بیژن نامدار زنگنه مهمترین خصوصیت و شاخصه دولت اسلامی را پاسخگو بودن در مقابل مردم و صداقت کارگزاران نظام اسلامی دانست و گفت : دولت های مدرن درحال حاضر مبتنی بر خواست و اراده مردم هستند یعنی مانند گذشته نیست که کسی غلبه بر سیف (شمشیر ) کرده و حکومت کند.

بیژن نامدار زنگنه ، وزیر اسبق نفت در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران افزود: معتقدم دموکراسی و آزادی و همچنین مبنای مشروعیت که به نظرم مردم هستند از مهمترین پایه های اقتدار دولت است.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما در دولت فعلی مبانی اقتدار یعنی همان آزادی و دموکراسی رعایت می شود یا خبر گفت : پرداختن به این موضوع خیلی داغ است.

وزیر اسبق نفت در ادامه این گفت و گو از نگاه حضرت امام (س) به دولت ها نیز صحبت کرد و گفت : امام کلیات دولت ها را قبول داشتند و به همین دلیل نیز از دولت حمایت می کردند. یعنی به طور کلی از استقرار و ثبات دولت با توجه به این که در آن زمان مشکلات زیادی برای استقرار یک دولت وجود داشت حمایت می کردند.

وی گفت : حضرت امام (س) اصرار زیادی بر قانون داشتند و بر استقرار دولت طبق قانون اساسی اصرار می کردند. یعنی مجلس با اقتدار در جایگاه خود عمل کند و مظهر اعمال اراده ملی باشد، دولت نیز سازمان اجرایی و قوه قضایه هم با استقلال به کار خود بپردازد.

زنگنه همچنین تصریح کرد : امام از دولت ها انتظار داشتند به مردم خدمت کرده و به طبقه محروم رسیدگی کنند و سخنان بسیاری نیز در این زمینه از حضرت امام (س) وجود دارد . همچنین چون آن زمان جنگ نیز پیش آمد بر تجهیز و پشتیبانی جنگ هم تاکید می کردند.

وی گفت : ساختار دولت به گونه ای است که طبق یک قرار داد اجتماعی و سیاسی با مردم نماینده مردم است که برای مدتی محدود کارهای را انجام دهد پس به عنوان نهادی که از مردم برآمده است باید در پاسخگو باشد.

زنگنه در پاسخ به این سوال که انحراف در یک دولت از کجا ناشی می شود گفت : دولت این اندیشه غلط را داشته باشد که مردم خدمتگزار او هستند و احساس ریاست کند و مشروعیت خود را از اراده مردم نداند انحراف آغاز می شود.

وی در ادامه عملکرد دولت های پس از انتخاب را مثبت ارزیابی کرد و گفت : هرکدام از دولت های پس از انقلاب در زمان خویش زحمت کشیده و تلاش کردند و معتقدم همگی خدمتگذار بودند که در صدد بودند به مردم خدمت کنند .

وی ادامه داد : پس از انقلاب نظام تازه در حال شکل گیری بود و بعد از تدوین قانون اساسی مقداری شرایط بهتر شد. دولت مهندس موسوی که دولت جنگ بود و بسیار برای کشور تلاش کرد . تمام دولت های پس از انقلاب از جمله دولت شهید رجایی و دولت خاتمی در جهت آرمان های مردم و امام عمل کردند حالا این که تا چه اندازه موفق بودند باید گفت همه دچار اشتباهات هستند ولی قصد و نیت دولت ها این بود که مطابق با دیدگاه امام (س) عمل کنند.

وزیر اسبق نفت تصریح کرد: آن زمان اتفاقاتی افتاد که ضرر زیادی به مقوله آزادی در جامعه وارد کرد. کارهای که مجاهدین خلق کردند و همچنین ترور و موضوع جنگ آسیب بسیاری به نهادینه شدن آزادی در جامعه زد.

آنچه مهم است این که امکان نقد در یک فضای آزاد فراهم می شود ولی به دلیل جنگ و مشکلات پس از انقلاب فضای امنیتی در کشور ایجاد شد و این فضای امنیتی نقد را دچارمشکل کرد. ولی حضرت امام (س) همیشه بر مسئله نقد در جامعه تاکید داشتند.

وی در پایان تاکید کرد : یکی از ویژگی های دولت اسلامی در اندیشه سیاسی امام خمینی (س) ، خدمت گزاری به مردم است. ایشان در این زمینه می فرماید: «در حکومت اسلامی، حکومت ها باید تابع مردم باشند و حکومت ها برای مردم باشند، نه مردم برای حکومت ها. حکومت اسلامی حکومتی است که باید خدمتگزار مردم باشد.»

خدمتگزاری در نظر امام یک ارزش بود .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.