بعید به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان مجلس دست از حمایت روحانی بکشند و هرچقدر هم در خصوص فراجناحی و یا محافظه‌کار بودن کابینه گله داشته باشند اما نهایتا با حمایت اما و اگری خود روحانی را در مجلس تنها نخواهند گذاشت.

به گزارش جماران؛ دولت دوازدهم پس از تنفیذ رای ملت و برگزاری مراسم تحلیف روحانی رسما آغاز به کار کرد. طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، روحانی فرصت دوهفته‌ای دارد تا وزرای پیشنهادی را به مجلس معرفی کند اما طبق خبرها روحانی در اولین اقدام خود به عنوان رییس‌جمهور در روز سه‌شنبه گزینه‌های پیشنهادی خود را برای 18 وزارتخانه تقدیم مجلس می‌کند. اما آنچه بعد از معرفی کابینه اهمیت دارد گرفتن رای اعتماد از مجلس برای وزرای پیشنهادی است تا صلاحیت وزرای پیشنهادی بررسی و ترکیب کابینه مشخص شود. مجلس دهم که نسبت به دوره قبل خود رویکرد متعادل‌تری به روحانی داشته و شاید همین همراهی اکثریت پارلمان اعم از فراکسیون امید و مستقلین سبب شده تا رییس‌جمهور گمان کند که مسیری سرازیر برای رساندن وزرایش به وزارتخانه طی خواهد کرد اما اظهارات هیات رییسه فراکسیون امید نشان می‌دهد که شاید این بار روحانی حمایت فراکسیون امید را همراه داشته باشد اما این حمایت با رضایت صد درصدی همراه نخواهد بود و نه تنها موانعی از سمت ائتلاف اصولگرایان برسر راه روحانی وجود دارد بلکه امیدی‌های مجلس شاید رییس‌جمهور دولت دوازدهم را در اول کار خود ناامید کنند. البته بعید به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان مجلس دست از حمایت روحانی بکشند و هرچقدر هم در خصوص فراجناحی و یا محافظه‌کار بودن کابینه گله داشته باشند اما نهایتا با حمایت اما و اگری خود روحانی را در مجلس تنها نخواهند گذاشت به هرحال فراکسیون امید پشتیبانی مشتاقانه ای از رییس جمهور نخواهد داشت. نمایندگان موافق دولت به دنبال فهرست کابینه‌ای هستند که همسویی با مطالبات مردم باشد.

شنبه شورای مرکزی فراکسیون امید درمورد نحوه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی تشکیل جلسه دادند و اعضا بر لزوم حمایت از دولت دوازدهم تاکید کردند. محمدرضا عارف در خصوص این نشست گفت که در فرصت باقی‌مانده از زمان معرفی وزرای دولت دوازدهم تا آغاز جلسات رای اعتماد در صحن علنی مجلس، کارنامه وزرای معرفی شده مورد بررسی قرار می‌گیرد و با اولویت وزرای جدید و افرادی که درباره آنها، سوالات بیشتری مطرح شده، از این عزیزان برای حضور در جلسات فراکسیون دعوت می‌کنیم تا پیش از رای‌گیری، پاسخ آنها به ابهامات نمایندگان استماع شود و نسبت به نحوه اعطای رای‌اعتماد به هر یک از این وزرا، تصمیم‌گیری کنیم. همچنین بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید نیز با اشاره به حمایت فراکسیون امید از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: امیدواریم کابینه‌ای که معرفی می‌شود شاخص‌های موردنظر را داشته باشد تا ما به صورت یکپارچه از آنها حمایت کنیم، اما الزاما از کل کابینه حمایت نخواهیم کرد و اگر این شاخص‌های تعریف شده در وزرای پیشنهادی نباشد ما در مقابل مردم، قانون و جامعه مسوول هستیم و براساس شاخص‌ها تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

در ادامه دیدگاه نمایندگان را در خصوص کابینه و نارضایتی جریان‌های سیاسی از این لیست جویا شدیم و چشم‌انداز کابینه دولت دوازدهم را بررسی کردیم .

نظر مثبت فراکسیون امید به ابقای وزرای قبلی

محمد‌رضا بادامچی ، نایب رییس دوم کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی دیدگاهش را در مورد لیست نهایی کابینه مطرح کرد و گفت: وقتی آقای روحانی اسامی وزرا را اعلام می‌کند مجلس نیز بررسی‌اش را شروع می‌کند. ما در فراکسیون امید هم کمیته‌هایی تشکیل دادیم که بنا به تخصص هر کمیته وزیر پیشنهادی بررسی می‌شود و بعد به صحن علنی مجلس شورای اسلامی می‌آید.

