کنعانی سخنگوی وزارت خارجه به خبرنگار جماران گفت: واقعیت‌های اقتصادی اساسا وزن و سنگینی خود را بر اهداف سیاسی غلط طرف‌های فرامنطقه‌ای تحمیل خواهد کرد. کریدور شمال – جنوب مزیت‌های فراوانی هم از نظر زمان و هم از نظر مسافت و هزینه دارد و کشورهای مختلف نسبت به این مزیت‌ها آگاهند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه 20 شهریور ماه در پاسخ به سوال خبرنگار «جماران» مبنی بر تعبیر برخی ناظران به «دور زده شدن ایران» در ابتکار منطقه‌ای جدیدی که با مشارکت آمریکا و با نقش‌آفرینی کشورهایی نظیر هند، عربستان سعودی، امارات، اردن و رژیم اسرائیل در حال پیگیری است و امکان تحت تأثیر قرار گرفتن موضوع توسعه بندر چابهار، اعلام کرد: نباید به گمانه‌زنی‌هایی از این دست اعتنا کرد.

کنعانی افزود: در ارتباط با کریدور شمال – جنوب با توجه به مزیت‌های اقتصادی این کریدور، کشورهای مختلفی در مبدأ، در مقصد و در طول مسیر علاقه‌مند هستند که برای افزایش ظرفیت‌های این کریدور مهم ترانزیتی سرمایه‌گذاری کرده و نقش مکمل ایفا کنند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: آن‌ها منافع خود را در ارتباط با این موضوع می‌بینند و ما گفت‌وگوهای زیادی را برای ارتقای ظرفیت‌های این کریدور ترانزیتی داشته‌ایم.

کنعانی یادآور شد: در نشست‌های مختلف دو و چندجانبه موضوع این کریدور و استفاده از ظرفیت‌های این کریدور محل گفت‌وگو و تبادل نظر است. حتی تعدادی از کشورهای منطقه که شما نام بردید، علاقه خود را برای مشارکت در سرمایه‌گذاری و استفاده از ظرفیت این کریدوربرای اهداف ترانزیتی اعلام کرده‌اند.

وی بیان کرد: واقعیت‌های اقتصادی اساسا وزن و سنگینی خود را بر اهداف سیاسی غلط طرف‌های فرامنطقه‌ای تحمیل خواهد کرد.

کنعانی افزود: کریدور شمال – جنوب مزیت‌های فراوانی هم از نظر زمان و هم از نظر مسافت و هزینه دارد و کشورهای مختلف نسبت به این مزیت‌ها آگاهند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: در ارتباط با چابهار نیز گفت‌وگوهای دوجانبه با کشورهای مختلف از جمله با هند ادامه دارد تا ظرفیت‌های بندری چابهار ادامه دارد. کشورهای زیادی علاقه‌مند به استفاده از چابهار برای اهداف ترانزیتی هستند.

کنعانی در پایان تاکید کرد: بنابراین طرح برخی از موضوعات از این دست در رسانه‌ها با اهداف و انگیزه‌های سیاسی خاص صورت می‌گیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.