دیدار با اقشار مختلف مردم، نشست با ایثارگران، نخبگان و خانواده شهدا، برگزاری شورای اداری و برگزاری نشست خبری در پایان سفر از مهمترین برنامه‌های سفر یک‌روزه سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری به استان مرکزی خواهد بود.

به گزارش جماران؛ رئیس جمهور به منظور برگزاری سفر استانی دولت مردمی به استان مرکزی، وارد فرودگاه اراک شد.

سید ابراهیم رئیسی صبح امروز جمعه به منظور برگزاری بیست و نهمین سفر استانی دولت مردمی، با استقبال نماینده ولی فقیه، استاندار و جمعی از مسئولین استانی وارد استان مرکزی شد.

دیدار با اقشار مختلف مردم، نشست با ایثارگران، نخبگان و خانواده شهدا، برگزاری شورای اداری و برگزاری نشست خبری در پایان سفر از مهمترین برنامه‌های سفر یک‌روزه رئیس‌جمهور به استان مرکزی خواهد بود.

رئیسی را در این سفر وزرای کشور، آموزش و پرورش، صمت، نیرو، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس سازمان انرژی اتمی، رئیس دفتر رئیس جمهور و معاون اجرایی همراهی می‌کنند.

 

photo_2022-07-22_08-35-32

 

رئیسی: استان مرکزی مهد مفاخری چون امام خمینی(ره) و آیت‌الله اراکی است/ هر کدام از صنایع سنگینی استان مرکزی نماد اعتماد به نفس و غرور ملی در کشور هستند

رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت‌های استان مرکزی گفت: استان مرکزی دارای صنایع سنگینی است که هر کدام‌ نماد اعتماد به نفس و غرور ملی در کشور هستند.

سید ابراهیم رئیسی روز جمعه در بدو ورود به استان مرکزی ضمن عرض احترام به خانواده شهدا و ایثارگران این استان گفت: استان مرکزی ظرفیت‌های بسیاری دارد، از جمله اینکه این استان قطب صنعتی کشور است.

رئیس جمهور با اشاره به نقش مهم استان مرکزی در پشتیبانی از دفاع مقدس گفت: این استان غیر از تقدیم بیش از ۶ هزار شهید در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نقش بی‌بدیلی در پشتیبانی‌های صنعتی، تخصصی و فنی در دفاع مقدس داشته است.

رئیسی با تشریح ظرفیت‌های استان مرکزی گفت: این استان دارای صنایع سنگینی است که هر کدام‌ نماد اعتماد به نفس و غرور ملی در کشور هستند و باید به آنها توجه ویژه شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه استان مرکزی مهد مفاخری چون امام خمینی(ره) و آیت‌الله اراکی است، در مورد اقدامات دولت برای رفع مشکلات این استان گفت: بررسی‌هایی برای رفع مشکلات استان انجام و اولویت‌هایی‌ در این زمینه تعیین شده است. علیرغم وجود مشکلات بسیار، در استان ظرفیت‌هایی همچون نیروی جوان و کارآمد وجود دارد که این نیروی کارآمد می‌تواند خیلی از کارها را پیش ببرد.

رئیسی افزود: تصمیماتی در این سفر گرفته برای رفع مشکلات گرفته می‌شود که برخی در استان و تعدادی دیگر در مرکز پیگیری خواهند شد.

 

رئیس جمهور در بازدید از مجتمع صنایع آذرآب

 

رئیس جمهور در بازدید از مجتمع صنایع آذرآب: اساس مشکل مجتمع صنایع آذرآب مدیریتی است/ باید سهام بانک کشاورزی در این واحد تولیدی واگذار شود

رئیسی روز جمعه در اولین برنامه سفر خود به استان مرکزی با حضور در مجتمع صنایع آذرآب از نزدیک در جریان مشکلات این واحد تولیدی قرار گرفت.

رئیس جمهور در جمع کارگران این مجتمع ضمن استماع درخواست های آنها، با تاکید بر اینکه مشکل اصلی آذرآب نبود کار نیست، گفت: این مجتمع تولیدی، پول ساز و اعتبارساز است اما محور اساسی مشکلات اینجا مدیریت و مالکیت است.

رئیسی با ابراز ناخرسندی از عدم حمایت از مجتمع صنایع آذرآب، اظهار داشت: بانک کشاورزی ارتباط ماموریتی به اینجا ندارد و باید سهامش به یک مجموعه ای که دارای وظایف و تخصص مرتبط هست واگذار شود.

رئیسی با اشاره به اینکه فعال و پویا بودن آذرآب با همت کارگران و مهندسان توانمند این واحد تولیدی رقم می‌خورد، تاکید کرد: در اسرع وقت برای حل مشکلات مدیریتی و سهامداری آذرآب تصمیم گیری خواهیم کرد.

رئیس جمهور با ابراز تأسف از اینکه کارخانه ای که خودش توان رفع نیازمندی‌های سایر کارخانجات و صنایع را دارد امروز با کمتر از ده درصد ظرفیت خود کار می کند، تاکید کرد: کارخانه آذرآب را احیا خواهیم کرد و کاری می‌کنیم که انشالله ظرفیت کارگری این کارخانه حداقل به همان ظرفیت سه‌هزار نفر سابق بازگردد.

 رئیسی افزود: هپکو و آذرآب نمادهای غرور ملی و اعتماد به نفس ملی هستند، این واحد های تولیدی را احیا می‌کنیم و نمی‌گذاریم بیش از این لطمه ببینند.

