کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری امروز گفت: توقیف و تخلیه نفت ایران در ساحل آمریکا خلاف تفاهم صورت گرفته در توافق تبادل زندانی و اقدامی غیر سازنده است . این خلاف پیام‌های آمریکا برای گفتگوی مستقیم و اعلام آمادگی واشنگتن برای بازگشت به برجام است. کاردار سوئیس احضار و دو یادداشت اعتراضی نیز به سفارت سوئیس ارسال شد.

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آمریکا بر اساس قوانین بین‌المللی و به خواست دولت سوریه ملزم به خروج از این کشور هستند، گفت: مهلت تعیین شده برای تخلیه عراق از گروه‌های تروریستی تمدید نخواهد شد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران که به مناسبت هفته دولت در نمایشگاه روایت خدمت که این روزها در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد شهدای والا مقام رجایی و باهنر اظهار داشت: تمامی تلاش دولت ها در دوره های مختلف این بوده که مشی این دو شهید بزرگوار را سرلوحه کار خود قرار دهند و ما هم این مهم را بر خود فرض می‌دانیم.

وی گفت: امروز روز ملی مبارزه با تروریسم است و شاید کمتر دولت هایی باشند در جهان که این تعداد از مسئولان دولتی و مردم آن قربانی تروریسم باشند.

کنعانی تصریح کرد: ایران پرچمدار مبارزه با تروریسم است و از بزرگترین قربانیان تروریسم در جهان هم به حساب می آید.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تحرکات نظامی آمریکا در منطقه با تاکید بر اینکه حضور نظامی های آمریکایی در سوریه و در منطقه غیر قانونی است، افزود: دولت سوریه هیچ درخواستی از آمریکا نداشته و درخواست آنها این است که هرچه زودتر نیروهای نظامی آمریکا خارج شوند چرا که عامل استمرار بی ثباتی و ناامنی است.

وی ادامه داد: دولت آمریکا هم بر اساس قوانین بین المللی و هم به خواست دولت سوریه ملزم است که زودتر از آنجا خارج شود.

کنعانی بیان کرد: حضور نیروهای آمریکا در عراق هم غیرقانونی است و هم مخل نظم و ثبات است.

موعد ۲۸ شهریور در خلع سلاح گروه های تروریستی در عراق تمدید نخواهد شد

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص توافق میان ایران و عراق و حضور گروه‌های مسلح در اقلیم شمال آن کشور، افزود: بر اساس  توافقی که میان دولت‌های ایران و عراق شکل گرفته دولت عراق متعهد شده است که تا پایان شهریور (۲۸ شهریور جاری) بر اساس توافق اولا گروه‌های تروریستی مسلح در خاک عراق را خلع سلاح کند و دوم اینکه آنها را از پادگان‌های نظامی که دارند تخلیه و به اردوگاه هایی که دولت عراق مد نظر قرار دارد، انتقال دهند.

وی ادامه داد: دولت عراق مفاد این توافق را به مسئولان اقلیم شمال آن کشور ابلاغ کرده و ما نیز منتظر اجرایی شدن آن هستیم.

کنعانی بیان کرد: موعد ۲۸ شهریور به هیچ وجه تمدید نخواهد شد و دیدگاه‌های ما به عراق و مسئولان اقلیم شمال آن کشور منتقل شده و طرف عراقی به این موضوع اشراف دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: روابط ایران و عراق کاملا دوستانه و گرم است اما موضوع حضور نیروهای مسلح ترویستی در اقلیم شمال عراق نقطه سیاهی در روابط دو جانبه است.

وی ادامه داد: انتظار ما این است که دولت عراق این نقطه سیاه را برچیند و منتظر اجرای کامل توافقنامه میان دولت‌های ایران و عراق هستیم. پس از پایان این موعد در صورت عدم اجرای تعهد از سوی عراق، دولت ایران به مسئولیت خود در راستای تامین امینت کشور اقدام خواهد کرد.

