گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران مطرح شد؛

تقی پور، نماینده مجلس: نسبت به انتخابات‌های گذشته وضعیت بهتری خواهیم داشت/ منحنی نظرسنجی‌ها از یک ماه و نیم پیش رو به افزایش هستند/ مردم ما آگاهی بالایی در جنگ نرم پیدا کردند/ در فضای سایبری جنگ است و مرزی هم نداریم

رضا تقی پور نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص پیش بینی میزان مشارکت مردم در انتخابات 1402، به جماران گفت: طبیعتا این پیش‌بینی باید یک مبنای علمی داشته باشد. اینکه منحنی‌ها نشان می‌دهد از یک ماه و نیم گذشته که این نظرسنجی‌ها شروع شده، مرتبا رو به افزایش هستند چون در کشور ما احزاب آنچنان استقلال و برجستگی کامل را ندارد، این ساختارهای موقت که تحت عنوان ائتلاف‌ها در آستانه انتخابات تشکیل می‌شوند، قدری طول می‌کشد تا به اوج برسد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به جماران گفتمن امیدوار هستم با این حرکتی که مردم عزیز ما در 22 بهمن داشتند و حماسه جدیدی که امسال آفریدند و با آگاهی بالای که انصافا بدون اغراق عرض می‌کنم در جنگ نرم پیدا کرده‌اند و علی رغم اینکه این جنگ خیلی پیچیده است و ابعاد مختلفی دارد و خود بخشی از جنگ ترکیبی است که علیه ملت ما جریان دارد، من فکر می‌کنم نسبت به انتخابات‌های گذشته ما وضعیت بهتری داشته باشیم.

 

رضا تقی پور نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به خبرنگار جماران گفت: ما یک سرفصلی تحت عنوان جنگ رسانه‌های اجتماعی داریم، طبیعتا معمولا یکی از اهداف اصلی این جنگ انتخابات در کشورهای مختلف هستند، با توجه به اینکه معمولا فضای افکار عمومی در انتخابات حساسیت بیش‌تری دارد، فضای جنگ شناختی و ادراکی، طبیعتا رقبا یا به تعبیری دشمن تلاش می‌کند تا به انحاء مختلف در این جنگ قابلیت‌های خود را تقویت کند و محورهای بیش‌تری را برای حمله انتخاب می‌کند، چه از نظر شناختی یا فنی که اصطلاحا ما به آن جنگ نیمه سخت می‌گوییم، مثلا تخریب شبکه‌ها یا بعضا اختلالات بعضی از سایت‌ها یا آن نهادهای خدمت‌رسان. این موردی که شما اشاره کردید طبیعتا جز این دسته بندی است، هدف آن در آستانه انتخابات این بوده که یک اختلالی در کار مجلس صورت بگیرد. البته تا جایی که بنده اطلاع پیدا کردم خوشبختانه به آن سیستم‌های اصلی آسیبی وارد نکرده، از طریق یکی از سامانه‌های جانبی که در دسترس عموم است این حمله صورت گرفته، قطعا همان‌طور که اشاره کردید هدف تضعیف روحیه عمومی بوده است و اینکه به اعتماد عمومی که وجود دارد بخواهند خدشه‌ وارد کنند. 

 

اولین روز بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران

 

در آمریکا هم در زمان انتخاب ترامپ گفتند که کشورهای دیگر سعی کردند در انتخابات آنها دخالت کنند

 