مجتمع عظیم صنعتی اذراب در سال‌های گذشته طی فرآیند خصوصی سازی واگذار شده بود اما به دلیل تخلفات گسترده در زمان تصدی ریاست قوه قضاییه توسط رئیسی مالکیت این کارخانه از بخش خصوصی گرفته شد و از سوی دولت به بانک کشاورزی واگذار شده بود اما این بانک نیز نتوانسته به خوبی این واحد را مدیریت کند و در حال حاضر تنها با ۱۰ درصد توان در حال فعالیت است.

 

رئیسی در بازدید از هپکو

 

رئیسی در بازدید از هپکو: دولت در خدمت همه کسانی است که دغدغه تولید دارند/ محصولاتی که مشابه داخلی دارند نباید از خارج وارد شود

رئیس جمهور گفت: دولت در خدمت هر کسی است که در کشور دغدغه تولید داشته باشد.

رئیسی روز جمعه در بازدید از شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو در جمع مهندسان و کارگران این مجتمع تولیدی گفت: محصولاتی که در داخل کشور از جمله در هپکو ساخته می‌شود به هیچ عنوان نباید از خارج وارد شود.

رئیسی در پاسخ به درخواست برخی از کارگران این مجتمع تولیدی برای عدم دخالت افراد غیرکارشناس در مدیریت هپکو تصریح کرد: مسائل شرکتهای تولیدی باید بصورت تخصصی پیگیری و حل شود و افراد غیرمتخصص حق دخالت در این موضوعات را ندارند.

رئیس جمهور با تقدیر از زحمات کارگران و کارکنان هپکو گفت: هپکو در کشور تولید قدرت می‌کند و نماد غرور و اعتماد به نفس ملی است. دولت در خدمت هر کسی است که در کشور دغدغه تولید داشته باشد.

رئیسی با اشاره به مشکلات کارخانجات بزرگ تولیدی در استان مرکزی گفت: خصوصی سازی ناموفق و غلط در کنار مدیریت ناصحیح عوامل اصلی مشکلات این مجتمع‌های تولیدی است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مشکلات واحدهای تولیدی چون هپکو و آذراب قابل حل است، اظهار داشت: مسئولین با همت کارگران و مهندسان تلاش کنند تا مشکلات هپکو حل شود. این کارخانه عظیم می‌تواند با سه برابر ظرفیت فعلی کار کند و دولت مصمم است زمینه تحقق این موضوع را فراهم کند.

 

بزرگترین خط تولید پنل‌های خورشیدی کشور در خمین افتتاح شد

 

بزرگترین خط تولید پنل‌های خورشیدی کشور در خمین افتتاح شد

رئیسی بزرگترین خط تولید پنل‌های خورشیدی کشور را در شهرستان خمین افتتاح کرد.

سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های بیست و نهمین سفر استانی دولت مردمی به استان مرکزی با حضور در مجتمع «مانا انرژی پاک» بزرگترین خط تولید پنل‌های خورشیدی کشور را افتتاح کرد.

این خط تولید با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات به بهره‌برداری رسید که در فاز تکمیلی امکان تولید پنل‌های خورشیدی برای تامین سالانه ۱۵۰۰مگاوات برق را دارد.

طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته تا سال ۱۴۰۴ زنجیره ساخت تمامی اجزای پنل خورشیدی در این شرکت بومی خواهد شد.

این شرکت خصوصی همچنین در حال ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی(مزرعه خورشیدی) کشور با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ مگاوات برق در شهرستان محلات استان مرکزی است.

 

رئیس جمهور در جمع پرشور اقشار مختلف شهرستان اراک

 

رئیسی در جمع اقشار مختلف مردم خمین: نسل جوان باید بیش از گذشته با شخصیت تاریخ‌ساز و آینده‌ساز امام(ره) آشنا شود/ کلید حل مشکلات کشور در دستان توانمند مردم است نه بیگانگان/ دولت با هرگونه رابطه ناسالم، رشوه و فساد مبارزه می‌کند و مردم دولت را در این مبارزه مستمر همراهی خواهند کرد/ در کنار مبارزه با مظاهر فساد، اراده جدی برای مبارزه با بسترها و ساختارهای فسادزا داریم

رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت خوداتکایی و مردم‌باوری در منظومه گفتمانی دولت سیزدهم، گفت: دولت مردمی تابع امامی است که «ما می‌توانیم» مهم‌ترین مبنای فکری او بود و همچنین رهبر انقلاب که همواره بزرگترین حامی استقلال کشور است. ما راه خود را به تاسی از بزرگانی چون سردار شهید سلیمانی می‌پیماییم که هیچ گاه تسلیم مشکلات نشد و با وجود موانع بسیار، بزرگترین کارها و دستاوردها را رقم زد.

رئیسی ظهر امروز جمعه در ادامه برنامه‌های سفر دولت مردمی به استان مرکزی، در جمع اقشار مختلف مردم خمین، با ابراز خرسندی از حضور در میان اهالی زادگاه امام خمینی (ره) گفت: افتخار خمین این است که شهر زادگاه رهبر عالی‌قدر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران است. شخصیتی که در این شهرستان پا به عرصه گذاشت، منشاء تحول بزرگی در جهان اسلام شد. تحولی که نه فقط در دوران حیات امام خمینی(ره) بلکه پس از رحلت ایشان نیز استمرار یافت.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز ملت‌های محروم و مستضعف به تبعیت از آرمان‌های انقلاب اسلامی ایستادگی و مقاومت می‌کنند، گفت: در میان عدالت‌خواهان جهان، همواره از آموزه‌های امام خمینی(ره) به عنوان الگوی ایستادگی و از خود امام راحل به عنوان معلمی انقلابی و تحول‌ساز یاد می‌شود.