کنعانی گفت: یکبار دیگر از میزبانی عراق در رابطه با مراسم اربعین قدردانی می‌کنیم، همچنین مقامات اقلیم هم در دو سال اخیر در اقدامی کاملا دوستانه و برادرانه میزبان زائران اربعین هستند و از این بابت هم از آنها تشکر می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ارتباط با برگزیده شدن وزارت امور خارجه در میان دستگاه‌های اجرایی کشور گفت: خوشحال هستیم که عملکرد دستگاه دیپلماسی به عنوان یکی از ارکان دولت در دو سال گذشته مورد توجه دستگاه های نظارتی قرار گرفته و در چارچوب ارزیابی‌های دستگاهی مورد تشویق و تقدیر قرار گرفته است.

وی افزود: از این تریبون از حُسن توجه شخص رئیس جمهور و مسئولان نظارتی تشکر می کنم که دستگاه دیپلماسی را به عنوان وزارتخانه موفق و نمونه انتخاب کردند.

کنعانی بیان کرد: ما در وزارت امور خارجه بر اساس خرد جمعی و کار دسته جمعی عمل می‌کنیم و این مهم نتیجه یک تلاش جمعی از جمله وزیر امور خارجه، نمایندگی‌های ایران در کشورهای مختلف و دیگر کارکنان وزارت امور خارجه است.

سرنوشت امام موسی صدر مورد توجه جمهوری اسلامی ایران است

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سرنوشت امام موسی صدر نیز، تصریح کرد: این موضوع مورد توجه جمهوری اسلامی ایران است، شخصیت و خدمات ایشان در لبنان و فلسطین و به ملت‌های منطقه فراموش نشدنی است.

وی افزود: این موضوع مورد توجه دستگاه دیپلماسی ایران و دولت لبنان است و در طول مذاکرات ما با لیبی در سال های گذشته این موضوع را پیگیری کرده ایم.

کنعانی ادامه داد: دولت لبنان و لیبی توافقاتی را در این خصوص دارند و انتظار ما هم این است که لیبی اهتمام ویژه‌ای را به خرج دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص روابط میان ایران و اقلیم شمال عراق، گفت: روابط ما با اقلیم شمال عراق سازنده و حسنه است و روابط و همکاری‌های خوبی را با یکدیگر داریم.

وی بیان کرد: منطقه اقلیم شمال عراق به عنوان بخشی از ساختار کشور عراق یکی از شرکای همکاری ما هست.

کنعانی تصریح کرد: سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عراق در چارچوب مناسبات با آن کشور ممکن است در بازه زمانی مناسبی صورت بگیرد، اما اینکه سفر آتی ایشان به عراق بتواند منطقه اقلیم را هم شامل شود این امکان پذیر است. گفتگوها میان مقامات مختلف ایران با طرف عراقی و مسئولین اقلیم در سطوح مختلف ادامه دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص وضعیت صادرات نفت گفت: به رغم تحریم‌های یکجانبه آمریکا صادرات ما در حال انجام است و در چارچوب مذاکرات رفع تحریم‌ها به دنبال این هستیم که صادرات نفت ایران هیچ محدودیتی را نداشته باشد.

وی گفت: صادرات نفت‌ ما به بازارهای جهانی با قوت ادامه دارد و با جدیت به احقاق حقوق ملت ایران توجه داریم و این کار را دنبال خواهیم کرد.

کنعانی افزود: بحث توقیف محموله نفتی ایران از سوی آمریکا کاملا غیرسازنده است جرا که آمریکا از سویی علاقمندی خودش را به گفتگوی مستقیم با ایران نشان می‌دهد و از طرفی شاهد انجام تحریم‌های جدید از سوی آنها و توقیف محموله نفتی ایران هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: این اقدامات با پیام‌های ارسالی آمریکا به ایران مبنی بر آمادگی بر گفتگوی مستقیم و به سرانجام رساندن برجام، سازگار نیست‌.

وی ادامه داد: در این ارتباط ما کاردار سوئیس را به‌عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران احضار کردیم، نمایندگی ایران در سازمان ملل هم اقداماتی رسمی انجام داد و دولت آمریکا بداند که تعدی به ملت ایران بی پاسخ نخواهد ماند و این اقدام آنها خلاف توافقنامه تبادل زندانیان آمریکا با ایران است.

