دیدار با اقشار مختلف مردم، ایثارگران، جانبازان و خانواده شهدا، برگزاری شورای اداری، دیدار با علما،‌ بازدید از برخی پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی و خدماتی و برگزاری نشست خبری در پایان سفر از مهمترین برنامه‌های سفر یک‌روزه سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری به کردستان هستند.

به گزارش جماران؛ رئیس جمهور به منظور برگزاری سفر استانی دولت مردمی به استان کردستان، دقایقی پیش وارد سنندج مرکز این استان شد.

سید ابراهیم رئیسی صبح امروز جمعه به منظور برگزاری بیست و هفتمین سفر استانی دولت مردمی، با استقبال نماینده ولی فقیه، استاندار و جمعی از مسئولین استانی وارد استان کردستان شد.

دیدار با اقشار مختلف مردم، ایثارگران، جانبازان و خانواده شهدا، برگزاری شورای اداری، دیدار با علما،‌ بازدید از برخی پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی و خدماتی و برگزاری نشست خبری در پایان سفر از مهمترین برنامه‌های سفر یک‌روزه رئیس‌جمهور به کردستان هستند.

رئیسی را در این سفر وزرای کشور، جهادکشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی، صنعت، معدن و تجارت، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاون امور زنان و خانواده، معاون اجرایی و رئیس دفتر رئیس جمهور همراهی می‌کنند.

 

رئیسی در بدو ورود به استان کردستان

 

رئیسی در بدو ورود به استان کردستان: کردستان در تاریخ انقلاب اسلامی استانی مقاوم شناخته می‌شود

اهالی کردستان مردمانی با غیرت و دارای فرهنگ و تمدنی غنی هستند

رئیس جمهور اهالی کردستان را مردمانی بسیار با غیرت و دارای فرهنگ و تمدن غنی توصیف کرد و اظهار داشت: کردستان در کشور ما به عنوان استانی با فرهنگ و تمدن شناخته می‌شود. جای جای این استان نشان از مدنیت و پیشینه تاریخی افتخارآمیز دارد.

رئیسی صبح امروز جمعه در آغاز بیست و هفتمین سفر دولت مردمی که به مقصد استان کردستان انجام شده است، در گفتگو با خبرنگاران، درباره برنامه‌ها و اهداف این سفر، با ابراز خشنودی از اینکه در آستانه روز بسیار شریف عرفه و در آستانه عید سعید قربان خدمت مردم غیرتمند، پرتلاش، مجاهد و مقاوم استان کردستان رسیده است،‌ گفت: استان کردستان از ظرفیت‌های بسیاری در زمینه‌های کشاورزی و دامداری، گردشگری و معادن برخوردار است.

رئیس جمهور مهمترین ظرفیت کردستان را نیروی انسانی کارآمد، جوان و تحصیل‌کرده استان عنوان کرد و افزود: کردستان در تاریخ انقلاب اسلامی استانی مقاوم شناخته می‌شود که بیش از ۵ هزار شهید و ۹ هزار جانباز تقدیم انقلاب کرده و حقیقتا در میدان دفاع از انقلاب و ایستادگی برای آرمان‌های انقلاب اسلامی خوش درخشیده است. سرداران بزرگی همچون آقای شیخ‌الاسلام و دیگر چهره‌های کردستان، نه فقط برای این استان بلکه برای همه کشور مایه افتخار هستند.

رئیسی اهالی کردستان را مردمانی بسیار با غیرت و دارای فرهنگ و تمدن غنی توصیف کرد و اظهار داشت: کردستان در کشور ما به عنوان استانی با فرهنگ و تمدن شناخته می‌شود. جای جای این استان نشان از مدنیت و پیشینه تاریخی افتخارآمیز دارد.

رئیس جمهور با اشاره به بررسی‌هایی که پیش از انجام سفر برای شناسایی مشکلات و نیازهای استان انجام شده است، تصریح کرد: مسائل استان در مشورت با نماینده محترم ولی فقیه، استاندار و دیگر مسئولان استانی احصا شده و پیشنهاداتی نیز برای رفع مشکلات و تامین نیازهای استان ارائه شده است.

رئیسی با بیان اینکه در کردستان نیز مانند دیگر استان‌ها شاهد وجود پروژه‌های نیمه‌تمام هستیم، خاطرنشان کرد: مردم از دولت انتظار دارند که این پروژه‌ها هر چه سریع‌تر به سرانجام برسد. لذا دولت مردمی علاوه بر توجه به دیگر نیازهای استان، تکمیل این پروژه‌ها را در اولویت کاری خود قرار داده است.

رئیس جمهور گفت: در پایان سفر و در جلسه شورای اداری، مصوبات سفر در حضور مسئولان استان، مردم و اصحاب رسانه اعلام می‌شود تا همه در جریان این تصمیمات دولت برای تسریع در پیشرفت استان قرار گیرند و هر کس به سهم خود پیگیر اجرای آنها باشد.