رئیسی بر ضرورت آشنایی هر چه بیشتر نسل جوان با شخصیت و منش تاریخ‌ساز امام(ره) تاکید و خاطرنشان کرد: اولین ویژگی ممتاز امام خمینی اخلاص او بود. امام(ره) عمر با برکت خود را در حوزه‌های فقه، تفسیر، اصول، عرفان، فلسفه و کلام صرف کرد و خداوند به خاطر اخلاص به او شخصیت و جایگاهی عالی مرحمت کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه جمله معروف «عالم محضر خداست» سنگ زیربنای اندیشه امام(ره) بود، گفت: در سیره و منش سیاسی امام (ره) مفهوم «مردم» محوری‌ترین نقش را داشت. ایشان مردم را به معنای واقعی کلمه باور داشت و معتقد به نقش‌آفرینی جدی مردم در حکمرانی بود.

رئیسی توجه همیشگی به محرومان جهان را دیگر ویژگی شاخص بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی دانست و با تاکید بر اینکه امروز بهترین مبیّن و مفسر خط امام، رهبری انقلاب است، اذعان داشت: رهبری دغدغه‌ای جز استمرار خط و راه امام راحل در جامعه ندارد و امروز امتداد آراء و اندیشه‌های امام، در سیره و کلام ایشان قابل مشاهده است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، در تشریح ویژگی‌های شهر خمین به عنوان زادگاه امام خمینی(ره) تصریح کرد: شهر خمین هزار شهید تقدیم انقلاب و دفاع مقدس کرده که نشان دهنده وفاداری و اهتمام مردم این شهر نسبت به آرمان‌های امام و انقلاب است. حقیقتا مردم خمین، مصداق مردمی حزب‌اللهی، انقلابی و با بصیرت هستند.

رئیسی با تاکید بر لزوم حل مشکل اشتغال در شهر خمین، از اراده جدی دولت برای رونق تولید بعنوان مهم‌ترین راهکار اشتغالزایی در کشور خبر داد و  خاطرنشان کرد: تولید از مولفه‌های مهم استقلال و قدرت در کشور است و دولت سیزدهم که با شعار ایران قوی شکل گرفته، بدون تردید، رونق تولید را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های امروز کشور می‌داند.

رئیس جمهور فعال‌سازی زیرساخت‌های تولیدی را جزء مهم‌ترین اهداف سفرهای استانی دولت مردمی خواند و با تاکید بر عزم جدی دولت بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، گفت: در سفر به همه استان‌ها تاکید کرده‌ام که اولویت دولت مردمی کلنگ‌زنی طرح‌های جدید نیست، بلکه به دنبال رفع گرفتاری‌های مردم از جمله اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام در سراسر کشور هستیم.

رئیسی با اشاره به ظرفیت‌های مهم استان مرکزی خصوصا در حوزه صنعت، از رکود یا فعالیت ناقص برخی واحدهای صنعتی استان ابراز ناخرسندی کرد و گفت: استان مرکزی از استان‌های پرظرفیت کشور است، اما به دلیل برخی سوءمدیریت‌ها، بخشی از ظرفیت‌های استان معطل مانده است. ما در استانی که قطب صنعت کشور است، به هیچ عنوان نباید واحدهای صنعتی نیمه‌تعطیل داشته باشیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت بالای مفهوم «ما می‌توانیم» در منظومه گفتمانی دولت مردمی، خاطرنشان کرد: اعتقاد ما این است که با وجود تهدیدها و تحریم‌ها، راهکار برای برون‌رفت از مشکلات وجود دارد و این راهکار نه در دست بیگانگان بلکه در دستان توانمند مردم خودمان است.

رئیسی افزود: دولت مردمی تابع امامی است که «ما می‌توانیم» مهم‌ترین مبنای فکری او بود و رهبر انقلاب که همواره بزرگترین حامی استقلال و خوداتکایی در کشور است. ما راه خود را به تاسی از بزرگانی چون سردار شهید سلیمانی می‌پیماییم که هیچ گاه تسلیم مشکلات نشد و با وجود موانع بسیار، بزرگترین کارها و دستاوردها را رقم زد.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود از عزم جدی دولت برای ساماندهی اقتصاد سخن گفت و با تاکید بر اصلاحات ساختاری و نهادی بعنوان اولویت دولت، خاطرنشان کرد: با هر بستر اقتصادی که رانت‌خواری، فساد و زد و بند در آن وجود دارد مبارزه می‌کنیم؛ به جای مبارزه با معلول‌ها مبارزه با علت‌ها را در پیش گرفتیم تا بسترهای فسادزا را اصلاح کنیم.

رئیسی در این باره افزود: ممکن است در این مسیر مشکلاتی هم پیش بیاید، اما یقین داریم اصلاح بسترهای فسادزا می‌تواند وضعیت و شرایط اقتصادی را برای فعالان اقتصادی بهتر از قبل کند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت با هرگونه رابطه ناسالم، رشوه، رانت و یا فساد مقابله خواهد کرد، گفت: یقین داریم در این مبارزه و ایستادگی مردم دولت را همراهی خواهند کرد.

رئیسی در پایان تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را دیگر اولویت دولت در حوزه اقتصاد خواند و افزود: علاوه بر اصلاحات اقتصادی، سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را دنبال می‌کنیم، زیرا این امر آثار ضدتورمی دارد. همچنین یکی از نگرانی‌ها و برنامه‌های دولت، مهار تورم است. مردم بدانند همراهی‌شان با مسئولین بسیاری از رانت‌خواری‌ها را از اساس ریشه‌کن خواهد کرد.

