گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران مطرح شد؛

نظر سید رضا اکرمی در مورد کابینه 24 میلیونی و حضور زنان

ما 80 میلیون جمعیت و 18 نفر وزیر داریم و هرکس هم که انتخاب شود نمی توان رضایت همه 80 میلیون را تأمین کرد؛ باید ببینیم صلاحیت و توان انجام کار را دارد یا ندارد.

عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه من اصولگرای معتدل هستم و قطعا اصلاحات را قبول دارم، تصریح کرد: ما باید بدانیم اصولگرایی بدون اصلاحات امکان ندارد و اصلاح طلبی هم بدون اصولگرایی امکان ندارد.

 

آنچه در ادامه می آید متن گفت و گوی خبرنگار جماران با حجت الاسلام و المسلمین سید رضا اکرمی است:

 

به نظر شما کابینه ای که آقای روحانی به مجلس معرفی کردند با وعده های ایشان در انتخابات و بعد از انتخابات همخوانی دارد؟

در این کابینه 8 نفر جدید و 9 نفر قدیمی هستند. بنا و قرار بر این بود که کابینه جوان تر باشد ولی الآن، جز یک نفر، میانگین سنی بقیه چهار سال اضافه تر شده است. فقط آقای جهرمی یک چهره جدید است که زیر 40 سال سن دارد. به دلیل اینکه خود آقای روحانی متولد سال 1327 است به طور طبیعی میان سال ها را انتخاب می کند که انس و آشنایی بیشتری دارد.

ولی به نظر من، کابینه را فقط این 18 نفر ندانیم. کابینه 10 نفر دیگر از جمله معاون اول، معاون اجرایی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی و رئیس سازمان محیط زیست دارد که باید همه را با هم ببینیم.

به نظرم خلأ جای دیگر است. خلأ این است که اتاق فکر نداریم که میانسالان و تجربه داران باید آنجا بنشینند و به کابینه فکر دهند و تغذیه فکری کنند و جوانانی که انرژی دارند را به میدان بیاورند و از آنها کار بکشند. ما باید این خلأ را برطرف کنیم که متأسفانه در کشور ما مشورت و اتاق فکر آن طور که باید و شاید جایگاه بالا ندارد. ما مشاور را مشاول می دانیم؛ نه مشاور که به ما فکر بدهد، تغذیه کند. باید مشکل را آنجا برطرف کنیم.

مثلا در جامعه ما حساسیت نشان می دهند که در کابینه زن وجود ندارد. مثل اینکه زن اگر وزیر باشد نمره 20 می گیرد اما اگر معاون وزیر و یا مدیرکل باشد ارزش و جایگاه وزیر را ندارد. ما نتوانستیم کار را با مسئولیت تطبیق دهیم. مسئولیت برای کار است؛ کار برای مسئولیت نیست. ما باید در فکر خودمان تجدیدنظر کنیم و فقط منتظر نباشیم که دولت می خواهد چه کاری انجام دهد. همه می گویند دولت وعده داده و باید به وعده خود عمل کند اما کسی نمی گوید به وسیله چه کسی باید این کار انجام شود. به نظر من باید خودنقدی کنیم.

 

این خودانتقادی شامل حال مردم می شود یا منظور شما مسئولین بود؟

من بین مردم و دولت تفکیک قائل نیستم. اولا دولت به معنای همه قوا اعم از قوه مقننه، مجریه، قضائیه، نیروهای مسلح، و مردم هم به معنای همه مردم است. همه باید در کار خودمان تجدیدنظر کنیم. این مردم هستند که رئیس جمهوری و نمایندگان مجلس را انتخاب می کنند. اگر مجلس فعال باشد و شب و روز کار کند می تواند مشکل اشتغال را حل کند. البته شرطش این است که مردم هم بخواهند و فقط نگویند ورزشگاه و سدّ بسازد و نگویند که از کجا این کار را بکند. باید فقط با فروش نفت این کار را بکنیم؟

در کابینه همه مسئولیت دارند. حتی بر اساس قانون اساسی هر وزیر مسئول وزارت خانه دیگر هم هست. مثلا بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم تفکیک وجود ندارد؛ بین وزارت بهداشت و وزارت صنعت تفکیک وجود ندارد؛ همه اعضای یک خانواده هستند و می خواهند در یک کشتی بنشینند. باید همه ابعاد این کشتی سالم و ناخدا هم فرد صالحی باشد.

