گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

محسن اسماعیلی: امام خمینی(س) هرگونه تضعیف «جمهوریت» را تضعیف «اسلامیت» هم تلقی می‌کرد/ امام هیچ‌گاه اجازه نمی‌داد مردم از صحنه حذف شوند یا حضورشان کمرنگ شود

محسن اسماعیلی، عضو مجلس خبرگان رهبری، به جماران گفت: امام «جمهوریت» را چیزی جدای از «اسلامیت» نمی‌دانست و هرگونه تضعیف جمهوریت را بی‌شک تضعیف اسلامیت هم تلقی می‌کرد. برای همین بود که هیچ‌گاه اجازه نمی‌داد مردم از صحنه حذف شوند یا حضورشان کمرنگ شود. در مقاطعی این احساس به وجود می‌آمد، مثلا در بعضی از انتخابات عده‌ای می‌خواستند رأی خودشان را به مردم تحمیل کنند؛ امام نهیب می‌زد و بر آزادی مردم و حق تعیین سرنوشت آنها تأکید داشت.

پایگاه خبری جماران، سجاد انتظاری: عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه امام خمینی(س) هیچ‌گاه اجازه نمی‌داد مردم از صحنه حذف شوند، گفت: حضور مردم در همه صحنه‌ها لازم و واجب است اما «انتخابات» شاخص این حضور است. شاخصی است که ما در مقابله با جهان، قدرت چانه‌زنی بر اثر آن را داریم؛ چیزی است که نمی‌توانند انکار کنند. ما همیشه به میزان مشارکت مردم مباهات کرده‌ایم و انصافا جای مباهات هم دارد. این حضور پرشور و آگاهانه دنیا را خیره کرده بود.

خبرنگار جماران در راهپیمایی 22 بهمن گفت‌وگویی با محسن اسماعیلی داشته که مشروع آن را در ادامه می‌خوانید:

وقتی ما منظومه فکری امام خمینی(س) را تحلیل و بررسی می‌کنیم، درباره نقش مردم و هر موضوع دیگری، به چیزی جز «اسلام ناب محمدی(س)» نمی‌رسیم؛ که خود ایشان نام گذاشته بود. همه پیامبران و از جمله پیامبر اسلام(ص) آمدند تا مردم محور عدالت و برپایی قسط باشند. برای همین است که اتکای امام، بعد از خداوند متعال، به مردم بود و می‌فرمودند تا مردم هستند دشمن نمی‌تواند هیچ غلطی بکند.

امام «جمهوریت» را چیزی جدای از «اسلامیت» نمی‌دانست و هرگونه تضعیف جمهوریت را بی‌شک تضعیف اسلامیت هم تلقی می‌کرد. برای همین بود که هیچ‌گاه اجازه نمی‌داد مردم از صحنه حذف شوند یا حضورشان کمرنگ شود. در مقاطعی این احساس به وجود می‌آمد، مثلا در بعضی از انتخابات عده‌ای می‌خواستند رأی خودشان را به مردم تحمیل کنند؛ امام نهیب می‌زد و بر آزادی مردم و حق تعیین سرنوشت آنها تأکید داشت.

این انقلاب بر پایه «مردم» است و در وصیتنامه امام هم ذکر شده که دو چیز انقلاب را تهدید می‌کند، یکی اینکه مردم از انقلاب فاصله بگیرند و دیگری اینکه آرمان‌های مقدس این انقلاب فراموش شود. واقعا حضور مردم در راهپیمایی اتمام حجت است. مردم با همه نقدها و حرف‌هایی که دارند، در صحنه حاضر هستند و مانند گذشته از انقلاب و آرمان‌های آن دفاع می‌کنند.

فکر می‌کنم حالا نوبت مسئولین و زمامداران است که به مشکلات مردم رسیدگی و خواسته‌های مردم را محقق کنند تا ان شاء الله روز به روز جلوتر برویم.

 

اهتمام حضرت امام به «نقش مردم» طی 45 سال گذشته در کدام عرصه‌ها تبلور یافته است؟

حضور مردم در همه صحنه‌ها لازم و واجب است اما «انتخابات» شاخص این حضور است. شاخصی است که ما در مقابله با جهان، قدرت چانه‌زنی بر اثر آن را داریم؛ چیزی است که نمی‌توانند انکار کنند. ما همیشه به میزان مشارکت مردم مباهات کرده‌ایم و انصافا جای مباهات هم دارد. این حضور پرشور و آگاهانه دنیا را خیره کرده بود.

به نظرم انتخابات یکی از عرصه‌های حضور است که خیلی شفاف، میزان پایبندی مردم به آرمان‌ها را نشان می‌دهد؛ امیدوارم این اتفاق این بار هم بیفتد.

 

آیا انتخابات در تراز دوره حیات امام را امروز هم تجربه می‌کنیم؟

 تا این مردم هستند و رهبری و قانون اساسی هست، ان شاء الله ما از آرمان‌های انقلاب فاصله نخواهیم گرفت؛ و امیدواریم که مردم با حضور خودشان یک بار دیگر در انتخابات 11 اسفند نشان بدهند که همچنان پای آرمان‌های امام خمینی(س) هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.