 

بازدید رئیس جمهور از خانه پدری امام خمینی

 

بازدید رئیس جمهور از خانه پدری امام خمینی (ره) در خمین

رئیسی از خانه پدری و محل تولد امام خمینی (ره) در شهر خمین بازدید کرد.

رئیسی روز جمعه در ادامه برنامه‌های سفر دولت مردمی به استان مرکزی با حضور در منزل پدری امام خمینی (ره) در شهر خمین ضمن قرائت فاتحه یاد بنیانگذار کبیر انقلاب را گرامی داشت.

این مکان مقدس محل زندگی مرحوم سید احمد جد بزرگوار امام خمینی(ره) از سال ۱۲۵۵ تا ۱۲۸۵هجری قمری و محل تولد حضرت امام خمینی (ره) بوده است.

 

رئیسی در دیدار با خانواده‌ شهدا، ایثارگران و نخبگان استان مرکزی:

بهره‌گیری از نظرات نخبگانی، فرصتی برای نظام حکمرانی کشور است/ اصل خصوصی‌سازی قانون است، اما باید درست انجام شود تا به تولید و اشتغال بیانجامد/ طرح جامع کاهش آلودگی از طرح‌های اولویت‌دار دولت برای اراک است/ حفاظت از محیط زیست بر توسعه صنایع اولویت دارد

رئیس جمهور با ابراز نگرانی از آلایندگی برخی صنایع در شهر اراک اظهار داشت: توسعه یافتگی یک ضرورت، اما فرع بر حفاظت از محیط زیست است. مسئله محیط زیست و آ‌لاینده‌ها از قدیم در این شهر مطرح بوده، لذا طرح جامع کاهش آلودگی هوا یکی از طرح‌های ضروری و اولویت‌دار دولت مردمی برای استان مرکزی و شهر اراک است.

رئیسی روز جمعه در دیدار با خانواده شهدا، ایثارگران و نخبگان استان مرکزی با تاکید بر ضرورت ارتباط موثر و مستمر دولت با نخبگان گفت: دیدگاه‌ها و مشورت‌های نخبگانی، فرصتی برای نظام حکمرانی کشور است و دولت مصر به بهره‌گیری از این فرصت است.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت استفاده از تجربیات ۴۳ ساله پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: در مقطع فعلی برای کاهش فاصله میان وضع موجود و وضع مطلوب، نیازمند یک تحول جدی در ساختارهای اداره کشور هستیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه تحول در فرایندها یکی از ملزومات و ابزار تغییر وضع موجود است، اظهار داشت: تا زمانی که فرایندها و سازوکارها تغییر نکند، تحولی ایجاد نمی‌شود.

رئیسی در ادامه سخنانش با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از نیروهای بومی در استان، تصریح کرد: بهره‌گیری از نیروهای کارآمد، مخلص، نخبه، حزب‌اللهی و تحول‌گرا از ضروریات ایجاد تحول واقعی است.

رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت‌های بسیار زیاد استان مرکزی برای پیشرفت، تصریح کرد: استان مرکزی، استانی صنعتی است و باید زیرساخت‌های موجود در آن در راستای رونق تولید و ایجاد اشتغال فعال شود. برای تحقق این هدف لازم است در نوع مدیریت واحدهای تولیدی که غیرفعال بوده یا با کمترین ظرفیت در حال فعالیت هستند، تغییر ایجاد شود.

رئیسی با اشاره به بروز مشکلات برای واحدهای تولیدی پس از خصوصی‌سازی نادرست در سال‌های گذشته، اظهار داشت: در این فرایند ناصحیح خصوصی‌سازی، کارگاه‌ها و کارخانه‌ها به افراد کم‌توان، بی‌انگیزه و بدون تخصص، واگذار شد و متاسفانه این واحدها پس از مدتی دچار وقفه، آسیب جدی و تعطیلی شدند.

رئیس جمهور با تشریح اقدامات خود در زمان تصدی ریاست قوه قضاییه در رسیدگی به پرونده‌های خصوصی‌سازی گفت: با رسیدگی به این پرونده‌ها کاملا معلوم شد این نوع از خصوصی‌سازی نادرست بود. خصوصی‌سازی یک ضرورت است اما نه به قیمت تاراج اموال عمومی و کاهش تولید و اشتغال؛ ما این شرایط خصوصی‌سازی را متوقف کردیم.

رئیسی در این باره افزود: اصل خصوصی‌سازی قانون است، اما باید درست انجام شود تا به تولید و اشتغال بیانجامد. باید کارخانه‌های نیمه‌فعال و تعطیل، فعال شوند و به چرخه تولید بازگردند که این کار در استان مرکزی با اولویت انجام خواهد شد.

رئیس جمهور ضمن ابراز ناخرسندی از واگذاری حق بهره‌برداری برخی از معادن در سال‌های گذشته به افراد غیرمتخصص گفت: حتما باید تغییرات جدی در نحوه اداره معادن ایجاد شود و حق بهره‌برداری از معادن به افراد دارای تخصص و فعال در این بخش واگذار شود.

رئیسی تاکید کرد: نباید اجازه داده شود روابط ناسالم جای روابط صحیح و درست را بگیرد. رابطه ناسالم اداری در همه دولت‌ها ناپسند و در این دولت ناپسندتر است.

رئیس جمهور با ابراز نگرانی از آلایندگی برخی صنایع در شهر اراک اظهار داشت: توسعه یافتگی یک ضرورت، اما فرع بر حفاظت از محیط زیست است. مسئله محیط زیست و آ‌لاینده‌ها از قدیم در این شهر مطرح بوده، لذا طرح جامع کاهش آلودگی هوا یکی از طرح‌های ضروری و اولویت‌دار دولت مردمی برای استان مرکزی و شهر اراک است. همانطور که یکی از نخبگان هم گفتند معتقدم هزینه کردن در محیط زیست سرمایه‌گذاری است.

