گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

عبادی، عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان: سپردن آموزش و پرورش به دست روحانیون و حوزه‌های علمیه بدعت بسیار خطرناکی است/ آموزش و پرورش را یک نهاد ایدئولوژیک تلقی کرده‌اند

رحیم عبادی، معاون پرورشی پیشین وزارت آموزش و پرورش، در واکنش به اعلام خبر استخدام 25 هزار طلبه در وزارت آموزش و پرورش، به جماران گفت: آموزش و پرورش یک نهاد تخصصی و حرفه‌ای است. بیش از 400 رسته و گرایش شغلی در آموزش و پرورش داریم و امر تعلیم و تربیت یک امر کاملا تخصصی، پیچیده و سخت است. ما نمی‌توانیم کار تعلیم و تربیت کودکان را در اختیار افرادی بگذاریم که دانش تخصصی و تجربه کار آموزشی ندارند. این بدعت بسیار خطرناکی است که آموزش و پرورش را به دست روحانیون و حوزه‌های علمیه بسپاریم؛ این کار عواقب بسیار بدی خواهد داشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان با تأکید بر اینکه این بدعت بسیار خطرناکی است که آموزش و پرورش را به دست روحانیون و حوزه‌های علمیه بسپاریم، گفت: من فکر می‌کنم آقایان چون در جامعه و در ارتباط با مردم ناموفق بوده‌اند، حالا می‌خواهند این آزمایش را به محیط مدارس بیاورند و در مدرسه تجربه کنند؛ و با همین تجربه تلخ و ناموفق‌شان مجددا زمینه بیزاری و انزجار از دین را میان نوجوانان و جوانان فراهم بیاورند. ما 40 سال در جمهوری اسلامی تجارب تلخ و شیرین زیاد داشته‌ایم؛ از جمله اینکه تجربه روحانیت در تبلیغ دین برای جامعه موفق نبود و به ویژه در نوجوانان و جوانان به جای گرایش به دین، دین‌گریزی افزایش پیدا کرد.

رحیم عبادی در گفت‌وگو با خبرنگار جماران، در واکنش به اعلام خبر استخدام 25 هزار طلبه در آموزش و پرورش، اظهار داشت: وزیر آموزش و پرورش در دیدار با مراجع عظام تقلید به دو نکته خیلی کلیدی اشاره کرده که به نظر من قابل تأمل و بررسی است. نکته اول کمبود معلم و راه‌های تأمین این کمبود و نکته دوم استخدام 25 هزار طلبه در وزارت آموزش و پرورش است.

معاون پرورشی پیشین وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در مورد اول همه می‌دانند که به ویژه امسال آموزش و پرورش با بحران تأمین معلم مواجه شد. علتش این بود که پیش‌بینی‌های لازم برای تأمین معلم صورت نگرفت و بر اساس اطلاعاتی که در دسترس هست، بسیاری از کلاس‌ها به صورت غیرمستقیم اداره می‌شوند و معلم ثابت در کلاس نیست.

وی یادآور شد: بر اساس آماری که اعلام شد، آموزش و پرورش امسال حدود 200 هزار معلم کسری داشته و تا الآن تلاش کرده که این کسری‌ها را به شکل مناسبی جبران کند ولی به نظر می‌آید هنوز توفیق کافی نصیبش نشده است. یکی از راه‌های تأمین این 200 هزار معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان است که به طور میانگین هر سال 25 هزار معلم برای آموزش و پرورش تأمین می‌کند و بخشی هم امسال آزمون استخدامی معلمان است و بنا بود حدود 70 هزار نفر از این طریق تأمین شوند که خیلی با تأخیر انجام و همزمان با شروع سال تحصیلی نتایجش اعلام شد ولی خوشبینانه هم حساب کنیم، در مجموع 100 هزار نفر جذب شده‌اند و حدود 100 هزار نفر کسری معلم داشته است.

عبادی افزود: با اطلاعاتی که در دسترس هست، گفته‌اند بازنشستگی حدود 30 هزار نفر از کسانی که می‌خواستند امسال بازنشسته شوند، یک سال به تأخیر افتاده و از اینها به عنوان معلم استفاده شده است. آمار دقیقی در دست نیست ولی نقل شده که حدود 20 هزار نفر هم از بازنشستگان گذشته که امکان تدریس مجدد داشتند و همچنین حدود 20 هزار نفر از معلمان شاغل را در شیفت دوم استفاده می‌کنند. اگر این اعداد را هم جمع کنیم نشان می‌دهد که همچنان آموزش و پرورش با کسری معلم مواجه هست و متأسفانه تدابیر لازم در این سال‌ها برای تأمین معلم نشده و این یکی از مشکلات جدی آموزش و پرورش است.

