طبعا بزرگان هر ملت، فرقه و مذهب برای عامه مردم الگو هستند و چشم مردم در رفتارها به سمت آنها است و سعی می کنند که از این الگو بهره بگیرند. اگر رفتار بزرگان ما نسبت به اربابان فرق اسلامی محترمانه باشد اثر خودش را روی پیروان آنها می گذارد و همین مسأله در فرقه های مقابل هم هست که اگر مردم ببینند بزرگان اهل سنت به شیعیان احترام می گذارند آنها هم از بزرگان خود تبعیت می کنند.

با موافقت امام خمینی (س) فاصله بین دوازدهم و هفدهم ربیع الاول، هفته وحدت نامیده شد و ایشان در فرازهای متعددی به تبعیین این مهم پرداختند در جایی فرمودند: « به طور جدّ از همه گویندگان و دست‏ اندرکاران و مسئولین کشور و مدیران رسانه‏ ها و مطبوعات مى‏ خواهم که خود را از معرکه‌ها و معرکه‏ آفرینی‌ها دور کنند؛ و مواظب باشند که ناخودآگاه آلت دست افکار و اندیشه ‏هاى تند نگردند؛ و با سعه صدر در کنار یکدیگر مترصد اوضاع دشمنان باشند.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی جمارن هر سال مسلمانان اعم از شیعه و سنی در فاصله این روزها ضمن برگزاری جشن های میلاد خاتم پیامبران بر وحدت بین تمامی مذاهب اسلامی تأکید می کنند و به این بهانه بیشتر به وحدت امت اسلام تاکید می شود. امروزه با دسیسه هایی که عیه مسلمانان وجود دارد، نیاز به تلاش برای تقویت وحدت بیش از پیش احساس می شود. جماران در گفت و گوهایی عوامل وحدت افرین از یک سو و وحدت شکن از سوی دیگر را بررسی کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران در مورد هفته وحدت ضمن بیان اینکه پذیرش اعلام هفته وحدت از سوی امام خمینی (س) برای ایجاد وحدت بین پیروان مذاهب اسلامی بود، گفت: با توجه به اعتقادات مشترک، از جمله اعتقاد به نبوت پیامبر بزرگوار اسلام به عنوان خاتم نبیین و قرآن به عنوان آخرین کتاب آسمانی که از سوی خداوند نازل شده است و اعتقادات مشترک بسیار زیاد دیگری که ما شیعیان با اهل سنت داریم و اختلافات اندک نسبت به این مشترکات بسیار زیاد و با توجه به اینکه توصیه خداوند تبارک و تعالی هم در قرآن به وحدت است و در آیه 103 از سوره آل عمران می فرماید که «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا» همه به حبل و ریسمان الهی چنگ بزنید و از هم پراکنده نشوید و آیات و روایات بسیار دیگر و سیره پیامبر و ائمه هداة مهدیین در مورد وحدت بین مسلمانان، ما باید در این راستا تلاش کنیم.

وی افزود: طی قرن های اخیر دشمنان اسلام در صدد ایجاد تفرقه و تشتت بین مسلمانان و ایجاد درگیری بین آنها بوده و هستند، ولی ما باید نقشه های آنها را نقش بر آب کنیم و با برقراری گفت و گوها و نشست‌ها، ایجاد تفاهم و نزدیک کردن مواضع به یکدیگر کاری کنیم که ترفندهای استکباری برای ایجاد اختلاف بین مسلمانان خنثی شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی در مورد افق دید و نگاه حضرت امام خمینی (س) نسبت به وحدت گفت: نگاه امام خمینی (س) به کل جهان اسلام بود و ایشان هیچ گاه نظریه ها و دیدگاه های خودشان را محدود به جغرافیای ایران نمی کردند و البته اولویت بر این بود که ما در داخل کشور انسجام ملی و وحدت اقوام و مذاهب را داشته باشیم ولی منحصر به اینها نبود و بلکه وحدت جهان اسلام همواره مد نظر امام بود و حکایت از این می کرد که همه کشورهای اسلامی با هم متحد شوند.

