گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

گفت و گو با استاندار تهران؛

ما سه نوبت به شهرداری پرداختی داشتیم / در دولت قبل پولی به شهرداری ندادند / اقدامات زیادی برای مقابله با آلودگی داشته ایم / 95 جلوی زمین خواری ها را گرفته ایم

در دولت قبل در رابطه با بحث جرایم و آلایندگی پرداخت نمی شد و آنطور که گزارش می کردند در ارزش افزوده مبلغی که داده می شد به آن شکل نبود چون بالای 3 هزار میلیارد تومان و ارزش افزوده است که آن هم مالیات است که از درآمد کشور بشمار می آید.

زهرا ترابی_ آلودگی هوای تهران یکی از معضلات جدی این روزها برای مردم پایتخت بشمار می آید و گاه و بیگاه منجر به تعطیلی مدراس و همچنین باعث مرگ و میر نیز می شود. شاخص آلودگی هوای تهران به قدر بالا است که در سطح شهر آمبولانس های سیار است و تمامی اورژانس های بیمارستان ها به حالت آماده باش در آمده است.  آلودگی هوا نه تنها در تهران بلکه در سایر کلان شهرها نیز رسیده است و گفته می شود درتمام هفته شاخص آلودگی هوا بالای 120 است که موضوع خطرناکی بشمار می آید. دولت یازدهم از بدو ورودش توانسته شاخص آلودگی هوا را از 200 به 150 بیاورد که می توان گفت اقدام خوبی را انجام داده است همچنین یکی دیگر از اقداماتی که انجام داده است  الزام جایگاه های عرضه بنزین در تهران به ارائه بنزین یورو4 است  ولی باز نتوانست آلودگی را مهار کند .

در همین باره خبرنگار پایگاه خبری جماران، با "محمد هاشمی استاندار تهران" در خصوص آلودگی هوا و تعامل محیط زیست با شهرداری و راهنمایی و رانندگی به گفت و گو پرداخته است:

 

شاهدیم آلودگی هوای تهران تبدیل به یکی از معضلات بزرگ برای پایتخت شده است. آیا در این راستا محیط زیست و استانداری تدبیری اندیشده اند؟

بله. اولین کاری که دولت شروع کرد این بود که شخص رییس جمهور دستور تشکیل کارگروه را در این باره داد همچنین دولت همه بنزین عرضه شده در جایگاه سوخت تهران را تبدیل به یورو 4 کرد. همچنین 90 هزار تاکسی که قرار شد از رده خارج بشوند که تقریبا یک چهارم برای استان تهران بود از امسال این کار انجام شد. که این دو عامل از اصلی ترین عوامل برای آلودگی شهر تهران بشمار می آید.

هوای تهران اگر از سال های 91 تا 95 مقایسه کنید یعنی از سال های اول دولت تا به الان مشاهده می کنید نسبت به سال های قبل روزهای پاک هوای تهران بیشتر بود همچنین تعداد روزهای هوای سالم خیلی افزایش پیدا کرده است. ولی به هر حال وقتی هوا سرد می شود متاسفانه هوای تهران همچنان آلوده می شود. اگر مشاهده کرده باشید در پاریس هم به خاطر پدیده وارونگی هوا، آلودگی هوا ایجاد می شود، در پاریس بحث محیط زیست را مراعات می کنند. همه خودروها یورو 4 و یورو 5 است و حتی در محدوه اصلی شهر خودروهای تک سرنشین با محدودیت تردد مواجه است، باز در آنجا آلودگی هوا دیده می شود. سال گذشته پاریس یک روز را اجازه ندادند خودروها در شهر حرکت کنند ولی مترو و اتوبوس را بصورت رایگان در اختیار شهروندان قرار دادند. در رم، میلان، پکن و دهلی این آلودگی وجود داشت. وارونگی هوا یک چیزی است که بخاطر تغییر آب و هوا ایجاد می شود و در همه جای دنیا وجود دارد ما باید رعایت کنیم و تا امکان دارد از تک سرنشین شدن خودداری کنیم.

این موضوع را نیز عنوان کنم که نسبت به سال گذشته و سال های قبل تر روند بهبود را در موضوع آلودگی هوا داشتیم ولی دلیل نمی شود ما بگوییم که همه چیز خوب شده دیگر اقدام اساسی نداشته باشیم. ما اعتقاد داریم علی رغم اینکه این قضایا انجام شده باز کار بیشتری باید انجام بشود یکی از کارهایی که مهم است رسیدگی به وضعیت موتور سیکلت ها است که حتما باید تعیین تکلیف این وسیله نقلیه مشخص بشود.

قرار بود در تهران موتور سیکلت ها سامان دهی بشوند ولی به خاطر هزینه بالا نتوانستند این کار را انجام بدهند ولی توانستند انژکتوری کنند. به نظر میرسد که یک کار ضروری هست که از کاربراتوری انژکتوری باید حتما انجام بدهند این هم یک کاری هست که کمک می کند و ترددش هم باید هدفمند کنند به اضافه اینکه در تهران اگر می خواهند هوا بهتر بشود اتوبوس هایی که ما داریم فرسوده هستند باید جایگزین بشوند. اینها همه عوامل دست به دست هم بدهد می تواند هوای تهران را نسبت به وضع فعلی بهتر کند.

