گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

بازمانده 17 شهریور: شعار مردم در آن روز «حکومت مستضعفین و عدالت» بود

غلامحسین بر خودجوش بودن 17 شهریور تاکید دارد و این که شاید دلیل انتخاب میدان ژاله برای تظاهرات بافت مذهبی آن منطقه بود.

"غلامحسین حدادی مخصوص"بازمانده اتفاقات هفده شهریورماه سال پنجاه وهفت،به خبزنگار جماران گفت:شعار حکومت فقرا ومستضعفین از شعارهای روزهفده شهریور سال پنجاه وهفت بود که متاسفانه این شعار آن طور که باید تحقق نیافت.  

به گزارش جماران متن این گفت و گو به این شرح است:

*انگیزه مردم از قیام هفده شهریور ماه سال پنجاه وهفت چه بود؟

مردم از قبل به خاطر اعلامیه ها وپیامهای  که از طرف امام می آمد نسبت به مسائل انقلاب کمی آگاهی پیدا کرده بودند؛با اینکه امکانات در آن موقع آنقدر گسترده نبود خواه نا خواه مردم خوب از هم دیگر خبر می گرفتند.جمعیت کم کم با هم هماهنگ شدند، در شهرستان ها هم شرایط به همین شکل بود.مردم به صورت خود جوش  مسائل را برنامه ریزی می کردند.

*شعارهایشان در آن روزها چه شعارهایی بود ؟

همین شعارهایی که الان مطرح می شود. حکومت اسلامی، عدالت،برابری ، حکومت فقرا و مستضعفین که متاسفانه آن طور که باید این شعارها تحقق نیافت.

*چرا مردم میدان شهدا که در آن زمان میدان ژاله نام داشت  را برای این قیام انتخاب کرده بودند؟

من خودم حول وحوش منطقه ژاله ساکن هستم.منطقه ژاله جزو منطقه های معروف مذهبی است.بیشتر حسینیه های معروف در این منطقه قرار دارد. خیابان ژاله، اکثر فعالیت های مذهبی در این منطقه صورت می گرفت.به همین خاطر مردم این منطقه را برای قیام انتخاب کردند.یک روز قبل ماجرای هفده شهریور در مسجد قبا که در خیابان شریعتی واقع بود در آنجا اعلام شد که فردا راهپیمایی در میدان ژاله است.احتمالا پیشنهاد محل راهپیمایی از طرف کسی بود که بهتر می توانست برنامه ها را هماهنگ کند.

*نحوه برخورد رژیم شاهنشاهی با مردم که به خیابان ها آمده بودند چه طور بود؟

یک روز قبل از راه پیمایی هفده شهریور یعنی شانزده شهریور ما راه پیمایی بودیم که تظاهرات کنندگان از مسجد قبا در خیابان شریعتی به طرف میدان آزادی آمدند؛ در را ه پیمایی اعلام شد که فردا میدان ژاله برنامه داریم.در همان روز شانزده شهریور هم تقریبا یک سری نظامی خیابان را گرفته بودند.  یک ترسی از مردم در حکومت افتاده بود.اولین درگیری مردم با حکومت در روز هفده شهریور اتفاق افتاد.یک سری نیروهای زمینی ارتش، یک سری با تانک در محل تظاهرات بودند و تجهیزات ضدشورش در میدان ژاله مستقر کرده بودند. با اینکه دستورهای آخر را دادند مردم تا حدودی متفرق شدند.فقط یک سری جوانها مانده بودند که تظاهرات را رها نمی کردند.رژیم می خواست مردم را متفرق کنند به همین منظور از هلی کوپتر دستور تیراندازی آمد که من خودم از هلی کوپتر تیر خوردم.

*گفتید به دنبال تحقق شعارهایی مانند حکومت مستضعفین و فقرا بود فکر می کنید برای تحقق این شعار چه باید انجام می شد

تظاهرات می کردیم تا وضعیت را به نفع مردم تغییر بدهیم.ولی متاسفانه روال کار طوری دیگر پیش رفت .هر چه پیش می رود مردم به لحاظ اقتصادی ومعیشت ضعیف آسیب پذیرتر می شوند.

توصیه شما به سیاست مداران کشورمان چیست؟

نیازی به توصیه من نیست.این مردم چیزی در انقلاب کم نگذاشتند؛ یعنی خانواده ها هر وقت نیاز شد هر چه توانستند کمک کردند.ازکمک پولی،قلمی و جانی دریغ نکردند.هم اکنون نتیجه این همه کمک نباید این باشد؛ یعنی مردم لیاقتشان این نیست که الان گرفتار باشند.شما اوضاع جوان ها،کار و ازدواج را می بینید که چگونه بد شده است.

*در پایان صحبت خاصی دارید بفرمائید؟

الان مسائلی به اسم آقا زاده،رانت  ... مطرح می شود که متاسفانه واقعیت دارد  ما ملتی شده ایم که کاری جز کلاه سر همدیگر گذاشتن یاد نگرفتیم.یکی مغازه دارد گران فروشی می کند یا در جنس کم فروشی می کند.به خاطر گران فروشی وکم فروشی دروغ می گوئیم.عادت کردیم که دستمان درجیب همدیگر باشد.یادمان دادند از هر راهی که می توانیم پول دربیاوریم.پی نبردیم که امکان خوردن این  پول ها نیست وصرف بیماری می شود.به همین خاطر دیگر کارهای خیر جواب نمی دهد.نیت ها نیت های بدی شده است .یکی از دلایل بالا رفتن آمار طلاق مسائل اقتصادی است.پولی که شما خرج زندگی می کنید پول سالمی نیست.به خاطر سالم نبودن پولهایمان  مریضی زیاد شده است.به خاطر مسائل مالی زن و شوهر از هم جدا می شوند وزندگیشان از بین می رود که همه اینها  در مشکلات مالی ریشه دارند.کشوری که تا به این حد درآمد دارد وضع مالی مردمش نباید اینگونه باشد.با چهل وپنچ هزار تومان یارانه همه مسائل زندگی مردم را به هم آمیختند.سه چهار برابر مبلغ پرداختی یارانه  را از جیب مردم می گیرند.قبض برق گران و گاز سه برابر حساب می شود.من که جانباز هستم و بقیه هم همه مجبور هستند که بپردازند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.