وی افزود: خوشبختانه بلافاصله یعنی در روز بعد از آن مجلس جلسه داشت، و با اتخاد روش‌های دستی برای اینکه شاعبه‌ای در کار نباشد که آیا این سیستم ممکن است دچار اختلال شده باشد آن روز جلسه برقرار شد. طبیعتا آن‌طور که به مسئولان اطلاع دادند الان به روزرسانی شده و سامانه آماده خدمت است. اما در کنار این محور بعدی تخریب‌های محتوایی است، یعنی به اصطلاح ما آن یک حمله نیمه سخت بود حملات نرم تا روز انتخابات ادامه خواهد داشت و البته این مختص کشور ما هم نیست، شما به خاطر دارید در انتخابات 2016 که آقای ترامپ انتخاب شد، خود آمریکایی‌ها خیلی به این بحث پرداختند که کشورهای دیگر از این طریق تلاش کردند تا در انتخابات آن‌ها دخالت کنند، چه از نظر شناختی، محتوایی، ادراکی و چه از نظر اختلال در شبکه‌ها و سامانه‌ها. راه‌حل این‌ها هم مشخص است ما قبلا هم راجع به این صحبت کرده‌ایم، به هر صورت هر فناوری در کنار فرصت‌هایی که برای شهروندان و جامعه فراهم می‌کند یک سری تهدیدات و آسیب‌ها هم دارد تحت عنوان امنیت فضای مجازی و امنیت سایبر قطعا باید سازمان‌ها و نهادها اقدامات بیش‌تری را انجام دهند که ما دچار این بلایا و آسیب‌ها نباشیم. 

 

ما استعدادها و ظرفیت‌های بالایی در زمینه امنیت فضای سایر و مجازی داریم

هر سازمانی باید مسئولیت امنیت فضای سایبر خود را به عهده بگیرد

در فضای سایبری جنگ است و مرزی هم نداریم

 

تقی‌پور اضافه کرد: البته این را هم اضافه کنم که خوشبختانه کشور ما از نظر امنیت هم استعدادهای خوبی دارد و هم ظرفیت‌ها و شرکت‌های دانش بنیان و افراد دانشمند خوبی در این حوزه داریم، فقط یک قدری باید سازمان‌دهی کار تقویت شود، کسب و کارهای مربوط به امنیت فضای مجازی در کشور باید حمایت شوند و بازار این کار باز و تقویت شود، شاید مهم‌تری مشتری این بازار خود نهادهای دولتی باشد، آن‌ها باید توجه بیش‌تری به این موضوع داشته باشند. من عرض می‌کنم چون بالاخره در این فضا داریم زندگی می‌کنیم و با این فضا آشنا هستم شهادت می‌دهم که ما استعدادها و ظرفیت‌های بالایی در زمینه امنیت فضای سایر و مجازی داریم و فقط باید به این‌ها توجه شود، ضمن اینکه هر سازمانی باید مسئولیت امنیت فضای سایبر خود را به عهده بگیرد و با ایجاد سامانه‌های جدید، این یک جنگ است و در دنیا هم این جنگ است، مرز هم نداریم و از هر نقطه‌ای از دنیا می‌شود به هر نقطه دیگری این حملات گسیل شود و ما باید آمادگی کامل را در این فضا داشته باشیم.

 

خیلی از نمایندگان {قبل حمله سایبری} فیش حقوقی خود را منتشر می کردند

 

وی با تاکید بر صحبت‌های امیرآبادی در لیست حقوق نمایندگان مجلس گفت: آقای امیرآبادی توضیح دادند، معمولا دشمن یا رقیب برای اینکه آن مطلب خود را باورپذیر کند یک بخشی از اطلاعات درست را با یک بخشی از اطلاعات دستکاری شده ترکیب می‌کند و آن را ارائه می‌کند و هرجایی که نیاز باشد به آن اطلاعات درست استناد می‌کند و آن اطلاعات مخدوش و جعلی را هم در کنار آن به خورد افکار عمومی می‌دهد. روابط عمومی مجلس هم توضیح دادند و اطلاعیه دادند، استحضار دارید که خیلی از همکاران ما از قبل فیش‌های حقوقی خود را یا حداقل آن پیامکی که بابت حقوق برای آن‌ها می‌آید را در سایت‌ها یا صفحه خود منتشر می‌کنند، بنابراین این بحث کاملا روشن است و این هم اتفاقا خیلی ناشیانه و مشخص بود که در آن یک ستون اضافه شده و در آن ستون اعداد جعلی و اعدادی که هیچ مبنایی ندارد در کنار دیگر بخش‌ها که آن هم دچار خدشه و اشکال بود آمد. به نظر من مجلس، روابط عمومی و خبرگزاری خانه ملت باید قدری بیش‌تر این‌ها را پوشش دهند چون خوشبختانه همه همکاران ما با روی گشاده و به صورت کاملا باز با این موضوع برخورد می‌کنند و هیچ محدودیتی در این اطلاعات ندارند چون کاملا مشخص است و با توجه به دقتی که هیات رییسه داشته کاملا این حقوق‌ها و پرداخت‌هایی که در مجلس صورت می‌گیرد در چهارچوب قانونی است و از این نظر به نظر من هیچ خدشه‌ای وارد نیست.

