پنجمین کارگروه برنامه ریزی همکاری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (س) با وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز (27 آذر 1401) با حضور امین عارف نیا، معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات و همچنین حجت الاسلام علی ملانوری، معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار و در خصوص همکاری های دو جانبه تبادل نظر شد.

 پنجمین کارگروه برنامه ریزی همکاری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (س) با وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز (27 آذر 1401) با حضور امین عارف نیا، معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات و همچنین حجت الاسلام علی ملانوری، معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، امین عارف نیا در این نشست با تأکید ضرورت توسعه همکاری های مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با وزارت آموزش و پرورش، گفت: مقام معظم رهبری در آخرین مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام به نحوی از عملکرد دستگاه های مسئول پیرامون معرفی حضرت امام به نسل جدید ابراز ناخرسندی کردند و تأکید داشتند که روی موضوع گفتارها، رفتارها و اندیشه های حضرت امام کار ویژه ای ترتیب داده شود. ایشان تأکید کردند که ما باید نسل جوانی که وظیفه تحقق گام دوم انقلاب اسلامی را عهده دار هستند، با گفتار و رفتار امام آشنا و درس های امام را به آنها منتقل کنیم.

معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) افزود: طبیعتا این امر برنامه ریزی، سیاستگذاری و بهره مندی دقیق از ظرفیت های موجود می خواهد. مؤسسه در قریب 34 سالی که از فعالیتش می گذرد، تولیدات ارزشمندی پیرامون اندیشه امام خمینی(س) خلق کرده، آثار گرانسنگی تدوین شده، اسناد و محصولات متنوعی گردآوری و در حوزه های مختلف علمی، فرهنگی و ترویجی اتفاقات قابل توجهی افتاده که طبیعتا می شود آنها را بازآفرینی و متناسب با ذائقه نسل جدید محصولاتی را به آنها عرضه کرد تا بتوانیم در جنگ روایت هایی که در گرفته و روایت های ناصوابی که پیرامون امام و انقلاب اسلامی ارائه می شود، نقش خودمان را به درستی ایفا، و روایتی صحیح از امام و انقلاب به نسل جوان منتقل کنیم.

وی اظهار داشت: ما ظرفیت هایی داریم که در خدمت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی خواهد بود و اعلام آمادگی می کنیم برای اینکه در همه عرصه های برنامه ریزی، تولید محتوا، برگزاری رویدادهای مشترک و برگزاری جشنواره ها بتوانیم با این سازمان تعامل، تفاهم و همکاری های مشترک را در دستور کار داشته باشیم. ما در سایر حوزه های وزارتخانه هم کارهای جدی شروع کرده ایم.

کارگروه برنامه ریزی همکاری موسسه تنظیم و نشر آثار امام (س) با وزارت آموزش و پرورش/ حجت الاسلام علی ملانوری

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین علی ملانوری نیز در این نشست گفت: شالوده فکری حاکم بر بحث های علمی و پژوهشی این است که نگاه صرفا تاریخی به حضرت امام ممکن است ما را به این سوق بدهد که مجموعه اسناد، آرشیو و مدارک متعدد گردآوری شود اما اینها تأثیری در پیشبرد اهداف امام و انقلاب و رویارویی با تحولات زمان ایجاد نکند؛ از این پرهیز کنیم و به سمتی برویم که جمله مقام معظم رهبری در سالگرد امام برای ما دائما تداعی شود که حضرت امام فقط امام دیروز نبوده اند و بلکه امام امروز و فردا هم هستند.

معاون پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) تأکید کرد: در پیشبرد گفتمان انقلاب اسلامی، بدون بازتولید و بازآفرینی آثار اولیه انقلاب و فرمایشات حضرت امام، زبان ما گویا نخواهد بود. به این منظور، یک محور این است که چگونه می توانیم مجموعه ای از تولیدات علمی و اسنادی که در طول بیش از سه دهه گرد آمده را استفاده کنیم. مثلا بعد از تحولات اخیر به آثار دو کنگره ای که تحت عنوان «حقوق زن در اندیشه حضرت امام» برگزار شده بود مراجعه کردیم. خیلی حیف و دریغ است که ما این مجموعه ارزشمند علمی را رها کرده ایم و فکری برای بازتولید و بازنشر اینها و مبنا قرار دادن اینها برای تولید محصولات هنری نداشته ایم که برای نسل جوان، بانوان و قاطبه مردم مفید باشد.

