یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یادداشت؛

از اختلاف بین شیعیان عراق هراسناکیم!

​همه ی جریانهای عراق از حزب الدعوة الاسلامیه تا جریان صدر و خاندان حکیم همگی درباره آزاد شدن عراق از شر ستمکاران و ظالمان از صدام گرفته تا آمریکا و داعش، شهدای زیادی داده اند، برای حفظ حرمت خون شهیدانشان با یکدیگر میثاق وحدت ببندند و از راهنمایی های دلسوزانه مرجعیت اعلای شیعه حضرت آیت الله العظمی سیستانی حداکثر استفاده را ببرند.

پایگاه خبری جماران؛ در پی تحریم انتخابات عراق از سوی جریان صدر و اختلافات پیش آمده بین شیعیان عراق، مرتضی نجفی قدسی یادداشتی را به این شرح تنظیم کرده است:

بسم الله الرحمن الرحیم 

«إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُم بُنْیَانٌ مَّرْصُوصٌ» (سوره صف، آیه ی ۴) 

قطعاً خدای متعال کسانی را که همگی در یک صف در راه او جهاد و پیکار می کنند و محکم و استوار هستند را دوست دارد. 

یکی از نکات مهمی که از این آیه ی شریفه مستفاد می شود این است که مجاهدان باید از پراکندگی بپرهیزند و در مقابله ی با دشمنان اسلام در یک صف واحد قرار گیرند و قطعاً یکی از رموز پیروزی آنان همین حفظ وحدت و یکپارچگی است. 

*** 

۲۷ آذر ماه قرار است در کشور عراق انتخابات شوراهای اسلامی استانها برگزار شود و با نزدیک شدن زمان انتخابات و شروع تبلیغات انتخاباتی متأسفانه فضای متشنج و اختلاف برانگیزی مخصوصاً در بین شیعیان این کشور پدید آمده است.  

جناح صدری ها به رهبری جناب سید مقتدی صدر این انتخابات را تحریم کرده است و دولت هم قصد برگزاری انتخابات در موعد مقرر دارد و هجمه ی گروههای مختلف به یکدیگر تشدید شده است. 

شب گذشته (۱۴ آذرماه) عده ای از طرفداران و اعضای جریان صدر در مقابل مقر جریان حکمت ملی وابسته به عمار الحکیم در بغداد تجمع کردند و ضمن پاره کردن تبلیغات انتخاباتی به سر دادن شعارهایی بر علیه او پرداختند و این یک نمونه از اختلافی است که بین شیعیان عراق بروز کرده و قطعاً خطرناک است و عواقب سویی دارد!‍ 

جناب شیخ حسین آل یاسین نماینده حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله) در کاظمین هم طی سخنانی بر اهمیت برگزاری انتخابات تأکید کرد و گفت: با چنگ و دندان انتخابات را بگیرید و راه تعامل قانونی و متمدنانه و مشارکت مردمی را در پیش داشته باشید. 

وی تأکید کرد: من و حوزه ی نجف و مراجع آن حاکم نیستیم و حکومت و منصب حاکمیتی را هم نمی خواهیم، ما فقط می خواهیم خادم شما مردم باشیم. 

آنچه مسلم است همه ی جریانهای شیعی در عراق هر یک پیروانی دارند و قطعاً وزن سیاسی و پایگاه ا جتماعی آنان در یک انتخابات سالم آشکار می شود ولی وقتی یک جریان سیاسی بزرگی به نام صدری ها بحث تحریم انتخابات را مطرح کرده و همه هم می دانند که این جریان عقبه، ظرفیت و پتانسیل زیادی دارند و جوانان پرشور و جمعیت عظیمی را با خود همراه دارند، طرز تعامل و گفتار با‌ آنان باید خیلی حساب شده و وحدت گرا باشد و بکار بردن کلماتی مانند «خوارج» آتش اختلاف را هر چه بیشتر شعله ور می کند. 

متأسفانه این اختلافات در شرایطی در حال وقوع است که آمریکایی ها بی اعتنا به حاکمیت عراق، تاکنون چندین بار پایگاههای حشد الشعبی را وحشیانه بمباران کرده و شماری از مجاهدان عراقی و مبارزه کنندگان با داعش را به شهادت رساندند. 

در چنین شرایطی اختلاف افکنی بین شیعیان عراق بسیار تلخ و ناگوار است، دلسوزان و بزرگان و عقلای قوم باید حداکثر تلاش خود را در این مقطع حساس بر رفع اختلافات و کدورتها و حفظ وحدت انجام دهند. 

مبارزه با فساد اقتصادی و عدالتخواهی، مطالبه ی جریان صدر عراق 

بحث اصلی و محوری جریان صدر عراق که خواهان آن هستند، مبارزه جدی و قاطع با فساد اقتصادی است که معتقدند در بدنه ی حاکمیت نفوذ کرده و مردم را نسبت به دولت و حکومت بدبین و مأیوس می کند. بحث مبارزه ی واقعی و جدی با مفاسد اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران هم از عوامل اصلی شرکت و یا عدم مشارکت در انتخابات تلقی می شود. 

