گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

ناصر ابوشریف: ما الآن تحت اشغال کامل قرار داریم/ هر کاری انجام بدهیم بر اساس «حق دفاع مشروع» است/ رژیم صهیونیستی همیشه تلاش می‌کرد حماس را به محاصره خودش در بیاورد

ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی در ایران، به جماران گفت: اینکه حماس با باز کردن راه توسط اسرائیل وارد شده باشد، به هیچ عنوان این طور نبوده؛ خود اسرائیلی‌ها از این حمله حماس غافلگیر شدند. همیشه استراتژی اسرائیل این بود که حماس را به قدرتی در چهارچوب استراتژی اسرائیل تبدیل کند و از مسائل کرانه باختری و قدس دور باشد و فقط مسئول رسیدگی به امور مردم غزه باشد. اما روند امور تغییر پیدا کرد و به شکل دیگری در آمد؛ چرا که خود حماس بخشی از مقاومت است.

پایگاه خبری جماران، سجاد انتظاری: نماینده جنبش جهاد اسلامی در ایران با اشاره به اینکه 17 سال است که نوار غزه در محاصره است و حتی اجازه ورود آب و غذا نمی‌دهند، گفت: حتی سازمان ملل متحد یک گزارش 270 صفحه‌ای منتشر و در آن  علنا اعلام کرد که اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی نوعی آپارتاید است. یعنی حتی خود سازمان ملل هم به این مسأله اذعان دارد و اعتراف کرده است. به همین دلیل ما مظلوم هستیم و هر کاری هم انجام بدهیم بر اساس «حق دفاع مشروع» است. حقی که خود سازمان ملل هم آن را قبول دارد و قوانین بین‌المللی به آن تأکید دارند. در واقع کاری که ما داریم انجام می‌دهیم مقابله مظلوم در برابر ظالم است.

مشروح گفت‌وگوی خبرنگار جماران با ناصر ابوشریف را در ادامه می‌خوانید:

بعد از آغاز عملیات طوفان الاقصی، تعبیر حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی این بود که «عملیات طوفان الاقصی کار بسیار بزرگی است‌ و برای‌ اولین بار است که مظلومیت مدافعانه فلسطینی‌ها به‌ مظلومیت مهاجمانه تبدیل شده است». یعنی همچنان مظلوم هستند ولی از حالت دفاع به حالت تهاجمی آمده‌اند. تحلیل شما از این «مظلومیت مهاجمانه» چیست؟

مردم فلسطین 106 سال است که دارند تحت اشغال زندگی می‌کنند و دنیا به این مسأله اعتراف دارد و می‌گوید که این مناطق اشغالی است. کرانه باختری پر از شهرک‌نشینان صهیونیست شده، 280 هزار شهرک‌نشین صهیونیست دارند در کرانه باختری زندگی می‌کنند، مناطقی از کرانه باختری به طور کامل به رژیم صهیونیستی ضمیمه شده، ارتباط مناطق کرانه باختری با همدیگر قطع شده از طریق بزرگراه‌های کمربندی که رژیم صهیونیستی در این منطقه ایجاد کرده، یهودی سازی قدس دارد انجام می‌شود و تلاش رژیم صهیونیستی برای سیطره بر مسجد الاقصی در حال انجام است.

وضع الخلیل آنقدر بد است که معاون رئیس موساد یک مدت قبل در تلویزیون اعتراف کرد و گفت رفتاری که شهرک‌نشینان صهیونیست با فلسطینی‌ها دارند من را یاد رفتار نازی‌های زمان هیتلر با اردوگاه‌های آلمان می‌اندازد.

17 سال است که نوار غزه در محاصره است و حتی اجازه ورود آب و غذا نمی‌دهند؛ مگر به صورت قطره‌چکانی. ما الآن در واقع تحت اشغال کامل قرار داریم و واقعا مردم فلسطین مظلوم هستند. هیچ کس به ما کمک نمی‌کند و هرکس خواسته کاری انجام دهد فقط آمده که حقی را از ما بگیرد. آمریکا هر وقت وارد صحنه شده نه تنها به ما کمک نکرد برای اینکه بحران حل شود بلکه باعث تعمیق بحران علیه مردم فلسطین و به نفع رژیم صهیونیستی شد.

در واقع هر کاری که ما بخواهیم علیه رژیم صهیونیستی انجام بدهیم، آمریکا از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند. آمریکا هیچ وقت از ما حمایت نکرده؛ با اینکه می‌داند ما یک منطقه تحت اشغال هستیم و بر اساس قوانین بین‌المللی آمریکا باید از ما حمایت کند چرا که زمین ما اشغال شده است. ولی آمریکا هیچ وقت از ما حمایت نکرد و همیشه شاهد بوده‌ایم که از رژیم صهیونیستی حمایت کرده است.

حتی سازمان ملل متحد یک گزارش 270 صفحه‌ای منتشر و در آن  علنا اعلام کرد که اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی نوعی آپارتاید است. یعنی حتی خود سازمان ملل هم به این مسأله اذعان دارد و اعتراف کرده است. به همین دلیل ما مظلوم هستیم و هر کاری هم انجام بدهیم بر اساس حق دفاع مشروع انجام می‌دهیم. حقی که خود سازمان ملل هم آن را قبول دارد و قوانین بین‌المللی به آن تأکید دارند. در واقع کاری که ما داریم انجام می‌دهیم مقابله مظلوم در برابر ظالم است.

 

تحلیل گروهی از کارشناسان این بود که شاید پیش‌روی به حماس در این عملیات، تله صهیونیست‌ها برای گرفتار کردن حماس بوده است. به نظر شما این نظریه چقدر درست است؟

به هیچ عنوان درست نیست؛ همه اینها تبلیغات و شایعه است. البته به شما بگویم که رژیم صهیونیستی همیشه تلاش می‌کرد حماس را به محاصره خودش در بیاورد، در مشت خودش بگیرد، او را منزوی و رابطه‌اش با بقیه گروه‌های مقاومت را قطع و کاری کند که حماس فقط مسئول رسیدگی به امور غزه و مردم آنجا باشد و کاری به بقیه مناطق فلسطین نداشته باشد.

اما اینکه حماس با باز کردن راه توسط اسرائیل وارد شده باشد، به هیچ عنوان این طور نبوده؛ خود اسرائیلی‌ها از این حمله حماس غافلگیر شدند. همیشه استراتژی اسرائیل این بود که حماس را به قدرتی در چهارچوب استراتژی اسرائیل تبدیل کند و از مسائل کرانه باختری و قدس دور باشد و فقط مسئول رسیدگی به امور مردم غزه باشد. اما روند امور تغییر پیدا کرد و به شکل دیگری در آمد؛ چرا که خود حماس بخشی از مقاومت است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.