وی افزود: امیدواریم یک برنامه ریزی طولانی مدت در زمینه انتقال اندیشه و سیره حضرت امام به مجموعه آموزش و پرورش، دانش آموزان و معلمان داشته باشیم و هم به حسب وظیفه سازمانی و هم ان شاء الله به حسب میل باطنی و عشقی که به این مجموعه داریم، تمام و کمال در خدمت این سازمان هستیم و امیدواریم سهمی در این موضوع داشته باشیم.

کارگروه برنامه ریزی همکاری موسسه تنظیم و نشر آثار امام (س) با وزارت آموزش و پرورش/ حجت‌الاسلام‌ و المسلمین دکتر علی لطیفی

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین علی لطیفی نیز در این نشست گفت: صحبت کردن در مورد شخصیت امام خیلی راحت نیست؛ هم از این جهت که شخصیت ذو ابعادی است و متأسفانه حجاب معاصرت و بعضی وقت ها حجاب سیاست یا حجاب های دیگر این شخصیت را بر ما پوشانده نگه داشته است. کسانی که با این شخصیت مواجه می شوند در معرض تکان های جدی قرار می گیرند و نمونه های داخلی و خارجی آن را زیاد دیده ام. گروهی از دانشجویان خارجی را به کاخ سعدآباد و بعد حسینیه جماران بردیم، فضا واقعا تأثیرگذار است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: واقعا این شخصیت جذاب و گیرا است و مخصوصا اینکه شما می بینید ابعاد مختلف چقدر دقیق در همدیگر جمع شده است. یعنی شخصی با این درجه از قاطعیت و ملاطفت در خانه، واقعا مثال زدنی است. از طرف دیگر همه ما، بودن هیچ تعارفی، مدیون حضرت امام هستیم و حقی که بر گردن ما دارند، ادا نشدنی و تکلیف آور است. یکی از ابعادی که ما نیروهای مذهبی و انقلابی حتی داریم در حق حضرت امام جفا می کنیم این است که آنچه باید در مورد این شخصیت دانسته شود و با کلام ایشان ارتباط گرفته شود را برایش برنامه ای نداریم.

وی با اشاره به بازنمایی تصویر حضرت امام در کتاب های درسی، اظهار داشت: به نظر من از ظرفیت تصویری که اول هر کتاب درسی همراه با خاطره یا جمله ای از ایشان داریم اصلا خوب استفاده نمی شود. در دو سال گذشته هم یکی دو بار سازمان خیز برداشته برای اینکه کار متفاوتی در این زمینه انجام بدهد و به دلایل مختلف زمینه آن فراهم نشده است. خود اینکه این تصویر چه تصویری باشد، باید روی آن تأمل و بررسی دقیق انجام داد و اینکه چه تأثیری در مخاطب ایجاد می کند. شاید به اندازه کافی تصویر از حضرت امام موجود نباشد ولی واقعیت این است که ما هم تخصصی به این موضوع نپرداخته ایم. در این زمینه به نظر من نیازمند مدیریت تصویر هستیم.

لطیفی افزود: بعضی وقت ها در صفحات دیگر کتاب ها هم تصاویری از حضرت امام داریم. آیا واقعا آن تصاویر مناسب است؟! توزیع آنها درست انجام شده است؟! معمولا به صورت کلیشه ای هر جایی تصویری از کلاس درس داریم سعی کرده ایم عکس امام و رهبری هم در گوشه ای از قاب عکس جا بدهیم. آیا واقعا این خوب و مناسب است و تصویر مثبتی می دهد؟! تصور من این است که یک خرده اغراق کرده ایم. چون زیاد بودن تصویر بعضی وقت ها نقشی در دلزده کردن دارد ولی ما فکر کرده ایم هر جا این تصویر را بگذاریم خوب است. این هم به نظرم یک کار مطالعاتی و پژوهشی می خواهد و به نظر من یکی از فوریت های کار مطالعات و پژوهش است و رویکرد بسیار مثبتی که من دیدم، فکر می کنم همین طور باشد و ما کاملا آماده هستیم که بتوانیم یک کار مشترک حرفه ای از نظر مضمون و محتوا انجام بدهیم.

وی گفت: ظرفیت سوم متن کتاب ها است و ما گاهی جملاتی از امام در کتاب ها داریم که می توانیم بررسی مجددی داشته باشیم. یک سری متن ها مستقیم و یک سری غیر مستقیم به حضرت امام پرداخته اند. یعنی معارف انقلاب یا ویژگی های شخصیتی که مدنظر حضرت امام بوده مثل «وحدت کلمه» یا «استقلال» بعضی وقت ها تدوین هایی در آثار امام هست. ما به مسأله از آن منظر که مورد تأکید امام بوده بپردازیم؛ شاید حتی یک بار هم از ایشان اسم برده نشود ولی می خواهیم این مسأله و زاویه نظر را برای دانش آموز ایجاد کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.