 

در مجموع به نظر شما نقاط ضعف و قوت تیمی که رئیس جمهوری به عنوان وزیران پیشنهادی معرفی کرده چیست؟

به نظرم باید تا روز سه شنبه که جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت ها است باید صبر کنیم. وقتی تریبون مجلس باز شود و موافق و مخالف صحبت کنند از  سؤال و جواب آنها ما می فهمیم که آمادگی دارند یا ندارند. من اطلاعی از برنامه آنها ندارم. به طور مثال آقای کرباسیان قبلا گمرک بوده است. گمرک بخشی از وزارت اقتصاد است؛ یا فرد دیگری بر یک بخش مسلط بوده و حالا باید ببینیم که بر تمام بخش ها تسلط دارد یا ندارد.

 

آقای جهرمی معاون وزیر بودند و الآن به عنوان وزیر به مجلس پیشنهاد شده است.

باید ببینیم که در پست، دیجیتال، مخابرات ثابت و سیار اطلاعات جامع دارد یا ندارد. ولی آنچه مسلم است اینکه باید توان و انرژی داشته باشد.

 

بعد از معرفی وزیران پیشنهادی به مجلس گفته شد که این کابینه هیچ کدام از جناح های سیاسی را راضی نکرده است. نظر شما در این مورد چیست؟

ما 80 میلیون جمعیت و 18 نفر وزیر داریم و هرکس هم که انتخاب شود نمی توان رضایت همه 80 میلیون را تأمین کرد؛ باید ببینیم صلاحیت و توان انجام کار را دارد یا ندارد. کار دنیا را قراری داده اند/ هرکسی را ره به جایی داده اند.

 

به نظر شما رأی 24 میلیونی در کجای کابینه باید دیده شود؟

من در مورد اصلاح طلبان و اصولگرایان نگاه دیگری دارم که با آنچه گفته می شود اصلا تناسب ندارد. به طور طبیعی هر اصولگرایی حتما باید اصلاح پذیر باشد؛ چون می آید که روش، بینش و کوشش جدیدی انجام دهد و نمی آید که روی خشت گذاشته شده خشت بگذارد. هر اصلاح طلبی هم باید اصولگرا باشد و باید بداند که چه چیزی را می خواهد اصلاح و تکمیل کند.

نکته دوم این است که اصولگرایان و اصلاح طلبانی که نام های آنها مطرح است، افراد هستند و جریان نیستند. به طور مثال خود من اصولگرای معتدل هستم و قطعا اصلاحات را قبول دارم. ما باید بدانیم اصولگرایی بدون اصلاحات امکان ندارد و اصلاح طلبی هم بدون اصولگرایی امکان ندارد. چیزی که مطرح است بیشتر افراد هستند و ما هم روی افراد مانور می دهیم که اصولگرا، اصلاح طلب و یا مستقل هستند. ما باید بیشتر به کار بپردازیم. مگر 24 میلیونی که به آقای روحانی رأی داده اند با کارت و پلاک آمده اند؟ آقای روحانی را چهار سال شناخته اند و حالا هم به او رأی دادند. یا 16 میلیونی که به آقای رئیسی رأی دادند، مگر با پلاک آمدند؟ 30 درصد مردم کشور روستایی هستند و اصلاح طلب و اصولگرا برای آنها مهم نیست و حرف ها را می شنوند و نظر می دهند.

 

تیمی که رئیس جمهور برای خود انتخاب کرده چقدر می تواند با اهداف و آرمان های آقای  روحانی هماهنگ باشد؟

اولا باید تا آخر هفته صبر کنیم که مذاکرات روشن و آفتابی شود و بعد هم وارد کار شوند. صد در صد باید کمک آنها کنیم. من یک سفر به مازندران رفتم. کشور ظرفیت های زیادی برای کار دارد. ما اهل کار نیستیم و بهره وری ما بسیار پایین است. بهره وری ما در بخش دولتی زیر یک ساعت و در بخش غیر دولتی حدود دو ساعت است.

امسال سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است. رسانه، منبری، ائمه جمعه و جماعات باید خودمان را به کار وادار کنیم و دعوت به کار کنیم. باید به همدیگر نظارت کنیم. سن اعتیاد رو به کاهش است. سن طلاق رو به کاهش است. سن ازدواج رو به بالا است. به همدیگر کمک کنیم تا  ان شاء الله مشکلات کاهش پیدا کند.

 

گفت و گو: سجاد انتظاری

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.