افت کیفیت آموزشی مدارس امسال به اوج خودش خواهد رسید

وی تأکید کرد: کلاس با معلم اداره می‌شود و در صورت فقدان معلم عملا کیفیت آموزشی بسیار افت پیدا می‌کند. به نظر می‌آید با شرایطی که امسال پیش آمده، پیشینیه‌ای که ما در افت کیفیت آموزشی مدارس داشته‌ایم، امسال به اوج خودش خواهد رسید، و این نگرانی همچنان به قوت خودش باقی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان گفت: به نظر چیزی که مهمتر بود اینکه در این مطلب اعلام شده ما 25 هزار نفر طلبه در آموزش و پرورش استخدام کرده‌ایم. این نکته خیلی پر ابهامی است؛ در شرایطی که آموزش و پرورش به شدت نیاز به معلم دارد، استخدام 25 هزار طلبه چه اولویتی دارد؟! طی این سال‌ها دفتر همکاری حوزه و آموزش و پرورش طرحی به نام «امین» تدوین کرده و در حال اجرا هستند.

وی تصریح کرد: بر اساس این طرح بنا است آموزش و پرورش به ازای هر مدرسه یک روحانی استخدام کند؛ تا الآن 25 هزار نفر استخدام کرده و آن طوری که در برنامه‌ها اعلام کرده‌اند قصد دارند این عدد را به 100  هزار نفر برسانند. یعنی با شعار «هر مدرسه یک روحانی» می‌خواهند این کار را در آموزش و پرورش گسترش بدهند.

عبادی افزود: در آیین‌نامه اجرایی این طرح نوشته‌اند در راستای استقرار نظام تعلیم و تربیت اسلامی و با اجرای دو هدف «گسترش فعالیت‌های دینی و اجرای الگوی جامع تربیت دینی انقلابی در مدارس بر اساس مبانی نظام تعلیم و تربیت اسلامی» و «تقویت و تعمیق باورها، ارزش‌ها او رفتارهای دینی دانش‌آموزان، معلمان و اولیاء در راستای ارتقاء هویت دینی و انقلابی مدارس» روحانیون به مدارس می‌روند.

وی ادامه داد: روحانیون داخل مدرسه تا پنج ساعت در طول هفته کلاس‌های آموزشی تحت عنوان «سبک زندگی اسلامی – ایرانی» برای دانش‌آموزان و همچنین معلمان و کادر مدرسه اجرا می‌کنند. از سوی دیگر بسته‌های فرهنگی برای مدارس تهیه کنند و در شورای انجمن اولیاء و معلمان، شورای معلمان و شورای دانش‌آموزان برای تبلیغ کارهای دینی حضور پیدا می‌کنند. به صورت مستقل، کار تبلیغ وظیفه اینها نیست.

این بدعت بسیار خطرناکی است که آموزش و پرورش را به دست روحانیون و حوزه‌های علمیه بسپاریم

معاون پرورشی پیشین وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش یک نهاد تخصصی و حرفه‌ای است، اظهار داشت: بیش از 400 رسته و گرایش شغلی در آموزش و پرورش داریم و امر تعلیم و تربیت یک امر کاملا تخصصی، پیچیده و سخت است. ما نمی‌توانیم کار تعلیم و تربیت کودکان را در اختیار افرادی بگذاریم که دانش تخصصی و تجربه کار آموزشی ندارند. این بدعت بسیار خطرناکی است که آموزش و پرورش را به دست روحانیون و حوزه‌های علمیه بسپاریم؛ این کار عواقب بسیار بدی خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه بعد از این همه سال‌ها باید یاد بگیریم که هرکس در جایگاه خودش انجام وظیفه کند، گفت: مسئولیت طلاب دینی تبلیغ و ترویج دین در جامعه است. محیط مدرسه اقتضائاتی دارد که سازگاری با حضور مستمر یک طلبه نخواهد داشت. در شرایطی که آموزش و پرورش به شدت نیازمند استخدام معلم هست و کمبود اساسی دارد، چه ضرورتی هست که 25 هزار روحانی در آموزش و پرورش استخدام کنیم؟! مگر وزارت آموزش و پرورش اداره کاریابی است که طلاب را جذب کند؟!

