حضور برخی افراد در دولت دوازدهم و رفتن برخی دیگر قطعی شده است اما نامشخص بودن سرنوشت برخی از وزارت خانه ها همچون وزارت آموزش و پرورش و در هم تنیدگی انتخاب وزیر برای این وزارت خانه ها سبب پیچیدگی هایی در تکمیل شدن اعضای هیأت دولت دوازدهم شده است.

جماران – سجاد انتظاری: خبرها از پیچیده شدن انتخاب اعضای کابینه دوازدهم حکایت دارد و علی رغم اینکه حدود یک هفته تا معرفی هیأت دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی باقی مانده هنوز تکلیف چند وزارت خانه مهم مشخص نشده است.

بر اساس خبرها برخی از وزرای کابینه یازدهم در سمت فعلی خود ماندگار خواهند بود که از جمله آنها سید حسن قاضی زاده هاشمی، محمدجواد ظریف، حمید چیت چیان، محمود علوی و مصطفی پورمحمدی هستند.

آخرین خبر از کابینه دوازدهم را ابوالفضل سروش (نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی) در کانال تلگرامی خود منتشر کرده و خبر از ماندگار شدن اسحاق جهانگیری، محمدجواد ظریف، بیژن زنگنه، حسن قاضی زاده هاشمی، مسعود سلطانی فر، عبدالرضا رحمانی فضلی، عباس آخوندی و محمدباقر نوبخت در سمت های فعلی خود یعنی معاون اول رئیس جمهوری، وزرای امور خارجه، نفت، بهداشت، ورزش، کشور، راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه و بودجه داده است.

برخی افراد دیگر خبر از ماندگاری چند نفر دیگر در سمت های فعلی خود داده  اند و سید محمد علوی وزیر فعلی اطلاعات و محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی از جمله کسانی هستند که در سمت فعلی خود باقی می مانند و دولت دوازدهم را نیز با این سمت ها شروع خواهند کرد.

شنیده ها حاکی از این است که رفتن چند نفر نیز قطعی شده است که محمدرضا نعمت زاده و حسینعلی امیری از جمله آنها هستند و این افراد در هیأت دولت دوازدهم حضور نخواهند داشت.

ابوالفضل سروش خبر از چند جابه جایی نیز داده و اعلام کرده که محمود واعظی رئیس نهاد ریاست جمهوری، محمد نهاوندیان وزیر اقتصاد و محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت خواهند شد.

پروانه سلحشوری نیز در مصاحبه ای اعلام کرده که شهیندخت مولاوردی جا به جا خواهد شد ولی میلی به پذیرش وزارت آموزش و پرورش ندارد. همچنین احتمال جا به جایی اشرف بروجردی (رئیس کتابخانه ملی)، معصومه ابتکار (رئیس سازمان محیط زیست) و زهرا احمدی پور (رئیس سازمان میراث فرهنگی) وجود دارد.

در حالی همه خبرها حکایت از ماندن بیژن زنگنه در وزارت نفت دارد که پیش از این، حبیب الله بیطرف به عنوان یکی از گزینه های وزارت نفت مطرح شده بود. علی رغم فشارهایی که به بیژن زنگنه می آورند بر اساس اعلام نمایندگان مجلس شورای اسلامی زنگنه که یکی از موفق ترین وزیران دولت یازدهم بوده حضورش در کابینه دوازدهم نیز قطعی شده و زنگنه وزیر نفت دولت دوازدهم خواهد بود.

ولی الله سیف نیز به دلیل اینکه حکم پنج ساله او برای ریاست بانک مرکزی هنوز به پایان نرسیده و حدود یک سال تا پایان این حکم باقی مانده طبیعتا تا پایان دوره مسئولیت خود در این سمت باقی خواهند ماند تا در پایان دوره این حکم در مورد ریاست بانک مرکزی ایران تصمیم گیری شود.

برخی از افراد جدید کابینه نیز مشخص شده اند که از جمله آنها سید عباس صالحی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

از سوی دیگر، معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی رئیس جمهوری تشکیل می شود و سید رضا صالحی امیری، وزیر کنونی فرهنگ و ارشاد اسلامی، به آنجا خواهد رفت و اگر این سمت را به او بدهند سخنگوی دولت دوازدهم نیز خواهد بود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز از بین برات قنبری (معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری) و ابوالحسن فیروزآبادی (دبیر شورای عالی فضای مجازی) انتخاب خواهد شد.