 

رئیسی در روستای قلعه جی کردستان

 

رئیسی در روستای قلعه جی کردستان

رئیس جمهور با حضور در روستای قلعه‌جی شهرستان سروآباد استان کردستان و شنیدن سخنان و مشکلات مردم این روستا که در ماه‌های پایانی دوران دفاع مقدس مورد حمله شیمیایی قرار گرفته بود، دستوراتی برای رفع مشکلات این مردم صادر کرد.

ئیسی صبح امروز جمعه در اولین بخش از برنامه‌های سفر دولت مردمی به استان کردستان با حضور در روستای قلعه‌جی از توابع شهرستان سروآباد این استان، به شکل رو در رو با مردم این روستا دیدار و گفتگو کرد.

روستای قلعه‌جی در ماه‌های پایانی دوران دفاع مقدس، در فاصله اسفند سال ۱۳۶۶ تا فروردین ۱۳۶۷ چندین بار و در مجموع با ۱۱ بمب هدف حمله شیمیایی رژیم بعث عراق قرار گرفت که باعث شهادت بیش از ۲۵ نفر و جانبازی حدود ۳۰۰ نفر شد.

در زمان بمباران شیمیایی روستای قلعه‌جی، عده زیادی از مردم از روستاهای نزدیک‌تر به مرز و حتی از کردستان عراق به این روستا پناه آورده بودند که در اینجا مورد حمله شیمیایی قرار می‌گیرند.

علاوه بر آثار و جراحات جانبازان حملات سال‌های ۶۶ و ۶۷، وجود آثار این حملات در جای‌جای روستا همچنان باعث بروز مشکلات پوستی و تنفسی برای مردم این روستا و مناطق اطراف می‌شود که به شکلی گسترده از سوی نیروهای رژیم بعث عراق مورد حمله شیمیایی قرار گرفته بود.

مردم روستای قلعه‌جی که در ۲۵ سال گذشته با مشکلات زیادی از ناحیه آثار این حملات شیمیایی مواجه بودند، با مشاهده حضور رئیس جمهور در این روستا به بیان مشکلات و دغدغه‌های خود پرداختند و رئیس جمهور نیز پس از شنیدن سخنان آنها، دستوراتی برای پیگیری درخواست‌ها و رفع مشکلات اهالی این روستا و مناطق اطراف که مورد حمله شیمیایی قرار گرفته بودند، صادر کرد.

رئیسی همچنین در منزل یکی از شهدای حملات شیمیایی به این روستا حضور یافته و با خانواده این شهید دیدار کرد.

 

بازدید رئیس جمهور از یکی از بزرگترین مزارع پرورش قارچ کشور

 

بازدید رئیس جمهور از یکی از بزرگترین مزارع پرورش قارچ کشور

رئیس جمهور از واحد پرورش قارچ «کشت سبز اورامان» واقع در روستای قلعه‌جی شهرستان سروآباد به عنوان یکی از بزرگترین مزارع پرورش قارچ کشور بازدید کرد.

رئیسی صبح امروز جمعه در ادامه برنامه‌های سفر دولت مردمی به استان کردستان، با حضور در شهرستان سروآباد از یکی از بزرگترین و مدرن‌ترین مزارع پرورش قارچ در کشور با ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰۰ تن قارچ بازدید کرد.

این مزرعه که از سال ۱۳۹۶ و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فعالیت خود را با تولید سالیانه ۱۲۰۰ تن قارچ آغاز کرده بود، در حال حاضر با ۲۰ سالن فعال، روزانه ۵ تن قارچ تولید می‌کند. ۱۱۰ نفر به شکل مستقیم در این واحد تولیدی مشغول کار هستند که نیمی از این تعداد را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

با تکمیل فازهای دوم و سوم این واحد علاوه بر افزایش ظرفیت روزانه تولید قارچ تا ۲۵ تن، سالانه ۳۵ هزار تن کمپوست نیز تولید خواهد شد و تعداد افراد شاغل در این واحد تولیدی نیز به ۵۰۰ نفر خواهد رسید.

قارچ تولیدی در این واحد از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار بوده و به کشورهای عراق، کویت‌ و امارات صادر می‌شود.

تعداد قابل توجهی از شاغلان در این واحد تولیدی پیش از راه‌اندازی این واحد تولیدی مجبور به امرار معاش از طریق کولبری بوده‌اند.