وی در مورد دلیل تلاش حضرت امام خمینی (س) برای ایجاد وحدت گفت: دلیل اینکه امام خمینی (س) در صدد ایجاد وحدت بودند هم مبانی دینی ماست که اقتضا می کند ما به وحدت بیندیشیم و در صدد پیاده کردنش باشیم و هم توطئه های دشمنان اسلام و مسلمانان اقتضا می کرد که ما به وحدت فکر کنیم و اجازه ندهیم در صدد ایجاد تفرقه بین ما باشند.

این نماینده مردم در مجلس نهم ایجاد فرقه های نوظهور را برای اختلاف افکنی در میان مسلمانان دانست و تصریح کرد: طبق ریشه‌یابی‌های انجام شده همه دین های ساختگی و فرقه های نوظهور ریشه در طراحی های استکبار جهانی دارند. به طور مثال در ایران در دوره قاجاریه بهائیت پدید آمد که ایجاد کننده فرقه بهائیت، انگلستان بود و همزمان با پدید آمدن بهائیت در ایران وهابیت در عربستان پدید آمد که این فرقه نیز مولود سیاست های انگلستان است.

وی ادامه داد: امروز هم فرقه هایی مثل طالبان، ‌داعش، ‌تکفیری ها و سلفی ها مولود سیاست های امریکا و غرب است برای اینکه نگذارند جهان اسلام در آرامش به سر برد و برای اینکه ایجاد اختلاف کنند و دایما اختلافات را در میان منطقه بزرگ اسلامی دامن بزنند .

مصباحی مقدم در پاسخ به سؤالی در مورد رفتارهای وحدت شکن و بر عکس آن وحدت آفرین نیز گفت: طبعا رفتارهای وحدت آفرین این است که همه مسلمانان به ویژه علمای اسلام در هر کشور و از جمله در مناطق مختلف داخل ایران مراقب باشند که نقشه های کسانی که می خواهند ایجاد اختلاف کنند را نقش بر آب کنند، فریب توطئه ها را نخورند، به هم نزدیک شوند، با هم جلسه بگذارند و رفت و آمد کنند که من اعتقاد دارم حتی بحث و گفت وگو در مورد مسائل اعتقادی و فقهی اختلافی می تواند منجر به گسترش وحدت شود.

وی ضمن بیان اینکه ما هم در میان اهل سنت و هم در میان شیعیان وحدت شکنان را داریم، تصریح کرد: در طرف اهل سنت وهابیت است که جز فرقه خودش هیچ یک از فرق اسلامی را قبول ندارد و بلکه همه را مشرک می داند و مسلم است که چنین نگاهی امکان نمی دهد که مسلمانان همدیگر را قبول داشته باشند و با هم مسالمت آمیز رفتار کنند و نشست و برخاست داشته باشند، گفت و گو کنند؛ و علاوه بر این به اختلافات دامن می زند. دروغ، تهمت، مطرح کردن اعتقادات باطل برای گروه و فرقه مقابل، (مثلا درمورد شیعه اشاعه دادند که قرآن شیعه با قرآن اهل سنت متفاوت است و اشاعه دادند که شیعیان معتقد به خداوندی حضرت علی (ع) هستند و بسیاری از اعتقادات و مسائل اعتقادی یا فقهی دیگر) از جمله رفتارهای وحدت شکن هستند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شیعیان هم افراد وحدت شکن را داریم و ما اکنون شخصیت ها و گروه هایی را داریم که وحدت اسلامی را بر نمی تابند و در صدد ایجاد اختلاف بین شیعه و اهل سنت هستند؛ اعتقادات اهل سنت را غیر قابل اغماض و چشم پوشی می دانند، نسبت به صحابه پیغمبر اهانت می کنند، نسبت به بعضی همسران پیغمبر توهین می کنند و به صورت تحریک کننده ای مخالفت ها را بر می انگیزند که اینها همه در راستای وحدت شکنی است و با دیدگاه های حضرت امام (رحمة الله علیه) و مقام معظم رهبری و حتی سایر مراجع تقلید و سیاستهای اصولی جمهوری اسلامی مغایرت دارد.