در مورد کرسی وزارت آموزش و پرورش نیز با علی زرافشان صحبت شده است. لیلی بروجردی (رئیس کمیته بانوان و جوانان دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام) و رضوان حکیمی زاده (معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش) نیز گزینه های جدیدی هستند که نام آنها به ترتیب برای معاون حقوقی رئیس جمهوری و وزیر آموزش و پرورش مطرح شده است؛ ولی حضور لیلی بروجردی در معاونت حقوقی جدی تر از معرفی رضوان حکیمی زاده برای وزارت آموزش و پرورش است.

وزارت آموزش و پرورش گزینه های دیگری همچون محمدباقر نوبخت و محمد نهاوندیان دارد.

برخی از اخبار حکایت از این دارد که پیشنهاد شده محمد نهاوندیان ریاست سازمان برنامه و بودجه را بر عهده بگیرد؛ به شرط اینکه مسعود نیلی معاون او باشد. اما مسعود نیلی این امر را نپذیرفته است. این در حالی است که احتمال حضور نیلی در رأس سازمان برنامه و بودجه نیز وجود دارد.

البته هنوز محمدباقر نوبخت به عنوان یکی از گزینه های جدی ریاست سازمان برنامه و بودجه مطرح است ولی در صورتی که رئیس سازمان برنامه و بودجه عوض شود محمدباقر نوبخت به عنوان یکی از گزینه های وزارت آموزش و پرورش مطرح شده و در صورتی که مسعود نیلی ریاست سازمان برنامه و بودجه را بر عهده بگیرد احتمال حضور محمد نهاوندیان در وزارت امور اقتصادی و دارایی وجود دارد.

پیش از این علی طیب نیا تأکید بر خروج از دولت داشت اما اخبار جدید حاکی از این است که وزیر کنونی امور اقتصادی و دارایی به عنوان یکی از گزینه های وزارت علوم مطرح شده است. البته علی رغم اینکه طیب نیا یک چهره دانشگاهی است به دلیل عدم سابقه او در وزارت علوم رفتنش به این وزارت خانه با انتقادات شدید مواجه شده است.

به این ترتیب سرنوشت وزارت آموزش و پرورش، امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه به همدیگر گره خورده و باعث سخت شدن تصمیم گیری رئیس جمهور در این موارد شده و باعث شده که هنوز در مورد وزارت آموزش و پرورش به جمع بندی نرسیده باشد.

هنوز تکلیف وزارت آموزش و پرورش مشخص نشده و به نوعی سرنوشت این وزارت خانه  به چند وزارت و سازمان گره خورده و باعث سخت شدن تصمیم گیری رئیس جمهور در این مورد شده است.

شنیده ها حاکی از فشارهایی بر رئیس جمهور برای تغییر در معاونت امور زنان و ریاست سازمان محیط زیست است. در این صورت شهیندخت مولاوردی و معصومه ابتکار یا از دولت جدا می شوند و یا به سمت های دیگری می روند.

وزارت کشور نیز یکی از مواردی است که هنوز در مورد آن چالش وجود دارد. به نظر می رسد که فشارهایی از نوع فشارهای سال  92 برای ماندن رحمانی فضلی بر روی روحانی است اما به دلیل انتقادات فراوانی که در دولت یازدهم به رحمانی فضلی بود هنوز روحانی دارد تلاش می کند که محمد شریعتمداری را جایگزین او کند. اما در صورتی که رحمانی فضلی وزیر کشور دولت دوازدهم باشد محمد شریعتمداری به عنوان اصلی ترین گزینه وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شده است.

یکی دیگر از افراد دولت یازدهم که حاشیه های فراوانی در مورد حضور او وجود داشته و دارد نیز حسین فریدون است. حسین فریدون در دولت می ماند ولی شاید پست جدی به او داده نشود و تنها در حد یک مشاور و یا نماینده رئیس جمهور در جاهای مختلف باشد.

به این ترتیب برخی از قول ها و وعده های رئیس جمهور همچون تغییر 50 درصدی افراد کابینه و یا جوان تر شدن میانگین سنی هیأت دولت با چالش جدی مواجه می شود و اگر افرادی که از آنها نام برده شد در دولت دوازدهم حضور داشته باشند باید تا 14 مرداد، که روز تحلیف رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی است، منتظر بود و دید که رئیس جمهور چطور می تواند به این وعده های خود عمل کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.