 

رئیسی در دیدار با خانواده تعدادی از شهدا و جانبازان روستای قلعه‌جی

 

رئیسی در دیدار با خانواده تعدادی از شهدا و جانبازان روستای قلعه‌جی:

مردم روستای قلعه‌جی قهرمانانه مقابل دشمن ایستادند و افتخارآفرینی کردند/ قدردان ایستادگی مردم قلعه‌جی در مقابل دشمن هستیم/ دستور رئیس جمهور برای رسیدگی به مشکلات ناشی از بمباران شیمیایی منطقه

رئیس جمهور از استاندار کردستان خواست که مسئول بنیاد شهید شهرستان را مامور کند تا در روستای قلعه‌جی و مناطق مشابه حضور یافته و به مشکلات و جراحات ناشی از بمباران شیمیایی مردم رسیدگی کند و تصریح کرد: امیدوارم بتوانیم در دوره مسئولیت خود به وظیفه‌مان نسبت به شما مردم به شکل مطلوب عمل کنیم.

رئیسی پیش از ظهر امروز جمعه در ادامه برنامه‌های سفر دولت مردمی به استان کردستان در جریان حضور میان اهالی روستای قلعه‌جی با حضور در منزل شهید شمیران میرزایی از شهدای حملات شیمیایی رژیم بعث عراق به این روستا گفت: شما مردم روستای قلعه‌جی و مناطق اطراف در روزهای سخت جنگ، مقاومتی مثال‌زدنی از خود نشان دادید و با رشادت، شهامت و شجاعت خود برای کشور افتخارآفرینی کردید.

رئیس جمهور افزود: مردم این مناطق می‌توانستند در همان روزهای آغاز جنگ منطقه را تخلیه کنند، اما قهرمانانه ایستادگی کردند و این ایستادگی و مقاومت آنان بسیار ارزشمند است.

رئیسی با تاکید بر اینکه همواره قدردان این از خودگذشتگی‌ها هستیم، اظهار داشت: اگر در رسیدگی به وضعیت جانبازی و مشکلات ناشی از بمباران شیمیایی این مناطق کوتاهی شده است، به معنای بی‌توجهی به شما مردم نیست.

رئیس جمهور از استاندار خواست که مسئول بنیاد شهید شهرستان را مامور کند تا با حضور در روستای قلعه‌جی مناطق مشابه حضور یافته و به مشکلات و جراحات ناشی از بمباران شیمیایی مردم رسیدگی کنند و تصریح کرد: امیدوارم بتوانیم در دوره مسئولیت خود به وظیفه‌مان نسبت به شما مردم به شکل مطلوب عمل کنیم.

خانواده شهیدان جمال کریمی، سبحان فتح‌اللهی، فریده کهربایی به عنوان خانواده شهدای حملات شیمیایی رژیم بعث عراق به روستای قلعه‌جی و محمد حیدری، سید حبیب حسینی پدر شهید حمید حسینی، دلسوز میرزایی و مادح عزیزنژاد نیز به عنوان جانبازان این حملات شیمیایی در این دیدار حضور داشتند.

 

رئیسی در جمع مردم روستای قلعه‌جی

 

رئیسی در جمع مردم روستای قلعه‌جی:

رشادت مردم مناطقی که مورد حمله شیمیایی قرار گرفتند، نه تنها در کردستان بلکه در کل کشور زبانزد است

مقاومت قهرمانانه مردم مناطقی مثل روستای قلعه‌جی مسئولیت ما نسبت به آنان را مضاعف کرده است

استقبال شما از بنده نشانه دلبستگی این مردم به نظامی است که برای آن شهید و جانباز داده‌اند

رئیس جمهور از استاندار، فرماندار و دیگر مسئولان استان کردستان خواست که به مشکلات مناطقی که مورد حملات شیمیایی قرار گرفته‌اند به شکل ویژه رسیدگی کنند و تصریح کرد:‌ مردم این مناطق از امتحان بزرگی مثل مقاومت در دوران دفاع مقدس سربلند بیرون آمدند و این مسئولیت دولتمردان برای خدمت به ایشان را مضاعف می‌کند.

رئیسی ظهر امروز جمعه در ادامه برنامه‌های سفر دولت مردمی به استان کردستان با حضور در میان اهالی روستای قلعه‌جی شهرستان سروآباد گفت: رشادت و مقاومت جانانه مردم این منطقه در برابر حملات صدامیان و کفر جهانی نه فقط در کردستان بلکه در میان همه مردم کشورمان زبانزد بوده و اساسا تاریخ این منطقه، تاریخ ایستادگی و شهامت است.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم این مناطق می‌توانستند در همان روزهای آغاز تهاجم به کشورمان، خانه و روستای خود را ترک کنند و به مناطق امن‌تر بروند، افزود: با خطرات ناشی از جنگ، مردم روستای قلعه‌جی و مناطق مشابه قهرمانانه در مقابل دشمن ایستادگی کردند و باید قدردان مقاومت، رشادت و شجاعت آنان بود.