بادامچی در پاسخ به این سوال که کابینه روحانی بیشتر تمایل به کدام‌یک از جریان‌های سیاسی دارد، گفت: لیستی که تا‌کنون مشخص شده از همه تفکرها و جریانات هستند و کابینه آقای روحانی فراجناحی خواهد بود. این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه فراکسیون امید در کنار روحانی بوده و از او حمایت کرده آیا این بار نیز حمایت فراکسیون امید در رای اعتماد به وزرای پیشنهادی وجود دارد، گفت: در مجموع بنا داریم که از دولت آقای روحانی حمایت کنیم منتها تک تک وزرا را هم بررسی می‌کنیم و طبق صلاحیت‌ها به آنها رای خواهیم داد.

وی در خصوص دیدگاه فراکسیون امید در مورد افرادی که در کابینه ابقا می‌شوند، گفت: اکثر این افراد عملکردشان در فراکسیون امید تایید شده است منتها برخی نمره قبولی گرفتند و برخی دیگر عملکردشان بیش از حد انتظار بوده و رضایت فراکسیون امید را به همراه داشته در هرصورت همه افرادی که قرار به ابقا شدن‌شان هست در یک ردیف نبوده‌اند. اکثر کسانی که دوباره از سوی رییس‌جمهور معرفی می‌شوند به جز یکی دو نفر مورد توافق فراکسیون امید هستند.

بادامچی در خصوص چشم‌انداز کابینه دوازدهم گفت: خواست ما از دولت این است که در زمینه اقتصاد تیم منسجم‌تری نسبت به قبل انتخاب کند‌. سازمان برنامه که در دولت‌های قبل از نظر کارشناسی مورد خدشه قرار گرفته بود و در این چهار سال به جای خود برگشت دوباره از نظر کارشناسی جایگاهش تقویت شود‌. وی تاکید کرد: دولت کاملا با برنامه‌ باشد‌، ما در شرایطی هستیم که دولت آقای روحانی فرصت‌ دارد تا مشکلات کلان کشور را ببینید و دیگر فرصتی نیست که حل شدن آنها به عقب بیفتد. البته قطعا خود آقای روحانی هم تصمیم دارند تا مشکلات اقتصادی را حل کنند‌. از طرفی باید روابط خارجی و دیپلماسی ما قوی‌تر از گذشته عمل کند. همچنین ارتباط‌های جهانی ما باید گسترده‌تر و روابط‌مان با همسایگان و منطقه بیشتر شود.

وزرای پیشنهادی کارآمدتر از وزرای قبلی هستند

احمد انارکی محمدی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس نیز دیدگاهش را در مورد لیست نهایی کابینه مطرح کرد و گفت: مجلس برای وزارتخانه‌ها‌، افراد و کسانی که کاندیدا می‌شوند شاخص‌ها و خط‌کشی‌هایی قرار می‌دهد. همچنین کمیسیون‌های مجلس هم بیشتر به دنبال بررسی صلاحیت‌ها و شایستگی‌ها هستند تا گرایش‌های سیاسی لذا برای ما فرقی نمی‌کند که چه جریانی در کابینه وجود دارد و همه نمایندگان و گرایش‌های مجلس هم به دنبال این هستند که وزرای کارآمد روی کار بیایند به ویژه وزرایی که در بحث تولید، اشتغال و معیشت مردم تاثیرگذار باشند. وی تاکید کرد: مجلس و نمایندگان به دنبال رای اعتماد به وزرایی متخصص هستند و جریان‌های سیاسی افراد، اهداف اصلی ما نخواهد بود.

انارکی ادامه داد: لیستی که تا به حال اعلام شده لیستی خوب و قوی و کارآمدتر از وزرای قبلی هستند. البته برخی از اعضا که مطرح می‌شوند در حد معاون هستند که باید نمایندگان در خصوص این افراد بیشتر بررسی کنند. از لحاظ جناحی باید بگویم که از همه گروه‌ها در کابینه وجود دارند و ما انتظار مان این است که کابینه همسو با دولت باشد چراکه اگر اعضای کابینه همسو با دولت نباشند نمی‌توانند هماهنگ باهم کار کنند. وی ادامه داد: این انتظار حداقلی نمایندگان است که وزارتخانه با دولت همراه باشد. البته در برخی وزارتخانه‌ها بحث امنیتی مطرح است و افراد و وظایف وزرا در آن مشخص است اما وزارتخانه اقتصاد نیاز به همسویی بیشتر با دولت دارد تا نتیجه خوبی برای مردم به همراه داشته باشد. انارکی تاکید کرد: صرف سیاسی بودن در کابینه مطرح نیست و همه گروه‌ها حضور دارند اما اکثرا افرادی که در کابینه تغییر کردند در سطح معاون بوده‌اند به غیر از صنعت که شنیده‌ایم آقای شریعتمداری می‌آید.این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه فراکسیون امید در کنار روحانی بوده و از او حمایت کرده آیا این بار نیز حمایت فراکسیون امید از روحانی در رای اعتماد به وزرای پیشنهادی وجود دارد؟ گفت: مخالفت قطعا وجود دارد چون نگرش‌ها متفاوت است ولی در این خصوص هیات‌رییسه فراکسیون امید باید نظر قطعی بدهد. اعتقاد من این است که اگر به بحث سیاسی فکر نکنیم و بیشتر به مهارت و تخصص فکر کنیم‌، جریان‌های سیاسی مشکلی نخواهند داشت. چرا که ممکن است فردی اصلاح‌طلب باشد اما اعضای فراکسیون امید به خاطر نبود صلاحیت‌ها، مهارت‌ها و تخصص‌ها به وزیر پیشنهادی رای اعتماد ندهند.در کابینه از توجه به قومیت‌ها غفلت شده

