اگر ما قصد از بین بردن منکر یا اشاعه معروفی را به وسیله یک منکر داشتیم، یک معروف در جامع مستقر نخواهد شد. درد امروز جامعه ما هم در بخش های مختلف همین است. ما خیال نکنیم با معصیت و مسیر کج می توان منکری را از جامعه برداشت یا معروفی را در جامعه مستقر کرد.

علیرضا بروجردی با تأکید بر اینکه هدف وسیله را توجیه نمی کند، گفت: اگر ما قصد از بین بردن منکر یا اشاعه معروفی را به وسیله یک منکر داشتیم، یک معروف در جامع مستقر نخواهد شد. درد امروز جامعه ما هم در بخش های مختلف همین است. ما خیال نکنیم با معصیت و مسیر کج می توان منکری را از جامعه برداشت یا معروفی را در جامعه مستقر کرد.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا بروجردی ظهر عاشورا در حرم امام خمینی(س) گفت: آنچه در پیشانی نهضت امیر کربلا می درخشد، چندین عنصر محوری است که ستون این عناصر مسأله احقاق و اقامه حق، ابطال باطل و ستیز با ظلم است. این امر مهم جز با زدودن جهل از جامعه مقدور نیست. تعبیری که رئیس مذهب ما حضرت امام صادق(ع) در زیارت اربعین سالار شهیدان(ع) دارند جامع ترین تعبیر نهضت کربلا است.

وی تصریح کرد: امام صادق(ع) این تعبیر را نسبت به جدّشان دارند که حسین بن علی(ع) اول با دعوت، سفارش، موعظه و پند سعی کرد جامع غافل را بیدار کند. وقتی اینها اثر نکرد، خون جگر و تمام هستی دنیایی اش را فدا کرد برای اینکه انسان های در حال غرق گمراهی را نجات بدهد. لذا این تحلیل جریان کربلا را برای ما باز روشن می کند. اما آنچه از حسین بن علی(ع) گفته شده بیشتر جنبه مبارزه و قیام است اما پشتوانه این نهضت نکاتی است که کمتر به آن توجه می شود.

بروجردی افزود: سالار شهیدان(ع) یک اصل کلی دارد که حرف مطرح اهل فرهنگ و سیاست است؛ که آیا هدف وسیله را توجیه می کند؟ اگر ما یک هدف متعالی و مقدس داشتیم، به هر شکلی می توانیم به آن هدف برسیم؟! امیر کربلا فرمود اگر کسی بخواهد به هر وسیله ای هدفی متعالی برسد، نه تنها به هدف نمی رسد بلکه به ورطه سقوط سریع تر ملحق خواهد شد؛ پس هرگز هدف توجیه کننده وسیله نیست.

وی اظهار داشت: اگر ما قصد از بین بردن منکر یا اشاعه معروفی را به وسیله یک منکر داشتیم، یک معروف در جامع مستقر نخواهد شد. درد امروز جامعه ما هم در بخش های مختلف همین است. ما خیال نکنیم با معصیت و مسیر کج می توان منکری را از جامعه برداشت یا معروفی را در جامعه مستقر کرد.

سخنران مراسم ظهر عاشورا در حرم امام خمینی(س) اظهار داشت: سالار شهیدان(ع) فرمودند اگر بدانید حاجت مردم به شما چه نعمت بزرگی از جانب خدا است، نه تنها او را رد نمی کنید بلکه مشتاقانه به استقبال او می روید. اگر خدای متعال به مسئولی توفیق داد که نیازهای مردم به سمت او بیاید، باید او را یک نعمت و فرصت بداند؛ فرصتی که به تعبیر امیرالمؤمنین(ع) مثل ابر زودگذر است؛ امروز هست و فردا ممکن است نباشد. اگر ما از کنار این سلسله تعابیر حسینی بگذریم و مستقیما وارد کارزار جنگ و قیام شویم، نمی توانیم یک تصویر درست از سیمای نهضت سالار شهیدان(ع) داشته باشیم. اما اگر فهمیدیم که حسین(ع) چه قدر دلسوز جامع بود و برای چه قدم در این راه نهاد، آن وقت می توانیم پیوند عاطفی عمیق با سالار شهیدان(ع) برقرار کنیم.

وی یادآور شد: خیلی ها کتاب نهضت حسینی(ع) را از وسط باز کرده اند و به جاهایی رسیده اند که حسین(ع) دارد تهدید می کند. تهدید حسین(ع) تهدید جهل جامعه است. فرمود اگر مسأله بیعت با خلیفه ای مثل یزید مطرح شود باید با اسلام خداحافظی کرد. این بیان حسینی(ع) یکی از محورهای قیام امام راحل(س) است. امام هم این پیام حسینی(ع) را خوب درک کرد. لذا فرمودند فرودگاه به فرودگاه، سرزمین به سرزمین بروم می گویم پهلوی باید برود.

بروجردی افزود: امام حسین(ع) در این نهضت دنبال اندیشه ای بود که دنیا و آخرت مردم باید حفظ شود و در سایه حکومت بنی امیه دنیا و آخرت برای مردم نماند. یزید جان و مال و ناموس مردم را تعدی کرد و ثابت شد دغدغه حسین(ع) هم دین و هم دنیای مردم بود. وصیتنامه ای به برادرش محمد حنفیه نوشت و فرمود من برای منافع شخصی خروج نمی کنم و برای اصلاح امت جدّم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کرده ام. او به معنای واقعی با منکر ستیز و معروف را مستقر کرد. او طوری امر به معروف و نهی از منکر کرد که پیام این قیام قریب 14 قرن ماندگار شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.