متأسفانه مدتی است که آموزش و پرورش را یک نهاد ایدئولوژیک تلقی کرده‌اند

عبادی ادامه داد: اگر هدف ما تبلیغ و ترویج دین است، چه لزومی دارد در آموزش و پرورش روحانی استخدام کنیم؟! متأسفانه مدتی است رویکرد بسیار بدی در آموزش و پرورش اتخاذ شده و آموزش و پرورش را یک نهاد ایدئولوژیک تلقی کرده‌اند و فکر می‌کنند آموزش و پرورش بخش عقیدتی و سیاسی حکومت جمهوری اسلامی است. در صورتی که این تفکر اشتباه است که ما این گونه فضای تعلیم و تربیتی که فضای با نشاط، پژوهش، آموزش، نوآوری و شکوفایی دانش‌آموزان همراه هست را به محیطی مثل مسجد تبدیل و سعی کنیم تجارب حوزوی را به آنجا منتقل کنیم.

وی با اشاره به اینکه تجربه تلخی در تاریخ داشته‌ایم، تصریح کرد: در دوران قرون وسطی، وقتی که مسیحیت بر اروپا حاکم شده بود، همین تجربه تلخ را اجرا کردند و روحانیون را به عنوان مبلغان دینی در مدارس استخدام کردند و بر سر دین و ملت آن آمد که همه ما در تاریخ قرون وسطی خوانده‌ایم. این یک تصمیم قرون وسطایی است که یک تجربه تاریخی را مجددا در ایران تکرار کنیم و آموزش و پرورش را جولانگاه مسائل عقیدتی کنیم؛ در شرایطی که کار آموزش و پرورش کاملا متفاوت است. به علاوه، نقد اساسی که وجود دارد این است که طلاب دینی و حوزه‌های علمیه ما اگر می‌خواهند تبلیغ دین کنند، جامعه و مردم در اختیارشان هست.

آقایان می‌خواهند زمینه بیزاری و انزجار از دین را میان نوجوانان و جوانان فراهم بیاورند

عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان افزود: من فکر می‌کنم آقایان چون در جامعه و در ارتباط با مردم ناموفق بوده‌اند، حالا می‌خواهند این آزمایش را به محیط مدارس بیاورند و در مدرسه تجربه کنند؛ و با همین تجربه تلخ و ناموفق‌شان مجددا زمینه بیزاری و انزجار از دین را میان نوجوانان و جوانان فراهم بیاورند. ما 40 سال در جمهوری اسلامی تجارب تلخ و شیرین زیاد داشته‌ایم؛ از جمله اینکه تجربه روحانیت در تبلیغ دین برای جامعه موفق نبود و به ویژه در نوجوانان و جوانان به جای گرایش به دین، دین‌گریزی افزایش پیدا کرد.

وی یادآور شد: این رویکردی که وزارت آموزش و پرورش اتخاذ کرده که به جای معلم روحانی استخدام کند و بعد به روحانیون در سطح مدارس به عنوان کارمند وزارت آموزش و پرورش یک مأموریت تبلیغی و دینی بسپارد، را به عنوان معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش در گذشته عرض می‌کنم که کاملا حوزه‌های  علمیه و مدارس را می‌شناسم. اعلام خطر می‌کنم که این کار به عنوان یک بدعت خطرناک باعث دین‌گریزی جوانان جامعه خواهد شد و از سوی دیگر اعتبار، ارزش و شأنیت روحانیت هم در مدارس از بین خواهد رفت.

با تصمیمات غلط، ناپخته و هیجانی، نفرت و آشفتگی را در آموزش و پرورش دامن نزنیم

عبادی در پایان تأکید کرد: با تصمیمات غلط، ناپخته و هیجانی و اجرای طرح‌های اینچنین، یک نوع نفرت و آشفتگی را در آموزش و پرورش دامن نزنیم و از سوی دیگر هم به حوزه‌های علمیه لطمه وارد نشود که به جای کار اصلی خودشان، کار وزارت آموزش و پرورش را انجام می‌دهند. واقعا باید به حوزه‌های علمیه و دست‌اندرکاران آموزش و پرورش هشدار داد که این تصمیم بسیار خطرناک خواهد بود و عواقب بسیار وخیمی در تعلیم و تربیت و همچنین مسائل دینی و حوزوی خواهد داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.