محمد اسماعیل سعیدی، نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی دیدگاهش را در مورد لیست نهایی کابینه مطرح کرد و گفت: دیدگاهی که درباره کابینه وجود دارد این است که نظام جمهوری اسلامی باید شایسته‌سالار باشد و افرادی که شایستگی و توانمندی‌های لازم را دارند، معرفی می‌شوند. در شرایط خاص کشور و با توجه به مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم‌، بحث اشتغال و حمایت از تولید ملی و با توجه به شاخص‌های توسعه کلان کشور، کابینه و به ویژه تیم اقتصادی دولت باید یک تیم اولا متخصص و خبره و در ثانی هماهنگ و دارای تفکر کلان‌نگر و مدیریت جهادی انقلابی باشد‌ اما الان این ویژگی‌ها کمتر در ترکیبی که در لیست‌های منتشر شده وجود دارد دیده می‌شود و این یک نگرانی است، نکته دوم اینکه ما کشوری داریم دارای تنوع قومیتی که هم فرصت و هم نقطه قوت برای کشور است و اگر از توجه به قومیت‌ها غفلت شود در آینده تبدیل به یک مشکل می‌شود. وی تاکید کرد: به عنوان نمایندگان ملت انتظار داریم در ترکیب کابینه تنوع قومیتی و خبره بودن لحاظ شود و فقط حضور افرادی از استان‌های خاص در کابینه نباشد. در موقعیت‌های سیاسی، اجتماعی‌، فرهنگی و وحدت ملی کشور، قومیت‌ها نقش مهمی دارند و اگر در این مورد غفلت شود نقصی در کابینه وجود دارد.

اسماعیلی در پاسخ به این سوال که آیا لیستی که در کابینه وجود فراجناحی است و یا تمایل جریان خاصی را بیشتر به همراه دارد، گفت: از ابتدا تاکید داشتیم که جناج‌های سیاسی در تصمیم‌گیری و شکل‌گیری کابینه تاثیری نداشته باشند و با توجه به ترکیبی که می‌بینیم نمی‌توانیم بگوییم که جناح خاص سیاسی‌ای تاثیری بر تصمیم رییس‌جمهور گذاشته ولی ترکیب باید قوی‌تر از لیست موجود باشد. وی تاکید کرد: البته در کابینه از یک جریان استفاده نشده و ما نمایندگان بیشتر به دنبال این هستیم که افراد شایسته روی کار بیایند.اسماعیلی به اولویت اصلی اصولگرایان برای دادن رای اعتماد به وزرای پیشنهادی رییس‌جمهور اشاره کرد و گفت: اولویت‌هایی که ما داریم تفکر جهادی و انقلابی است ما به آرمان‌های انقلاب و امام تاکید داریم و افرادی که در مدیریت کلان کشور قرار می‌گیرند هم باید به به اصول اصلی پایبند و معتقد و مرد عمل‌گرا باشند. 

وی ادامه داد: پاکدستی نیز جزو الزاماتی است که هم مطالبه ‌مردم است و هم در این شرایط کشور ایجاب می‌کند که حتما بدون هیچ حاشیه‌ای کار شود. اسماعیلی افزود: وزرای پیشنهادی باید درک منطقی و صحیح از شرایط کشور و منطقه داشته باشند و نقشه راهی درست ارائه بدهند. وی درخصوص برنامه‌های وزرای پیشنهادی گفت که این برنامه‌ها هم باید متناسب با نیازها و ضرورت‌های کشور و انتظارات مردم باشد.نماینده اصولگرای مجلس در پاسخ به این سوال که نظر جریان اصولگرایی در مورد افرادی که در کابینه ابقا می‌شوند چیست، گفت: ملاک باقی ماندن یا رفتن نیست بلکه ملاک توانمندی‌هایی باید باشد که در وزرا وجود دارد. اگر وزیر موفق بوده و طبق برنامه‌هایی که برای گرفتن رای اعتماد ارائه داده عمل کرده و اهداف اصلی محقق شده و در کل عملکرد خوبی در وزارتخانه داشته معرفی دوباره‌شان خوب است اما اگر وزیری عملکرد رضایت‌بخشی نداشته باشد پیشنهاد ابقایش کار صحیح و منطقی نیست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 716324
  • منبع: جهان صنعت
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.