رئیسی با اشاره به اهمیت مسئله خانواده اظهار داشت: امروز در جهان خانواده تهدید می‌شود. زشت‌ترین و قبیح‌ترین کارها شاخص‌های تمدن معرفی می‌شود و هر کشوری به این کارهای زشت تن دهد به عنوان کشور متمدن و هر کشوری که از این کارها جلوگیری کند و به افراد منحرف میدان ندهد، به عنوان کشور عقب‌مانده معرفی می‌شود. این بدترین نوع نگاه به اخلاق، معنویت و حیات انسان است.

رئیس جمهور افزود: این نگاه آلوده، باعث انقطاع نسل بشر است، اما در مقابل ما داریم به خاطر توجه کردن به خانواده از ناحیه نظام سلطه مورد ستم قرار می‌گیریم. نظام خانواده باید به عنوان محوری‌ترین مسئله مورد حمایت قرار گیرد.

رئیسی با اشاره به نقش و جایگاه زنان در جامعه تاکید کرد: امروز زنان در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نقش‌آفرین هستند و این نقش‌آفرینی از برکات انقلاب اسلامی بوده است.

رئیس جمهور در مورد حمایت از بازنشستگان و برنامه‌های دولت در این حوزه گفت: در دولت نسبت به حمایت از بازنشستگان تردید نداریم، ما خود را موظف به توجه به بازنشستگان می‌دانیم.

رئیسی با تشریح اقدامات دولت برای اصلاح نحوه اختصاص ارز به کالاهای وارداتی، بر ضرورت مهار و کنترل تورم تاکید کرد و گفت: تمام اقدامات دولت از ابتدای فعالیت بر این محور بوده که از اقدامات تورم‌زا همچون استقراض از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی جلوگیری کند. سعی کردیم حقوق بازرگانی را کاهش دهیم تا آثار تورمی ایجاد نشود و در این زمینه از مجلس خواستیم مواردی که آثار تورمی دارد، اجرا نشود.

رئیس جمهور در پایان با ابراز خرسندی از تشکیل شورای‌عالی جهادسازندگی تصریح کرد: تشکیل شورای‌عالی جهادسازندگی امر مبارک و درستی است که برای هماهنگی گروه‌های جهادی در کشور ایجاد شد.

 

رئیسی در دیدار با خانواده‌ شهدا، ایثارگران و نخبگان استان مرکزی

 

رئیس جمهور در جمع اقشار مختلف شهرستان اراک:

هزینه صنایع کشور برای حفاظت از محیط زیست سرمایه‌گذاری برای آینده است/ دولت اجازه نخواهد داد معادن استان مرکزی حیاط خلوت افراد ناصالح شود و حقوق مالکانه مردم و دولت را نپردازند/ واگذاری‌های معیوب در این دولت متوقف شده است/ با وجود ظرفیت‌های ارزشمند صنعتی، مشکل بیکاری زیبنده استان مرکزی نیست

 

رئیس جمهور با تاکید بر ظرفیت‌های کم‌نظیر استان مرکزی در حوزه صنایع و معادن، از تشکیل کارگروه‌هایی برای ساماندهی واگذاری‌ها و استیفای حقوق مردم در این زمینه خبر داد.

سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور عصر امروز جمعه در ادامه برنامه‌های بیست‌ونهمین سفر استانی دولت مردمی به استان مرکزی با حضور در جمع پرشور اقشار مختلف مردم این استان ضمن تبریک و گرامیداشت روز اراک گفت : روز اراک یادآور حماسه‌آفرینی شرکت‌های صنعتی و فنی شهر اراک در پشتیبانی از دفاع مقدس است . چرا کارخانجات صنعتی اراک در مرداد سال ۶۵ باید مورد تهاجم قرار بگیرد؟ چون دشمن احساس کرد که کارگران غیور و زحتمکش با عزمی راسخ در خط مقدم پشتبانی از رزمندگان هستند و تجهیزات مورد نیاز جبهه‌ها را تامین می‌کنند.

رئیسی افزود: استان مرکزی علاوه بر تقدیم قریب ۷ هزار شهید و هزاران ایثارگر و جانبار به انقلاب اسلامی، مهد مفاخر بزرگی همچون امام راحل(ره) است که نه فقط فخر اراک و ایران بلکه فجر جهان اسلام هستند و برای بشریت افتخار آفریده‌اند.

رئیسی با اشاره به جایگاه بی‌بدیل امام خمینی(ره) در معماری انقلاب شکوهمند اسلامی، خاطرنشان کرد: امام بزرگوار احیاگر اسلام در قرن حاضر و عصر کنونی بود و نام و یاد او نماد همه ارزش‌ها و خوبی‌ها در کشور است.

رئیس جمهور در ادامه استان مرکزی را قطب صنعت و تولید کشور خواند و گفت: اگرچه صنایع بزرگی در استان مرکزی وجود دارد اما متاسفانه در سالهای گذشته برخی خصوصی‌سازی‌های نادرست برخی شرکت‌های بزرگ این استان را دچار مشکل کرد که دولت برای رفع این مشکل کارگروه‌هایی برای به روز کردن نظام ارزش‌گذاری در روند واگذاری‌ها تشکیل داده است .