 ما در تهران سوخت نیروگاه ها و پالایشگاه ها را از مازوت و غیره به گاز تبدیل کردیم این خیلی کار مثبتی در استان تهران بود. این کار مثبت را ما نمی توانیم از دید خودمان دور بداریم. باید محیط زیست، شهرداری، استانداری، پلیس راهور این ارگان های مهم که می تواند در کاهش الودگی هوای تهران نقش اساسی داشته باشند باید تعامل خود را بیشتر از سال های قبل کنند. البته طبق قانون ترافیک تهران زیر نظر شهردار تهران است. هر چند به نظر من مسئول شورای ترافیک در شهر تهران باید فرماندار تهران باشد ولی به لحاظ قانونی شهردار تهران مسئول آن است،

 

تعامل محیط زیست و شهرداری را چطور می بینید؟

محیط زیست یک وظیفه قانونی دارد. وقتی که از نظر کیفیت هوا در گذشته به 200 می رسید آن موقع ما جلسه اضطرار تشکیل می دادیم ولی دیگر منتظر نیستم به 200 برسد، ما 200 را به 150 رساندیم که در آن زمان جلسه اضطراری می گذاریم. می توانم بگویم ما نسبت به قبل سخت گیرانه تر عمل می کنیم اگر به 150 برسد ما مدارس دبستان و... را تعطیل می کنیم که تا به امروز هم تعطیل کردیم .

در خصوص فرسوده شدن اتوبوس ها تا به امروز اقدام اساسی انجام داده اید ؟

90 هزار دستگاه اتوبوس فرسوده در کشور وجود دارد که یک چهارم آن در تهران تردد می کند. متاسفانه هنوز اقدامی انجام نشده است.

دلیلی که تا به امروز اینکار انجام نشده است چیست؟

یک زمانی بحث تحریم ها بود و نتوانستیم خارج از کشور اتوبوس وارد کنیم همچنین مشکل منابع مالی بود که نتوانستیم در ده سال گذشته تغییر و تحول یا جایگزین مناسبی برای خودرو اتوبوسرانی انجام بدهیم. این مشکل فقط در تهران نیست بلکه در بقیه شهرهای کشورمان است. بنابراین کاری که ما (استانداری) انجام می دهیم به عنوان کمیته اضطرار است که قانونی هم هست ما در مواقع اضطرار کار را انجام می دهیم بقیه ترافیک قانونا به عهده شهرداری هست .

چقدر جرایم راهنمایی رانندگی به شهرداری تحویل داده می شود ؟

قبل از اینکه دولت یازدهم روی کار بیاید مبلغی داده نمی شد. از زمانی که دولت یازدهم آمد سه تا پرداختی دادیم. یکی بحث ارزش افزوده، بحث جرائم و آلایندگی بود. از این سه منبع به شهرداری های کل کشور منابع تخصیص داده می شود که می توان گفت سهم شهرداری تهران رقم بسیار قابل توجهی است.

دولت قبل چنین اقدامی را انجام نداد؟

 آنچه که من خاطرم هست در دولت قبل در رابطه با بحث جرایم و آلایندگی پرداخت نمی شد و آنطور که گزارش می کردند در ارزش افزوده مبلغی که داده می شد به آن شکل نبود چون بالای 3 هزار میلیارد تومان و ارزش افزوده است که آن هم مالیات است که از درآمد کشور بشمار می آید.

پس این پول کجا میرفت؟

این رقم نزدیک سه هزار و چهارصد تا چهار هزار و چهار صد میلیارد تومان است که کلا باید به حساب شهرداری تهران می رفت که شورای شهر در جریان هستند که اصلا در این باره نظارت نبود که آیا مستقیم به حساب شهرداری میرفت یا خیر؟

پیگیری های که درباره بحث زمین خواری انجام شد به کجا رسید ؟

هاشمی: در رابطه با پیشگیری، کار استان تهران بسیار موفق بود. من صراحتا می گویم بیش از 95 درصد از زمین خواری جلوگیری شده است. دستگاه اجرایی که موظف بودند به لحاظ قانونی جلوگیری کنند به وظیفه خودشان عمل می کنند و اجازه نمی دهند تصرف و ساخت و ساز بشود و می توان گفت نسبت به گذشته شکل بهتری در استان تهران پیدا کرده است. عملیات جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز بخوبی صورت گرفته است به اضافه تخریب هم در استان تهران با مجوز قضایی بیش از دو هزار واحدهایی که غیر مجاز در مسیر بودند آن هم تخریب شدند. بین قوه قضاییه، شهرداری، محیط زیست، جهاد سازندگی، آب و منطقه ای، فرمانداری و بخش داری ها در این زمینه تعامل و هماهنگی خوبی دارند .

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.