رئیسی با تاکید بر اینکه همه باید قدردان ایستادگی و مقاومت مردم در جای جای کردستان و بخصوص مردم این مناطق باشیم، اظهار داشت: قبل از اینکه بنده به استان سفر کنم، هیات‌هایی به مناطق مختلف استان سفر کرده و مسائل، از بیکاری تا دیگر مشکلات مردم شناسایی شده و تصمیماتی نیز برای رفع آنها اتخاذ شده است.

رئیس جمهور از استاندار، فرماندار و دیگر مسئولان منطقه خواست که به مشکلات این منطقه به شکل ویژه رسیدگی کنند و تصریح کرد:‌ مردم این منطقه از امتحان بزرگی مثل مقاومت در دوران دفاع مقدس سربلند بیرون آمدند و ما اگر چه خدمتگزار همه مردم هستیم، اما ایستادگی قهرمانانه این مردم مسئولیت دولتمردان برای خدمت به ایشان را مضاعف می‌کند.

رئیسی خطاب به جوانان و نوجوانان این مناطق خاطرنشان کرد: شما باید به افتخارآفرینی پدران و مادران خود افتخار کنید که اینچنین با صلابت در برابر ددمنشی‌ها و جنایات دشمن ایستادگی کردند.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش با بیان اینکه ترجیح دادم به جای نشستن در مرکز، به میان مردم بیایم و از نزدیک شاهد مسائل و پیگیر حل مشکلات آنان باشم، گفت: مهمترین و اصلی‌ترین مشکل مردم این منطقه بیکاری و به ویژه فقدان فرصت‌های شغلی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است. به مسئولان استان تاکید کردم که این مساله را با جدیت دنبال کنند و از مرکز نیز تلاش خواهیم کرد تا امکانات لازم برای رفع مشکل بیکاری در اختیار مسئولان استان قرار گیرد.

رئیسی با اشاره به اینکه تصمیمات دولت برای حل مشکلات استان در جلسه شورای اداری در حضور مسئولان استان، مردم و نمایندگان رسانه‌های تبیین می‌شود تا همه به سهم خود پیگیر اجرای آنها باشند، اظهار داشت: حضور در میان شما مردم باعث خرسندی است و استقبال شما از خودم را نشانه دلبستگی و علاقه شما به نظام جمهوری اسلامی می‌دانم که برای آن شهید و جانباز داده‌اید و بنده نیز افتخار می‌کنم که خدمتگزار نظام جمهوری اسلامی به شما هستم.

 

رئیسی در دیدار جمعی از علما و روحانیون استان کردستان

 

رئیسی در دیدار جمعی از علما و روحانیون استان کردستان:

«تکفیر و تفرقه» دو ابزار دشمن برای فتنه گری در جهان اسلام است

وحدت، انسجام و امنیت استان ظرفیت ذی‌قیمتی برای پیشرفت کردستان است

پیام حج مقام معظم رهبری، پیام وحدت، معنویت و توجه به ظرفیت‌های عظیم جهان اسلام و لزوم هوشیاری در برابر توطئه‌های نظام سلطه است.

رئیس جمهور «تکفیر و تفرقه» را دو ابزار دشمن برای فتنه گری در جهان اسلام دانست و گفت: کردستان از این آزمونها سربلند بیرون آمده است و جای جای این استان گواهی می‌دهد که مردان و زنان این سامان، چگونه در مقابل هجوم ضدانقلاب و معاندین مردانه و دست در دست یکدیگر ایستادگی کردند.

رئیسی بعد از ظهر امروز جمعه در ادامه برنامه‌های سفر دولت مردمی به استان کردستان، در دیدار جمعی از علما و روحانیون اهل تسنن و تشیع استان گفت: علما و روحانیون به عنوان میراث‌داران انبیا، امروز متولی اصلی صیانت از جامعه در مقابل هجمه های نظری دشمنان هستند.

رئیس جمهور تصریح کرد: مردم این سامان در حفظ مرزهای سرزمینی و اندیشه‌ای خوش درخشیدند و امروز دولت وظیفه دارد که به شکلی شایسته به این سامان و استان توجه کند.‌ این وظیفه ماست که ظرفیت‌های عظیم مادی و معنوی استان را درست شناخته و در مسیر مناسب خودش مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش، «تکفیر و تفرقه» را دو ابزار دشمن برای فتنه گری در جهان اسلام دانست و گفت: کردستان از این آزمونها سربلند بیرون آمده است و جای جای این استان گواهی می‌دهد که مردان و زنان این سامان، چگونه در مقابل هجوم ضدانقلاب و معاندین مردانه و دست در دست یکدیگر ایستادگی کردند.

رئیس جمهور  اظهار داشت:‌ جریان‌های تکفیری به دنبال سواستفاده از ظرفیت عظیم نیروی انسانی جوان کشورمان به ویژه در مناطق مرزی است و در مقابل، علما و روحانیون وظیفه سنگینی برای صیانت‌بخشی به فکر و اندیشه جوانان و مردم دارند.