رئیس جمهور در ادامه فعال کردن صنایع نیمه‌تعطیل در استان مرکزی را موجب ایجاد اشتغال و رونق تولید عنوان کرد و گفت‌: برای ما پسندیده نیست که در این استان با وجود ظرفیت‌های بزرگ صنعتی و کشاورزی، شاهد مشکل بیکاری باشیم. حتما با کمک دولت واحدهای نیمه تعطیل فعال و تولید رونق خواهد گرفت و مشکل اشتغال تا حد زیادی حل خواهد شد.

رئیسی در ادامه به ظرفیت معدنی استان مرکزی اشاره کرد و گفت: معادن چه در این استان و چه در سایر استان‌ها جزء سرمایه‌های ملی کشور است و باید به درستی از این سرمایه‌ها صیانت شود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت نمی‌پذیرد که معادن به افراد ناصالح واگذار شود، افزود: هرگز این را بر نمی‌تابیم که افرادی معادن را حیات خلوت خود قرار داده و حقوق مالکانه مردم و دولت را نپردازند. برای برون‌رفت از این شرایط، کارگروهی را تعیین می‌کنیم که با فعالیت آن، این معادن به افراد واجد شرایط واگذار شود و مردم شاهد آبادانی در شهرها و محلات خود باشند.

رئیسی همچنین رفع مشکلات صنایع سنگین و کارگاه‌های کوچک و همچنین برطرف کردن موانع تولید را از ماموریت‌های جدی وزرای صمت و نیرو در استان مرکزی عنوان کرد.

رئیسی در ادامه با اشاره به اینکه استان مرکزی، از ظرفیت‌های خوبی در حوزه کشاروزی و دامداری برخوردار است، تصریح کرد: برخی کشاورزان با وجود امکاناتی نظیر آب و برق و جاده و خانه بهداشت و مدرسه در روستاها، تمایلی به ماندن در روستا ندارند چرا که احساس می‌کنند اقتصاد روستا فعال نیست و کشاورزی برای آنها صرفه اقتصادی ندارد. بر این اساس فعال‌سازی اقتصاد روستا در دستور کار دولت است و می‌توان با کشاورزی قراردادی و خرید تضمینی محصولات از سوی دولت، کشاورزان و دامداران را مورد حمایت قرار داد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود آلودگی هوا را از دیگر دغدغه‌های مهم مردم استان مرکزی عنوان کرد و گفت: توسعه‌یافتگی در این کشور باید همراه با حفظ محیط زیست باشد، ما به صنعت و پیشرفت صنعتی بسیار اهمیت می‌دهیم، اما این مهم مشروط به حفاظت جدی و کامل از محیط زیست است، چرا که اگر محیط زیست آسیب ببیند توسعه صنعتی به ضد خودش تبدیل خواهد شد.

رئیسی با بیان اینکه صنایع کشور باید در حوزه محیط زیست هزینه کنند و هزینه در این حوزه سرمایه‌گذرای برای کشور است، افزود: هوای پاک حق مردم است و دولتمردان وظیفه دارند با جدیت از این حق مردم صیانت کنند.

رئیس جمهور خطاب به مردم و جوانان استان مرکزی گفت: دولت تنها در صورت حمایت و همراهی مردم است که می‌تواند برنامه‌های خود را عملی کند. دولت مردمی شعار نیست بلکه معنای آن میدان دادن به مردم در تمام سطوح است.

رئیسی با بیان اینکه امروز میدان دادن به مردم در اقتصاد و فرهنگ و مسائل اجتماعی یک اصل مهم است تاکید کرد: تجربه نشان داده هر کجا به مردم اعتماد کردیم موفق شدیم. ما رمز موفقیت دولت را مردمی بودن می‌دانیم و معتقدیم گره تمامی مشکلات کشور با دستان توانمند مردم کشورمان گشوده خواهد شد.

 

رئیسی در نشست شورای اداری استان مرکزی

 

رئیسی در نشست شورای اداری استان مرکزی: وضعیت فعلی در شان مردم گرانقدر استان مرکزی و متناسب با ظرفیت‌های بزرگ آن نیست/ در گام دوم انقلاب با تکیه بر تجارب گام اول و بهره‌گیری از منظومه اندیشه‌های امام راحل و مقام معظم رهبری عقب‌ماندگی‌ها را جبران خواهیم کرد/ رفع مشکلات مربوط به واگذاری‌ها نیازمند مدیران تحول‌خواه با روحیه جهادی است

رئیس جمهور توفیق برنامه‌ها و تحقق اهداف تعیین شده دولت در استان‌‌ها در گروی بکارگیری مدیران توانمند، تحول‌گرا و متعهد دانست و گفت استان مرکزی باید متناسب با ظرفیت‌های کم‌نظیر صنعتی و معدنی خود، به رشد و پیشرفت برسد.

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در ادامه برنامه‌های سفر دولت مردمی به استان مرکزی، در جلسه شورای اداری استان با اشاره به ظرفیت‌های متنوع و عظیم استان مرکزی تصریح کرد: در طول ۴۳ سال گذشته با استفاده از این ظرفیت‌ها تلاش‌هایی برای آبادانی این استان شده است،‌ اما بر هیچ‌کس پوشیده نیست که وضع فعلی همچنان با وضع مطلوب فاصله دارد و در شان مردم گرانقدر استان مرکزی و متناسب با ظرفیت‌های بزرگ آن نیست.

رئیسی با بیان اینکه رسیدن وضع استان مرکزی به سطح مطلوب در گروی رویکرد تحول‌گرایانه و اقدام جهادی است، خاطرنشان کرد: هر کس در حوزه مسئولیت خودش باید تمام تلاشش را برای رفع مشکلات مردم به کار گیرد. حضور ما در استان‌ها برای ایجاد انسجام، هماهنگی و همگرایی حداکثری برای رفع مشکلات مردم است.

