سید عطاالله مهاجرانی نوشت: در ٣٣ سال گذشته، در گیر و دار ماجراى رشدى بوده ام...امروزه نیز، بعد از حادثه مجروح شدن رشدى، همان نغمه کتاب من و فتواى امام نو شده است.

به گزارش جماران؛ سید عطاالله مهاجرانی وزیر ارشاد در دولت اصلاحات نوشت:

وقتى در ٢٥ بهمن ١٣٦٧ فتواى امام خمینى در باره سلمان رشدى مطرح شد، همان روز به دوست عزیزم حسین شیخ الاسلام گفتم کتاب را برایم تهیه کند. کتاب آیات شیطانى دو روز بعد به دستم رسید. کتاب را مرور کردم، در باره دشوارى هاى متن با دکتر شرف الدین خراسانى و دکتر رضا براهنى مشورت مى کردم.

دانشجوى دانشگاه شیراز بودم که زبان دانشکده ادبیاتش، به تعبیر جلال آل احمد، در میان حافظیه و سعدیه، انگلیسى بود.این توضیح را براى دانشمند محترمى نوشتم که عالم الغیب است و فرمود کتاب رشدى را نخواندم و نقدم بى مایه است.

کتاب: نقد توطئه آیات شیطانى، در شهریور ١٣٦٨ توسط انتشارات اطلاعات و بعدا توسط امید ایرانیان ، در ٣٣ سال گذشته، سى بار چاپ شده است. نخستین کتاب من بود و حق التألیفى شیرین و گوارا، چاپ ٣١ کتاب (چاپ دوم امید ایرانیان)  با مقدمه نشر جدید، منتشر خواهد شد. ان شاءالله تعالى

در جلسه راى اعتماد دولت جناب آقاى خاتمى، در مرداد ١٣٧٦، مرحوم زادسر از من پرسید: آقاى مهاجرانى! به من جواب بدهید، اگر رشدى را ببینید او را مى کشید!"

گفتم: نه برادر! من نویسنده ام و کارم تبیین فتواى امام و نقد رمان بوده است، آن کار دیگر را شما که به خلوت مى روید، انجام دهید!

چنین بوده است که در ٣٣ سال گذشته، در گیر و دار ماجراى رشدى بوده ام. سال ها پیش آقایى که گفت قاضى دیوان لاهه است و وکیل بین المللى، اعلام کرد علیه من شکایت مى کند تا دادگاه لندن مرا اخراج کند. هى مى گفت: به اندازه پول قهوه بدین تا هزینه در آد! مبلغى به جیب زد و قاضى و وکیل نبود!

امروزه نیز، بعد از حادثه مجروح شدن رشدى، همان نغمه کتاب من و فتواى امام نو شده است. من محاکمه در دادگاه لندن را، درخشانتر از استیضاح مى دانم، آماده ام تا از این فرصت طلایى بهره مند شوم. جدى باشید! گر سیل دریا پر شود، هر موج چون اشتر شود/ مرغان آبى را چه غم؟ تا غم خورد مرغ هوا.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.