گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

سفیر اسبق ایران در یمن: یکی از دستاوردهای روابط ایران و عربستان، پایان جنگ یمن خواهد بود

مسلماً یکی از شرایط جمهوری اسلامی ایران پایان جنگ یمن است، پایان جنگ یمن بر امنیت و آرامش کل منطقه تأثیر می‌گذارد و اگر بنا شود جنگ یمن ادامه داشته باشد و حقوق مردم این کشور لگدمال شود و در جهت صلح و آرامش حرکت نشود، نمی‌توان بر ثبات و آرامش منطقه امیدوار بود و طبیعی است از آثار برقراری روابط ایران و عربستان، پایان جنگ یمن خواهد بود.

پایگاه خبری جماران: اعلام ناگهانی برقراری مجدد روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشادهی عربستان سعودی، تحلیل های زیادی را در سطح جهان در پی داشته است؛ چرا که در پرونده های مختلف بین المللی، منطقه ای و دو جانبه تأثیرگذار خواهد بود.

در همین مورد با حجت الاسلام و المسلمین حسن امینیان سفر اسبق جمهوری اسلامی ایران در یمن گفت وگویی را انجام داده ایم که مشروح آن در پی می آید: 

 

از دیدگاه حضرتعالی آثار برقراری مجدد روابط ایران و عربستان چیست؟

 

دو کشور ایران و عربستان در منطقه خلیج فارس از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. جمهوری اسلامی ایران در اهداف و سیاست خارجی خود، اولویت را به روابط خوب با کشورهای منطقه خلیج فارس قرار داده است؛ چون این منطقه راهبردی و استراتژیک، منطقه مهمی است و بر خاورمیانه و حتی کل جهان تأثیر دارد.

ایران و عربستان برای برقراری روابط دوباره، چند دور با هم مذاکره کردند و جمهوری اسلامی ایران کاملا بر این نکته واقف است که اگر روابط دو کشور برقرار شود بر آرامش کل خاورمیانه اثر بسیار خوبی دارد. تا جایی که سراغ دارم دولت‌های ایران در سیاست خارجی خود بر روابط با همسایگان اهمیت و اولویت ویژه‌ای قائل هستند.

من معتقدم عربستان سعودی باید دقت بیشتری داشته باشد و اجازه ندهد تا کشورهای دیگر در امور داخلی منطقه دخالت کنند. جمهوری اسلامی ایران همواره این اعتقاد را دارد که دو کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و ایران در تلاش برای اعاده روابط است اما مشروط بر اینکه عربستان به آنچه که شرط گذاشته می‌شود عمل کند و در جهت امنیت منطقه حرکت کند.

عربستان نباید اجازه دهد کشورهای دیگر دخالت کنند و مسلماً اعاده روابط در منطقه آثار خوبی خواهد داشت. یکی از مسائلی که در برقراری روابط ایران و عربستان می‌تواند برای منطقه موثر باشد، مسئله جنگ عربستان و یمن است. چندین سال است که عربستان به آنچه که می‌گوید در عمل پایبند نیست. اگر واقعاً عربستان می‌خواهد در جهت صلح و آرامش منطقه حرکت کند، اولاً باید به جنگ خانمان‌سوز یمن پایان دهد و به آنچه که در مذاکرات‌شان با یمنی‌ها می‌گوید پایبند باشد. عربستان و یمن چند دوره است که با هم مذاکره می‌کنند، اما عربستان به آنچه می‌گوید پایبند نیست.

من چندین سال در یمن جنوبی و شمالی حضور داشتم و مردم یمن را کاملاً می شناسم. مردم یمن صلح‌جو و مقاوم هستند، اما اجازه نمی‌دهند کشور دیگری در امور داخلی آنها دخالت کند. مردم یمن فقیرند اما اصیل، مقاوم و شجاع هستند. عربستان روز اول جنگ ادعا می‌کرد که ظرف چند ماه کار یمن تمام است، اما نزدیک هشت سال است که جنگ ادامه دارد و مردم یمن قوی‌تر شده‌اند و در دفاع از کشورشان به آنچه که می‌خواستند، رسیدند. در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نیز مردم کشورمان به دستاوردهای نظامی بزرگی رسیدند که هنوز هم ادامه دارد؛ وضعیت مردم یمن در جنگ عربستان نیز چنین است.

مردم یمن مسلماً این ظرفیت و پتانسیل را دارند تا بتوانند در جهت رشد و تعالی خود حرکت کرده و از خود دفاع کنند، امیدوارم مذاکرات عربستان و یمن به نقطۀ مثبت برسد و عربستان در جهت صلح و آرامش منطقه حرکت کند.

بهبود روابط ایران و عربستان به طور خاص چه تأثیراتی بر جنگ یمن می‌تواند داشته باشد؟

طبیعی است که یکی از فوائد و دستاوردهای روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان، پایان جنگ یمن خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند شاهد باشد که مردم بی‌دفاع یمن سرکوب شوند، هر روز حقوق‌شان لگدمال شود و نتوانند در جهت امنیت و رشد و تعالی خود حرکت کنند.

مسلماً یکی از شرایط جمهوری اسلامی ایران پایان جنگ یمن است، پایان جنگ یمن بر امنیت و آرامش کل منطقه تأثیر می‌گذارد و اگر بنا شود جنگ یمن ادامه داشته باشد و حقوق مردم این کشور لگدمال شود و در جهت صلح و آرامش حرکت نشود، نمی‌توان بر ثبات و آرامش منطقه امیدوار بود و طبیعی است از آثار برقراری روابط ایران و عربستان، پایان جنگ یمن خواهد بود.

چه عواملی تاکنون مانع پایان جنگ بوده است؟

من درباره جمهوری اسلامی ایران مشکلی نمی‌بینم، چون ایران خواهان پایان جنگ یمن است و سیاست خارجی ما مبتنی بر این معنا است. ایران اعتقاد راسخ دارد که اگر آمریکا اجازه دهد تا جنگ تمام شود مسلماً بر امنیت و آرامش منطقه مؤثر خواهد بود. از سوی دیگر عربستان نباید اجازه دهد تا بیگانگان مثل آمریکا و صهیونیست‌ها در این جهت دخالت کنند و باید مصالح منطقه را در نظر بگیرد. در صورتی که یمنی‌ها به حقوق حقه خود برسند، خواهان پایان جنگ هستند، و الّا جنگ به پایان نمی‌رسد.

لذا متجاوز باید تنبیه شود و یمنی‌ها به حقوق خود برسند. مردم یمن چند سال با متجاوز مبارزه کردند و در این راه تعداد زیادی از مردم بی‌گناه این کشور به شهادت رسیدند. طبیعی است بهبود روابط ایران و عربستان  بر امنیت و صلح و آرامش منطقه مؤثر خواهد بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.