علی لاریجانی رییس مجلس نهم تاکید کردکه در سیره علوی به دور از اخلاق است که حکمرانان بخواهند با هر فریبی حکومت را در دست بگیرند.
به گزارش خبرنگار ستاد خبری بزرگداشت امام خمینی، علی لاریجانی در مراسم اختتامیه همایش بین‌المللی اخلاق و سیاست در سیره علوی از دیدگاه امام خمینی، با بیان اینکه در عصر حاضر امام خمینی دردانه‌ایی بود که تحولات منطقه تحت تاثیر ایشان بود گفت: شخصیت امام با شخصیت امام علی گره خورده بود و راه و روش امام کاملا تحت تاثیر سیره و سلوک امام علی بود.
وی با بیان اینکه امروزه فقدان اخلاق زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات بشریت شده است گفت: حکمرانان وقتی که در کسوت فرمانروایی قرار می‌گیرند خود را خالی از اخلاق می‌کنند. همه جنگها و دغدغه‌هایی که باعث فرسایش قدرت ملتها می‌شود بخاطر بی‌توجهی به اخلاق است.
وی ادامه داد: در گذشته، بداخلاقی نمودهای ظاهری روشنی داشت. مثلا اگر کشوری می‌خواست به کشور دیگری حمله کند خیلی واضح این کار را انجام می‌داد اما امروزه این کار پیچیده‌تر شده است و به گونه ایی شده که فهم آن مشکل است. مثلا همین کشورگشایی‌هایی که امریکا با نام دموکراسی داشته است ظاهرا متفاوت از کشورگشایی‌های دوران قبل است.
وی با بیان اینکه شیطنت‌هایی که امریکا در مسئله هسته‌یی ما می‌کند عنوانش مبارزه با تولید سلاحهای هسته‌ای هست گفت: ولی مسئله آنها این است که مسلمانان نباید به تکنولوژیهای پیشرفته دست پیدا کنند و باید فرودست باشند چون می‌دانند که استقلال کشورها در آینده به داشتن گاز و نفت نیست بلکه در اختیار داشتن تکنولوژی است.
وی در ادامه با بیان اینکه اخلاق در حوزه سیاست مفقود شده است گفت: سیاست فریبکاری شده است و بعضی‌ها به این امر نیز مفتخرند، پارادایم حاکم بر علم سیاست، پارادایم توجه به اخلاق نیست نوعی سلطه‌طلبی است.
وی ادامه داد: آن چیزی که در چهارده قرن گذشته امام علی آغازگر آن بود در عصر حاضر امام خمینی آن را بلند کرده است از جنس نصایح نبود که از هر کس به نحوی حاکم شد به رعایا توجه کند بلکه یک منطق جدید بود که باید آن را شناخت تا این منطق شناخته نشود این تعارضات وجود دارد.
لاریجانی سعادت بشریت را محور تفکری دانست که امام پایه‌گذاری کرده است و گفت: این آن منطقی است که امام علی پایه‌گذاری کرد و امام آن را احیاء کرد. وی در ادامه به بحث اجرای عدالت اشاره کرد و گفت: حکومت به دلیل احقاق حق و عدالت برای امام علی ارزش داشت. اصالت به این نیست که حکمرانی را با هر فریبی به عهده گرفت بلکه حکمرانی وسیله‌ایی است برای اجرای عدالت.
وی ادامه داد: دغدغه فکری امام اجرای عدالت و رسیدگی به فقها و محرومین بود. قبل از انقلاب آن چیزی که رژیم شاه دنبال می‌کرد نشان دادن چند شهر آباد ایران از طریق تبلیغات در دنیا بود. و به بقیه شهرها توجهی نداشت. بسیاری از روستاها، آب و برق نداشتند و بی‌سوادی در ایران زیاد بود. امام در ابتدای انقلاب دستور داد که همه باید باسواد شوند و یک نهضت سوادآموزی در ایران به راه افتاد چون امام کلید پیشرفت را در سوادآموزی می‌دیدند.
وی با بیان اینکه یک تئوری رسیدن به سعادت، عدالت است گفت: تئوری دیگر اخلاق است.
وی افزود: امروز وقتی می‌گویند مدیران باید تربیت شوند منظورشان تنها سطوح علمی است اما نمی‌گویند باید مدیران ما شاخصه‌های معنوی هم داشته باشند. نمی‌گویند مدیران باید اخلاق داشته باشند. و این تفاوت منطقی است که حکومت ما با دیگر حکومتهای سلطه‌طلب دارد.
وی با بیان اینکه دغدغه غرب این است که مسلمانان باید فرودست باشند گفت: امام، امریکا را شیطان بزرگ نامید تا مسلمانان هوشیار باشند و در طراحی‌های فریبکارانه آنها قرار نگیرند.
وی با تاکید بر اینکه بی‌اخلاقی ریشه در دنیاطلبی و حفظ قدرت دارد گفت: با این وسیله می‌خواهند به وحدت مسلمانان صدمه بزنند و امام همیشه تاکید داشت که از اختلافات فردی بپرهیزید. حفظ وحدت به حدی برای امام مهم بود که فرمودند اگر به مسجدی وارد شدید که امام جماعت آن سنی است اشکالی ندارد که به او اقتدا کنید.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد تا برگزاری این همایشها و ارائه تجزیه و تحلیل‌های دقیق از راه و روش‌های امام راه‌گشای مسلمانان باشند.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.