وی در مورد رفتارهایی از شیعیان که با وحدت سازگاری ندارد، افزود: بعضی از شیعیان مجالس جشنی برای توهین و اهانت به بعضی از خلفا و صحابه پیامبر بر پا می کنند. باید در مقابل آنها به گونه ای رفتار کرد که آگاهی مردم گسترش پیدا کند و برای آنها روشن شود که این رفتارها با اصول و مبانی دینی و مذهبی ما و رفتار اهل بیت پیغمبر سازگاری ندارد.

مصباحی مقدم اهل بیت پیامبر اسلام (ص) را نمونه رفتار با اهل سنت بیان کرد و گفت: اهل بیت پیامبر (ص) و ائمه هداة مهدیین با بزرگان اهل سنت نشست و برخاست داشتند و حتی امیر المؤمنین علی (ع) به خلفای سه گانه بعد از رحلت پیامبر (ص) مشاوره می دهد و سعی می کند که اگر خطایی رخ می دهد خطا را به آنها گوشزد کند و راه درست را به آنها نشان بدهد و ائمه ما دائما در قبال بزرگان اهل سنت، علما و رؤسای فرق اهل سنت با احترام برخورد می کردند و بدون اینکه بخواهند توهینی نسبت به آنها روا بدارند نظریات آنها را نقل و در مقابل نظریه خودشان را بیان می کردند.

وی ادامه داد: از امام صادق (ع) روایت داریم که می فرماید در جماعت های اهل سنت نماز بخوانید؛ از بیماران آنها عیادت کنید، پای جنازه مردگان آنها حضور پیدا کنید و در تشییع جنازه حاضر شوید و سعی کنید آنچه را که مایه عزت اهل بیت پیامبر (ص) است گسترش دهید. محبت ما را در دل آنها پرورش دهید و به این وسیله سعی کنید از اختلافات کم کنید تا اینکه مسلمانان با هم در حسن سلوک زندگی کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بزرگان هر جامعه را الگوهای طبقات مختلف جامعه عنوان و تصریح کرد: طبعا بزرگان هر ملت، فرقه و مذهب برای عامه مردم الگو هستند و چشم مردم در رفتارها به سمت آنها است و سعی می کنند که از این الگو بهره بگیرند. اگر رفتار بزرگان ما نسبت به اربابان فرق اسلامی محترمانه باشد اثر خودش را روی پیروان آنها می گذارد و همین مسأله در فرقه های مقابل هم هست که اگر مردم ببینند بزرگان اهل سنت به شیعیان احترام می گذارند آنها هم از بزرگان خود تبعیت می کنند.

وی خاطره سفر به سنگاپور را به عنوان نمونه الگوپذیری مردم از بزرگان عنوان کرد و گفت: من چندی پیش همراه با هیأتی از مجلس شورای اسلامی با عنوان گروه دوستی به سنگاپور رفته بودیم. شب جمعه ای بود که در مسجد بن علوی از مساجد اهل سنت سنگاپور شرکت کردیم. وسط نماز مغرب و عشا امام جماعت بلند شد و احترام کرد و اعلام کرد که فلانی از علمای ایران است که به سنگاپور سفر کرده و از ایشان می خواهیم که سخنرانی کنند و من سخنرانی کردم. موقعی که نماز عشا تمام شد، امام جماعت ایستاد و من را سمت راست خودش قرار داد و حدود 500 نفر برای احترام صف کشیدند و این منظره هرگز فراموشم نخواهد شد که رفتار این عالم دینی چه طور موجب شد پیروان او که همه از اهل سنت بودند اقدام به چنین کاری کردند.