رئیسی تصریح کرد: جهان اسلام در مقطعی گرفتار فتنه دست‌ ساخته انگلیسی‌ها، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها شد و اگر چه رهبر معظم انقلاب خیلی سریع نسبت به این تهدید هشدار دادند، اما جهان اسلام مدتی طول کشید تا از پشت پرده این توطئه که برای ایجاد تفرقه در جهان اسلام طراحی شده بود، آگاه شود.

رئیس جمهور با اشاره به پیام حج مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: این پیام، پیام وحدت، معنویت و توجه به ظرفیت‌های عظیم جهان اسلام و لزوم هوشیاری در برابر توطئه‌های نظام سلطه است.

رئیسی در ادامه با ابراز خشنودی از وحدت و انسجام مطلوب حاکم بر استان کردستان گفت: امنیت و اراده همگانی در استان برای پیشرفت بسیار ذی‌قیمت است که دولت نیز سعی خواهد کرد بر پایه آن تمام ظرفیت‌های کردستان برای پیشرفت را هم‌افزا کند.

در پایان، رئیس جمهور با اشاره به برخی درخواست‌ها و دیدگاه‌هایی که از سوی سخنرانان در این جلسه درباره راه، راه‌آهن، فعال شدن اقتصاد کشاورزی، دامداری، گردشگری و معدن در کردستان مطرح شد، گفت: همه این موارد در مصوبات سفر دیده شده و در جلسه شورای اداری تشریح خواهد شد. وی با تاکید بر رویکرد دولت مردمی در بومی‌گزینی افزود: بومی‌گزینی از اولویت‌های دولت مردمی است و همواره به مدیران تاکید کرده‌ام که در شرایط برابر برای جذب نیرو، حتما اولویت با جذب نیروهای کارآمد و تحصیل‌کرده بومی است.

 

رئیس جمهور در جمع مردم سقز

 

‎رئیس جمهور در جمع مردم سقز:

‎اهالی سقز مرزبانانی امین برای ایران بوده و هستند/ تکمیل و بهره برداری از فرودگاه سقز در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گیرد/ هنرمندان رشادت‌های مردم کردستان در انقلاب و دفاع مقدس را در قالبهای هنری به تصویر بکشند

‎رئیس جمهور در اجتماع مردم سقز هدف از سفرهای استانی دولت را شناسایی و آشنایی میدانی با مشکلات دانست و اظهار داشت: شهرستان سقز علاوه بر ظرفیت‌های قابل توجه در زمینه کشاورزی و گردشگری، از مزیت مرزی بودن برخوردار است و اگر از این ظرفیت‌ها خوب استفاده شود، فرد بیکار در این شهرستان نخواهیم داشت.

رئیسی پیش از ظهر امروز جمعه در جریان بیست و هفتمین سفر استانی دولت مردمی که به مقصد کردستان انجام شده است، در جمع مردم شهرستان سقز ضمن ابراز خرسندی از حضور و دیدار با مردم این شهرستان و ادای احترام به خانواده معظم شهدا، ایثارگران، جانبازان و آزادگان، سقز را شهرستانی با پیشینه تاریخی، و برخوردار از تمدن و فرهنگی غنی توصیف کرد و گفت: از قله‌های تاریخی مردم این منطقه دفاع جانانه از کشور، انقلاب اسلامی و ارزشهاست.

‎رئیس جمهور شجاعت، دلاوری، تدین و انقلابی بودن را از ویژگی های مردم سقز و استان کردستان برشمرد و تصریح کرد: شأن و جایگاه دلاورانی که در این شهرستان و در این منطقه در مقابل دشمنان ایستادگی کردند و افتخار آفریدند، نه فقط در استان کردستان بلکه برای همه مردم ایران باید به شکل ویژه گرامی داشته شود.

‎رئیسی با بیان اینکه شهرستان سقز در دوران دفاع مقدس در خط مقدم دفاع از کشور ایستاد و این خط را مردانه حفظ کرد، افزود: روشن ترین دلیل صدق این ادعا ۲ هزار شهید، خیل جانبازان عزیز و سرافراز و خانواده های معظم و مکرم شهدای این منطقه هستند.

‎رئیسی در ادامه با اشاره به نقش قابل تقدیر فرهیختگان، اساتید، نخبگان و عالمان دینی این شهرستان در سنگربانی از فکر، اندیشه و معارف دینی اظهار داشت: روشنفکران جامعه کسانی نیستند که مردم را به فرهنگ غربی فرا بخوانند، بلکه کسانی هستند که جامعه و نیاز آن را به خوبی بشناسند و برای رفع این نیازها آماده خطر کردن و نقش آفرینی باشند.