رئیسی با تاکید بر اهمیت نقش مدیریت در ایجاد تحول واقعی در اداره کشور، افزود: برای ایجاد تحول واقعی به منابع، ساختار، کار کارشناسی و دیگر الزامات اداری هم نیاز هست،‌ اما تجربه نشان داده است که موثرترین نقش در این مسیر متعلق به مدیریت است.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم، مقام معظم رهبری و خانواده‌های شهدا از ما انتظار دارند که با روحیه جهادی مشکلات و مسائل را شناسایی کرده، برای حل و فصل آنها راهکار طراحی کرده و با روحیه انقلابی به دنبال حل و فصل آنها باشیم، اظهار داشت: یکی دیگر از الزامات برای موفقیت در حل و فصل مشکلات کشور، مبارزه و مقابله موثر را هر نوع فساد، تبعیض و رابطه ناسالم اداری است.

رئیس جمهور مهمترین مولفه قدرت جمهوری اسلامی ایران را مردم متدین حاضر در صحنه دانست و خاطرنشان کرد:‌ هر چه اعتماد این مردم به کارآمدی نظام اداری و ساز و کار اداره کشور بیشتر شود، این مولفه قدرت تقویت می‌شود. نه فقط رئیس جمهور و وزرا و نمایندگان مجلس، بلکه تمام کسانی که در کسوت خدمتگزاری در نظام جمهوری اسلامی ایران مشغول کار هستند، باید بدانند که عملکرد آنان در افزایش یا کاهش اعتماد مردم به نظام موثر است.

 رئیسی در ادامه با تاکید بر لزوم برخورداری مدیران از روحیه عدالت‌محوری و نیز تلاش برای عادلانه بودن ساختار و نظام اداره کشور گفت: در گام دوم انقلاب اسلامی باید تلاش کنیم با تکیه بر تجارب گام اول و نیز بهره‌گیری از منظومه اندیشه‌های امام راحل و مقام معظم رهبری همه را با عمل و اقدام عادلانه، صحیح و متقن برطرف کنیم.

رئیسی در ادامه سخنانش با بیان اینکه بیشتر خواسته‌های مطرح شده در این جلسه در مصوبات سفر دیده شده است، اظهار داشت: البته طبیعی است که به دلیل محدودیت منابع و امکانات نمی‌توانیم هم‌زمان به همه نیازها و مسائل استان رسیدگی کنیم و لذا اولویت‌ها شناسایی شده و مدنظر قرار گرفته‌اند.

رئیس جمهور تصریح کرد: استان مرکزی یکی از کانون‌های صنعتی کشور است و اساساً نباید دغدغه اشتغال داشته باشد. واحدهایی مثل واحد تولید پنل‌های خورشیدی که امروز از آن بازدید کردیم مصداق تحقق شعار سال و از نمادهای غرور ملی کشور است. با حمایت از توسعه اینگونه بنگاه‌های تولیدی دانش‌بنیان و همچنین احیای واحدهای صنعتی و تولیدی تعطیل یا نیمه‌تعطیل که راهبرد جدی دولت است، حتما تولید رونق یافته و اشتغال بیشتری ایجاد خواهد شد.

رئیسی واگذاری‌های معیوب و غیراصولی در ادوار گذشته را یکی از دلایل مهم رکود برخی واحدهای صنعتی در استان مرکزی دانست و خاطرنشان کرد: مشکل اصلی که امروز در بازدید از برخی واحدهای تولیدی و صنعتی استان مشاهده کردیم، مشکل مدیریتی بود؛ مشکل در واگذاری به بخش خصوصی، مشکل در اداره واحدهای واگذار شده و مشکل در حمایت از واحدهای واگذار شده و جلوگیری از تعطیلی آنها. رفع این مشکلات نیاز به مدیرانی تحول‌خواه و ریسک‌پذیر دارد که جانانه و با روحیه جهادی به میدان بیایند.

رئیس جمهور روابط ناسالم اداری را از دیگر دلایل بروز اشکال در واگذاری واحدهای تولیدی به بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: وجود روابط ناسالم در هر نظام اداری از بدترین مشکلات است. از مسئولان اطلاعاتی کشور می‌خواهم تا مشکلات پیش آمده در واگذاری واحدهای تولیدی و صنعتی استان مرکزی را حداکثر در فرصتی یکماهه بررسی و گزارش آن را ارائه کنند.

رئیسی با تاکید بر اینکه وجود روابط اداری ناسالم به هیچ وجه پسندیده و زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست، از مسئولان ذیربط خواست با سرعت و جدیت به این موضوع رسیدگی کرده و هر جا که به قطعیت رسیدند، اسامی متخلفین را به مردم اعلام کنند.

 رئیسی همچنین به طرح موضوع عدم اجرای کامل طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک در این نشست اشاره و تصریح کرد: اگر این طرح نقص دارد، باید هر چه سریع‌تر برطرف شود. سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه مسئولیت دارد و باید پیگیر موضوع باشد. ما خواهان فعالیت صنایع هستیم، اما هرگز موافق آلایندگی محیط زیست نیستیم. هزینه کردن برای حفاظت از محیط زیست نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده است.

رئیس جمهور در پایان با تاکید بر اولویت جذب نیروهای بومی در شرایط برابر، خاطرنشان کرد: از همه مدیران می‌خواهم که اگر نیرویی در مسیر حرکت دولت حرکت نمی‌کند و مانع و باعث کندی حرکت است، بدون تعارف او را از مسیر حرکت کنار بگذارید. در مسیر خدمت به مردم با هیچ کس تعارف نکنید و بهترین نیروها را برگزینید.

