا اکرمی» عضو جامعه روحانیت مبارز نیز در این رابطه اظهار کرد: استقبال از گفت و گو میان «جامعه روحانیت» و «مجمع روحانیون مبارز» پیام و کلام خوب و نویدبخشی است. این دو گروه پیش از انقلاب با تفاوت در شدت و ضعف مبارزه، همواره حضور داشتند و پس از انقلاب نیز امام هوای هر دو را داشتند. اگر هم یکی از اعضای جامعه همانند آقای محمد یزدی مورد بی اقبالی مردم قرار می گرفت امام وی را مورد لطف و محبت خود قرار می دادند اما متاسفانه پس از آن، حوادثی در کشور رخ داد که در پی آن مجمع روحانیون مبارز به حاشیه رانده شدند

وی افزود: امروز اگر آقای مصباحی مقدم چنین حرفی را مطرح کردند جریان مقابل باید از این طرح استقبال کند و همه کسانی که به آینده ایرانی مستقل و بدون مشکلات می اندیشند باید از اظهارات اخیر حجت الاسلام مصباحی مقدم استقبال کنند منتها این موضوع یک شرط دارد و آن این است که اقدام طرفین این مباحثه صادقانه باشد چرا که این موضوع نباید اقدامی سیاسی باشد زیرا اگر چنین باشد به نتیجه نخواهد رسید و به نفع ملت ایران تمام نخواهد شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین «محمد مقدم» یکی از اعضای مجمع روحانیون مبارز در این باره به جماران گفت: موضوع گفت و گو که اخیرا مورد استقبال سخنگوی «جامعه روحانیت» قرار گرفته است باید در جلسه روز دوشنبه مجمع مطرح شود؛ آن زمان است که موضع رسمی مجمع در قبال این موضوع مطرح خواهد شد بدون شک گفت و گو تحت هر شرایطی و حرف زدن با یکدیگر توام با بیان انتقادات، امری مطلوب و پسندیده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین «فاضل میبدی» نیز معتقد است اگر پیشنهاد حجت الاسلام مصباحی مقدم مبتنی بر لوازم و شرایط گفتگوی منطقی باشد بسیار مبارک و خوب است.

وی همچنین گفت: اگر گفتگو در شرایط مناسب فراهم شود و انتقاد در آن آزاد باشد و حرف ها سانسور نشوند و طرفین بتوانند در یک فضای آزاد و مناسب گفت و گو کنند بسیار خوب و مبارک است.

عضو مجمع محققین و مدریین حوزه علمیه قم تاکید کرد: من از پیشنهاد حجت الاسلام مصباحی مقدم استقبال می کنم مشروط بر اینکه طرفین گفت و گو به این اصول اعتقاد پیدا کنند؛ چرا که گفت و گو باید آزاد و بدون لکنت زبان باشد و بتوان انتقادات را به راحتی در آن مطرح کرد. اگر طرفین بخواهند با یکدیگر سیاسی صحبت کنند دو امر محقق نمی شود اول پیشنهادی که برای داوری بهتر در گفت و گو می دهند دوم نقدهایی که در گذشته بر طرفین وارد بوده است. اینها باید شفاف شوند زیرا اگر نقدی وارد شود و فضا را آلوده کند گفت و گو ها چندان مثمر ثمر نخواهد بود.

 

حجت الاسلام والمسلمین «مصطفی درایتی» با تاکید بر گفت و گو گفت: به نظر من گفت و گو می تواند کمک کند تا برخی از سوءتفاهمات مرتفع شود چرا که بسیاری از فاصله هایی که ایجاد شده و حتی شبهاتی که این دو جریان روحانی نسبت به یکدیگر پیدا کردند واقعی نیست بلکه سوءتفاهماتی است که بین این دو جریان وجود دارد. یقینا گفت و گو و نشست های مشترک می تواند به برطرف شدن سوء تفاهم ها کمک کند و طرفین در فضایی مناسب به روی مشترکات خود تاکید کنند اما اینکه نظر این دو جریان در این باره چیست به تصمیم شورای مرکزی آنها برمی گردد بنظر من این گفت و گو امکان پذیر و مفید است

وی افزود: اگرچه جامعه روحانیت به خاطر نزدیک بودن به هسته قدرت، از جهتی دارای چربش حکومتی شده است اما مجمع روحانیون مبارز، اعتبار و جایگاه بالاتری در میان مردم دارد و قدرت خود را از مردم می گیرد. لذا در وزن کشی این چنینی چندان نابرابری دیده نمی شود لذا بیشتر قدرت مجمع روحانیون مبارز متاثر از مردم است و قدرت جامعه روحانیت نیز متاثر از مرکزیت قدرت است. بنابراین اگر روی این نشست ها و گفت و گوها تاکید شود نتیجه ای ثمربخش خواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین «حسین انصاری راد» نیز با بیان اینکه «تنها راه حل اختلافات در همه جای دنیا در مرحله نخست، به ویژه در احزاب حتی در مرحله نهایی گفت و گوست»بیان کرد: جنگ و نزاع ، تکفیر کردن و نسبت انحراف دادن به طرف مقابل، در کشور ما جایی ندارد و اساسا نباید چنین مواردی اتفاق می افتاد. اما امروز که چنین شده است این دو جریان، در حالی که هر دو روحانی هستند و بر سر اصول انقلاب و قانون اساسی و رهبری فعلی کشور هیچ اختلافی ندارند و همه بر سر مسلمات احکام شرع، قرآن مجید و ضروریات دین اسلام متفق القولند در کیفیت بکار بردن سیاست ها یا در کیفیت رسیدن به مقصد و مقصود اختلاف دارند ولی در سیاست خارجی، سیاست داخلی، اقتصاد و فرهنگ هیچکدام از روحانیون اختلافی ندارند اگر اختلافی وجود دارد بر سر موضوعات سیاسی است لذا من امیدوارم که اختلافات را با گفت و گو و مناظره حل و فصل شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.