چاپ اول کتاب خطابات قانونیه توسط مؤسسه چاپ و نشر عروج وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) منتشر شد.

چاپ اول کتاب «خطابات قانونیه» توسط مؤسسه چاپ و نشر عروج وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)  منتشر شد؛ که تقریرات درس حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی است و کار تنظیم و نگارش آن را سید محمود صادقی و محمود شهیدی انجام داده اند.

به گزارش جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی به جهات متعدد همت خویش را در مباحث علمی خود مصروف بازخوانی و شرح و نقد آثار امام بزرگوار کرده است به همین جهت در سیر مباحث خود، بخش زیادی از سال تحصیلی 99 -98 را به بررسی نظریه خطابات قانونیه اختصاص داد و امیدوار است که بتواند در آینده نیز ثمرات این بحث را در علم فقه پیگیری کند.

خطابات قانونیه را نباید یک قاعده اصولی یا حتی گفتمان اصولی به حساب آورد بلکه این مهم یک ایماژ (تصویر ذهنی) است و صد البته از این نظر مقبول است که می تواند تأثیری بسیار عمیق بر جای گذارد. تبدیل نگاه از نظام واره «مولا و عبد» به نظام واره «قانون و شهروند» قطعا تأثیراتی بزرگ را حتی فراتر از فقه و اصول می تواند موجب شود.

در ادامه به بخشی از این کتاب اشاره می شود: «روشن است که خطابات به دو قسم خطابات شخصی و خطابات عام و کلی دسته بندی می شود در حقیقت در نظریه انحلال هر خطاب عام به خطابات شخصی متعدد تجزیه می شود. به این معنا نظریه انحلال، با توجه به ماهیت جزء نگر حاکم بر گفتمان مولا و عبید، ناگزیر باید خطابات کلی صادر شده را به خطابات شخصی تجزیه و تحلیل کند و سپس حکم شرعی را از آن استنباط کند؛ به عبارت بهتر در دوره نخست، همه تحلیل های مطرح درباره حقیقت حکم شرعی، با نگاه به شخص مکلف بوده است و امام خمینی(س) در نظریه خطابات قانونی از این دیدگاه گذر کرده و در این باب یک گام پیش تر می رود. ناگفته نماند که امام خمینی(س) درباره خطابات شخصی، با دیگر اصولیان هم  رأی است؛ به این معنا امام هم مانند دیگر اصولیان، قدرت را شرط تکلیف می داند . . .».

کتاب خطابات قانونی در میان شاگردان امام خمینی(س) چندان جدی گرفته نشده است و تا جایی که می توان گفت، جز شهید مصطفی خمینی، کسی در میان شاگردان ایشان به شرح و نقد و بررسی این نظریه به صورت تفصیلی اقدام نکرده است. البته در سال های اخیر به همت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) این مسأله در مقابل بزرگان قرار گرفته است و ایشان به فراخور توان و حوصله خویش آن را بررسی کرده اند.

خطابات قانونیه

آدرس فروشگاه های انتشارات عروج جهت خرید حضوری

مرکزی: خیابان انقلاب، روبروی دانشگاه تهران بین 12 فروردین و فخر رازی، پاساژ ظروفچی پلاک  1296

تلفن: 66493081

شماره 1: خیابان انقلاب، زیر پل حافظ، جنب فروشگاه برک

تلفن: 66706833

همچنین آثار چاپ شده حضرت امام خمینی(س) را می توانید [ اینجا  ] ببینید.

برای خرید الکترونیکی آثار حضرت امام و منشورات مؤسسه چاپ و نشر عروج نیز می توانید به [ اینجا ] مراجعه کنید.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.