 

رئیس جمهور در نشست خبری سفر استان مرکزی

 

رئیسی در نشست خبری سفر استان مرکزی: ۲۲۰ طرح برای رونق استان مرکزی تصویب شد/ دفاتر مرکزی صنایع و شرکت‌ها به استان برگردد/ صنایع بزرگ بخشی از درآمدشان را برای مقابله با آلودگی هوا اختصاص دهند

رئیس جمهور در تشریح دستاوردهای سفر دولت مردمی به استان مرکزی، از تصویب ۲۲۰ طرح برای رونق و رشد این استان خبر داد.

سیدابراهیم رئیسی شامگاه جمعه در پایان بیست‌ونهمین سفر استانی دولت که به مقصد استان مرکزی انجام شد، در نشستی با خبرنگاران، با اشاره به جزئیات طرح‌های مصوب این سفر گفت: ۵۰ طرح زیربنایی، ۳۹ مصوبه برای کشاورزی و آب و خاک، ۶۵ طرح در حوزه فرهنگی، ورزشی و آموزشی، ۳۰ طرح در حوزه بهداشت و درمان، ۹ طرح در زمینه اشتغال، ۸ طرح برای صنعت و معدن، ۲۳ طرح در زمینه رفاهی و اجتماعی و ۱۰ طرح در حوزه انتظامی و قضایی در این سفر تصویب شد.

رئیسی اجرای این طرح‌ها را ضرورت‌ها و اولویت‌های پیشرفت استان دانست و معاون اجرایی خود و استاندار مرکزی را مامور پیگیری جدی اجرای این مصوبات کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه صنایع بزرگ در استان مرکزی ظرفیت‌های زیادی در زمینه تولید و کارآفرینی و اشتغال دانش بنیان دارد، اولین مشکل این صنایع را سرمایه در گردش عنوان و تصریح کرد: دولت تلاش می‌کند به فرایند تامین سرمایه مورد نیاز این شرکت‌ها کمک کند.

رئیسی دومین موضوع مهم را رونق‌بخشی به محصولات این شرکت‌ها دانست و گفت: وقتی شرکت‌های بزرگ داخلی محصولات باکیفیت تولید می‌کنند، نباید کالاهای مشابه آنها از خارج وارد شود.

رئیس جمهور افزود: واردات بی‌رویه کالاهایِ دارای مشابه داخلی به هیچ‌عنوان قابل قبول نیست و باید به سرعت از این کار جلوگیری شود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات کارخانجات تعطیل و نیمه‌فعال در سطح استان مرکزی اشاره و بر لزوم اصلاح مدیریتی در این مجموعه‌ها برای غلبه بر مشکلات تاکید کرد.

رئیسی گفت: باید مدیران مصمم و جهادی در هیات‌مدیره‌ها و مدیریت عالی شرکت‌ها قرار بگیرند و کار را با جدیت پیش ببرند.

رئیس جمهور تاکید کرد: خصوصی‌سازی سیاست نظام و تکلیف قانونی است و ما مخالف آن نیستیم اما این کار باید اصولی انجام شود و صنایع به افراد صاحب صلاحیت واگذار و پس از واگذاری به توانمندسازی بخش خصوصی هم توجه شود.

رئیسی با بیان اینکه انتظار می‌رود با اعتبارات اختصاص یافته در این سفر واحدهای تعطیل و نیمه‌فعال احیاء و تولیدات آنها رشد جهشی داشته باشد، افزود: هر مانعی که در مسیر رشد و توسعه صنایع و واحدهای تولیدی وجود دارد، باید توسط کارگروهی که زیر نظر معاون اول و استاندار تشکیل می‌شود، شناسایی و برطرف شوند.

رئیس جمهور درباره ساماندهی آب شرب و کشاورزی استان هم اعلام کرد اعتباراتی برای تکمیل پروژه‌های فاضلاب، ساماندهی پساب‌ها، ایجاد تصفیه‌خانه‌ها و احداث کانال‌های آبرسانی در نظر گرفته شد.

رئیسی با اشاره به مشکل آلودگی هوا در استان مرکزی، گفت: در این سفر مصوب شد که هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش درختکاری قرار گیرد و همچنین ایستگاه‌هایی برای پایش گردوغبار ایجاد و روند نصب فیلترهای کاهنده آلودگی هوا در شرکت‌ها تکمیل شود.

رئیس جمهور این نکته را هم متذکر شد که صنایع بزرگ استان باید بخشی از درآمدهای خود را برای مسئولیت‌های اجتماعی از جمله در حوزه مقابله با آلودگی هوا تخصیص دهند.

 رئیسی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص بازگشت دفاتر مرکزی کارخانه‌ها و صنایع از پایتخت به استان اظهار داشت: این سیاست که دفاتر اصلی کارخانه‌ها و شرکت‌ها در استان باشد سیاست درستی است و دولت از آن حمایت می‌کند.

رئیس جمهور افزود: اگر شرکتی ضرورتی برای تاسیس دفتر در تهران احساس می‌کند، طبعا باید به صورت محدود و حداقلی اقدام به این کار کند، نه اینکه یک سازمان عریض و طویلی برای آن ایجاد شود. وقتی کار اصلی یک کارخانه و شرکت در استان است دلیلی ندارد یک مجموعه عظیم و هزینه‌بر در تهران ایجاد شود. این کار اتلاف منابع است و دولت مثل مردم استان مرکزی با آن موافق نیست.

رئیسی همچنین در آغاز این نشست با تبریک «روز اراک»، از این روز به عنوان روز مقاومت و ایستادگی مردم اراک نام برد و یاد و خاطره ۲۰۷ شهید این روز را گرامی داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.