‎رئیس جمهور افزود: شهیدان ما از سرداران گرفته تا بسیجیان، بهترین روشنفکران جامعه بودند که جامعه و نیاز آن را به خوبی درک کرده و حاضر شدند برای رفع این نیاز جان خود را تقدیم کنند.

‎رئیسی ضمن پیشنهاد به هنرمندان، مستندسازان و صاحبان قلم برای ثبت هنرمندانه این رشادتها، شجاعتها و دلاوری ها در قالب فیلم و آثار مستند تصریح کرد: باید آیندگان بدانند زن و مرد این شهرستان و استان چگونه و با چه شهامت و شجاعتی در برابر تهاجم دشمن ایستادگی کردند و باید این افتخارات و همچنین فرهنگ و تمدن مردم این سامان، به نسل‌های بعدی منتقل شود.

‎رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کردستان و سقز، تلاشهای گسترده‌ای در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شده که باعث متفاوت شدن چهره شهر و روستا و سایر بخش های استان شده است، افزود: برغم همه این تلاش ها باز هم شاهد مشکلات و محرومیت‌هایی هستیم که می‌طلبد امروز هم دولت، هم فرهیختگان و هم همه مردم عزیزمان در سقز و در کردستان برای رفع این محرومیت‌ها و کاستی‌ها تلاش کنند.

‎رئیس جمهور در ادامه هدف از سفر دولت به این منطقه را رفع این مشکلات و شنیدن مطالبات و خواسته های مردم از نزدیک عنوان کرد و گفت: می‌توان در تهران نشست و گزارش هایی را گرفت، می‌‌توان گفت عده‌ای بیایند فیلم تهیه کنند و برای امثال بنده به نمایش بگذارند، اما گزارش خواندن و فیلم دیدن از مشکلات مردم کافی نیست؛ باید به میان مردم آمد، باید از نزدیک با مسائل مردم آشنا شد و مشکلات را لمس کرد و بعد برای برون رفت از مشکلات با نخبگان به مشورت نشست و بهترین راهکارها را برگزید و با همت و ممارست امور را پیگیری کرد.

‎رئیسی با اشاره با ظرفیتهای استان کردستان و شهرستان سقز گفت: آنچه ما در این استان و شهرستان از کشاورزی، دامداری، معادن و جاذبه های گردشگری گرفته تا نیروی انسانی کارآمد، تحصیلکرده و آماده کار می بینیم، ظرفیتهای بسیار خوبی است که در صورت شناسایی و بهره برداری درست، موجب فعال شدن اقتصاد، تولید و کار دانش بنیان خواهد شد.

‎رئیس جمهور با بیان اینکه بعضی پروژه‌ها در استان برغم افتتاح ظاهری، همچنان به صورت نیمه کاره در مقابل دیدگان مردم باقی مانده است، افزود: امروز در برخی خانواده‌ها نسبت به بیکاری جوانان عزیزشان که  تحصیل کرده و آماده به کار هستند گلایه مندی وجود دارد که اگر زمینه فعالیت برای آنها فراهم شود آمادگی نقش آفرینی در عرصه آبادانی کشور را دارند.

‎رئیسی افزود: یکی از پروژه‌هایی که در این استان به ظاهر افتتاح شده و همچنان بخشی از کار آن ناتمام مانده، فرودگاه شهرستان سقز است. یکی از مصوبات این سفر بهره برداری کامل از این فروردگاه است که باید هرچه سریعتر توسط آقای استاندار و مسئولین مربوطه پیگیری شود و مردم در جریان نتایج آن قرار بگیرند .

‎رئیس جمهور مردم شهرستان سقز را مرزبانانی امین برای کشور توصیف کرد که در شجاعت، شهامت و اخلاص امتحان خود را به خوبی پس داده است و این جانفشانی و ایثارگری در مرزبانی می‌طلبد که با بهره گیری و بهره برداری از ظرفیتهای مرزی، برای این شهرستان فرصتهای جدید ایجاد کنیم.

‎رئیسی با بیان اینکه امروز مرزها برای ما تهدید نیست بلکه فرصت است و باید از این فرصتها به نحو احسن استفاده کنیم، تصریح کرد: از جمله اقداماتی که باید در این زمینه صورت گیرد، فعال شدن سریع بازارچه های مرزی است که فعالیت آنها به منزله رونق داد و ستد به صورت رسمی است.

‎رئیسی در همین زمینه مسئله کولبری را از جمله دغدغه ها و نگرانی های دولت عنوان کرد و گفت: اگر بازارچه های مرزی به صورت رسمی فعال شوند، فردی که بخواهد کالایی را در دو طرف مرز جا به جا کند، به جای آنکه برای رفع نیاز اقتصادی و کسب درآمد جان خود را به خطر بیاندازد، با استفاده از ظرفیت بازارچه های مرزی به شکل قانونی فعالیت خواهد کرد. در واقع فعال شدن بازارچه های مرزی فعالیت تجاری و صادراتی برای مرزنشینان را تسهیل و آن را به امری قانونی تبدیل می کند.

