طرح سه فوریت الغای موقت قرارداد وزارت نفت با شرکت توتال بعد از سخنرانی موافقان و مخالفان، با توجه به پس گرفتن امضای گروهی از نمایندگان و از نصاب افتادن آن از دستور کار مجلس خارج شد و بدین ترتیب رای گیری درباره این طرح انجام نگرفت، اما موافقان و مخالفان این طرح به اظهار نظر درباره آن پرداختند.

به گزارش جماران، یکی از مخالفان این طرح علی کواکبیان بود که درباره آن در صحن علنی امروز مجلس سخنرانی کرد. البته مصطفی کواکبیان در جلسه علنی صبح امروز مجلس به عنوان مخالف طرح سه فوریت لغو موقت قرارداد وزارت نفت با توتال تذکر داد و گفت: ما در شرایط جنگی استثنایی نیستیم که نیازی به طرح سه فوریت باشد . 

نماینده تهران  ادامه داد: با توجه به اینکه اغلب امضا کنندگان این طرح روحانیون مجلس بودند تصور کردم این طرح از سوی فراکسیون روحانیت مطرح شده است و گویا این دوستان متخصص این حوزه اند. 

مجتبی ذوالنور، نماینده قم نیز در واکنش به این اظهارات گفت: خانواده آقای کواکبیان از گذشته متخصص حوزه نفت و انرژی بوده اند. 

 همین اظهارات باعث افزایش تنش در فضای صحن علنی مجلس شد که با تذکر علی مطهری که ریاست جلسه را برعهده داشت خاتمه یافت و سخنان کواکبیان ناتمام ماند.

در ادامه این بحث حجت الاسلام و المسلمین پژمانفر در اعتراض به اظهارات کواکبیان تذکر داد: این اظهارات توهین به روحانیت است. چرا دوستان سعی دارند روحانیون را بی خبر از امور نشان دهند؟!

وی ادامه داد: این یک توطئه غربی است  که سعی دارد جامعه روحانیت را  بی خبر  از امور نشان دهد. در حالی که  برخی از روحانیون ما در کمیسیون  انرژی عضو هستند. علاوه بر این شما در تاریخ یک بار هم امضای روحانیون را پای قراردادهای استعماری نمی بینید که این خود گواهی است بر تخصص روحانیون. 

مطهری نیز در پایان تاکید کرد: قصد آقای کواکبیان توهین به روحانیت نبوده است و سوابق ایشان بیانگر ارادت ایشان به روحانیت است.

سخنان طراح طرح سه فوریتی

حسینعلی  حاجی دلیگانی به عنوان طراح  طرح سه فوریت توقف موقت  قرارداد وزارت نفت با شرکت توتال فرانسه گفت: توتال یک شرکت بد عهد است و در گذشته نیز با ایران قرارداد داشت اما  تا چند سال هیچ اقدامی انجام نداد و باعث ضرر به منافع اقتصادی کشور شد. 

وی ادامه داد: در طی این سال  ها توتال 210 میلیون دلار  پول از میادین نفتی ایران پول به جیب زد و اگر اظهارات آقای وزیر  در این زمینه صحیح باشد که درآمد سالانه  این میدان 5 میلیارد دلار باشد؛ مبلغ زیادی را ما از دست دادیم درحالی که کشور همسایه از  این میدان بهره برداری کرد. 

نماینده شاهین شهر افزود: قرارداد  توتال 12.4.94 امضا شده است و فرجه آن تا ساعت12 امشب است و بعد از آن الزام آور می شود و ما متعهد به اجرای آن هستیم. قرارداد های مشابهی هم وجود دارد با ملسک دانمارک برای بهره برداری از  میدان آزادگان و شل برای میدان یادآوران  در حال تهیه و تنظیم است. 

حاجی دلیگانی در ادامه تاکید کرد: هدف ما لغو کلی این قرارداد نیست بلکه خواهان  لغو موقت آن برای انجام اصلاحات لازم هستیم. 

وی با اشاره به اینکه این قرارداد با  بند 8 دستورات حضرت آقا و مصوبات شورای امنیت مغایرت دارد، گفت: حضرت آقا همچنین درباره IPC  یا چارچوب قراردادهای نفتی تاکید کردند، اصل محرمانگی رعایت نشده است و اسناد محرمانه کشور در اختیار یک شرکت خارجی قرار گرفته است.   

 وی درادامه با اشاره به اظهارات وزیر نفت مبنی بر اینکه ما برای بهره برداری  از این میدان نیازمند 200 میلیارد سرمایه گذاری هستیم که توتال این مبلغ را فراهمی میکند، گفت: این بدین معناست که  این شرکت سالانه 10 میلیارد سرمایه گذاری می کند، در حالی که اگر از مردم بخواهیم  اوراق آن را بخرند این هزینه تامین می شود.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.