 

اولین روز بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران

 

همه جناح‌ها و سلایق باید در مقابل دشمنان انقلاب رویکرد واحد داشته باشند

 

تقی‌پور در خصوص اتفاقات پیش‌آمده برای قالیباف گفت: قطعا اخلاقی نیست، حالا در گذشته هم شکل‌های دیگر این موضوع را داشتیم، شکل‌های فیزیکی آن مثل نامه، موضوع همان است و فقط شکل آن عوض شده و به فضای مجازی آمده است. این یک بخشی از جنگ رسانه‌ها است، منتها در این شرایط معمولا جامعه حساسیت بیش‌تری دارد و دشمن هم روی این سرمایه‌گذاری می‌کند، منشا این اقدامات مشخص است یعنی آنقدر که راجع به سواد رسانه صحبت می‌کنیم راجع به منشا این‌ها هم خواص جامعه و کسانی که آگاه هستند و رسانه‌ها بیش‌تر به این موضوع بپردازند. به این کمک خواهد کرد که سطح عمومی سواد رسانه‌ای ارتقا پیدا کند و به راحتی این حرف‌ها خریدار نداشته باشد. وقتی فضا را فضای باز و جریان اطلاعات می‌گوییم طبیعتا با خود همان ابزار مشابه باید در این میدان رقابت کنیم و تنها راه آن ارتقا سواد رسانه‌ای است و البته به نظر من رسانه‌های ما مسئولیت مضاعف دارند، هم در مقابل منافع ملی در بحث امنیت ملی چون آن ساختارهایی که این حملات را شکل می‌دهند ساختارهای دیروز و گذشته نزدیک نیستند و دشمنی آن‌ها با انقلاب در طول این 45 سال ثابت شده است. بنابراین می‌خواهم بگویم که همه جناح‌ها و همه سلایق باید در مقابل این دشمنان که دشمنان انقلاب هستند باید رویکرد واحد داشته باشند.

 

منحنی نظرسنجی های انتخاباتی از یک ماه و نیم پیش رو به افزایش هستند

مردم ما آگاهی بالایی در جنگ نرم پیدا کردند

نسبت به انتخابات‌های گذشته وضعیت بهتری خواهیم داشت

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص پیش بینی مشارکت، گفت: طبیعتا این پیش‌بینی باید یک مبنای علمی داشته باشد. اینکه منحنی‌ها نشان می‌دهد از یک ماه و نیم گذشته که این نظرسنجی‌ها شروع شده، مرتبا رو به افزایش هستند چون در کشور ما احزاب آنچنان استقلال و برجستگی کامل را ندارد، این ساختارهای موقت که تحت عنوان ائتلاف‌ها در آستانه انتخابات تشکیل می‌شوند، قدری طول می‌کشد تا به اوج برسد. من امیدوار هستم با این حرکتی که مردم عزیز ما در 22 بهمن داشتند و حماسه جدیدی که امسال آفریدند و با آگاهی بالای که انصافا بدون اغراق عرض می‌کنم در جنگ نرم پیدا کرده‌اند و علی رغم اینکه این جنگ خیلی پیچیده است و ابعاد مختلفی دارد و خود بخشی از جنگ ترکیبی است که علیه ملت ما جریان دارد، من فکر می‌کنم نسبت به انتخابات‌های گذشته ما وضعیت بهتری داشته باشیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.