بسیاری از کسانی که در انتخابات ریاست جمهوری در ایران شرکت کردند و به جناب حجت الاسلام رئیسی رأی دادند، اولاً امید به مبارزه جدی و قاطع با مفسدین اقتصادی در جمهوری اسلامی داشتند و ثانیاً با توجه به توفیقاتی که ایشان در مصدر ریاست قوه قصائیه در مبارزه با مفاسد اقتصادی و اجرای عدالت داشتند، به ایشان رأی دادند که امیدواریم این اعتماد تا آخر حفظ شود. 

بحث اجرای عدالت و مبارزه با مفسدان اقتصادی برای یک حکومت و دوام و بقاء آن بسیار مهم است، حضرت امام موسی کاظم (ع) می فرمایند: «لَو عُدِلَ بین النَّاس لاَسَتَغْنُوا» اگر عدالت در بین مردم برقرار باشد همه مستغنی می شوند و فقیری یافت نمی شود. 

در حدیث دیگری از امام صادق (ع) در اصول کافی آمده است: «اِنَّ النَّاسَ یَسْتَغُنُونَ إذا عُدِلَ بَیْنَهُمْ» حضرت تأکید می فرمایند که قطعاً اگر عدالت بین مردم اجرا شود همه ثروتمند می شوند و اصلاً فقیری نمی ماند!

هدف از حکومت، اجرای عدالت است 

مردم از یک حکومت، مخصوصاً اگر اسلامی باشد. انتظار اجرای عدالت دارند، قسط و عدل اصلی ترین هدف انبیاء و پیغمبران بوده است، قرآن کریم می فرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» (سوره ی حدید، آیه ۲۵) 

خدای متعال مؤکداً می فرماید هدفش از ارسال انبیاء با حکمت ها و دلایل واضح و روشن و نازل کردن کتاب و میزان به همراه آنان این بوده است که انبیاء بتوانند قسط و عدل را در جامعه ی بشری پیاده کنند. 

پس ببینید هدف، حکومت کردن به هر شکل نیست بلکه اسلام، حکومت را برای اجرای عدالت می خواهد و عدالتخواهی در نهاد انسان و بشر است بنابراین بحث جریان صدر یک بحث مبنایی است و انتظار مبارزه ی جدی تر حکومت و دولت و مجلس با مفاسد اقتصادی و اجرای عدالت را دارند و دلیل اصلی حضور پرشمار طرفداران این جریان نیز بر افراشتن پرچم مبارزه با فساد است. 

به هر حال به نظرم برای جلب مشارکت جریان مردمی و عظیم صدر عراق باید مسئولان قضایی عراق و دیگران، تضمین های جدی و مهم برای مبارزه با مفاسد اقتصادی که ریشه در دستگاهها و وزارتخانه ها دارد بدهند، تا بلکه اعتماد این جمعیت عظیم فراهم شود. هدف از حکومت نباید فراموش شود، عدالتخواهی نباید منسوخ شود، حفظ پشتوانه مردمی حکومت ها اجرای عدالت است و مردم بیش از این انتظاری ندارند. 

حفظ پشتوانه ی مردمی در مواجهه با خطرات آینده 

دولتمردان عراق باید در مواجهه با خطرات آینده، پشتوانه مردمی خود را حفظ کنند، آنان خوب باید متوجه باشند تا مادامی که پایگاههای متعدد آمریکا در آن کشور با هزاران سرباز مسلح، آماده عملیات هستند، خطر سیطرة مجدد آمریکایی ها و عوامل منطقه ای آنها از قبیل داعش و امثالهم حتی عوامل اسرائیل وجود دارد و در چنین شرایط خطرناکی باید با مهربانی و رأفت در حفظ وحدت ملی بکوشند و سعی کنند با جریان صدر که انتخابات را تحریم کرده به تعامل برسند و اگر هم لازم است انتخابات به تعویق بیفتد تا مشارکت بیشتری را فراهم نمایند با مصوبه ای از مجلس قابل حل است امّا به حفظ وحدت ملی عراق می ارزد. 

اختلاف بین شیعیان عراق بسیار خطرناک است و قطعاً جریانهای معاند شیعه و دشمنان ملت عراق آماده شعله ور شدن این اختلافات هستند، آنان بارها نشان دادند کینه شیعیان عراق را در دل دارند و منتظر فرصتی هستند تا سفره همه را جمع کنند، ملت عراق باید خیلی بهوش باشند، شرایط خطرناکی است و دشمنان مردم و شیعیان عراق آماده ی فرصت طلبی و در فکر مجدد سیطره بر عراق هستند. 

همه ی جریانهای عراق از حزب الدعوة الاسلامیه تا جریان صدر و خاندان حکیم همگی در راه آزاد شدن عراق از شر ستمکاران و ظالمان از صدام گرفته تا آمریکا و داعش، شهدای زیادی داده اند، برای حفظ حرمت خون شهیدانشان با هم میثاق وحدت ببندند و از راهنمایی های دلسوزانه مرجعیت اعلای شیعه حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله) حداکثر استفاده را ببرند همانطور که معظم له ملت عراق را در مبارزه با فساد تأیید فرمودند و از حکومت استبدادی بر حذر داشتند بدانند با کمک ایشان و عمل به دستوراتشان می توانند به همه ی اهداف خود برسند. انشاء الله.  

مرتضی نجفی قدسی  

۱۵/۹/۱۴۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.