‎رئیس جمهور ظرفیتهای بسیار خوب گردشگری استان کردستان و بویژه شهرستان سقز را بستری مناسب برای فعال کردن اقتصاد گردشگردی عنوان کرد و گفت: از جمله برنامه های جدی دولت برای کردستان و به طور خاص شهرستان سقز  بهره گیری از جاذبه های گردشگری در راستای فعال کردن اقتصاد گردشگردی و کمک به رفع نیاز اشتغال این شهرستان است.

‎رئیسی همچنین مسئله تامین آب شرب این شهرستان را از جمله مسائل بسیار مهم دانست و افزود: مردم عزیز این منطقه با وجود توانمندی های بالقوه و نعمتهای خدادادی نباید دغدغه تامین آب شرب داشته باشند و در مصوبات این سفر به حل مسئله آب توجه جدی خواهد شد.

‎رئیسی در ادامه وجود بیکاری در این استان به رغم وجود نیروی انسانی تحصیلکرده و آماده به کار را برای دولت رنج‌آور دانست و گفت: رفع بیکاری و ایجاد اشتغال از مسائل اصلی و محوری امروز دولت است که در این مسیر از ظرفیت مردمی یعنی فعال کردن بخش خصوصی و بخش تعاونی حتما بهره خواهیم برد.

‎رئیس جمهور با بیان اینکه تجربه نشان داده اگر دولت بخواهد در همه عرصه ها تصدی‌گری کند موفق نخواهد بود، تصریح کرد: دولت باید تصدی‌گری‌های خود در اقتصاد را به بخش‌های خصوصی و تعاونی منتقل و کار هدایت، حمایت و نظارت را به عهده بگیرد.

 

رئیس جمهور در جمع مردم سنندج

 

رئیس جمهور در جمع مردم سنندج:

کردستان مظهر رشادت، شجاعت و ایستادگی است

دولت مصمم است نرخ بیکاری در کردستان را کاهش دهد

تصمیم دولت توسعه بازارچه‌های مرزی و افزایش تجارت و صادرات در این استان است

بومی‌گزینی و استفاده از نیروهای کارآمد استان برای دولت اولویت است

تاکید بر تبدیل ظرفیت‌های بزرگ استان به اقتصاد پویا و فعال با بهرمندی از توان نخبگان

رئیس جمهور استان کردستان را محملی مناسب برای سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی دانست و گفت : رشد اقتصادی در گرو افزایش سرمایه گذاری و افزایش بهره وری است که با اصلاح نظام اقتصادی و از بین بردن زمینه‌های رانت، فساد، پارتی بازی و روابط ناسالم در این دولت قابل تحقق خواهد بود.

رئیسی، عصر امروز جمعه در اجتماع پرشور مردم سنندج، کردستان را مظهر رشادت، شجاعت و ایستادگی توصیف کرد و گفت: سال‌ها حراست از مرزهای این کشور، ایستادگی بابصیرت در مقابل معاندین و ضدانقلاب، تقدیم بیش از ۵ هزار شهید و ۹ هزار جانباز و برخورداری از زنان و مردانی اهل فرهنگ و هنر، تنها بخشی از ویژگی خطه‌ای است که  مدنیت و تمدن آن زبانزد است و در یک کلمه باید گفت «بژی کردستان».

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز ملت ایران بر جانفشانی و ایستادگی مردم کردستان  گواهی می‌دهند، وجود همه اقوام را فرصتی برای کشور دانست و افزود:  علاوه بر مردمان اهل تلاش و فعالیت،  علما، دانشمندان و نخبگانی که در کردستان پرورش یافته‌اند،  نه فقط برای این استان بلکه برای کل ایران مایه مباهات و افتخار هستند.

رئیسی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های عظیم استان کردستان در حوزه کشاورزی، دامداری، معادن و گردشگری گفت: با بهره مندی از توان نخبگان بویژه جوانان فرهیخته این استان، می‌توان این ظرفیت‌های بزرگ را به اقتصادی پویا و فعال تبدیل کرد.

رئیس جمهور افزود: با وجود تلاش‌های قابل تقدیر صورت گرفته در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بسیاری از ظرفیت‌های این استان مورد بهره‌برداری قرار نگرفته که حتماً باید مورد توجه  دولت و سرمایه‌گذاران و کارآفرینان بخش خصوصی قرار بگیرد.