این نماینده مردم در مجلس نهم در پاسخ به سؤالی در مورد نقش افراط و تفریط ها و آن چیزی که امروز در رفتار داعش دیده می شود در برهم زدن وحدت اسلامی و با تأکید بر نقش استکبار جهانی در به وجود آمدن این پدیده ها گفت: ما باید بدانیم که تشکیل این گروه ها بدون تحریک خارجی امکان ندارد. اینها امروز پول،‌ سلاح و نقشه عملیات دارند،‌ و در جغرافیای اسلامی فعال هستند. هیچ گونه تعرضی به رژیم صهیونیستی ندارند. هیچ گونه تعرضی به منافع امریکا ندارند؛ بلکه تمام همتشان این است که در سرزمین‌های اسلامی با مسلمانان برخورد کنند.

وی در مورد داعش گفت: داعش در جغرافیای عراق و سوریه کار می کند و اکثر جماعاتی که در آن منطقه با آنها رو به رو هستند از اهل سنت هستند. گروهک تروریستی داعش ائمه جماعات اهل سنت را می کشد؛ مردم را تحت فشار قرار می دهد؛ زن ها را به شدت با افکار پس مانده و عقب مانده خودشان تحت فشار قرار می دهند و اجازه خروج از خانه را به آنها نمی دهند؛ اجازه اشتغال در ادارات را به آنها نمی دهند؛ اجازه رانندگی را به آنها نمی دهند و بیشترین فشارهای آنها در میان اهل سنت است که نشان می دهد خواسته اند که از این طریق قوت پیدا کنند و به سایر سرزمین های اسلامی هجوم بیاورند که خوشبختانه متوقف شدند و رو به زوال هستند ولی وجود یک چنین گروهی و جذب نیرو آن هم به طور عمده از کشورهای اروپایی با امکانات مالی بسیار قوی و فروش نفت از عراق و سوریه نشان می دهد که دولت‌های مقتدری پشت سر اینها است.

مصباحی مقدم با طرح این سؤال که مگر خریداری نفت از یک گروه بدون حمایت امکان دارد، افزود: گروه تروریستی داعش که توسط ملت های دنیا، دولت های دنیا و سازمان ملل متحد غیرقانونی و فاقد اعتبار بین المللی پذیرفته شده است، دارند نفت عراق و سوریه را می فروشد و خریدار نفت حتما شرکت هایی هستند که دولت های آنها از این خریداری ها مطلع هستند. این اتفاق حکایت از این دارد که یک نقشه جدی پشت سر چنین گروه هایی است و این نشان دهنده دنبال کردن سیاست های دیرینه نظام استکبار جهانی است که می خواهند جهان اسلام دائما دچار مشکل داخلی و بحران داخلی باشد و تأثیر منفی آن هم این است که بالأخره یک عده هوادار این گروه تندرو می شوند و یک عده هم مقابله می کنند و خود این تقابل ها وحدت جهان اسلام را دچار خدشه می کند.

وی در پایان در مورد نقش رسانه ها در رسیدن به وحدت گفت: رسانه ها هم می توانند در تنور وحدت و هم می توانند در تنور اختلاف و تشتت بدمند. اگر بنا را بر این بگذارند که آرمان وحدت را دنبال کنند سعی می کنند مسائل اختلافی را زیاد دامن نزنند و بلکه مشترکات را به طور عمده مد نظر قرار بدهند و از علمای فرق مختلف اسلامی برای نشان دادن اصول و مبانی و نقاط مشترک اعتقادی، اخلاقی، تفسیری و فقهی بین شیعه و اهل سنت دعوت کنند که آنها بیایند و این مبانی مشترک را بیان کنند تا برای پیروان فرقه‌های مختلف اسلامی روشن شود که نقاط مشترک بسیار زیاد است و جا ندارد که این مقدار اختلاف وجود داشته باشد و سعی کنند در راستای ایجاد وحدت به افکار عمومی جهت بدهند و با قلم خودشان با هر پدیده ای که نقطه مقابل ایجاد وحدت باشد، مبارزه کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.