کنعانی تاکید کرد: ما به عملکرد و اقدامات دولت آمریکا توجه می‌کنیم و نه به اظهارات و پیام‌های آنها.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص برگزاری مجمع گفتگوهای منطقه حوزه خلیج فارس گفت: برگزاری گفتگوهای هشت کشور ساحلی خلیج فارس در حاشیه مجمع سازمان ملل به ابتکار دبیرکل سازمان ملل اجرایی می‌شود تا با اجرایی شدن آن کشورهای منطقه به منافع مشترک خود توجه بیشتری داشته و تعاملات و همکاری‌های خود را گسترش دهند.

وی افزود: ایران و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس به ابتکار دبیرکل سازمان ملل پاسخ مثبت داده و پیشنهاد ایران تشکیل مجمع گفتگو و همکاری میان هشت کشور خلیج فارس است و این موضوع را در دیدارهای جناب آقای وزیر با همتایان ایشان هم مطرح کردیم.

کنعانی گفت: ما به مسیر مذاکره برای رفع تحریم‌ها پایبندیم و ایران از فرصت‌های دیپلماتیک برای رفع تحریم‌های یکجانبه غفلت نمی‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: همانطور که در مجمع عمومی سازمان ملل در سال گذشته هم شاهد بودیم که گفتگویی‌ها را با مقامات کشورهای مختلف در حاشیه این نشست انجام دادیم، امسال هم فرصت مناسبی خواهد بود تا بتوانیم از ظرفیت‌های دیپلماتیک استفاده کنیم و این کار ویژه دستگاه دیپلماسی است.

وی در ارتباط با بحرین تصریح کرد: این موضوع در چارچوب خود مورد اهتمام ایران است. پیام‌هایی مبادله شده و گفتگوهای غیر مستقیمی در جریان است و برای ایران این یک اصل است که روابط خودش را با همه همسایگان مبتنی بر منافع مشترک گسترش دهد، اما در خصوص بحرین ملاحظات و انتظاراتی را داریم که از طریق دیپلماتیک این مسیر را پیش می‌بریم.

ایران در مبارزه با تروریسم یک طرف تاثیرگذار و بلامنازع است

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تامین امنیت منطقه و احیای برخی گروه‌های تروریستی، افزود: ایران در مبارزه با تروریسم یک طرف تعیین کننده و تاثیرگذار و بلامنازع بوده و هست.

وی بیان کرد: دولت، نیروهای مسلح و امنیتی ایران در موضوع تامین امنیت ملی به تلاش‌های شبانه روزی خود ادامه می‌دهند و ایران یک شریک قابل اطمینان و مهمی برای کشورهای منطقه بوده و هست و به دعوت کشورهای منطقه، ایران کماکان به تلاش‌های خود در راستای مبارزه با تروریسم ادامه می‌دهد.

کنعانی در خصوص برخی تحرکات جهت تخریب روابط ایران و عراق افزود: این یک اقدام کاملا تحریک آمیز برای ایجاد خلل در روابط دوستانه ایران‌ و عراق و ناامن نشان دادن مرزهای مشترک دو کشور است و با هوشیاری و درک مقامات عالی دو طرف تاثیری بر مناسبات و روابط خوب دو طرف نداشته است و گروگان‌ها آزاد شدند.

وی ادامه داد: بر اساس مناسبات دوستانه میان ایران و عراق اطلاعات لازم در این خصوص توسط نیروهای امنیتی دو طرف دنبال می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: با طرف مصری اتفاق نظر داریم که روابط دیپلماتیک میان یکدیگر برقرار است و این گفتگوها میان دو طرف کماکان باقی است.

کنعانی در خصوص اوکراین و روسیه اظهارداشت: موضوع همکاری های دفاعی ایران و روسیه در  چارچوب قوانین مشخص شده بین المللی از سال‌های گذشته در حال انجام است و ارتباطی با هیچ موضوع ثانویه دیگری ندارد.

وی گفت: در ارتباط با این موضوع شاهد استمرار فضاسازی غربی‌ها در رسانه‌های خود هستیم و این موضوع را مطرح کردیم که ما یک طرف این جنگ نیستیم. همواره گفتیم که خواهان پایان جنگ هستیم و تنها راه خروج از آن نیز صرفا باید از طریق مذاکرات سیاسی باشد.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.