رئیسی با بیان اینکه آنچه امروز مردم این استان و بنده را به عنوان یک خدمتگزار رنج می‌دهد، مشاهده نیروی تحصیلکرده بیکار علی‌رغم برخورداری از این ظرفیت‌هاست، تصریح کرد: دولت سیزدهم مصمم است با بهره‌گیری از توان بخش خصوصی و تعاونی‌ها نرخ بیکاری را  در کردستان کاهش دهد و در جلسه شورای اداری استان نیز مصوبات جدی در راستای ایجاد اشتغال به تصویب خواهد رسید.  

رئیس جمهور استفاده از ظرفیت‌های مرزی در جهت رشد و توسعه تجاری و اقتصادی را مورد تاکید قرار داد و گفت : با فعال کردن بازارچه های مرزی رویه کوله‌بری به طور کامل از بین خواهد رفت. لذا تصمیم دولت توسعه بازارچه‌های مرزی و افزایش تجارت و صادرات در این استان است.

رئیس جمهور خطاب به مردم کردستان تاکید کرد :  بدانید امروز برنامه دولت مبارزه با فقر،  فساد و  تبعیض است و در این میدان ما مصمم هستیم  و  به لطف خداوند بسترهای فسادزا را اصلاح خواهیم کرد.

رئیسی با بیان اینکه فقر، تبعیض و بی عدالتی زیبنده نظام اسلامی نیست، افزود : مدیرانی که در این میدان حضور پیدا می‌کنند باید در جهت منافع مردم حرکت کنند و آنچه به نفع مردم است را، حتی اگر موجب ناراحتی عده‌ای خاص هم بشود، مورد تاکید و توجه جدی قرار بدهند.

رئیس جمهور با اشاره به بهره‌مندی استان کردستان از نیروی انسانی کارآمد، خطاب به استاندار و مسئولان استانی گفت: امروز بومی‌گزینی یک اولویت است و نیروی کارآمد استان باید به کارگیری شود.  همه مدیران در انتخاب همکار باید توجه کنند که سیاست دولت استفاده از نیروهای جوان کارآمد، انقلابی و دغدغه‌مند بومی در همه استان‌هاست.   

رئیسی با بیان اینکه این دولت با رای و اراده همین مردم روی کار آمده و آنها بهترین ناظر و تضمین برای تصمیمات دولت هستند، افزود : اگر نیرویی در هر اداره و سازمانی انگیزه لازم ندارد، نیروی تحول‌گرا نیست، کار امروز را به فردا می‌اندازد، از مردم طلب رشوه می‌کند، روابط ناسالم اداری را بر روابط سالم ترجیح می‌دهد، حتما او را کنار بگذارید و به جای او از نیروهای انقلابی کارآمد استفاده کنید.

رئیسی در ادامه با اشاره به برخورداری کشور به ویژه استان کردستان از نعمت «امنیت» و «وحدت و انسجام» تصریح کرد: آنچه که دشمن را ناامید می‌کند، حضور شما مردم در عرصه‌های مختلف است. حضور مردم از مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس جمهور در ادامه به تحریم‌های ظالمانه غرب علیه کشورمان اشاره کرد و گفت:  دشمن تصور می‌کرد با تحریم و تهدید می‌تواند ما را محدود کند، اما بیشترین پیشرفت‌های ما در صنایعی رقم خورد که تحت بیشترین تهدیدها و تحریم ها بوده است. بارها گفته‌ایم در دکترین نظامی و دفاعی ما سلاح هسته‌ای هیچ جایی ندارد اما  حتما از توانمندی هسته‌ای در حوزه کشاورزی، صنعت، نفت و گاز و همه حوزه‌ها بهره‌مند خواهیم شد .

رئیسی  با بیان اینکه تحریم‌ها نه تنها تاثیری بر توانمندی‌های نظامی ما نداشته بلکه موجب پیشرفت‌های چشمگیر در این عرصه شده است، گفت: در حوزه علم و فناوری نیز با وجود تلاش‌های گسترده برای ممانعت از دسترسی جوانان ما به قله‌های پیشرفت، امروز افتخارات بزرگی در این کشور رقم خورده که باید بابت آنها  خداوند متعال را شاکر باشیم.

رئیسی با اشاره به برخی کاستی‌ها و عقب‌ماندگی‌ها در حوزه اجرای عدالت و اقتصاد گفت : اگر مسئولان در این حوزه‌ها نیز به نسخه انقلاب اسلامی توجه می‌کردند امروز وضع متفاوت بود، نسخه و اقتضای انقلاب اسلامی چیست؟ اتکا به توان داخلی و چشم ندوختن به اخم و لبخند بیگانگان است که می‌تواند موجبات رشد و پیشرفت این کشور را فراهم آورد و این از برنامه‌های جدی دولت خواهد بود.

رئیس جمهور همچنین در پایان بر ضرورت تشکیل حلقه‌های مشورتی و استفاده از نظرات و دیدگاه‌های همه اقشار، فرهیختگان، صاحب‌نظران برای  حل مسائل و مشکلات استان کردستان تاکید کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.